Kymco of Sym

fendo

SYM Symphony ST 50
Ik heb een vraag:
Ik kan kiezen uit 2 scooters om te kopen. Mijn budget is niet zo groot. Ik kan kiezen uit een Kymco Agility die met het klapzadel uit 2014 en een Sym Orbit 2 uit 2013. Beiden zijn dus geschikt voor de milieuzones.
Ik ga er 4 dagn op naar mijn werk van Spijkenisse naar Schiedam. Ong. 16 km. enkele rit. Maar dus via Beneluxtunnel en dan ook een stukje door Schiedam.
Wat ik ervan gelezen heb is dat de Kymco wat wendbaarder zou zijn in de stad dan de Sym.
De Sym schijnt iets comfortabeler te zitten.
Maar het gaat voornamelijk om de kwaliteit, onderhoudskosten en reparatie en onderdelen kosten. Verbruik zal denk ik hetzelfde zijn.

Let wel: ik moet ze nog bekijken volgende week. Dus hoe ze eruit zien (kappen, beschadigingen) en km stand weet ik nog niet.

Ik weet zo echt niet wat ik moet kiezen.
Iemand enig idee?
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb een vraag:
Ik kan kiezen uit 2 scooters om te kopen. Mijn budget is niet zo groot. Ik kan kiezen uit een Kymco Agility die met het klapzadel uit 2014 en een Sym Orbit 2 uit 2013. Beiden zijn dus geschikt voor de milieuzones.
Ik ga er 4 dagn op naar mijn werk van Spijkenisse naar Schiedam. Ong. 16 km. enkele rit. Maar dus via Beneluxtunnel en dan ook een stukje door Schiedam.
Wat ik ervan gelezen heb is dat de Kymco wat wendbaarder zou zijn in de stad dan de Sym.
De Sym schijnt iets comfortabeler te zitten.
Maar het gaat voornamelijk om de kwaliteit, onderhoudskosten en reparatie en onderdelen kosten. Verbruik zal denk ik hetzelfde zijn.

Let wel: ik moet ze nog bekijken volgende week. Dus hoe ze eruit zien (kappen, beschadigingen) en km stand weet ik nog niet.

Ik weet zo echt niet wat ik moet kiezen.
Iemand enig idee?


Ik zelf ben meer tevreden over kymco heb 3 sym scooters gehad alle 3 gloednieuw met 0km bij de dealer gehaald alle 3 alleen maar problemen meegehad
En heb inmiddels 2 kymco's (ook nieuw gekocht) met goed onderhoud lopen deze super!
Op de 1 staat inmiddels 46k km en loopt nog super en als er iets kapot gaat zijn de onderdelen overal te koop en ook nog eens goedkoop door het gy6 blok

Ikzelf zou dus voor een kymco gaan maar dit is echt door de persoonlijke ervaringen met sym
Andere zullen dus misschien een andere mening hebben succes met je keuze!
En hopelijk heb je iets aan mijn ervaringen
 
Hou rekening met je lengte , ik weet niet hoe lang je ben ?
Ik zou niet gelijk de eerste de beste Scooter kopen , maak een proefrit , kijk / voel ,hoe die zit tijden het rijden.
 
En ook opletten dat hij al niet warm gereden is , als je komt kijken , even aan de uitlaat voelen of deze heet/warm is .
Kun je zien dat hij koud goed start.
 
Heb twee SYM's en twee Kymco's gehad, waarvan er nog 1 SYM over is.
Met de eerste SYM Orbit 1 eigenlijk nooit problemen gehad, of het zou moeten zijn dat ik hem in onderhoud had bij de dealer.
Deze apenkop heeft er (bewust) te weinig olie ingegooid. Staat hij om bekend.
Daardoor is de scooter in een olieboot veranderd. Maar sinds de cilinder/zuigerwissel eigenlijk altijd probleemloos mee gereden.
De Orbit had wel de gewoonte om altijd rechtdoor te willen. Ook in de bochten.

Een Agility is in dat opzicht inderdaad iets beter.
Ik had daarna een Kymco Like. Agi met een ander jasje. Die zitten erg lekker en zijn ook zeer wendbaar. Het enige issue voor mij was de voorvork. Die maakte nogal klappen als je tegen een verkeersdrempel opreed. En dat hoefde niet eens erg hard te gaan. Ik was verder over de kwaliteit van de Like erg te spreken.
Het frame was steviger en meer rigide dan van de Orbit, alhoewel ze erg op elkaar lijken qua bouw.
Als je gaat proefrijden moet je daar maar eens op letten. Rechtuit rijden en beetje met je stuur wiebelen. Dan voel je meteen wat ik bedoel.

Toen kwam de Kymco New Dink. Een verademing om op te rijden. Remmerij prima. Voldoende bergruimte. etc.
Maar ja.... een motorophangingssysteem (5x woordwaarde) wat denkelijk op een maandagmorgen was ontworpen door iemand die in het weekend teveel rijstwijn had genuttigd.
Achterwiel staat er bij een ND namelijk schuin onder. Gaf mij een erg onaangenaam gevoel. Bij elk hobbeltje dacht ik "oh jee... krak".
Maar het heeft het altijd gehouden.
Motorisch niets op aan te merken. Zelfs met een hoog windscherm naaide hij met tegenwind gewoon door.

Nu heb ik weer een SYM. De Symphony ST.
Qua development heeft SYM niet stilgezeten. Als je de SYM van nu vergelijkt met die van 2009 zie je een wereld van verschil.
Alle naden sluiten mooi op elkaar aan. De verlichting is fantastisch. Met groot licht op een landweg weet je niet wat je meemaakt. Of je in een voetbalstadion zit.
Bergruimte prima. remmerij; alsof je een anker uitgooit .
Ophanging is mooi ontworpen en maakt een zeer solide indruk.
Het motortje gaan we het even niet over hebben.
Dat is, net als de SYM Orbit, traag....
Ik heb mijn rijstijl aangepast.

Conclusie...

Zowel SYM als Kymco heeft zijn issues.

Als ik jou was zou ik toch voor de Kymco Agility gaan.
En wat Bruut zegt.... kijk uit met je lengte.
Het zijn namelijk allebei scooters waar je met lange benen nogal snel met je knieën tegen het stuur komt. Levensgevaarlijk.
Ik zat er altijd een beetje wijdbeens op.
Rijdt de scooters eerst een kilometer of 5 proef. En let op of er geen pluimpje rook uit de uitlaat komt onder het rijden.

Kijk bij allebei de scooters naar de onderkant van het zadel. Dit is vaak gescheurd. Vervangen van de plastic schaal is prijzig.
Ook goed checken op voorvorkspeling! Voorrem inknijpen. en scooter naar voren duwen. Voel je iets? laten staan.
Scooter op de standaard zetten en achterwiel heen en weer halen van links naar rechts. Mag geen speling op zitten.
Verder kan er weinig kapot aan.
En gaat er wat kapot, dan is er altijd nog dit forum...
 
Ben het geheel eens met bovenstaande, en wil er een punt bij noemen uit eigen ervaring, aangezien ik ook een agility gehad heb.

Tijdens het proefrijden twee keer (als de motor koud is, en later als ie warm is) luisteren naar het geluid, in het bijzonder dat schuin achter je voeten vandaan komt (cilinderkop).
Resoneert het ding bij net iets minder dan volgas en hoor je de kleppen vrij duidelijk tikken?
Laat m staan!!

Mijn (2e hands) agility reed in het begin heerlijk, maar had een bijna gaar blok i.c.m. versleten zuigerveren, welke achteraf de reden bleek waarom de vorige eigenaar m had ingerolen voor een nieuwe scooter.
Ondergetekende wist dit niet, verkoper had er ook nop over gezegd (middels afstelling was e.e.a. weggewerkt), en na een jaar zat ik met de ellende...

Verder was de agility een goede, degelijke scooter die me in de paar jaar dat ik m had me nooit heeft laten staan.

Pas toen ik verslingerd raakte aan elektrische aandrijving heb ik m verkocht.
 
Ben wezen kijken. De Kymco Is het model met klapzadel. Maar als ik dan een beetje ontspannen anders ga zitten zit ik met mijn kont op de naad tussen beide zadels.
Bovendien ie het het 2t model. Op zich niets mis mee want ik heb 2t gehad. Maar ik moet langere ritten maken en dan vind ik 4t rustiger rijden.
De Sym was flink aan gesleuteld in het verleden. Veel minischeurtjes rond de schroeven van de kappen en schroeven met een kleine beschadigingen in de gleuf.

Morgen ga ik kijken bij een New Dink.
Die is best een stuk groter maar ik heb o.a. een Suzuki Burgmann 650 gehad toen ik nog motor reed. Dus dat is geen punt.
Deze heeft alleen een kleine schuifschade werd er gezegd.
Dus ff opletten op kromme voorvork etc. Maar ik heb vroeger vaker gebruikte motoren gekocht dus weet wel waar ik op moet letten.

En als ik € 50 voor mn Foxy terug krijg is dat mooi meegenomen.
 
Het is de Dink geworden. Hij toert lekke. Zitten wat krasjes aan de zijkan5 wegens langs of tegen een muur gaan.
Belangrijkste is dat hij lekker rijdt. Hij krijgt vandaag nog een beurt en er wordt een kleine varioring in gezet want hij gaat nu 65km/u. Is vervelend want er staan vaak rollerbanken hier in Spijkenisse.
Is er een uit 2017 met 32.000 km. Voorband is splinternieuw en de achterband kan nog wel ff.
Rijdt goed, remt goed, geen gekke geluiden, met losse handen gaat hij mooi rechtdoor.Nu wachten op het telefoontje om hem op te halen.
 
Last edited:
Het is de Dink geworden. Hij toert lekke. Zitten wat krasjes aan de zijkan5 wegens langs of tegen een muur gaan.
Belangrijkste is dat hij lekker rijdt. Hij krijgt vandaag nog een beurt en er wordt een kleine varioring in gezet want hij gaat nu 65km/u. Is vervelend want er staan vaak rollerbanken hier in Spijkenisse.
Is er een uit 2017 met 32.000 km. Voorband is splinternieuw en de achterband kan nog wel ff.
Rijdt goed, remt goed, geen gekke geluiden, met losse handen gaat hij mooi rechtdoor.Nu wachten op het telefoontje om hem op te halen.
Dink is een fijne scooter.
Jarenlang met plezier op getoerd .
Gefeliciteerd met je aankoop.
 
Dink is een fijne scooter.
Jarenlang met plezier op getoerd .
Gefeliciteerd met je aankoop.
Dank je. Alleen moet ik ff terug. Hij rijdt nog steeds 65 km/u. Leuk maar ik wil geen WOK.

Ik kreeg hem nog heel goedkoop want hij had hem in zijn voorraad staan met bouwjaar 2010. Daar was de prijs op gebaseerd. € 550,00. Hij is echter van 2017. Hij vond dit jammer maar deed er niet moeilijk over. Gelukkig kennen wij elkaar goed. hahaha mazzel!

Wat is het verschil tussen een Dink en een New Dink? Of is er geen verschil.
 
Ben het geheel eens met bovenstaande, en wil er een punt bij noemen uit eigen ervaring, aangezien ik ook een agility gehad heb.

Tijdens het proefrijden twee keer (als de motor koud is, en later als ie warm is) luisteren naar het geluid, in het bijzonder dat schuin achter je voeten vandaan komt (cilinderkop).
Resoneert het ding bij net iets minder dan volgas en hoor je de kleppen vrij duidelijk tikken?
Laat m staan!!

Mijn (2e hands) agility reed in het begin heerlijk, maar had een bijna gaar blok i.c.m. versleten zuigerveren, welke achteraf de reden bleek waarom de vorige eigenaar m had ingerolen voor een nieuwe scooter.
Ondergetekende wist dit niet, verkoper had er ook nop over gezegd (middels afstelling was e.e.a. weggewerkt), en na een jaar zat ik met de ellende...

Verder was de agility een goede, degelijke scooter die me in de paar jaar dat ik m had me nooit heeft laten staan.

Pas toen ik verslingerd raakte aan elektrische aandrijving heb ik m verkocht.

Stja dan moet je hem na aankoop ook direct groot onderhoud uitvoeren.. Misschien had je het dan nog kunnen voorkomen.
Ik vertrouw ook niet zomaar een 2ehandse scooter van iemand anders. Liever goed inspecteren (eventueel na aankoop) en dan de problemen eerst zoveel mogelijk direct proberen te verhelpen.
Post automatically merged:

Dank je. Alleen moet ik ff terug. Hij rijdt nog steeds 65 km/u. Leuk maar ik wil geen WOK.

Ik kreeg hem nog heel goedkoop want hij had hem in zijn voorraad staan met bouwjaar 2010. Daar was de prijs op gebaseerd. € 550,00. Hij is echter van 2017. Hij vond dit jammer maar deed er niet moeilijk over. Gelukkig kennen wij elkaar goed. hahaha mazzel!

Wat is het verschil tussen een Dink en een New Dink? Of is er geen verschil.


Volgens mij is de Dink het oude model met een 2takt motor.. De new Dink is de versie er na. (zoals het al aangeeft) NEW dink. De heeft een 4 takt motor blok.
 
Dank je. Alleen moet ik ff terug. Hij rijdt nog steeds 65 km/u. Leuk maar ik wil geen WOK.

Ik kreeg hem nog heel goedkoop want hij had hem in zijn voorraad staan met bouwjaar 2010. Daar was de prijs op gebaseerd. € 550,00. Hij is echter van 2017. Hij vond dit jammer maar deed er niet moeilijk over. Gelukkig kennen wij elkaar goed. hahaha mazzel!

Wat is het verschil tussen een Dink en een New Dink? Of is er geen verschil.
Je kan ook een plaatje bij je gasschuif zette.
 
De Dink rijdt 65 op de teller. Volgens de GPS 58,6km/u. Zit boven de WOK grens mar denk dat ik het maar even zo laat.
Hopen dat de app. Rollerbank actuele gegevens doorgeeft.
Is wel even wennen weer zo´n grote scooter. Ik kom van een Kymco Sento scootertje en vervolgens een Peugeot Fox brommertje af.
Heb net 40 km gereden richting Haringvliet en Hellevoetsluis en langs kanaal terug. En zo te merken gaan er nog veel mooie kilometers volgen.
 
Stja dan moet je hem na aankoop ook direct groot onderhoud uitvoeren.. Misschien had je het dan nog kunnen voorkomen.
Dat had die ook gehad volgens de scooter zaak waar ik m kocht.
Het was overigens m'n eerste koop (en ook de laatste) bij deze scooterboer, en had toen nog geen ervaring met die zaak...
Toen de motorische ellende begon teruggeweest (inmiddels andere eigenaar) en is de scooter van voorwiel tot achterwiel onder handen genomen (had toen nog weinig verstand van scooters om het zelf te doen).
Nadien geen malheur meer gehad met dat ding.
 
Last edited:
Back
Top