(Kymco New Like) Gashendel op gasklephuis erg vast

Ron2004

New Member
Beste allemaal... gisteren zat de gashendel ineens vast van mijn scooter (Kymco New Like 2018 met 9k km). Even wat kracht en toen weer goed.
Maar vandaag weer. Buddy eruit gehaald en gekeken of het de gaskabel wellicht was.

Nu blijkt dat de gashendel op de carburateur, met de springveer, heel zwaar gaat. Alleen met platkop schroevendraaier ertussen beweging in te krijgen.
Schiet ook niet terug wanneer ik het "gas open" zet.
Wat WD40 er tussen gespoten om te testen, als nu je nu veel kracht het handvat draait gaat het gas open. Echter springt niet terug dus, gas blijft erop.

Nu de vraag; carburateur stuk? Kan ik deze reinigen? Iets anders?

Alvast bedankt allemaal!
 
Advertisement - register to remove this

ik zou de carburateur even loshalen en de gasklep controleren
Bedankt voor je reactie!

Carburateur ligt voor me, maar weet niet goed wat te controleren.
Gashendel gaat heel zwaar open en dicht, klep erin zie ik niets geks aan eigenlijk.
Post automatically merged:

IMG_9089.jpegIMG_9090.jpegIMG_9091.jpeg
 
Last edited:
Ik vond het al vreemd een New Like met een carburateur, dit is een gasklephuis van een injectie scooter.
Maar natuurlijk is het probleem in principe hetzelfde.
Als ik het verhaal goed begrijp zit het probleem dus niet in een stroef lopende gaskabel of gashendel maar echt in het gasklephuis, heb je die eerste twee ook echt uitgesloten?

Zo ja, dan is de vraag waarom loopt het asje van de luchtklep dan zo stroef.
Van achter een toetsenbord kun je daar eigenlijk geen zinnig antwoord op geven tenzij je een glazen bol bezit maar deze hebben wij allen helaas niet.
Lijkt mij toch dat je dat moertje op het asje met de rode markering/borgvloeistof eraf moet draaien om te bepalen, zit de stroefheid in het gedeelte buiten het gaskleppenhuis, dus de soort halve maan waar de kabel overheen loopt of de veer of in het asje of het luchtklepje klemt in de "venturi" of misschien wel aan de andere kant van dit asje waar de trottle positionsensor zich bevind.
 
Ik vond het al vreemd een New Like met een carburateur, dit is een gasklephuis van een injectie scooter.
Maar natuurlijk is het probleem in principe hetzelfde.
Als ik het verhaal goed begrijp zit het probleem dus niet in een stroef lopende gaskabel of gashendel maar echt in het gasklephuis, heb je die eerste twee ook echt uitgesloten?

Zo ja, dan is de vraag waarom loopt het asje van de luchtklep dan zo stroef.
Van achter een toetsenbord kun je daar eigenlijk geen zinnig antwoord op geven tenzij je een glazen bol bezit maar deze hebben wij allen helaas niet.
Lijkt mij toch dat je dat moertje op het asje met de rode markering/borgvloeistof eraf moet draaien om te bepalen, zit de stroefheid in het gedeelte buiten het gaskleppenhuis, dus de soort halve maan waar de kabel overheen loopt of de veer of in het asje of het luchtklepje klemt in de "venturi" of misschien wel aan de andere kant van dit asje waar de trottle positionsensor zich bevind.

Ah, ja je hebt helemaal gelijk. Het is een gasklephuis.

Kabel zit inderdaad niet vast, gaat netje op en neer.

Situatie nu, het asje met de rode stip erop zit muurvast. Alleen met een tang (en aardig wat kracht) heen en weer te bewegen.

fotostip.jpg
 
ik zou beginnen met goed schoonmaken (papieren doekjes, remreiniger en wd40)

zelf ben ik wel benieuwd of er iets tussen het gashuis en de ECU (zwart blokje) zit dat voor problemen kan zorgen??
(TPS, stationair regelaar, IAT)
 
Kan ik de ECU er zo vanaf schroeven? Zit wel een pakking tussen dacht ik.
Maar als ik naar de nieuwprijs kijk van een nieuw gasklephuis, doe ik liever even checken of het kan, voordat ik "maar wat doe" ;-)
 
ECU is eraf. Het asje zit nog steeds muurvast. Dit hoort toch heel soepel te gaan?
normaal gesproken wel.

dus er is iets niet goed...

ik zit nu alleen maar te gissen....

indien mogelijk!
pak een kruiskop er draai voorzichtig de twee schroeven los van de klep
verwijder daarna het borgclipje (niet verliezen, beetje zonde)
tik voorzichtig het asje eruit
maak alles binnen schoon en stop alles weer terug
Post automatically merged:

ik denk dat het probleem zit bij het asje met de rode stip
regelmatig wd40 spuiten en langzaam bewegen
 
haha, I know! Wordt gewaardeerd hoor.
Post automatically merged:

Schroefjes zitten te vast, 1 gaat nu al dol draaien/groeven gaan rond...
 
Dat is balen!

Wd40 blijven gebruiken en proberen te bewegen

Misschien naar een scooterzaak gaan en vragen of ze het kunnen oplossen

Op afstand houd het op het moment denk ik op...
 


Write your reply...
Back
Top