Toevallig ben ik vandaag bezig geweest met mijn K-pipe uitlaat. De afmetingen zijn zo goed als nergens te vinden waardoor het uitzoeken van een uitlaat ook lastig wordt. Op de afbeelding is te zien dat er geen haken zijn waarop uitlaatveertjes vastgemaakt kunnen worden plus het feit dat de uitlaatpijp niet overeenkomt met de standaardafmetingen voor een slip-on...
Uitlaat: 10,7cm omtrek = 34,09 mm diameter
Uitlaatpijp = 10cm omtrek = 31,85 mm diameter
0.5. De brommer klinkt met uitlaat inderdaad niet heel spannend tot je een beetje toeren gaat maken. (Zonder uitlaat is het geluid mooi diep, maar echt veel te hard en het rijdt uiteraard niet al te best).
1. Met dB killer is de uitlaat nog steeds diep (zonder uiteraard dieper, maar trek je ook meer aandacht).
2. Met een slip-on uitlaat hoef je zo goed als niks te veranderen (dit kan natuurlijk verschillen per uitlaat).
3. Ze gaan uit van vaste dB normen:
"Europese Richtlijnen: Volgens de Europese richtlijn 97/24/EG, hoofdstuk 9, mogen bromfietsen met een cilinderinhoud van 50cc niet meer dan 80 dB(A) geluid produceren. Dit geluidsniveau wordt gemeten onder gestandaardiseerde testomstandigheden."
Bij het RDW staat het stationair geluid vastgesteld op 76dB (van de K-pipe).
Stationair loopt de K-pipe erg laag in zijn toeren waardoor hij naast een andere scooter lastig te horen is. Pas als je toeren gaat maken dan leeft hij opeens op.
4. Voor volledige dekking moet je per verzekeraar kijken naar de polisvoorwaarden over 'voertuigmodificaties'. Zolang je uitlaat voldoet aan de Europese wetgeving verwacht ik niet dat je in de problemen komt.
De enige uitlaten die ik kon vinden waren de volgende:
https://www.uitlaatstore.nl/motorme...-2016-k-pipe-50-b30000-2658443&sid=VEvDsLzszW
Hopelijk kan je verder met deze informatie en laat het maar weten als je een passende uitlaat hebt weten te vinden met een lekker diep geluid!