Kymco GY6 blijft maar arm lopen

Ze zeggen inderdaad dat E10 echt troep is, zeker voor kleine en oudere motoren.

Ik heb trouwens de compressie van de 72cc kunnen opmeten, had nog een Chinees setje hiervoor liggen.

De meter gaf 8 bar aan, dat lijkt me zeker niet teveel toch?
Post automatically merged:

Toen ik deze scooter kocht liep hij slecht, had weinig vermogen. Bij het demonteren van de motor zag ik dat iemand een andere cilinderkop en zuiger had geplaatst. Het zag er allemaal van buiten vrij goed uit, maar de borgclipjes van de zuigerpen zaten niet goed in de groeven. Hierdoor waren twee serieuze beschadigingen (verticale krassen) aan de cilinderwand ontstaan.

Maar ik zag ook dat de zuigerpen licht beschadigd en wat blauw aangelopen was. Bij het monteren van de nieuwe zuigerpen merkte ik op dat deze heel minimale speling in het oog van de drijfstang had.
Zou dit het licht tikkend geluid bij volgas optrekken kunnen veroorzaken?
 

Attachments

  • 20220603_180531.jpg
    20220603_180531.jpg
    427.8 KB · Views: 26
  • IMG-20220603-WA0008.jpg
    IMG-20220603-WA0008.jpg
    90.3 KB · Views: 24
Last edited:
Ze zeggen inderdaad dat E10 echt troep is, zeker voor kleine en oudere motoren.

Ik heb trouwens de compressie van de 72cc kunnen opmeten, had nog een Chinees setje hiervoor liggen.

De meter gaf 8 bar aan, dat lijkt me zeker niet teveel toch?
Post automatically merged:

Toen ik deze scooter kocht liep hij slecht, had weinig vermogen. Bij het demonteren van de motor zag ik dat iemand een andere cilinderkop en zuiger had geplaatst. Het zag er allemaal van buiten vrij goed uit, maar de borgclipjes van de zuigerpen zaten niet goed in de groeven. Hierdoor waren twee serieuze beschadigingen (verticale krassen) aan de cilinderwand ontstaan.

Maar ik zag ook dat de zuigerpen licht beschadigd en wat blauw aangelopen was. Bij het monteren van de nieuwe zuigerpen merkte ik op dat deze heel minimale speling in het oog van de drijfstang had.
Zou dit het licht tikkend geluid bij volgas optrekken kunnen veroorzaken?
Tikken kan van zoveel komen. Na een paar uurtjes klussen denk ik zelf dat ik zelfs tik als ik loop. Zuigerpen vervangen is nooit een slecht idee toch?

8 bar is niet veel, prima. Beetje aan de lage kant vind ik zelfs nog. Was toevallig net zelf voor zo een 'decompressie setje' aan het kijken ziet er wel sexy uit. Die schroef je op je carter (dipstok) waardoor de carter beter zijn compressie kwijt kan.

Dacht van de week dat ik uitgeklust was maar moet die torque driver nog doen. En heb besloten de rest maar CNC te maken, koppelinghuis, halfpoulie voor. Maar daarna moet ik dat ding echt gaan verkopen :) komt geen eind aan. Maar jeetje wat loopt ie nu al weer lekker zeg. Ben wel benieuwd of ik m met die CNC en deze afstelling op de 80 GPS krijg. (Wind mee dan)
 

Attachments

  • 20220528_131821.jpg
    20220528_131821.jpg
    446 KB · Views: 26
merkte ik op dat deze heel minimale speling in het oog van de drijfstang had.
Als je al voelbare speling hebt , is dat zeker teveel , en kan het geluid veroorzaken . De vraag is alleen , is de pen of het drijfstang oog versleten , aangezien de pen blauw is en er geen lager in het oog zit , zal het een smeer probleem geweest zijn . De pen wordt door het spatten van de olie gesmeerd , dus zal de vorige eigenaar ook niet al te vaak zijn olie in de gaten hebben gehouden. Drijfstang oog zal je met een binnen micrometer moeten opmeten , kan ovaal zijn . Of een nieuwe cil set erop en kijken of de speling weg is . 8 bar is inderdaad niet veel , maar gezien de beschadiging aan de cilinder ook niet vreemd .
 
Bedankt voor jullie reacties!

Nog even verder zeuren over het pingelend geluid waar ik het steeds over heb.
In dit filmpje hoor je exact hetzelfde geluid (vooral tijdens het optrekken).
Waar komt dit geratel toch vandaan?
 
Bedankt voor jullie reacties!

Nog even verder zeuren over het pingelend geluid waar ik het steeds over heb.
In dit filmpje hoor je exact hetzelfde geluid (vooral tijdens het optrekken).
Waar komt dit geratel toch vandaan?
Klinkt toch echt 100% kymco wat mij betreft.
Ik zou me er niet teveel zorgen om maken. Op zo een ding kan zoveel rammelen. Zelfs de busjes van de bendix, kickstarter, ronsel, vertanding echt alles maakt herrie op zo een ding.

Ik heb weleens weken gezocht. Haalde ik vervolgens twee steeksleutels uit mijn buddy, was het weg:)

Ik was het van de week alweer zo zat dat ik besloten heb om definitief mijn volgende uit te zoeken. Ze beide nog niet kunnen aanraken maar de winnaars zijn geworden..........tromgeroffel..........

1. De aprilia SR GT SPORT 200CC
2. De Italjet Dragster 200cc

Mijn voorkeur gaat naar de Aprilia vanwege de prijs en wat minder klus opties. De Italjet is natuurlijk echt schuur en brug-waardig. Maar aangezien ik 48 ben wellicht net tikkie te jongensachtig.
 

Attachments

  • 123.jpg
    123.jpg
    38.1 KB · Views: 17
  • aprilia-gt-200-eicma.jpeg
    aprilia-gt-200-eicma.jpeg
    162.5 KB · Views: 15
Last edited:
Mijn voorkeur gaat naar de Aprilia vanwege de prijs en wat minder klus opties. De Italjet is natuurlijk echt schuur en brug-waardig. Maar aangezien ik 48 ben wellicht net tikkie te jongensachtig.
Aprilia
Vind die Italjet net een Mecano Bouwsel ... neem aan dat je door ook mee gespeeld heb . ;)
 
Aprilia
Vind die Italjet net een Mecano Bouwsel ... neem aan dat je door ook mee gespeeld heb . ;)
Ja dat dus exact! En ik voel er minder voor omdat Joey Schaar er ook op rijdt. Dan ben ik meestal al klaar . Ding is wel lekker te tunen maarja ik vind het verstandig dat op een nieuwe nou eens niet te doen.

Moet nog wel iets van een klushok neerzetten anders word ik gek denk ik. Maar ben zelf ook echt fan van die SR, echt een dik ding. 13/14 inch 174cc i-get blokkie dus moet best 1 en ander voor komen binnenkort. Zal niet veel verschillen van de Medley etc?
 
Ja dat dus exact! En ik voel er minder voor omdat Joey Schaar er ook op rijdt. Dan ben ik meestal al klaar .
Die Joey Schaar lult maar wat , kan zelf niet eens afstellen , brengt zijn Scooters bij Dennis .
Die Mother-Fucker maakt de Carterkap los met een dikke schroeverdraaier tussen de Carters bij een Hagelnieuwe Vespa...

Zelfde met de mooie verhaaltjes van Joey, over de Power Commander voor de Euro 5 , WAT heb je er aan ?? helemaal nix nu comma nul , de Enige die er voordeel bij heeft is Joey Schaar ... die verdiend er op .... ASS-HOLE eerste klas i.m.o.
 
Die Joey Schaar lult maar wat , kan zelf niet eens afstellen , brengt zijn Scooters bij Dennis .
Die Mother-Fucker maakt de Carterkap los met een dikke schroeverdraaier tussen de Carters bij een Hagelnieuwe Vespa...

Zelfde met de mooie verhaaltjes van Joey, over de Power Commander voor de Euro 5 , WAT heb je er aan ?? helemaal nix nu comma nul , de Enige die er voordeel bij heeft is Joey Schaar ... die verdiend er op .... ASS-HOLE eerste klas i.m.o.
Ik rij er elke dag langs ;) doet alleen maar filmpjes en heeft wat opgeschoten jeugd voor zijn hok zitten.
 
Hij heb mazzel dat er via You-Tube geld binnen komt met die simpele Filmpjes , anders had hij allang de tent kunnen sluiten , of is waarschijnlijk de reden dat het nu een You-Tuber is geworden .
Vond wel eerlijk van hem , dat hij met een testrit van een klant , dat hij op zijn Muil ging met een Zip ... :tearsofjoy: :tearsofjoy: :tearsofjoy: ... maarja ... dat was mooi voor de kijk cijfers.
 
Hij heb mazzel dat er via You-Tube geld binnen komt met die simpele Filmpjes , anders had hij allang de tent kunnen sluiten , of is waarschijnlijk de reden dat het nu een You-Tuber is geworden .
Vond wel eerlijk van hem , dat hij met een testrit van een klant , dat hij op zijn Muil ging met een Zip ... :tearsofjoy: :tearsofjoy: :tearsofjoy: ... maarja ... dat was mooi voor de kijk cijfers.
Echt he. Maar heel eerlijk in deze regio gaat niemand naar hem toe hoor. Ja voor een windscherm of de banden oppompen.
 
Als je al voelbare speling hebt , is dat zeker teveel , en kan het geluid veroorzaken . De vraag is alleen , is de pen of het drijfstang oog versleten , aangezien de pen blauw is en er geen lager in het oog zit , zal het een smeer probleem geweest zijn . De pen wordt door het spatten van de olie gesmeerd , dus zal de vorige eigenaar ook niet al te vaak zijn olie in de gaten hebben gehouden. Drijfstang oog zal je met een binnen micrometer moeten opmeten , kan ovaal zijn . Of een nieuwe cil set erop en kijken of de speling weg is . 8 bar is inderdaad niet veel , maar gezien de beschadiging aan de cilinder ook niet vreemd .
Ik heb een nagelnieuwe cilinder, zuiger en zuigerpen gemonteerd. Toen heb ik iets van speling gevoeld, wel echt minimaal, maar toch no good denk ik..
Voetpakking en koppakking vernieuwd en alles netjes gemonteerd (not Joey-style!) Hoe kan ik dan maar 8 bar compressie hebben? De nieuwe set heeft wel pas 20 km gelopen, zou dat wat uitmaken?

Maak me verder maar lekker jaloers met jullie mooie projecten, haha!!

Stel ik wil een 90cc op een goed Kymco blok leggen.. hoe lang gaat dit goed? Ik bedoel dan met name krukas en lagers, voldoende smering? Heb ik dan een 24mm carburateur en andere vario nodig?
 
Ik heb een nagelnieuwe cilinder, zuiger en zuigerpen gemonteerd. Toen heb ik iets van speling gevoeld, wel echt minimaal, maar toch no good denk ik..
Voetpakking en koppakking vernieuwd en alles netjes gemonteerd (not Joey-style!) Hoe kan ik dan maar 8 bar compressie hebben? De nieuwe set heeft wel pas 20 km gelopen, zou dat wat uitmaken?

Maak me verder maar lekker jaloers met jullie mooie projecten, haha!!

Stel ik wil een 90cc op een goed Kymco blok leggen.. hoe lang gaat dit goed? Ik bedoel dan met name krukas en lagers, voldoende smering? Heb ik dan een 24mm carburateur en andere vario nodig?
90cc raad ik ten zeerste af. Ondanks dat ik zo een paar mooie van de plank kan trekken voor je gaat dat echt niet lang goed op een Kymcootje, heb 2 revisies in 1 jaar gehad.

En eigenlijk kan je met een goed afgestelde 80cc prima uit de voeten. Ontlopen elkaar qua snelheid helemaal niet zo eerlijk gezegd.

Je moet je lucht toevoer, carb, vertanding en alle lagers, krukas aanpassen. En dan nog kun je een mooie krukas bestellen 'heavy duty' maar blijven de lagers waar je m in hebt hetzelfde en je carter ook niet veel groter dan nu, het levert echt alleen maar gezeik op. Echt een afrader. Heeft me de laatste 3 jaar flink kutwerk geleverd. Ook gewoon echt met -2 in de middel of nowhere met hagel wachten tot je opgehaald wordt zo kut.

Gewoon lekker op 47mm blijven mooi carbje, multivar, goede koppeling en afstelling op je overbrenging en dan gewoon lekker aanpassen als ie slechter gaat lopen. Heb je echt veel meer plezier van.

Als de speling van de pen (van boven gezien) van links naar rechts is, is dat echt niet zo erg. Maar heb je bij Naraku de goede pen niet gekregen dan? Want die past exact namelijk.

En anders PM je jouw adres maar stuur ik er wel 1 uit de 'wie wat bewaard heeft wat doos'

En Ja je moet een zuiger en zuigerveren goed opvoeden. Die moeten leren uit te zetten, koud en warm, koud en warm. Dus 10km uit, 25km uit, beetje gassen 5km uit, dat soort.
 
Last edited:
Veel dank voor jullie goede adviezen en tips, echt geweldig mannen!!

Ik heb het idee dat de motor bij de vorige eigenaar vast gelopen is. Er zat een nieuwe zuiger in de originele cilinder en een nieuwe "honkytonk" cilinderkop op.
Ik heb de nieuwe Naraku cilinder met bijbehorende nieuwe zuiger en nieuwe zuigerpen gemonteerd met een nieuwe "Pingling" cilinderkop (omdat een klep van de aanwezige kop niet goed afsloot.)

De speling op de nieuwe zuigerpen die ik bedoel was verticaal, dus een iets te ruim oog van de drijfstang dacht ik tijdens montage.

Ik zal proberen om binnenkort een filmpje te maken van het geluid uit het motorblok, to be continued..
 
Back
Top