Kymco GY6 blijft maar arm lopen

Oh wauw zeg, dat is toch wel ernstiger dan ik dacht. Met mijn veel mildere opvoerplannen hoop ik toch dattie lang mee kan. Ik ben niet een verveelde maar een uitgerangeerde ICT'er haha maar met weinig centen en geen auto. Dus voor mij is m'n scooter te belangrijk.

Wat ik ook kan doen is het altijd van plan blijven en nooit doen. Dat is het allerbeste voor de duurzaamheid en de portemonnee ;-)

Net 2 uur bezig geweest met het uitdokteren van wat de bovenkant is van m'n oude zuigerveren. De indicatie is verdwenen nl en ik wil de oude terugzetten. Het is wel gelukt (denk ik). Morgen kleppies slijpen is het plan.

Wat is dat andere project?
Ik ben van plan later dit jaar een Russische auto te importeren uit het Soviet-tijdperk.

Is ook leuk speelgoed :p



Met de scooters,

Zolang je geen bizar hoge toeren gaat draaien dan blijft het wel lopen. Ik wil voor de volgende build van m'n GY6 ook precies de andere kant op gaan: Heel veel kracht in de lage toeren. Ik ga nog even onderzoek moeten doen wat voor nokkenasje enzo daarbij past.

Deze blokjes hebben simpelweg niet de koelcapaciteit om zichzelf koel te houden met die hoge toeren, daarvoor kun je beter een Honda 4 takt brommertje kopen. Deze draaien zonder al te veel klagen 12.000rpm.
 
Oh gaaf hoor zo'n ouwe rus. We gaan jou steeds minder zien hier vrees ik....

Oké. Nou, hoger dan 9000 tpm wil ik niet. Plan is gewoon een 72cc en misschien met snelle nokkenas als dat echt verbetering geeft zonder het verbruik al te veel negatief te beïnvloeden. Maar dat ga ik dan toch pas in 2e instantie doen denk ik. Dus gewoon 72cc met orig kop en carb en wel de rest heel optimaal afstellen. M'n snelle Vario van NCY kan nog wel even mee maar ik heb ook nog een Polini aangeschaft vorig jaar al omdat ik die voor een erg nette prijs zag staan. Dus ook daarmee experimenteren en met eindvertanding zoals ik al zei. Dus alles doen om het extra vermogen zo goed en efficiënt mogelijk te verdelen over het toerengebied.

Heb inmiddels m'n oude topic ook weer aangevuld haha. Bump.
 
Toch nog ff een bumpje! Zo ziet een auto bougie er na 100.000 km uit. (Zie foto) Beetje compressie lekkage langs de schacht. Maar voor de rest prima. Een super8, agi50, agi16, stel je af dat de bougie grijs/wit is en er zodat de bougie er na een jaar nog nieuw uitziet. Met een snelle nokkenas, 72cc, 18.5mm carbje heb je een 78/80/82 sproeier waar de meeste het best lopen op een 78 met een schakelbare cdi. Ik zelf rijd al jaren een agi16 en haal fluitend 78km p.uur op GPS, 85/86 door de teller heen. (Sproeier 78, 48km heen, 48km terug en altijd vol gas met een mezoly Keihin namaak carb op 1.5 slag uit) Een bougie aflezen kan niet bij een 4takt, dat moet je voelen als je rijdt en snappen wat een motortje doet.

Op die Kymco's zitten oude honda blokken die gebruikt werden voor aggregaten met een zeer hoog toerental en laag gebruik. Goed afgesteld rijd je er fluitend 50k (die aggregaten liepen dik 250.000km en uren achtereen op 10.000/12.000rpm) km mee. Het helpt als je weleens aan een auto geklust hebt in plaats van een 2takt. Een keihin carb met een 90 sproeier is absoluut nutteloos. Een Kymco rijdt met een schone bougie het best. Koffiebruin en dat soort shit is absoluut gelul. Ik kan nu na 12.000km met een 72cc Naraku de kop eraf trekken en dan zie je een brandschone kop en bougie.

Motortje mag warm worden. Dingen zijn gebouwd op 'schoon verbranden' hoe heet denk je dat soortgelijke cilinders werden op een tweetakt? Een Cr8hsa zorgt op Kymco voor een te late ontsteking ALTIJD. gewoon CR7HSA of zo een leuk Iridium Cr7Hix erin.

Belangrijk: met een voor je gevoel 'te kleine sproeier' moet je eerst eens flink 150km warm knallen om de boel weet een beetje schoon te maken. En dan ga je het verschil wel merken. Een grotere sproeier is leuk op een tweetakt, maar 4takt werkt toch echt heel anders.

Succes (als je kymco bougie er na een half jaar in de zomer er zo uitziet, ben je al een heel eind op weg)
used-spark-plug-spark-plug-car-km-run-close-up-used-spark-plug-spark-plug-car-km-run-close-up-...jpg
 
Last edited:
Ik heb dit hele verhaal met veel aandacht en plezier gelezen, ook omdat ik een Kymco Super 8 laatst heb voorzien van een 72cc Naraku met nieuwe standaard kop.

De motor heeft enorm veel compressie (draait met de hand aan het vliegwiel echt moeilijk door), maar volgens de webshop kun je bij deze cilinder gewoon de standaard kop gebruiken.

Ik heb momenteel sproeier 88 in de originele carb zitten en de aanzuigslang van het luchtfilter verwijderd.

De motor start meteen en rijdt goed, maar ik hoor een knikkerend geluid bij volgas optrekken en bij hogere toerentallen, klinkt niet gezond volgens mij.

Bij het opbouwen had ik sproeier 92 erin gezet en hoorde ik dit geluid niet. Maar toen reed hij belabberd, wel goed wegtrekken maar inhouden en bokken bij volgas boven de 40 km/h.

Mijn vraag is nu of deze setup toch teveel compressie heeft of dat sproeier 88 het pingelen veroorzaakt?

Ik rijd overigens altijd met Euro98.

Alvast veel dank voor je reactie!
 
Mijn sproeier was vandaag witter dan Gérard Joling zijn tanden maarja dat is een CR7Hix :)
Daar verkleurd helemaal niks aan. Daarom doe ik de afstelling altijd met een normale cr7hsa. Ik rijd altijd een beetje tussen sproeier 78/80 met een Naraku 72cc en nu al 15.000km, 90cc 82/84

Zodra ik de afstelling goed heb knal ik lekker dat Iridium bougietje erin, nog nooit te warm geweest, ook niet met 30 graden buiten. Ik stel die kymcootjes altijd lekker zuinig af lopen ze het best.
@fazerpaul Waarom zou je de aanzuigslang van het luchtfilter scheiden?
 
Last edited:
Ik heb dit hele verhaal met veel aandacht en plezier gelezen, ook omdat ik een Kymco Super 8 laatst heb voorzien van een 72cc Naraku met nieuwe standaard kop.

De motor heeft enorm veel compressie (draait met de hand aan het vliegwiel echt moeilijk door), maar volgens de webshop kun je bij deze cilinder gewoon de standaard kop gebruiken.

Ik heb momenteel sproeier 88 in de originele carb zitten en de aanzuigslang van het luchtfilter verwijderd.

De motor start meteen en rijdt goed, maar ik hoor een knikkerend geluid bij volgas optrekken en bij hogere toerentallen, klinkt niet gezond volgens mij.

Bij het opbouwen had ik sproeier 92 erin gezet en hoorde ik dit geluid niet. Maar toen reed hij belabberd, wel goed wegtrekken maar inhouden en bokken bij volgas boven de 40 km/h.

Mijn vraag is nu of deze setup toch teveel compressie heeft of dat sproeier 88 het pingelen veroorzaakt?

Ik rijd overigens altijd met Euro98.

Alvast veel dank voor je reactie!
Is het een hoogtoerig motortje? Of laagtoerig?

Setup?
72cc/ 88
Vario?
Koppeling?
Carb?
 
Heeft Joling tegenwoordig ook al een witte sproeier? :p

Ik heb de luchtfilter snorkel weg gelaten om meer lucht met meer benzine in de cilinder te krijgen voor meer vermogen.
Vandaar dacht ik ook een wat grotere sproeier 88 te nemen.

Heb jij een standaard kop erop en geen last van gepingel bij jouw magere afstelling? Ik zou denken dat pingelen bij hoge compressie eerder gebeurt bij een arm mengsel dan bij (te) rijk?

Setup:
72cc Naraku cilinder
Standaard 49cc kop
Standaard carburateur, 88 sproeier
Standaard vario met 7 grams rollen
Standaard koppeling en drukveer
Standaard uitlaat
 
Heeft Joling tegenwoordig ook al een witte sproeier? :p

Ik heb de luchtfilter snorkel weg gelaten om meer lucht met meer benzine in de cilinder te krijgen voor meer vermogen.
Vandaar dacht ik ook een wat grotere sproeier 88 te nemen.

Heb jij een standaard kop erop en geen last van gepingel bij jouw magere afstelling? Ik zou denken dat pingelen bij hoge compressie eerder gebeurt bij een arm mengsel dan bij (te) rijk?

Setup:
72cc Naraku cilinder
Standaard 49cc kop
Standaard carburateur, 88 sproeier
Standaard vario met 7 grams rollen
Standaard koppeling en drukveer
Standaard uitlaat
Ik heb echt zoveel gezeur gehad met te grote sproeiers.

Ik rijd wel net anders dan jou op het moment.
72cc Naraku/ 78/ CR7Hix
A8 nokkenas
Standaard kop maar gereviseerd door autotune bedrijf.
Multivar 8gr
Polini verstelbaar blauwe veertjes
16/57 malossi vertanding (primair)
Mezoly Carbje 18.5
En gisteren voor de lol torque drivertje besteld
Schakelbare cdi van eurobegrenzer
729/18/30 kevlar snaartje

Ik heb met die Kymco's echt uitgevonden dat als je een te grote sproeier neemt je altijd start problemen hebt als ie warm is en slecht stationair loopt. De cilinder van Naraku kan best wat warmte hebben en ben gewoon gaan experimenteren met kleinere sproeiers. Scheelde me enorm veel trekkracht en topsnelheid, gek genoeg hoe lager hoe beter het werd. Ik rijd in de herfst/ winter (tot 15 graden ofzo) meestal met een 78 voor een beetje extra warmte en in de zomer/ nazomer met een 80 sproeiertje.

De voordelen van een kleinere sproeier zijn groot. Schone olie, redelijk helder als ik het vervang, ruikt goed, veel lagere carterdruk waardoor het allemaal nog een beetje heel blijft etc. En net zoals vandaag met slagregens en tegenwind in open veld doet ie heerlijk 66 op GPS. Het blijft een beetje experimenteren. Maar met name het auto-bougie verhaal is heel belangrijk. Hoe schoner en zuiniger de verbranding hoe beter die dingetjes lopen. Mijn eerste kymco 5 jaar geleden deed ik ook met grote sproeiers, heb bakken vol. En dan had ik aangekoekte zuigers, kleppen, zwarte kop en bougie (alles boven sproeier maat 82) en geloof me heb alles getest tot 94 :) dag in dag uit.

Maar die super8 die janken best beetje hoogtoerig toch in vergelijking met dat slagschip van mij (Agility 16+)

Heb hier trouwens ook zo een normale snor agility staan 4 takt, daar zit alleen een onbegrensde cdi op en een andere goedkope vario en die rijdt al 60 op GPS (maar dat ding is gewoon gek, kan ik een jaar laten staan, starten lopen, heb ik als fall back scootertje)
 
Last edited:
Dankjewel voor het delen delen van jouw ervaringen met Kymco! Dit verhaal zou dan toch voor alle gy6 motoren moeten gelden, of niet?

Maar nog even terug komen op mijn gepingel.. o_O Ik heb de meegeleverde pakkingset van Naraku gebruikt en dus ook die dunne voetpakking. De motor heeft serieus veel compressie (nog niet gemeten in bar), maar dat zou dus gewoon moeten kunnen met de standaard kop. :innocent:
Hoor jij nooit iets van geratel uit jouw cilinder komen? Ook niet bij volgas rijden?

Welke CDI heb jij er trouwens op zitten? Ik heb een ontgrensde AliE CDI gemonteerd. Zou deze "sport" versie misschien meer vervroeging hebben en daardoor het pingelen veroorzaken?

Ik ga anders toch maar eens maatje 84 proberen..
 
Dankjewel voor het delen delen van jouw ervaringen met Kymco! Dit verhaal zou dan toch voor alle gy6 motoren moeten gelden, of niet?

Maar nog even terug komen op mijn gepingel.. o_O Ik heb de meegeleverde pakkingset van Naraku gebruikt en dus ook die dunne voetpakking. De motor heeft serieus veel compressie (nog niet gemeten in bar), maar dat zou dus gewoon moeten kunnen met de standaard kop. :innocent:
Hoor jij nooit iets van geratel uit jouw cilinder komen? Ook niet bij volgas rijden?

Welke CDI heb jij er trouwens op zitten? Ik heb een ontgrensde AliE CDI gemonteerd. Zou deze "sport" versie misschien meer vervroeging hebben en daardoor het pingelen veroorzaken?

Ik ga anders toch maar eens maatje 84 proberen..
Ik heb alleen geratel, gepingel, getril en herrie met te lage rollen. Maarja zoals ik zei die agi16 is al niet zo een toeren beest. Hoewel ik ook wel eens 90cc setup gedaan heb met 4.5gr rollen hoor. ^^ allemaal met de standaard Naraku passende pakking set. (90cc natuurlijk wel als volledige 52.3mm set cilinder + kop)

Ik heb de voorloper van deze verstelbare cdi van begrenzer.nl hij heeft er nu zelfs 1 die je onder het rijden kunt verstellen. Wat zelfs als ie al op de rollenbank staat :) niet kapot te krijgen, verstelbaar. Bij mij zit ie niet op de Bobine ;) die gast bouwt mooi spul.
 

Attachments

  • Screenshot_20220524-000012_Chrome.jpg
    Screenshot_20220524-000012_Chrome.jpg
    168 KB · Views: 7
Ik heb je advies gedeeltelijk opgevolgd en ben naar sproeier 85 gegaan. Hiermee rijdt hij inderdaad beter dan met sproeier 92 of 88.

Ik heb via Marktplaats ook een (originele) Kymco en Naraku CDI besteld en daarmee test gereden. Het vreemde is dat hij met de originele CDI het felst optrekt maar ook het meeste pingelt/knikkert vanuit de cilinder.
De Naraku trekt minder hard op, maar hierbij knikkert de motor minder en loopt mooier rond.

Verder valt mij op dat de Super 8 niet veel sneller wil rijden dan 65 km/h. Hierbij maakt het niet uit of ik windmee rijd. De motor komt niet boven zijn normale toerenbereik wat ik raar vind met een ontgrensde CDI.

Heeft hij dan nog te weinig power met een 72cc en de rest standaard? Het is natuurlijk wel een lomp zware scooter..
 
Ik heb je advies gedeeltelijk opgevolgd en ben naar sproeier 85 gegaan. Hiermee rijdt hij inderdaad beter dan met sproeier 92 of 88.

Ik heb via Marktplaats ook een (originele) Kymco en Naraku CDI besteld en daarmee test gereden. Het vreemde is dat hij met de originele CDI het felst optrekt maar ook het meeste pingelt/knikkert vanuit de cilinder.
De Naraku trekt minder hard op, maar hierbij knikkert de motor minder en loopt mooier rond.

Verder valt mij op dat de Super 8 niet veel sneller wil rijden dan 65 km/h. Hierbij maakt het niet uit of ik windmee rijd. De motor komt niet boven zijn normale toerenbereik wat ik raar vind met een ontgrensde CDI.

Heeft hij dan nog te weinig power met een 72cc en de rest standaard? Het is natuurlijk wel een lomp zware scooter..
Ik heb ook zo een Naraku cdi liggen, had ik hetzelfde mee. Die 65km raakte ik op mijn oude kymco met oude vertanding. Sinds ik Malossi vertanding heb niet meer. Ik vond die Naraku cdi waardeloos heb met mijn originele ontgrensde CDI gereden totdat ik mijn nieuwe paar jaar geleden kocht bij www.begrenzer.nl en heb zo een dmp test ding liggen die was helemaal geniaal, maar niet te begrenzen. Dat ding ging als een malle :D

Dat tikken (alsof er een kaboutertje uit je kop naar buiten wil) kan hoge compressie zijn vanwege voordetonatie van het mengsel. Probeer eens een andere bougie een cr7hix ofzo. Maar niet te koud gaan (cr8)
Post automatically merged:

Ik heb je advies gedeeltelijk opgevolgd en ben naar sproeier 85 gegaan. Hiermee rijdt hij inderdaad beter dan met sproeier 92 of 88.

Ik heb via Marktplaats ook een (originele) Kymco en Naraku CDI besteld en daarmee test gereden. Het vreemde is dat hij met de originele CDI het felst optrekt maar ook het meeste pingelt/knikkert vanuit de cilinder.
De Naraku trekt minder hard op, maar hierbij knikkert de motor minder en loopt mooier rond.

Verder valt mij op dat de Super 8 niet veel sneller wil rijden dan 65 km/h. Hierbij maakt het niet uit of ik windmee rijd. De motor komt niet boven zijn normale toerenbereik wat ik raar vind met een ontgrensde CDI.

Heeft hij dan nog te weinig power met een 72cc en de rest standaard? Het is natuurlijk wel een lomp zware scooter..
Ik heb ook zo een Naraku cdi liggen, had ik hetzelfde mee. Die 65km raakte ik op mijn oude kymco met oude vertanding. Sinds ik Malossi vertanding heb niet meer. Ik vond die Naraku cdi waardeloos heb met mijn originele ontgrensde CDI gereden totdat ik mijn nieuwe paar jaar geleden kocht bij www.begrenzer.nl en heb zo een dmp test ding liggen die was helemaal geniaal, maar niet te begrenzen. Dat ding ging als een malle :D

Dat tikken (alsof er een kaboutertje uit je kop naar buiten wil) kan hoge compressie zijn vanwege voordetonatie van het mengsel. Probeer eens een andere bougie een cr7hix ofzo. Maar niet te koud gaan (cr8), iets anders afstellen zou ook nog kunnen helpen. :) (minder lucht)
 
Last edited:
Daar sla je de spijker op de (cilinder)kop! :p

Dit denk ik dus al de hele tijd.. pingelen door te hoge compressie! Maar waarom zegt Naraku dan dat je deze 72cc cilinder prima met de originele kop kunt gebruiken?

Zeker met een sport CDI met meer vóórontsteking gaat het dan toch niet lekker werken?
 
Daar sla je de spijker op de (cilinder)kop! :p

Dit denk ik dus al de hele tijd.. pingelen door te hoge compressie! Maar waarom zegt Naraku dan dat je deze 72cc cilinder prima met de originele kop kunt gebruiken?

Zeker met een sport CDI met meer vóórontsteking gaat het dan toch niet lekker werken?
Ik heb prima 1000en kms gereden met de Naraku 72 en standaard kop hoor. Maar met 72koppie/ 47mm rijdt toch net lekkerder, zeker als je iets verder door tuned
 
Dankjewel voor het delen delen van jouw ervaringen met Kymco! Dit verhaal zou dan toch voor alle gy6 motoren moeten gelden, of niet?

Maar nog even terug komen op mijn gepingel.. o_O Ik heb de meegeleverde pakkingset van Naraku gebruikt en dus ook die dunne voetpakking. De motor heeft serieus veel compressie (nog niet gemeten in bar), maar dat zou dus gewoon moeten kunnen met de standaard kop. :innocent:
Hoor jij nooit iets van geratel uit jouw cilinder komen? Ook niet bij volgas rijden?

Welke CDI heb jij er trouwens op zitten? Ik heb een ontgrensde AliE CDI gemonteerd. Zou deze "sport" versie misschien meer vervroeging hebben en daardoor het pingelen veroorzaken?

Ik ga anders toch maar eens maatje 84 proberen..
Ik rij ook met sproeier 84 i.c.m. 72cc en originele kop en ik ben daar tevreden over. Een GY6 met 72cc wil wel wat luidruchtig zijn, maar geratel of getik zou je niet mogen horen. De CDI zou ik persoonlijk standaard laten.
 
Dank jullie wel voor deze reacties!

Na de montage heb ik met de hand aan het vliegwiel gedraaid om te checken of de zuiger en kleppen niet aanlopen.

Daarbij viel mij op dat de motor echt veel compressie heeft. Met de hand aan het vliegwiel heb je echt moeite om door de compressie te draaien.

Misschien kan ik deze einddruk eens opmeten.
Ik wil voor de leuk ook eens gaan testen met 102 octaan benzine, maar waar krijg je deze.. hmmm?
 
Startmotor moet ook harder werken dan bij 50cc. Dus niet zo gek dat het jou ook meer moeite kost.

Ik rij tegen alle adviezen in al 2 jaar op E10. V-Power kost 2,70 per liter inmiddels... 102 octaan zal wel tegen de 3 euro kosten.
 
Startmotor moet ook harder werken dan bij 50cc. Dus niet zo gek dat het jou ook meer moeite kost.

Ik rij tegen alle adviezen in al 2 jaar op E10. V-Power kost 2,70 per liter inmiddels... 102 octaan zal wel tegen de 3 euro kosten.
Dat is nog nix ... als je ECHTE Benzine wil kopen , neem je Aspen... 5,00 / Liter. ;)
 
Back
Top