Kymco GY6 blijft maar arm lopen

Ik heb geen merkbaar olieverbruik, ik heb nu 500km gereden met de nieuwe motor met de huidige afstelling en het oliepeil is nog hetzelfde als toen ik 'm voor de eerste keer gevuld heb na de top-end revisie.

Raad je eens aan om de kleppen na te kijken.. En ook direct de klep seals te vernieuwen. Kan best zijn dat hij daar lekt. Als hij daar lekt kan je elke sproeier proberen, maar dan blijft er valse lucht worden aangezogen. En die klepseals zijn de kosten ook niet. 3 euro per stuk of zo.

Als er van beiden kanten lucht aangezogen word, dan komt deze valse lucht van de kant met de minste weerstand. Bij de kop is het dichter bij om valse lucht aan te zuigen, dan bij het langere traject vanuit de carburateur.

Daar zeg je een hele goeie! Ik heb de klepsteel sealtjes nog geen één keer nagekeken.

Het lijkt me alleen wel vreemd, dan zou zowel de oude als de gloednieuwe kop een versleten klepsteelrubber moeten hebben op de inlaatklep.
De afsluiting van de kleppen in de cilinderkop heb ik gecontroleerd gezien ik hier in het verleden wel eens problemen mee gehad heb maar dat is allemaal prima.

Hoe kan ik testen of de er vacuum lekt langs de klepsteelrubbertjes? Als ik de motor start zonder het kleppendeksel vliegt er olie alle kanten op en zit er binnen no-time niks meer in het carter, dat lijkt me ook geen slim idee.



Ik vind het alleen allemaal zo vreemd dat ik alles vervangen heb maar de symptomen exact hetzelfde zijn. Dan zou de nieuwe carburateur, de nieuwe cylinderkop, de nieuwe cylinder, de nieuwe zuiger, de nieuwe zuigerveren of de nieuwe pakkingset exact dezelfde problemen hebben als de oude.

Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat je een gloednieuwe cilinderkop koopt die heel toevallig exact hetzelfde defect heeft als de oude! Alsnog lijkt het me een goed idee om dit gewoon te controleren want het lijkt er gewoon op dat het onwaarschijnlijke mogelijk toch de oorzaak zou kunnen zijn.



Ik heb vandaag een rondje gereden zonder de tankdop, de scooter reed exact hetzelfde.




Over de bougie, door alle tegenstrijdige informatie weet ik inderdaad niet precies waar ik naar moet kijken. Ik heb helaas geen foto van de bougie in de oude situatie, maar het volgende plaatje komt aardig in de buurt van hoe ie eruit zag met sproeier 86:

img_7959-jpg.222009


Dit is de bougie met sproeier 94:

631cbf74d560b217554fb7798433a6a7.jpg



Ik weet ook niet of de hittegraad van de bougie correct is, mij is verteld dat je in een Kymco viertakt hittegraad 7 moet stoppen maar ik ben daar verder niet heel bekend mee. Er zit nu dus ook gewoon hittegraad 7 in.


Belangrijke toevoeging:
In beide situaties liep de scooter wat rijk met half gas maar arm met vol gas.
 
Ik kan een half boekwerk schrijven over bougie lezen inmiddels maar ik ga proberen wat hoofdlijnen te vertellen voor zover de meeste bronnen daarover niet teveel verschillen.

In elk geval moet je niet naar het porcelein kijken tbv je mengsel! Er valt wel iets af te lezen aan het porcelein maar dat is in jouw geval niet echt van toepassing. (Bv de "mengsel ring" die helemaal aan de basis zit waar je een speciaal kijkertje voor nodig hebt of de schroefdraad moet afzagen (plug chopping waarbij je steeds een nieuwe bougie moet plaatsen en clear cut runs moet maken). De rest van het porcelein kan ook informatie geven over stationair / half gas onder bepaalde omstandigheden en ook over het lange termijn gemiddelde. Negeer het maar. Porcelein van nieuwe bougie blijft een heel poosje wit, vooral als je flink op z'n top rijdt).

Overigens kan het porcelein wel een indicator zijn van andere problemen. Met een zeer sterke loupe kun je bv ontdekken of het porcelein heeft "gekookt". Er zijn dan spikkels op te zien. Ook dat is dan een indicatie van te hete bougie. Het porcelein moet mooi effen zijn en dof. Maar kleur op korte termijn is niet zo van belang (op lange termijn zal die wel netjes koffiebruin worden in de meeste gevallen).

Vervolgens hebben we de aarde elektrode. Deze zegt alleen bij extreme afwijkingen iets over mengsel. Niet heel nuttig voor mengsel aflezen dus. Wel voor controle van ontstekingstijdstip en bougie hittegraad. Er moet een kleur overgang te zien zijn en de plek is belangrijk, die moet liefst in de bocht zitten. Zit ie teveel richting midden, dan is je ontsteking te laat en/of je hittegraad te koel. Zit ie teveel richting de basis (ring) dan is je ontsteking te vroeg en/of je hittegraad te heet (in extreme gevallen kun je smeltschade zien op de punten). De punt-kant moet dan die beroemde lichte koffiekleur (caramel snoepje) krijgen maar mag ook meer richting grijs gaan. Maar niet spierwit. En nogmaals: over mengsel zegt het weinig. Op jouw 2e foto ziet dat er wel goed uit denk ik maar niet heel goed te zien.

Dan hebben we het puntje, de centrum elektrode. Vergeet die maar. Er valt iets aan af te lezen maar het is lastig en redundant.

Dan... de basisrand (bovenkant van de schroefdraad). Op je eerste foto niet te zien helaas, op je tweede wel. De kleur van de basisrand is een indicatie voor je mengverhouding. Niet heel precies en ook tamelijk gemiddeld over langere tijd. Maar bij gebrek aan zo'n speciaal kijkertje voor de "mengselring" aan de basis van het porcelein (zie de kleine lettertjes hierboven), is deze basisrand de beste indicatie. Deze behoort een lichte roetkleur te hebben. Dun laagje grijs / antraciet zeg maar. Deze ring moet bovendien rond zijn. Is de ring erg licht en nog lichter richting de negatieve elektrode ( daardoor 3/4 ring), dan heb je gemiddeld te arm mengsel. Is de ring erg donker en lijkt er sprake van kool afzetting, dan is je gemiddelde mengsel te rijk. En wat zien we op je tweede foto? Precies! Pik en pikzwart als mijn ogen mij niet bedriegen. Dat duidt dus op te rijk mengsel. Nogmaals: geen hele precieze indicatie en een gemiddelde. Wil je hier een nieuwe "reading" opbouwen, zul je de ring moeten schoonmaken of een nieuwe bougie nemen.

Tot slot, de zijkant van de schroefdraad. 2 a 3 "ringen" mogen doffig/donkerder zijn. Minder duidt op te koele bougie, meer duidt op te hete. Ziet er bij jou wel goed uit geloof ik. Eerder aan de koele kant dan aan de hete. Dus dat zou ik maar zo laten. CR7HSA is de juiste en dat zal met 72cc niet heel anders zijn lijkt me, mits je een beetje normale toerentallen rijdt. (Heb je een toerenteller? Kun je goedkoop vinden op Ali, erg nuttig).

Dus als ik gelijk heb, werpt dat wel een ander licht op de zaak. Nl dat je waarschijnlijk flink te rijk rijdt. Begrijp ik uit je vorige post dat je nu niet meer op 96 zit maar toch op 94? Maar ik herhaal nog een keer: geen scherpe korte termijn conclusies trekken op basis van de bougie en korte runs. Dat kan alleen met dat speciale kijkertje en steeds een nieuwe bougie. Dit is wel echt een wijd verbreid misverstand! Eigenlijk klopt dit ook met mijn eigen ervaring. Ben ook es aan de gang gegaan met sproeiers en bougie en wat ik ook deed, ik had altijd keurige koffie. Rijgedrag bij topsnelheid was een veel betere indicator.

Het zou kunnen zijn dat je een ander probleem aan het compenseren bent met te rijk mengsel. Ik denk dan toch (weer) aan een probleem met de ontsteking. Echt 'n keer de CDI wisselen indien mogelijk. Maar het kan ook heel goed liggen aan de bobine of de bekabeling of de pulser spoel. waardoor de vonk te zwak (te kort) is (is niet te testen behalve met speciale apparatuur). Dat kan een onvolledige verbranding veroorzaken. Ik zou toch echt een wat kleinere sproeier plaatsen, 88, 86 of 84. Dan es goed gaan testen. Bij slechter rijgedrag, al je ontsteking componenten en bekabeling, aarding nalopen / vervangen. En je klepspeling nog maar es nazien.

Heb je ondertussen je benzine filter ook nog es goed bekeken? Die kan door rommel in de tank in een mum van tijd verstopt raken.

Heb je je spruitstuk er al es afgehaald? Die dikke pakking es vervangen incl O ring? Ik weet wel dat je geen lekkage hebt "gemeten" maar ja....
 
Ik ga je alsnog vertellen, als ik een sproeier 84 maak dan blaas ik binnen de kortste keren de motor weer op. Zo is de oude ook stuk gegaan. Ik kan niet testen met een sproeier 84. Het duurde letterlijk een paar minuutjes volgas rijden voordat de motor helemaal in elkaar liep. Het resultaat van het plaatsen van een sproeier 84 weten we al, waarom zou ik hem dan toch plaatsen? Ik zou liever hebben dat eventuele andere problemen die het arm lopen veroorzaken opgelost zijn zodat ie met z'n sproeier 96 nu plotseling helemaal verzuipt en dat ik dan een kleinere sproeier plaats.

Ik wil geen tests uitvoeren waarbij ik het risico heb de motor weer op te blazen, behalve als jij m'n cylinderkitjes betaald natuurlijk :p



Onder de 90 gaat ie inhouden en stotteren. 92 gaat 't wel maar is ie langzaam, bij 96 loopt ie het mooist. 98 en hij gaat weer een beetje inhouden en maakt ie een behoorlijk "hol" geluid. Hij loopt momenteel ook merkbaar rijk bij half gas maar lijkt een redelijk prima mengsel te lopen bij volgas.




Hij loopt dus ook zeker te weten niet te rijk met sproeiers onder de 90. Hij kan niet spontaan vastlopen omdat ie te rijk liep, en na het plaatsen van grotere sproeiers spontaan niet meer vastlopen.

Ik vind het een beetje vervelend dat mensen al heel snel zeggen "ja maar basisrand op bougie zwart dus loopt rijk" terwijl het ding vastgelopen is door arm mengsel, vandaar dat ik eerder op m'n gevoel werk dan op de bougie.

Ik vind het ook altijd een beetje vreemd als de aarde elektrode helemaal wit uitgeslagen en zelfs deels verbrand is maar de basisrand een beetje donker is en mensen al meteen zeggen "ja kleinere sproeier plaatsen" en het probleem vervolgens alleen maar erger wordt. Meestal ziet de bougie bij een carburateur motor die heel arm loopt er altijd heel witjes uit op de massa elektrode en blijft de basisrand altijd redelijk dezelfde kleur naar mijn ervaring. Als ik van de basisrand uit zou gaan dan zou ik elke motor opblazen die ik aanraak want dan kan ik sproeier 20 plaatsen in mijn 70cc tweetakt met een snelle uitlaat.

Ik heb sproeier 88 geplaatst en een testrondje gemaakt, de bougie zag er zo uit:
b6e56f318c8706be31ff62bd75a6228c.jpg


Gebaseerd op deze foto zal ik dus al snel het commentaar krijgen "basisrand zwart dus motor rijk, plaats kleinere sproeier" maar de motor werd al snel erg heet (gemeten met laser thermometer; cylinderkop en cylinder temperatuur gemeten en vergeleken met een goed lopende 72cc GY6) en sloeg hij na een klein stukje vol gas zelfs af bij het tot stilstand komen en moest echt ff afkoelen voordat ie weer stationair wou lopen (dit was geen brandstoftoevoer probleem want met een beetje gas geven bleef ie wel leven). Dat zal 'm vast geen goed gedaan hebben... Om compressie te meten moet ik even wachten, ik heb een nieuwe fitting moeten bestellen omdat degene die ik had kapot gegaan was.

Ik vertrouw dus niet heel hard op resultaten van bougies gezien de motor alle andere symptomen gaf van arm lopen (stotteren, weinig vermogen, haalt de top niet, blikkerig geluid, warmer lopen dan normaal).





Een CDI om te wisselen kan ik helaas niet aan komen zonder er eentje te kopen (ik ken niemand met een scooter die dezelfde CDI heeft en de scooterwinkel wilt niet meewerken).


Het zou kunnen zijn dat je een ander probleem aan het compenseren bent met te rijk mengsel. Ik denk dan toch (weer) aan een probleem met de ontsteking.

Dit lijkt mij ook heel aannemelijk, maar hoe kan de motor daardoor enorm warm worden? Als de benzine niet verbrand dan slaat ie over maar wordt ie niet warm. Dan zou ik aan andere onderdelen moeten komen om mee te testen maar ik zie het niet zo zitten om de hele ontsteking te vervangen om maar te kijken of het helpt, parts-cannon aanpak is niet mijn favoriete.

Vonk heb ik bekeken en dat zag er wel goed uit maar misschien moet ik daar een professional even beter naar laten kijken.



Klepspeling etc. is het allemaal niet. Dat heb ik al nagekeken. "Kun je daar alsnog nog een keertje naar kijken" hoeft dus ook niet. Ik kan wel 100 keer concluderen dat de klepspeling goed staat maar daar schieten we ook niks mee op. Spruitstuk is er natuurlijk vanaf geweest bij het reviseren van de top-end, dat zag er allemaal mooi uit en ik heb er nieuwe pakking ringetjes tussen gedaan.

Op het moment is dus ook de enige indicatie dat ik rijk loop de basisrand van de bougie, maar zodra ik een kleinere sproeier plaats gaat ie meteen langzamer en wordt ie warm. Dus of de overgang van sproeier 94 naar 96 is super extreem, of hij loopt nu gewoon goed (bij vol gas dan).
 
Zoals ik vertelde is de basisrand een grove indicatie van het gemiddelde mengsel. De clear cut run methode zoals ik die eerder beschreef, gaat hier gewoon niet op. Dan moet je met het speciale kijkertje aan de gang om de mengselring op het porcelein van een nieuwe bougie te ontwaren (of schroefdraad afzagen). De indicatie op de basisring is gewoon niet zo precies en niet zo korte termijn. Je plaatst nu een nieuwe foto maar heb je een nieuwe bougie gebruikt of de ring eerst perfect schoon gemaakt? Zo niet, dan is het zinloos.

Je kon nog een keer een andere carb lenen toch? Dat zou ik dan nog wel doen. Als dat niets uitmaakt, mag je benzinetoevoer echt wel gaan uitsluiten.
 
Ik heb carburateur geleend, dat maakte geen verschil.

Ik heb compressie opnieuw gemeten, tegen de 12 bar wat prima is voor deze configuratie.


Ik denk dat ik het er even bij laat, de scooter rijdt prima zo. Ik wil het blok later deze herfst of winter misschien een keer uit elkaar halen om te reviseren en op te bouwen voor een grotere cilinder, ik denk dat ik er dan verder naar kijk. Ik weet echt niet waar het nog aan kan liggen en ik heb niet zo'n zin om veel geld uit te geven aan willekeurige onderdelen om het probleem misschien te fixen. Aan ontstekingsonderdelen om te lenen kan ik niet komen, die zou ik moeten kopen.


Ik laat 't even zo!
 
Oké begrijpelijk. Ik heb wel het gevoel dat er echt iets niet goed is. Die CDI is wel een educated guess trouwens. Een te vroeg ontstekingstijdstip kan oververhitting, milde detonatie en/of voortijdige ontsteking, e.d. veroorzaken. Al es getest met een stroboscoop? Daarmee zou je het kunnen uitsluiten.

Waar ik een beetje bang voor ben is dat je nu in je verbrandingskamer veel koolaanslag krijgt, net als op je bougierand. In combinatie met IETS dat teveel hitte veroorzaakt, kan dat aanleiding geven tot hotspots (kool gaat gloeien) en daardoor voortijdige ontsteking en dat kan desastreus zijn voor de motor.

En anders hoop ik - met je - dat er in de tussentijd geen ernstiger problemen ontstaan.

Beetje off-topic maar toch even aardig om te vertellen. Ik ben al weken aan het vogelen om een klein stationair probleempje op te lossen. Hij draaide ofwel te hoog ofwel te laag. Uiteraard de meest logische dingen gedaan zoals mixschroef, stationairsproeier, carb revisie, vacuümlek zoeken. Uiteindelijk ook nog de hele benzine toevoer inclusief tank en kraantje gereviseerd. De SLS tijdelijk buiten dienst gezet. Spruitstuk pakking en o-ringen vernieuwd. Niets hielp! Dan toch maar es de CDI verwisselen (gelukkig had ik er zelf nog 1 liggen). Tadaaa! Probleem opgelost. Van een monteur heb ik ook es vernomen dat zo'n CDI nog wel es raar kan gaan doen. En inderdaad is dit mijn tweede rare CDI. Jaren geleden es het probleem gehad dat m'n scooter random ineens uitviel. Uiteraard met benzine toevoer, sproeiers, enz. aan het kloten geweest. Ook toen pas in late instantie de CDI verwisseld en bingo.
 
Last edited:
Ik heb helaas niks liggen om de CDI of andere componenten van de ontsteking mee te testen =/

Een CDI van een andere 139QMB scooter werkt ook niet omdat de Super 8 en de Agility 16" een DC CDI. Ik zou dus specifiek een CDI voor deze scooter moeten bestellen wat al snel redelijk in de kosten loopt. Veel winkels staan je ook niet toe om de CDI terug te sturen. Veel CDI's beweren ook weer fancy dingen te doen met "speciale ontstekingscurves" etc. waar ik verder weinig vertrouwen in heb.

Ik zou er echt niet gek van opkijken als de CDI inderdaad niet klopt. Ik ben er ook zeker van overtuigt dat er ergens iets echt niet goed zit, maar het is enorm lastig om te vinden.


Het lijkt me dat het eigenlijk alleen nog maar de ontsteking kan zijn op dit punt, maar hier ga ik hulp van iemand anders voor in moeten schakelen. Ik heb echt geen idee hoe ik dat allemaal zou moeten controleren zonder meteen een smak geld neer te leggen voor nieuwe onderdelen. Testapparatuur hiervoor heb ik ook niet.
 
Zo kwam ik dus ook op de CDI uit in mijn stationair probleem. Ik was op een punt gekomen dat het niets anders meer KON zijn redelijk gesproken.

Bij mijn weten heb jij juist een AC CDI (één connector met 8 pinnen). De DC heeft 2 connectoren, 1 met 2 pinnen en 1 met 4 pinnen. Zo één heb ik dus.

Overigens zijn de andere componenten van je ontsteking zoals de puls spoel, bobine, bedrading, contacten, nou niet echt zo verdacht. Ze kunnen hooguit een zwakke vonk veroorzaken en dat strookt niet echt met de verschijnselen die jij hebt, zoals je zelf een paar dagen geleden al terecht opmerkte. Dat waren "wild guesses" mijnerzijds. Maar die CDI is een ander verhaal. Die kan je ontstekingstijdstip vernaggelen. Dat ie daarmee nog goed rijdt is prima verklaarbaar. Hij kan ahw onbedoeld in een race timing zitten (ontsteking meer vervroegd dan in standaard setup).

In jouw geval zou je nog de kop of kleppen kunnen verdenken maar aangezien die nieuw zijn is dat ook zeer onwaarschijnlijk.

Op AliExpress vind je wel goedkope CDI's. Hoe de curves daarvan zijn? Geen idee. Maar voor een paar euro is die gok misschien wel te wagen. Ben je alsnog wel 2 maanden aan het wachten tot ie arriveert..... :confused: , echt hopeloos sinds covid19.
Post automatically merged:

Mag ik nog even terugkomen op de benzinetoevoer? Je zei dat je het kraantje ertussenuit had gehaald toch? Maar hoe dan? Ik heb afgelopen dagen gezien hoe het bij mij People S zit en daar kan ik het kraantje niet zomaar passeren want dit is tevens de hele unit die de tank afsluit en dat is best een grote opening (15mm). Misschien zit het bij jou anders? Of hoe heb je het dan gedaan?
 
Last edited:
In jouw geval zou je nog de kop of kleppen kunnen verdenken maar aangezien die nieuw zijn is dat ook zeer onwaarschijnlijk.

Het is ook vooral omdat zowel de oude als de nieuwe kop exact dezelfde problemen hadden. Lijkt me sterk dat de originele cilinderkop en degene die ik gekocht heb allebei exact dezelfde problemen hebben.

De CDI in deze scooter is een DC CDI, de stator in deze scooter doet ook werkelijk niks anders dan AC genereren om het meteen in de spanningsregelaar te stoppen, de CDI is vervolgens gevoed vanuit de accu. Alles op deze scooter werkt met 12v DC.

Ali CDI is nog wel een goeie gok! Kan ik wel eens proberen.
 
Ah toch DC, ik dacht dat die 8-pins AC waren, mijn excuus.

Ik las trouwens net dat als de timing verkeerd is dit toch ook kan liggen aan de stator of pulser. Dus ook weer geen simpel onderwerp.

Had je m'n laatste toevoeging nog gezien, na de merge?
 
Nee ik had je merge nog niet gezien.

De tank van de Super 8 is anders, gezien er geen ruimte is aan de onderkant van de tank voor het kraantje omdat die bijna plat op het achterwiel rust loopt er een slangetje van de tank naar het kraantje.

Paint tekeningetje:
5c17f23d7f634bbb0593008074d48f9c.png

Aan de tank zit dus ook rechtstreeks een nippeltje voor een brandstofslang, zo heb ik een slangetje rechtstreeks van de tank naar de carburateur gelegd.



Ik zal echt iemand nodig hebben die weet hoe je controleert of de ontsteking correct werkt, het enige dat ik kan zien is dat ie een mooie vonk maakt maar ik heb de apparatuur niet om te kijken of de timing van de vonk wel correct is.
 
:) Fraai tekeningetje. Dan is het inderdaad makkelijk te omzeilen. Bij mij zit bovenop die kraan unit tevens een pakweg 8 cm lang benzinefilter (dat dus in de tank steekt), dus dat is ook anders.

Ik hoop dat iemand uit je buurt reageert met een stroboscoop en toerenteller. Of iemand die je een CDI kan lenen voor een dag of zo. Ik kan trouwens zo'n 8 pins CDI niet goedkoop vinden op Ali, boven de €30 zie ik. Voor mijn People S kan ik er 1 voor €6,50 kopen. Wel raar want de elektronica is hetzelfde, alleen andere aansluiting. Waarom Kymco nou voor 2 verschillende aansluitingen kiest is me echt een raadsel.

Visueel vaststellen dat ie vonkt zegt heel weinig. Zelfs niet of de vonk goed is. Onder druk kan de vonk evengoed nog via een verkeerd "pad" springen of zwak zijn. Alleen met een speciale vonk tester kun je dit beoordelen. Dat is een instrumentje met een instelbare vonkafstand die veel groter is dan de normale 0,65 mm. Ik bedoel dus niet zo'n testpennetje met een lampje (vrij nutteloos ding). Maar vergeet dit maar, de kans dat het daaraan ligt lijkt me minuscuul.

Als er al iets mis is met de ontseking, dan zal het de timing zijn. Bij 4000 tpm moet die 28º BTDC zijn maar je kunt de tekentjes op het vliegwiel gebruiken. Bij stationair (1900 tpm) moet ie bij de F vonken, bij 4000 tpm bij het vervroeging streepje. Een timinglamp is de enige manier. €20 op Ali, ook niet echt supergoedkoop. Ik overweeg wel om die zelf aan te schaffen aangezien ik nog es wil experimenteren met een CDI met instelbare timing.
 
Goedenavond,

Ik heb weer eens een onmogelijk probleem.


Ik heb een tijdje geleden een Kymco Super 8 viertakt gekocht voor weinig geld die wat kleine probleempjes had. De scooter start en rijdt, wat kan er mis gaan?

Nou, ik krijg m weer eens voor geen meter afgesteld :)

Het probleem is als volgt:

Zelfs met hele grote sproeiers, loopt de motor nog steeds arm.

De scooter is helemaal standaard, behalve een 47mm 72cc cylinder.

Om de een of andere reden is het gewoon echt onmogelijk om het ding met een net mengsel te laten lopen.

Ik ben er al twee weken mee aan het prullen met iemand die er een stuk meer verstand van heeft dan mij.

Het volgende is al gecontroleerd:

- Timing van het nokkenas
- Klepspeling
- Gezondheid van het motortje (compressie etc)
- Vacuüm lekkages
- Brandstoftoevoer (tank is rechtstreeks doorverbonden op de carburateur
- Luchtfilter gecontroleerd op lekkages
- Werking gasschuif carburateur

De carburateur is vervangen, nieuwe carburateur vertoont zelfde problemen maar start wel beter en loopt mooier stationair.

Het luchtfilter is helemaal standaard. Geen gaten in geboord, niks. Helemaal standaard.

Cylinder, zuiger en kop zijn vervangen omdat het oude setje warmgelopen bleek te zijn en weinig compressie had. (Dat zal wel gekomen zijn door de slechte afstelling.)

Ik heb voor de zekerheid een reserve standaard 50cc nokkenas gemonteerd.

Met het clipje op de naald in het midden, is sproeier 100 (Keihin m4) nog niet voldoende. Vervolgens is het clipje op de naald eentje omlaag gezet, nu rij ik met sproeier 96 en lijkt het "OK" maar nog steeds wat krap. Sproeier 98 gaf dan weer gestotter.

Vriend die mij probeerde te helpen heeft het opgegeven, die zei dat ie in meer dan 10 jaar met scooters, auto's en motoren klooien nog nooit zoiets gezien heeft en hij er echt niks van snapt :(

Verdere setup:
Alles standaard behalve
- Rolletjes 7.5g
- CDI ontgrensd
- Gladde variobus
- 47mm cylinder.

Het motortje lijkt verder prima, gaat als een trein en prima vermogen.



Is er iemand die misschien nog een idee heeft wat ik nog kan proberen? Ik trek op het moment de haren uit m'n kop want ik snap er echt niks meer van :(

Ik lijk echt volledig incompatibel te zijn met viertakt ofzo, alles viertakt wat ik aanschaf gaat fout.

Ik kan nergens geen vacuüm lek vinden, alles lijkt in orde maar toch loopt ie onmogelijk arm.
Is mede het inlaat spruitstuk vervangen voor een ruimere/grotere,? Als deze nog standaard is word waarschijnlijk je lucht/brandstof mengsel verstoort/afgeknepen,, daar misschien even naar zoeken,,(of uiteraard een snelle/race uitvoering van goed merk plaatsen,,)
 
Desbetreffend topic waar je op reageert is bijna een jaar oud.

De scooter loopt tegenwoordig al op een compleet andere samenstelling van onderdelen, dit probleem is allang niet meer relevant.
 
Nee ik heb de originele oorzaak nooit kunnen achterhalen. Ik heb het motortje opnieuw opgebouwd met andere "tjoening" onderdelen en toen was ie heel makkelijk af te stellen.

Het is nu ver genoeg dat ik hem binnenkort weer mag reviseren, kennelijk vinden deze blokjes het niet leuk om langdurig tegen de 10.000 rpm te draaien met een 80cc cilinder en 13 bar compressie :tongueout:

Ging wel vlot!
 
Andere kop dan zeker? Daar kan het dan best aan gelegen hebben. Ergens een haarscheurtje of zo. We will never know....

Nu al versleten? Dat is dan inderdaad wel snel, al weet ik niet hoeveel km je gereden hebt ermee natuurlijk. En ja, 10000 tpm setup kan ik me iets bij voorstellen. Ga ik zelf dus ook niet doen. Mijn plan is om te zoeken naar een zwaardere achter vertanding. Zal lastig worden.

Maar jij weer blij natuurlijk dat je een goede reden hebt om hem weer uit elkaar te trekken haha. Wat merk je? Hoe weet je dat ie toe is aan revisie? Hoe hard rijdt ie eigenlijk met deze setup?

Mijn hobby heeft maand of 9 stilgelegen. Zo gaat dat meestal bij mij. Ik rij al een jaar op m'n reserve People S uit 2007 die opmerkelijk goed rijdt. Met m'n andere had / heb ik een geluidsprobleempje en een dip-bij-gasgeven probleempje. Alle triviale dingen vorig jaar al nagelopen en ben nu eindelijk begonnen met de cilinder en cilinderkop. Vandaag de kleppen gedemonteerd en alle koolaanslag aan het verwijderen van kleppen, kop en zuiger. Eerste keer dat ik zo diep een motor induik, dus wel spannend. (Ik tel m'n Zundapp avontuur begin jaren 80 dan maar niet mee). Moet weer veel kennis ophalen en overal rustig de tijd voor nemen. Het belangrijkste wat ik wil doen is kleppen slijpen. Bij inlaatklep constateerde ik een heel klein beetje lek.

En als alles dan perfect is, haal ik hem weer uit elkaar en ga hem sneller maken. Rare volgorde misschien maar ja, ik wil gewoon eerst weten waar dat overdreven geluid vandaan komt (heb daar apart topic over gestart vorig jaar).

Beetje stom misschien van mij om dit alles nu hier te typen, super off-topic. Maar ach, er zit vast niemand meer mee te lezen.....
 
Ik bouw m'n blokje ook echt voor snelheid.

Maakt me niet zoveel uit hoe lang het meegaat. Zo als ik al heel vaak gezegd heb, mijn scooters zijn mijn speelgoed en ik ben niet afhankelijk van ze. Als ze stukgaan, dat is slechts deel van de hobby. Heel veel mensen op dit forum zijn tieners of begin twintigers die hun enige scooter die ze voor dagelijks vervoer gebruiken op proberen te voeren, ik ben een verveelde ICT'er die een paar brommers en scooters gekocht heeft om lol mee te hebben in de zomer :p


Ik heb ook alles vervangen, wat onderdelen gemixt, cilinderkop geslepen, een zuiger van een Honda C50 opvoerkitje gebruikt.

Topsnelheid lag niet zo hoog, ongeveer 70kmh met dank aan de vertanding. Trekken deed ie wel goed, nooit cijfertjes gemeten maar hij ging echt behoorlijk vlot. De 70cc Kymco Agility van een vriend was echt geen match voor dat ding =P


Hoe ik merk dat ie aan revisie toe is? Ik weet dat dit motortje erg heet loopt. Zo veel toeren op een 50mm cilinder waar erg weinig vlees over is, dat wordt aardig warm. Dat hij niet lang mee zou gaan was dus ook al bekend bij het bouwen. Hij is uiteindelijk ongeveer 3000km meegegaan en dat heb ik gereden in ongeveer 9 maanden.

Het motortje voelde de afgelopen tijd al niet zo snel meer, liep stationair ook wat lager en begon uiteindelijk te kloppen. Ook stonk ie vaak naar verbrande olie en begon het oliepijl toch behoorlijk snel te dalen. Als klap op de vuurpijl begon ie flink te roken bij een koude start; de klepgeleiders zullen wel niet gemaakt zijn met het idee om het motortje op bizar hoge toeren te draaien. De zuiger was versleten waardoor hij begon te kantelen en dat geeft een tikkend/kloppend geluid. De compressie meette ook 2 bar lager dan toen ie nieuw was. Conclusie: Deze heeft z'n beste tijd gehad.

Kop er eens afgehaald en duidelijke groeven zichtbaar in de cilinder: gevolgen van de extreme hitte die dit blokje maakt bij vol gas. De kleppen hebben inderdaad ook behoorlijk wat speling gekregen in de klepgeleiders wat de rookwolken bij een koude start verklaart.

Denk dat ik hem volgend jaar opnieuw op ga bouwen, heb nu plannen voor een ander project. Tip voor GY6'jes op hoge toeren: installeer een oliekoeler. Waarschijnlijk had die van mij dan een wat langer leven gehad. Ook sterkere klepveertjes zijn aan te raden.
 
Oh wauw zeg, dat is toch wel ernstiger dan ik dacht. Met mijn veel mildere opvoerplannen hoop ik toch dattie lang mee kan. Ik ben niet een verveelde maar een uitgerangeerde ICT'er haha maar met weinig centen en geen auto. Dus voor mij is m'n scooter te belangrijk.

Wat ik ook kan doen is het altijd van plan blijven en nooit doen. Dat is het allerbeste voor de duurzaamheid en de portemonnee ;-)

Net 2 uur bezig geweest met het uitdokteren van wat de bovenkant is van m'n oude zuigerveren. De indicatie is verdwenen nl en ik wil de oude terugzetten. Het is wel gelukt (denk ik). Morgen kleppies slijpen is het plan.

Wat is dat andere project?
 
Back
Top