Kymco DJ refined cdi ontgrenzen.

Bassievrucht

Active Member
Ik heb een Kymco DJ refined uit 2001 gekocht, met het doel er een wheelie/meeting scooter van te maken, nu heb ik er 70cc op gezet met een 17,5mm carburateur (sproeier 98) en een powerfilter (het boeit me allemaal niet zo of het goed is of niet, zit er vooral op voor het geluid) en ook nog een tecnigas next R uitlaatje, en hij trekt wheelies als een malle.

Maar hier komt het ding, de bougie is koffiebruin en de scooter trekt mooi door naar de top snelheid zonder bwoap of rare geluiden, maar zodra de scooter op de 55kmpu komt gaat deze stotteren en wil deze met geen enkele mogelijkheid harder, grotere sproeier, kleinere sproeier, het maakt niks uit. De snaar komt helemaal bovenin de poulies dus daar kan het niet aan liggen. Dit is natuurlijk niet heel gunstig op de meetings waar ik kom omdat er daar heel vaak harder dan 55 gereden word, meestal riching de 60/65, dus dan kan ik amper meerijden.

Ik ken een paar mensen waarvan hun DJ makkelijk de 90 haalde, dus het lijkt mij heel raar dat die met de huidige setup maar 55 gaat.

Ik heb dus even zitten speuren op het internet en zag dat er een CDI begrenzer in de "nieuwere" kymco's zat, maar ik kan hier ook niet zo heel veel over vinden. Moet ik nu een ontgrensde cdi kopen of kan ik deze zelf evt ongrenzen, indien deze begrensd is natuurlijk. Het gaat over een 2 stekkerige CDI
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

6 pinnen totaal?
Ik zal zelf een cdi kopen, hoor vaak dat het niet goed gaat om die te boren/zagen.
Kymco's draaien vgm op dc, maar dat moet je even goed uitzoeken. Vgm zit het zo: Ac kan zonder accu starten dc niet.
 
6 pinnen totaal?
Ik zal zelf een cdi kopen, hoor vaak dat het niet goed gaat om die te boren/zagen.
Kymco's draaien vgm op dc, maar dat moet je even goed uitzoeken. Vgm zit het zo: Ac kan zonder accu starten dc niet.
Het is een kastje waar 6 kabels uitkomen, 2 kabels lopen naar een stekker en die gaat vervolgens op de kabelboom, de andere 4 lopen naar een andere stekker, 2 kabels van die stekker gaan door naar de bobine en de andere 2 verdwijnen ook de kabelboom in.
 
Op Youtube staan een aantal filmpjes hoe je een Kymco CDI inzaagt.
Echter ik vindt dit nogal twijfelachtig, zou er niet aan beginnen.

Ik zou eerst uitzoeken of jouw DJ gebruik maakt van een DC of een AC-cdi en daar dan een ontgrensde Kymco compatibele CDI voor kopen.
Kom je er niet uit, maak een duidelijke detailfoto van de cdi connector waarop de positie van de draden en de kleuren van de draden goed zichtbaar zijn.

Vgm zit het zo: Ac kan zonder accu starten dc niet.
Dit is niet helemaal juist, of eigenlijk helemaal niet juist.
Een scooter met een DC-CDI start ook zonder accu, zoniet scheelt er iets met de laadspoel op de stator of de spanningsregelaar.
 
37ky18.jpg

Het is net zo een CDI als dit, ik weet niet of jullie daar wat mee kunnen maar deze is volgensmij dus begrensd (de enige logische verklaring voor het gedrag op topsnelheid), de begrenzer gaat dacht ik in op ongeveer 8000 toeren en daar zit ongeveer het meeste power uit mijn cilinderkit en uitlaat, dus ik wil de begrenzer eraf halen om de hoogste snelheid te halen en het meeste power te benutten.
 
het beesie loopt gelijk 10kmpu harder. De cdi die ik had bleek een of ander alie express ding te zijn
Dat klopt, de ontsteekcurve van een cdi is zeer belangrijk voor het rijgedrag van de motor.
Het is niet voor niks dat de originele cdi vaak vele malen duurder zijn dan die aftermarket spullen waar vaak de ontsteekcurve wordt bepaald door een simpel rc netwerkje op de gate van de thyrister, die de lading van de condensator in de cdi ontlaadt via de bobine.
Vaak hoor je klachten als slecht accelereren of slecht starten.
 
Dat klopt, de ontsteekcurve van een cdi is zeer belangrijk voor het rijgedrag van de motor.
Het is niet voor niks dat de originele cdi vaak vele malen duurder zijn dan die aftermarket spullen waar vaak de ontsteekcurve wordt bepaald door een simpel rc netwerkje op de gate van de thyrister, die de lading van de condensator in de cdi ontlaadt via de bobine.
Vaak hoor je klachten als slecht accelereren of slecht starten.
Ja het zal dat dan wel zijn geweest inderdaad. Bedankt voor de hulp!
 
Back
Top