Kymco Dink 2017 Lang stilgestaan / stationair afstelling reageert niet

Ik heb de scooter weggebracht voor reparatie.
Nou, het heeft even (maanden) geduurd maar 2 weken geleden heb ik de scooter op kunnen halen bij de reparateur (particulier). Hij had er eindelijk tijd voor kunnen maken. Hij heeft het blok grotendeels uit elkaar gehaald, schoongemaakt etc. Hij zei dat de sproeiers verkeerd om zaten. Dit kan ik me niet voorstellen maar oke. Hij start en rijdt gelukkig weer. Echter niet naar mijn zin. Ik heb al begrepen op dit forum dat de afstelling van een Kymco Dink een rgelrechte ramp is. Ik ga het toch nog maar een vragen.

Toerental bij stationair gaat iets omhoog en omlaag zonder gas te geven.
Als ik een heuvel op rij, gaat snelheid niet hoger dan ca 30 km/u
Optrekken gaat niet erg vlot.

Iemand nog suggesties wat ik kan aanpassen?

Rollers en trekveertjes zijn als nieuw
Ik tank alleen BP 98 ongelood Ultimate
Toen ik deze scooter kocht, heb ik de vario ring vervangen waardoor hij nu ca 65 km/u loopt
Hoofsproeiermaat is 88 of 90 (weet ik niet zeker meer) Volgens mij 90
Staionairsproeier 35
 
Nou, het heeft even (maanden) geduurd maar 2 weken geleden heb ik de scooter op kunnen halen bij de reparateur (particulier). Hij had er eindelijk tijd voor kunnen maken. Hij heeft het blok grotendeels uit elkaar gehaald, schoongemaakt etc. Hij zei dat de sproeiers verkeerd om zaten. Dit kan ik me niet voorstellen maar oke. Hij start en rijdt gelukkig weer. Echter niet naar mijn zin. Ik heb al begrepen op dit forum dat de afstelling van een Kymco Dink een rgelrechte ramp is. Ik ga het toch nog maar een vragen.

Toerental bij stationair gaat iets omhoog en omlaag zonder gas te geven.
Als ik een heuvel op rij, gaat snelheid niet hoger dan ca 30 km/u
Optrekken gaat niet erg vlot.

Iemand nog suggesties wat ik kan aanpassen?

Rollers en trekveertjes zijn als nieuw
Ik tank alleen BP 98 ongelood Ultimate
Toen ik deze scooter kocht, heb ik de vario ring vervangen waardoor hij nu ca 65 km/u loopt
Hoofsproeiermaat is 88 of 90 (weet ik niet zeker meer) Volgens mij 90
Staionairsproeier 35
Had ik al gevraagd of je de isolator tussen het spruitstuk en de kop had gecheckt op breuken?
Die dingen gaan vaak kapot bij Kymco. Mijn maatje heeft er zelf 1 gemaakt van aluminium, omdat hij er helemaal klaar mee was.
Indien er een scheurtje in zit of een brok af is, kan dat voor valse lucht zorgen.
Ik ben zelf maanden aan het zoeken geweest voor ik daar achter kwam.
Een Kymco Dink kan je het beste een beetje schraal laten lopen.
Ik heb alle sproeiers geprobeerd tussen 82 en 100.
100 was met valse lucht btw.
Op 88 liep hij het best, maar, wat je zelf ook al aangaf, echt lekker liep het nooit. Vooral op de zomerdag niet.
Mijn ervaring is dat je moet letten op hoever de luchtschroef openstaat.
Bij meer als 2,5 slag zou de hoofdsproeier 1 maat groter mogen; bij minder als 1 slag zou de hoofdsproeier een maat kleiner mogen.
Er zijn mensen die beweren dat de hoofdsproeier niks te maken heeft met de luchtschroef, maar ik weet zeker dat ik het ergens gelezen heb.
En het is de moeite van het proberen waard. Degene die het uitgefinkeld heeft zal het vast niet uit zijn duim hebben gezogen.

Ik heb persoonlijk wel een theorie waarom een dink moeilijk af te stellen is, maar de echte viertaktadepten wijzen dit waarschijnlijk naar het land der fabelen.
Aan het luchtfilter zit een pijpje wat uitkomt in de motorruimte.
Volgens mij staat het blok dus continue warme lucht aan te zuigen.
Zelf heb ik het nooit geprobeerd , maar wie weet helpt het als je er een 'gewone' aanzuigslang op zet die koude lucht/rijwind aanzuigt.
Betere cilindervulling, lijkt mij.

Qua zit en qua rijden is een Dink voor mij nog steeds het summum, maar de nadelen wogen bij mij steeds zwaarder.
Daarom heb ik hem ook weggedaan.
 
Had ik al gevraagd of je de isolator tussen het spruitstuk en de kop had gecheckt op breuken?
Die dingen gaan vaak kapot bij Kymco. Mijn maatje heeft er zelf 1 gemaakt van aluminium, omdat hij er helemaal klaar mee was.
Indien er een scheurtje in zit of een brok af is, kan dat voor valse lucht zorgen.
Ik ben zelf maanden aan het zoeken geweest voor ik daar achter kwam.
Een Kymco Dink kan je het beste een beetje schraal laten lopen.
Ik heb alle sproeiers geprobeerd tussen 82 en 100.
100 was met valse lucht btw.
Op 88 liep hij het best, maar, wat je zelf ook al aangaf, echt lekker liep het nooit. Vooral op de zomerdag niet.
Mijn ervaring is dat je moet letten op hoever de luchtschroef openstaat.
Bij meer als 2,5 slag zou de hoofdsproeier 1 maat groter mogen; bij minder als 1 slag zou de hoofdsproeier een maat kleiner mogen.
Er zijn mensen die beweren dat de hoofdsproeier niks te maken heeft met de luchtschroef, maar ik weet zeker dat ik het ergens gelezen heb.
En het is de moeite van het proberen waard. Degene die het uitgefinkeld heeft zal het vast niet uit zijn duim hebben gezogen.

Ik heb persoonlijk wel een theorie waarom een dink moeilijk af te stellen is, maar de echte viertaktadepten wijzen dit waarschijnlijk naar het land der fabelen.
Aan het luchtfilter zit een pijpje wat uitkomt in de motorruimte.
Volgens mij staat het blok dus continue warme lucht aan te zuigen.
Zelf heb ik het nooit geprobeerd , maar wie weet helpt het als je er een 'gewone' aanzuigslang op zet die koude lucht/rijwind aanzuigt.
Betere cilindervulling, lijkt mij.

Qua zit en qua rijden is een Dink voor mij nog steeds het summum, maar de nadelen wogen bij mij steeds zwaarder.
Daarom heb ik hem ook weggedaan.
Post automatically merged:

Bedankt voor je uitgebreide reactie, ik heb weer het eea om te proberen. Isolator lek heb ik ooit getracht met remmenreiniger te ontdekken. Blok gaf geen reactie
 
De New Dink heb ik al een tijdje terug. Carb is afgesteld en er zijn ies lichtere rolletjes in gegaan, 5 gr. Ik weet niet wat er in zat.
Hij liep een stuk beter maar trok nog niet echt goed op. Als ik vanuit stilstand veel gas gaf was het net of hij dood sloeg.En bij 7.000 toeren zat een kleine dip.
Dus terug geweest en gelijk gevraagd of er geen 88 sproeier in moest. Maar hij wordt geïmporteerd met 90 sproeier. Maar om aan de huidige milieu eisen te voldoen is zijn ze armer afgesteld door de sproeier te verkleinen naar 88. En om dan toch voldoende benzine te krijgen bij ineens gas geven is er een carburateur met acceleratiepomp gemonteerd. Omdat er met ineens gas geven extra brandstof ingespoten wordt verslikt hij zich vaak.
Met sproeier 90 zou de acceleratiepomp uitgeschakeld moeten worden.
Een hele uitgebreide uitleg van de scooterboer.
De pomp is nu uitgeschakeld en hij trekt vanuit stilstand bijna in één keer door naar de topsnelheid. Bij 5.000 t zit een nauwelijks merkbaar dipje.

Ik ben dus blij!!!!

Kan ik nu met de cosmetische kant verder. Schaafplekken wegwerken en kijken hoe ik de bevestiging van de voorkuip op een paar puntjes weer goed kan maken zodat dat weer mooi aansluit.
Dan nog mijn topkoffer monteren. Ik heb een bagagesteun voor een Dink maar die past niet. Ik denk dat die van een Grand Dink is.
Kijken of ik aan het juiste model rek kan komen zodat de koffer er op kan.
 
De New Dink heb ik al een tijdje terug. Carb is afgesteld en er zijn ies lichtere rolletjes in gegaan, 5 gr. Ik weet niet wat er in zat.
Hij liep een stuk beter maar trok nog niet echt goed op. Als ik vanuit stilstand veel gas gaf was het net of hij dood sloeg.En bij 7.000 toeren zat een kleine dip.
Dus terug geweest en gelijk gevraagd of er geen 88 sproeier in moest. Maar hij wordt geïmporteerd met 90 sproeier. Maar om aan de huidige milieu eisen te voldoen is zijn ze armer afgesteld door de sproeier te verkleinen naar 88. En om dan toch voldoende benzine te krijgen bij ineens gas geven is er een carburateur met acceleratiepomp gemonteerd. Omdat er met ineens gas geven extra brandstof ingespoten wordt verslikt hij zich vaak.
Met sproeier 90 zou de acceleratiepomp uitgeschakeld moeten worden.
Een hele uitgebreide uitleg van de scooterboer.
De pomp is nu uitgeschakeld en hij trekt vanuit stilstand bijna in één keer door naar de topsnelheid. Bij 5.000 t zit een nauwelijks merkbaar dipje.

Ik ben dus blij!!!!

Kan ik nu met de cosmetische kant verder. Schaafplekken wegwerken en kijken hoe ik de bevestiging van de voorkuip op een paar puntjes weer goed kan maken zodat dat weer mooi aansluit.
Dan nog mijn topkoffer monteren. Ik heb een bagagesteun voor een Dink maar die past niet. Ik denk dat die van een Grand Dink is.
Kijken of ik aan het juiste model rek kan komen zodat de koffer er op kan.
Sorry voor mijn late reactie. Ben er even tussenuit geweest en Kymco even gelaten voor wat het is. Ik ga het weer eens proberen. Ik heb idd ook een 90 sproeier. Loopt slecht stationair en gaat heuvel op niet sneller dan 20 km/u. Je zegt dat ik de acceleratiepomp uit zou kunnen schakelen. Hoe doe ik dat? Ik heb geen idee waar die zit en hoe die eruit ziet (Kymco New Dink 50 2017). Ik zie dat Stoyanov mij dit ook al geadviseerd heeft: "De gaskabel zit ingehaakt op die ronde flens op de carb. Als je die flens met de hand heen en weer draait zal je zien dat die flens een stalen stengeltje opzij drukt, welke op zijn beurt een lip naar beneden drukt; op een rubberen dop. Onder de rubberen dop zit dat acceleratie-gebeuren. Werkt als een spuitbus. Drukken is sproeien. Als je dat stalen stengeltje nou opzij gedrukt houdt en met een ty-rap vast zet aan de houder waar de gaskabel doorheen loopt, kan die niet meer terugveren en kan de flens hem dus ook niet meer bedienen". Ik snap alleen nog niet goed hoe ik die tyrib moet vastzetten. Of moet ik 1 ombuigen zodat hij 2 niet meer kan indrukken?
 

Attachments

  • accp.jpg
    accp.jpg
    106 KB · Views: 30
  • carb.jpg
    carb.jpg
    92.9 KB · Views: 23
Last edited:
Klopt. Zie het als een waterpistool, alleen het indrukken geeft extra benzine, ingedrukt houden doet niets meer, zet niets open ofzo.
Groet,
 
Hij rijdt nu idd beter. Ik moet mijn zoon er nog op laten rijden. Bij mij reed hij niet sneller dan 50-55 km/u. Bergop ca 38 km/u maar ik ben een "zwaargewicht".
Wat zou ik kunnen doen om m iets sneller te laten rijden? Duwende auto's achter hem irriteren enorm. Andere uitlaat oid? Al rijdt hij maar 5 tot 10 km sneller. Dat zou mooi zijn. Ik heb tot nu toe dus alleen de vario ring vervangen en acceleratiepomp uitgeschakeld. Hoodsproeier is 90. Stationair 35. (km stand 3.000)
 

Attachments

  • dink.jpg
    dink.jpg
    138.3 KB · Views: 18
Last edited:
Ik had precies hetzelfde.
Ik heb ook sproeier 90, acceleratiepomp afgesloten en nu rolletje van 5 gr erin. Hij gaat nu heel snel naar 8.000 toeren en trekt ook goed op.
Het gaat dus veel beter. De Beneluxtunnel weer omhoog verlies ik nu ong 7 km in snelheid. Van 66 km op de tellen (58 GPS) naar ong 58/59 op de teller.
Ik heb alleen nog een dipje rond de 7.000 toeren.
Wel irritant want als je uit een bocht komt zit er dus net een klein dipje.
 
Ik had precies hetzelfde.
Ik heb ook sproeier 90, acceleratiepomp afgesloten en nu rolletje van 5 gr erin. Hij gaat nu heel snel naar 8.000 toeren en trekt ook goed op.
Het gaat dus veel beter. De Beneluxtunnel weer omhoog verlies ik nu ong 7 km in snelheid. Van 66 km op de tellen (58 GPS) naar ong 58/59 op de teller.
Ik heb alleen nog een dipje rond de 7.000 toeren.
Wel irritant want als je uit een bocht komt zit er dus net een klein dipje.
66 km/u zou mooi zijn.? Gaat nu va. 52 max. (Als ik zo’n snelheidspaal voorbij rijd geeft deze 45 km/u aan) Andere rolletjes dus? Gaat ie dan ook sneller? Wat zit er standaard op dan?
 
Last edited:
66km op de teller. Op de GPS is dat 58 km. De teller wijjkt best af.
Lichtere rollen zorgen voor een betere trekkracht maar een iets lagere topsneilheid. Zwaardere voor een mindere trekkracht maar iets hogere snelheid. Je moet zelf even uitzoeken wat voor jouw scooter het best is en fijnste rijdt.
 
Vandaag toch maar eens de isolator bekeken. Was een stukje af en de o-ring was redelijk plat. Heb het inmiddels vervangen. Lijkt nu iets minder in toeren te wisselen. Scooterwinkel vond overigens mijn sproeiermaat (90) veel te hoog. Zou eerder een 80 proberen zei hij. Ik weet dat het een kwestie van uitproberen is maar gaat hij er dan sowieso niet langzamer van rijden? Fabrieksopgave was oorspronkelijk maat 90.
Ik heb nu een 80, 84 en 86 sproeier gekocht om evt uit te proberen. Blijf het vreemd vinden dat ie altijd 60 heef gelopen en nu niet verder komt dan 52 km/u. Ik ben wel aan het afstellen geweest (luchtschroef/stationairschroef etc. Op dat moment loopt hij goed stationair. Motor slaat wel regelmatig af als ik, op de bok, vol gas geef en ineens gas los laat. Of toerental zakt heel laag en klimt dan weer langzaam omhoog. Of motor slaat dus af. Ook moet is soms redelijk doorstarten voordat hij aanslaat.
Graag nog een keertje advies.

(Kymco New Dink 50 (2017) km stand 3000 / varioring verwijderd, verder origineel / stationair sproeier 35))
 

Attachments

  • iso.jpg
    iso.jpg
    77.4 KB · Views: 12
Last edited:
Dan staat de luchtschroef niet goed. Zo simpel is dat.
Als hij meer dan 2 slagen (tot tegen 2,5 slag) open staat en hij reageert zo, dan kan je de hoofdsproeier beter een maat kleiner maken.
Overigens staat in het wph dat er een 90 in moet, maar de meeste zijn in NL geleverd met een 88 sproeier.
Die had ik er ook in. Als je die niet hebt, probeer je een 86.
Let op met je luchtschroef in dat geval. Als die bijna dicht staat moet je toch naar 88 met de luchtschroef tussen de 1,5 en 2,5 slagen open.
Hij moet goed en vlot reageren op het gas. Korte stootjes moet ie meteen oppakken en gelijk weer terugvallen naar stationair.
Een dink heeft eerder teveel dan te weinig benzine.
Als je de afstelling van de luchtschroef op orde hebt (gasreactie) ga dan een stuk rijden en stel als laatste je stationair af, met licht aan 2000 toeren. Dan zal hij met licht uit iets hoger gaan lopen, maar zolang het achterwiel stil staat is het ok.
 
Ik heb persoonlijk wel een theorie waarom een dink moeilijk af te stellen is, maar de echte viertaktadepten wijzen dit waarschijnlijk naar het land der fabelen.
Aan het luchtfilter zit een pijpje wat uitkomt in de motorruimte.
Volgens mij staat het blok dus continue warme lucht aan te zuigen.
Zelf heb ik het nooit geprobeerd , maar wie weet helpt het als je er een 'gewone' aanzuigslang op zet die koude lucht/rijwind aanzuigt.
Betere cilindervulling, lijkt mij.

Qua zit en qua rijden is een Dink voor mij nog steeds het summum, maar de nadelen wogen bij mij steeds zwaarder.
Daarom heb ik hem ook weggedaan.

Dit is bedoeld om vocht en overtollige olie af te kunnen voeren, het welbekende sludge verhaal als de motor niet goed warm gereden wordt.
(o.a.: voor de carter ontluchting wat je ongetwijfeld ook wel weet ;))
Maar dat is niet het enige, Kymco heeft in die jaren ook een ingewikkeld en zgn. emissie systeem geplaatst wat niet alleen in verbinding staat met de carburateur, maar ook met de uitlaat. Hierdoor wordt er inderdaad warme lucht in de carburateur geblazen nadat dit gefilterd is!
Het betreffende onderdeel is een zgn. lucht controleer kastje met een intern membraan.

Zodra er hier niet iets correct is aangesloten kunnen er problemen ontstaan met het, stationaire toerental ,de gasreactie en het schommelen van de rpm van de motor. Qua sproeier moet er inderdaad maat 88/90 geplaatst worden, dus dat is goed. (persoonlijk vind ik dit best wel wat ruim!)
Misschien dat dit voor de Ts ook van belang is om te controleren of dat alles correct is aangesloten.
Vergeet daarbij ook niet om de slangen zelf te controleren op evt. opgehoopt vuil, lekkage en dergelijke, sowieso de slang(en) die terug richting de inlaat gaan zijn belangrijk! (vacuüm slangen idem!)

V.w.b. het systeem waar ik op doel, zie onderstaande bestandjes:

Dink 2017.png Dink 2017 2.png
 
Last edited:
Dit is bedoeld om vocht en overtollige olie af te kunnen voeren, het welbekende sludge verhaal als de motor niet goed warm gereden wordt.
(o.a.: voor de carter ontluchting wat je ongetwijfeld ook wel weet ;))
Maar dat is niet het enige, Kymco heeft in die jaren ook een ingewikkeld en zgn. emissie systeem geplaatst wat niet alleen in verbinding staat met de carburateur, maar ook met de uitlaat. Hierdoor wordt er inderdaad warme lucht in de carburateur geblazen nadat dit gefilterd is!
Het betreffende onderdeel is een zgn. lucht controleer kastje met een intern membraan.

Zodra er hier niet iets correct is aangesloten kunnen er problemen ontstaan met het, stationaire toerental ,de gasreactie en het schommelen van de rpm van de motor. Qua sproeier moet er inderdaad maat 88/90 geplaatst worden, dus dat is goed. (persoonlijk vind ik dit best wel wat ruim!)
Misschien dat dit voor de Ts ook van belang is om te controleren of dat alles correct is aangesloten.
Vergeet daarbij ook niet om de slangen zelf te controleren op evt. opgehoopt vuil, lekkage en dergelijke, sowieso de slang(en) die terug richting de inlaat gaan zijn belangrijk! (vacuüm slangen idem!)

V.w.b. het systeem waar ik op doel, zie onderstaande bestandjes:

View attachment 67109 View attachment 67110
Dit is niet het pijpje wat ik bedoelde...

Wat jij bedoelt is nr1. Ik bedoel nr12
 

Attachments

  • luchtfilter_kymco_new_dink_4-takt_goud.jpg
    luchtfilter_kymco_new_dink_4-takt_goud.jpg
    33 KB · Views: 17
Last edited:
Dit is niet het pijpje wat ik bedoelde...

Wat jij bedoelt is nr1. Ik bedoel nr12

Geen idee wat nummer 12 doet!
Ik herken dit gedeelte totaal niet ondanks dat het waarschijnlijk een onderdeel is van het luchtfilter.
(op de nieuwe type luchtfilters is dit onderdeel niet meer aanwezig)

Maar het SAS/EGR systeem maakt inderdaad gebruik van warme lucht wat weer de inlaat ingaat.
Het is echter niet continu maar gaat geleidelijk via dit systeem.

Uitstoot emmisie zondeer.png

EGR staat voor uitlaatgasrecirculatie. Heel kort gezegd komt het erop neer dat een deel van het uitlaatgas terug de verbrandingskamer in wordt geleid, om zo de uitstoot van stikstofoxide te reduceren. Fabrikanten moeten hun motoren immers aan bepaalde standaarden laten voldoen zoals de Euro-normen, die onder meer toezien op de hoeveelheid NOx die een verbrandingsmotor per kilometer mag uitstoten.

Vandaag toch maar eens de isolator bekeken. Was een stukje af en de o-ring was redelijk plat. Heb het inmiddels vervangen. Lijkt nu iets minder in toeren te wisselen. Scooterwinkel vond overigens mijn sproeiermaat (90) veel te hoog. Zou eerder een 80 proberen zei hij. Ik weet dat het een kwestie van uitproberen is maar gaat hij er dan sowieso niet langzamer van rijden? Fabrieksopgave was oorspronkelijk maat 90.
Ik heb nu een 80, 84 en 86 sproeier gekocht om evt uit te proberen. Blijf het vreemd vinden dat ie altijd 60 heef gelopen en nu niet verder komt dan 52 km/u. Ik ben wel aan het afstellen geweest (luchtschroef/stationairschroef etc. Op dat moment loopt hij goed stationair. Motor slaat wel regelmatig af als ik, op de bok, vol gas geef en ineens gas los laat. Of toerental zakt heel laag en klimt dan weer langzaam omhoog. Of motor slaat dus af. Ook moet is soms redelijk doorstarten voordat hij aanslaat.
Graag nog een keertje advies.

(Kymco New Dink 50 (2017) km stand 3000 / varioring verwijderd, verder origineel / stationair sproeier 35))

@Perjean,

Zit er inmiddels al schot in de zaak?
Ik, en waarschijnlijk ook anderen zijn wat dat betreft benieuwd of het e.e.a. geholpen heeft!
 
Last edited:
De 86 sproeier icm luchtafstelling heeft niet veel verschil gemaakt helaas. De originele sproeier 90 zit er weer in. Loopt nog steeds 50km/u
Zodra de motor warm is valt hij niet meer uit maar dat duur wel een paar minuten. Scooter rijdt overigens prima maar bergop zakt snelheid nog steeds terug naar max 30. En dat afslaan bij een koude motor vind ik ook een ramp.
Het is de scooter van mijn zoon waar ik al een tijdje mee bezig ben. Ik denk er nu serieus over te verkopen. Zou nog andere carberateur, uitlaat of choke kunnen proberen maar heb er al teveel geld in zitten. Of er moet nog iemand met een verlossende suggestie komen.
 
Back
Top