Kymco Dink 2017 Lang stilgestaan / stationair afstelling reageert niet

De vlotterbak loopt dus over, als ik het goed begrijp.
Heb je de vlotternaald goed ingehaakt? De naald die ervoor zorgt dat de benzinetoevoer op tijd wordt afgesloten?
De vlotter zelf heb ik er niet af gehad. Ik heb 4 schroeven/sproeiers schoongemaakt. Als ik het goed begrepen heb, kunnen 1 en 4 er helemaal ingedraaid worden en moeten 2 en 3 afgesteld worden.
Post automatically merged:

Bedoel je met slang onder vlotterbak je aftap slang , deze loopt naar beneden naar je vario deksel. Hierin zit of aan het eind een schroef , die je dicht moet draaien ( zit in een aluminium eind stuk , en zit meestal tegen je vario deksel aan geschroefd) Of er zit in de vlotterbak naast deze slang aansluiting een schroef die dicht gedraaid moet zijn . Deze slang is om je vlotterkamer af te tappen . Als je geen afsluitschroef in de vlotter bak hebt zitten kan ook nog de slang ergens lek zijn.
Benzine loopt uit deze slang die op de vlotterbak zit. Gewoon een zwart slangetje die aan het eind open is. Benzine komt uit die slang op het blok als ik de knijpfles met benzine inknijp.
 

Attachments

  • IMG_1447.jpg
    IMG_1447.jpg
    69.4 KB · Views: 16
  • IMG_1448.jpg
    IMG_1448.jpg
    45.6 KB · Views: 11
  • sproei.png
    sproei.png
    455.8 KB · Views: 9
  • CAD79331-8C95-470F-BBED-E50CCB791610.jpeg
    CAD79331-8C95-470F-BBED-E50CCB791610.jpeg
    225.1 KB · Views: 10
Last edited:
Ik kan het niet goed zien zo , maar komt die slang niet uit in dat afvoergoot (je) onderin je vlotterkamer ? En is die schroef die ik in je eerste foto heb gemarkeerd misschien de afsluiting daarvan , en staat deze misschien open of dicht niet af , dus aftap vlotterkamer ? Bij mij zit de aftap op dat tuutje op foto3 Dat zal bij jou dicht zitten.
Post automatically merged:

Bij de imitatie carburateur die ik voor de eerste keer heb gekocht , zat bij de pijl een afsluitschroef en bij de cirkels de slang.
Na vruchteloos gekloot met deze imitatie had ik toen een orginele keihin gekocht en daar zit alleen de slang op , en de afsluiting zit aan het eind van de slang. Dat zal bij jou dus anders zijn . Als je op de slang blaast voel je dat dan aan het gootje in de vlotter bak?
 

Attachments

  • IMG_1447.jpg
    IMG_1447.jpg
    182.1 KB · Views: 9
  • CAD79331-8C95-470F-BBED-E50CCB791610 (1).jpeg
    CAD79331-8C95-470F-BBED-E50CCB791610 (1).jpeg
    585 KB · Views: 11
Last edited:
Ik kan het niet goed zien zo , maar komt die slang niet uit in dat afvoergoot (je) onderin je vlotterkamer ? En is die schroef die ik in je eerste foto heb gemarkeerd misschien de afsluiting daarvan , en staat deze misschien open of dicht niet af , dus aftap vlotterkamer ? Bij mij zit de aftap op dat tuutje op foto3 Dat zal bij jou dicht zitten.
Post automatically merged:

Bij de imitatie carburateur die ik voor de eerste keer heb gekocht , zat bij de pijl een afsluitschroef en bij de cirkels de slang.
Na vruchteloos gekloot met deze imitatie had ik toen een orginele keihin gekocht en daar zit alleen de slang op , en de afsluiting zit aan het eind van de slang. Dat zal bij jou dus anders zijn . Als je op de slang blaast voel dat dan aan het gootje in de vlotter bak?
Bij de cirkels is mijn carb af fabriek dicht. Als ik op de slang blaas komt er idd lucht uit het gootje. Dan moet ik de luchtschroef(?) uiteraard wel stukje open draaien (4x halve slag?). Ik zal de vlotter er eens uithalen. Ik denk te zien dat de naald erin blijft zitten, ook als ik de vlotter naar beneden duw.
 

Attachments

  • 8B8BAB3F-F608-4D92-9402-06193726D318.jpeg
    8B8BAB3F-F608-4D92-9402-06193726D318.jpeg
    188.2 KB · Views: 11
  • 03782175-9AED-41C6-AFFD-816791B8880D.jpeg
    03782175-9AED-41C6-AFFD-816791B8880D.jpeg
    142.1 KB · Views: 8
  • 6A428A05-EC94-4426-B1F8-774F4E215BF7.jpeg
    6A428A05-EC94-4426-B1F8-774F4E215BF7.jpeg
    133.5 KB · Views: 9
Dat is volgens mij geen luchtschroef , maar de afsluiting van de slang. Draai je deze open loopt je vlotterkamer leeg. Deze moet dus helemaal ingedraaid zijn zodat er geen benz uit de slang loopt.
En de fles moet je niet inknijpen, de benzine moet gewoon je vlotterkamer inlopen en worden afgesloten door de naald.
Ik denk als je in de fles knijpt dat de druk op de vlotternaald zo hoog wordt , (je zet er zo veel meer druk op dan de pomp doet , deze stopt bij een bepaalde druk of pompt het rond via de tank) , dat deze wordt open gedrukt en je veel te veel benzine in je carb hebt , dus het niveau te hoog. Naald moet wel vrij bewegen , en makkelijk met de vlotter op en neer gaan.
 
De vlotterbak loopt dus over, als ik het goed begrijp.
Heb je de vlotternaald goed ingehaakt? De naald die ervoor zorgt dat de benzinetoevoer op tijd wordt afgesloten?
Benzine loopt er via slang onder de vlotterbak uit na 1 minuutje.

Of het aftap schroefje dicht niet goed af, of niet dicht gedraait.. (misschien vergeten bij sleutelen aan de carburateur.. Gebeurt bij de beste mensen..
 
Dat is volgens mij geen luchtschroef , maar de afsluiting van de slang. Draai je deze open loopt je vlotterkamer leeg. Deze moet dus helemaal ingedraaid zijn zodat er geen benz uit de slang loopt.
En de fles moet je niet inknijpen, de benzine moet gewoon je vlotterkamer inlopen en worden afgesloten door de naald.
Ik denk als je in de fles knijpt dat de druk op de vlotternaald zo hoog wordt , (je zet er zo veel meer druk op dan de pomp doet , deze stopt bij een bepaalde druk of pompt het rond via de tank) , dat deze wordt open gedrukt en je veel te veel benzine in je carb hebt , dus het niveau te hoog. Naald moet wel vrij bewegen , en makkelijk met de vlotter op en neer gaan.
Ik had in een hierboven ergens gelezen dat de luchtschroef 4 halve slagen open moest. En de stationairschrooef ca. 2 1/2 slag. De schroef op de vlotterbak is dus geen luchtschroef:) Ik weet nu even niet meer wat de stationair en wat de luchtschroef is
 

Attachments

  • sproei (1).png
    sproei (1).png
    455.8 KB · Views: 10
Nee deze nr 4 moet er helemaal ingedraaid worden. Nr 2 kan je mee beginnen om hem 1,5 a 2 slagen open te draaien. Dan motor warm draaien en hiermee afstellen , en met de stationair schroef die bij de halve maan zit waar je gaskabel opzit. Ook hierover staan een heleboel filmpjes op you tube :
 
Ik heb eenzelfde soort probleem met mijn scooter.
Een gek of paar gekken hebben alle scooters bij het metrostation omgeschopt. Ook die van mij dus.
Hij starrte niet meer electrisch.Nu blijkt na meten ook dat mijn accu verrot is. Kan door de val komen maar dat weet ik niet. Eind deze maand krijg ik pas mijn nieuwe pensioen dus kan dan pas een andere kopen.
Maar hij start ook niet met de kickstarter. Een paar keer kicken en hij stonk naar benzine. Dus we hebben hem opgehaald en ik heb vandaag mijn carburateur gedemonteerd. De 1e keer dat ik zoiets deed. Ik heb alle sproeiers schoongemaakt. Mijn stationairsproeier (nr 4 op de foto´s) zat verstopt.
Alles weer gemonteerd. Maar ik heb geen vuistschroevendraaiertje dus kan daarna niet bij de luchtschroef komen om af te stellen. Ik heb deze vóór de montage 2,5 slagen opengedraaid. Deze stond voor de demontage 3 slagen open. En de scooter startte direct. :). Hij start iedere keer met 2 a 3 keer kicken met het gas een heel klein stukje open.
Maar als ik gas gaf leek het wel of hij gesmoord werd.
Ook bij een stuk rijden. Als ik optrek met direct volgas gaat hij altijd goed naar de 8000 toeren. Maar nu gaat hij naar 5000, valt terug naar 4200 en direct weer door naar 7200 om dan terug te zakken naar 6100. Dan gaat hij weer zoals normaal naar 7000 en dan heeeeel langzaam naar 8000 toeren. De topsnelheid is dan wel zoals voor die tijd gewoon 58 km/u. Ik heb na een rit van 10 minuten direct het contact uitgezet en uit laten rijden. Mijn bougie is grijs dus hij zou te veel lucht krijgen terwijl ik de luchtschroef minder ver open heb dan voor het schoonmaken.
Ik krijg ook de stationairschroef niet goed afgesteld. Als ik die op 2000 toeren afstel en geef gas zakt deze langzaam naar 1200. Als ik hem hoger afstel en gas geef zakt hij daarna de ene keer naar 2000, de andere keer naar 1500. Dit wisselt. Als ik vol gas geef zakt het toerental heel langzaam terug. Volgens mij geeft dit ook aan dat hij teveel lucht krijgt. Remmenreiniger rond het spruitstuk spuiten heeft geen verschil dus dat is niet lek.

Ik vind het vreemd dat hij nu teveel lucht krijgt terwijl de luchtschroef minder ver open staat dan ervoor.
Waar moet ik het nu zoeken?
 

Attachments

  • IMG_20220716_173821.jpg
    IMG_20220716_173821.jpg
    404.1 KB · Views: 6
  • IMG_20220716_173811.jpg
    IMG_20220716_173811.jpg
    492.1 KB · Views: 7
3 slagen is teveel. Dat zou betekenen dat de hoofdsproeier een maat te groot is. En dan ook nog eens met het gas iets open.
Dan staat de vlinderklep open en krijgt hij nog meer lucht....
2,5 slagen is überhaupt de max
Begin eens met de luchtschroef op 1,75 slag open te zetten en start dan de scooter.
Even wachten tot de choke eraf gaat en stationair afstellen.
Dan goed warmrijden (minimaal 5 km)
Probeer dan met een lange schroevendraaier bij de luchtschroef te komen.
Brommer op de bok zetten, met achterwiel vrij.
Luchtschroef langzaam opendraaien met kwartslagen.
Het stationaire toerental MOET nu omhoog gaan.
Gebeurt dit niet, dan is er iets niet ok. Valse lucht hier of daar.
Gebeurt dat wel, dan is het een kwestie van het hoogste toerental opzoeken en ietsje terugdraaien.
Stationair afstellen en klaar.

Punt van aandacht bij een scooter die omgevallen is, is het luchtfilterelement.
Soms loopt daar sludge in uit het carterontluchtingsslangetje, of benzine, waardoor het papier vochtig wordt.
Niet bepaald bevorderlijk voor een storingsvrije loop.
Aangezien de afstelling die u doorgeeft verre van ideaal is, vermoed ik dat er niet voldoende lucht wordt doorgelaten door het luchtfilter.
Hier zou ik eerst eens naar kijken, alvorens ik zou beginnen met afstellen.


Het zou zo moeten zijn dat de scooter vlot op het gas reageert en direct terug valt in toeren zodra je het gas weer loslaat.
 
Is dit een 4-takt of nog een 2-takt.
De carburateur doet mij vermoeden dat het een 4-takt is.
Van een 4-takt is de bougie, af fabriek, veelal lichter van kleur dan een bij een 2-takt.
Echter de variatie in stationair toerental en het blijven hangen in toeren bij het dicht draaien van de gashendel laat mij denken dat de scooter toch te arm loopt.

Ik heb na een rit van 10 minuten direct het contact uitgezet en uit laten rijden. Mijn bougie is grijs dus hij zou te veel lucht krijgen terwijl ik de luchtschroef minder ver open heb dan voor het schoonmaken.

Luchtschroef heeft weinig tot geen invloed bij volgas, deze zit in het stationair circuit.
 
De luchtfilter en
3 slagen is teveel. Dat zou betekenen dat de hoofdsproeier een maat te groot is. En dan ook nog eens met het gas iets open.
Dan staat de vlinderklep open en krijgt hij nog meer lucht....
2,5 slagen is überhaupt de max
Begin eens met de luchtschroef op 1,75 slag open te zetten en start dan de scooter.
Even wachten tot de choke eraf gaat en stationair afstellen.
Dan goed warmrijden (minimaal 5 km)
Probeer dan met een lange schroevendraaier bij de luchtschroef te komen.
Brommer op de bok zetten, met achterwiel vrij.
Luchtschroef langzaam opendraaien met kwartslagen.
Het stationaire toerental MOET nu omhoog gaan.
Gebeurt dit niet, dan is er iets niet ok. Valse lucht hier of daar.
Gebeurt dat wel, dan is het een kwestie van het hoogste toerental opzoeken en ietsje terugdraaien.
Stationair afstellen en klaar.

Punt van aandacht bij een scooter die omgevallen is, is het luchtfilterelement.
Soms loopt daar sludge in uit het carterontluchtingsslangetje, of benzine, waardoor het papier vochtig wordt.
Niet bepaald bevorderlijk voor een storingsvrije loop.
Aangezien de afstelling die u doorgeeft verre van ideaal is, vermoed ik dat er niet voldoende lucht wordt doorgelaten door het luchtfilter.
Hier zou ik eerst eens naar kijken, alvorens ik zou beginnen met afstellen.


Het zou zo moeten zijn dat de scooter vlot op het gas reageert en direct terug valt in toeren zodra je het gas weer loslaat.
De luchtfilter en huis zijn helemaal schoon en droog.
Het afstellen lukt niet. Als ik hem goed heb afgesteld en geef op de standaard even volgas zit er nu rond 5100 toeren en 7100 toeren een dip.
Daarna zakt hij terug naar ong. 1500 toeren terwijl 2000 normaal is volgens de handleiding. Als ik heb dan even laat lopen wordt het toerental variabel tussen 1200 en 2000. Als ik dan ga rijden komt hij slecht op toeren en zitten er dips in. Vanaf 7000 toeren gaat het nog steeds heeel langzaam naar 8000. Anders breng ik hem wel weg. Alleen afstellen zal niet zoveel kosten denk ik.
Ik vermoed dat er toch ergens valse lucht aangezogen wordt.
Post automatically merged:

Is dit een 4-takt of nog een 2-takt.
De carburateur doet mij vermoeden dat het een 4-takt is.
Van een 4-takt is de bougie, af fabriek, veelal lichter van kleur dan een bij een 2-takt.
Echter de variatie in stationair toerental en het blijven hangen in toeren bij het dicht draaien van de gashendel laat mij denken dat de scooter toch te arm loopt.



Luchtschroef heeft weinig tot geen invloed bij volgas, deze zit in het stationair circuit.
Het is een 4-takt. Er zit de standaard sproeier in. maat 90.
Het is zo vreemd dat hij het altijd goed gedaan heeft. Hij trok best snel op en ging heel regelmatig door naar 8000 toeren met een top van 58 km/u.
Nu komt hij nauwelijks op toeren. Zie de reactie bij Stoyanov.
Denk dat ik hem toch maar even naar de scooterboer breng. Daar heb ik hem gekocht en heeft hij een beurt gehad. Toen liep hij als een trein (alleen niet zo hard als een trein).
 
Standaard sproeier voor een Dink is 88.
Probeer maar.
Ik vermoed dat het met de warmte te maken heeft.
Warme lucht icm een te grote sproeier lijkt mij de verklaring dat de luchtschroef zo ver open staat.
Hij zou met een 88 sproeier en de luchtschroef op plusminus 2,5 slag open moeten lopen als een trein.
In de winter kan je dan eventueel sproeier 90 monteren.
 
New Dink 50 heeft standaard een sproeier van 90.
Het vreemde is juist dat hij het tot vorige week (ook met warme dagen) altijd goed deed en nu die omgeschopt is krijg ik hem niet goed.
Volgende week breng ik hem wel ff weg om af te laten stellen en ff na te laten kijken.Screenshot 2022-07-17 19.08.41.png
 
New Dink 50 heeft standaard een sproeier van 90.
Het vreemde is juist dat hij het tot vorige week (ook met warme dagen) altijd goed deed en nu die omgeschopt is krijg ik hem niet goed.
Volgende week breng ik hem wel ff weg om af te laten stellen en ff na te laten kijken.View attachment 66026
Volgens het boekje is het 90, maar de meesten zijn afgeleverd met 88.
Probeer nou maar

Als ze toch bezig zijn, laat dan meteen de kleppen afstellen.
 
Volgens het boekje is het 90, maar de meesten zijn afgeleverd met 88.
Probeer nou maar

Als ze toch bezig zijn, laat dan meteen de kleppen afstellen.
Kleppen zijn gesteld bij aflevering. Dit is ong. 500 km geleden.
Volgende week heb ik een afspraak en gaat hij naar de scooterboer. Ik ga er zelf niets meer aan doen.
Daar heb ik te weinig verstand van.
 
Back
Top