Kymco Dink 2017 Lang stilgestaan / stationair afstelling reageert niet

E10 is pas sinds oktober 2019 verplicht aangeboden, dus pas 2 jaar.
Als je al 3 jaar E5 tankt is er geen E10 in je tank terechtgekomen.
Dan zal het 2 jaar zijn
Daarvoor was dat super of 98. Dat werd afgeraden.
 
Last edited:
Daarvoor was dat super of 98. Dat werd afgeraden.
Ik heb deze scooter pas een paar maanden geleden gekocht en toen abus. volgegooid met E10. Slechts 30 km mee gereden tot nu toe. Inmiddels tank leeggezogen en vol met BP Euro 98 loodvrij(BP ultimate). Carb ligt uitelkaar. Moet deze nog schoonmaken, sproeier vervangen, isolator nakijken, werking choke contoleren, diverse rubbers controleren etc. etc.
 
Sorry, had eerst in het werkboek moeten kijken. Heb het inmiddels gevonden

Ik ben de carburateur etc weer in elkaar aan het zetten maar zie op het blok 2 kleine ringetjes liggen. Weet iemand waar deze bij horen? Zal bij de automatische choke, sproeier of luchtschroef moeten horen denk ik. Verder heb ik niets losgehaald
 

Attachments

  • IMG_1399.jpg
    IMG_1399.jpg
    191.5 KB · Views: 27
  • pilot screw.PNG
    pilot screw.PNG
    10.4 KB · Views: 17
Last edited:
De New Dink is een regelrechte ramp om goed afgesteld te krijgen. Ik heb hem zelfs speciaal daarvoor opgeruimd.

Als een scooter lang stil heeft gestaan zou ik zeker het gasklepmenbraan (jaja.. ik heb een nieuw woord geleerd) checken op lekkage.
Luchtfilter loshalen achter de carburateur. Scooter starten en met je ene hand gasgeven. Met je andere hand hou je een spiegeltje achter je carburateur. Je selfiecamera gebruiken kan ook. Je kan nu de gasschuif zien. De gasschuif moet vloeiend omhoog gaan als je gas geeft. Flubbert hij op en neer, of blijft hij gewoon beneden staan, dan is de rubberen parachute (membraan) onder het deksel lek...
Berucht onderdeel van elke Kymco is de bakelieten isolator tussen de kop en het spruitstuk. Altijd checken op breukjes en zelfs scheuren. Indien nodig vervangen. Ook de O-ring in het spruitstuk. Niet op bezuinigen. Kost geen drol. Kijk goed uit hoe je de isolator eraf haalt. Hij kan er namelijk ook verkeerd worden opgezet. En da's niet de bedoeling.
Sproeiers altijd schoonmaken in remmenreiniger. Eigenlijk de hele carburateur uit elkaar halen en elk hoekje en gaatje doorspuiten met remmenreiniger. Wat rank1 zegt. Een must.
De hoofdsproeier zit in een sproeierbuis. Deze heeft een hals met een zeskant. Je kunt de buis compleet met sproeier met een steeksleutel uit de carburateur draaien. Wie weet kun je dan met behulp van die steeksleutel en een griptang op de sproeier het zaakje los krijgen.
Sproeier 88 is inderdaad beter. Luchtschroef 4 halve slagen open. Warmrijden en stationairschroef afstellen. Let er op dat de stationairschroef de vlinderklep sowieso een piezeltje open moet zetten. Dat is de nulstand. Doe je dit niet dan krijg je het beruchte Dink-complex... afslaan, zomaar ineens.
Wat je eigenlijk het beste kunt doen is het volgende: warmrijden en dan de helmbak eruit. Motor weer aanzetten en 3 minuten laten draaien.
De luchtschroef net zolang rustig dichtdraaien totdat het toerental daalt. Met de stationairschroef weer het toerental omhoog draaien. (achterwiel mag draaien, 3000 toeren is geen probleem) Luchtschroef verder dichtdraaien totdat het toerental daalt en weer omhoog draaien met de stationairschroef. Dit herhalen tot de luchtschroef helemaal dichtstaat. De motor móet blijven lopen op alleen de stationairschroef. Dan de stationairschroef terugdraaien totdat de motor nog net aan hakkepuf blijft lopen. Daarna (als laatste) de lucht schroef zover opendraaien tot het achter wiel net niet draait (met het licht uit (!) ongeveer 2000 toeren). Meestal zal je met sproeier 88 tussen de 2 en 2,5 slagen uitkomen.
Als allerlaatste doe je de noodstop. Je rijdt op een rechte (stille) weg volgas en gaat ineens vol in de ankers. De motor mag nu niet afslaan.
Anders stationair iets hoger zetten en luchtschroef iets indraaien.

Wat de kleppen betreft; ik vermoed dat deze bij de 1500 beurt nog gesteld zijn. Ik zou eerst de klepspeling eens nalopen, voordat je er aan gaat laten hannesen. Als je het tenminste zelf kan... Er staan genoeg how to's op YouTube .
In 0.05 slepend er tussendoor. Uit 0.10 slepend er tussendoor. Als je kleppen ietsje tikken: geen nood. Dan weet je zeker dat ze goed sluiten.
Hoi, ik heb het meeste gedan zoals hierboven. Ook een nieuwe low speed jet. Alles in elkaar gezet. Luchtschroef 4 halve open. Staionair 2 halve open. Ik moet daarna ng afstellen maar scooter wil niet aanslaan. Vlotterbak opengemaakt. Daar komt geen benzine in. Is droog. Wat doe ik fout denk je?
 

Attachments

  • 1.jpg
    1.jpg
    54.9 KB · Views: 11
  • 2.jpg
    2.jpg
    59.1 KB · Views: 10
  • 3.jpg
    3.jpg
    58.1 KB · Views: 19
Heb je een vacuum bediende benzine kraan? Als je aan het slangetje wat naar je inlaat spruitstuk gaat , zuigt komt er dan wel benzine uit de benzine slang ? Gaat de vlotternaald goed open en dicht met het bewegen van de vlotter . Blaas eens op de benzine toevoer van je carb , kan je dan doorblazen als je vlotter naar beneden hangt , hangt de vlotternaald goed aan de vlotter ? Zomaar een paar ideen
 
Heb je een vacuum bediende benzine kraan? Als je aan het slangetje wat naar je inlaat spruitstuk gaat , zuigt komt er dan wel benzine uit de benzine slang ? Gaat de vlotternaald goed open en dicht met het bewegen van de vlotter . Blaas eens op de benzine toevoer van je carb , kan je dan doorblazen als je vlotter naar beneden hangt , hangt de vlotternaald goed aan de vlotter ? Zomaar een paar ideen
het zou kunnen dat ik deze er verkeerd om op heb zitten. Oranje kant heb ik richting tank
 

Attachments

  • 28654DA3-098E-4F45-A1A8-2EBBD5A39EB2.jpeg
    28654DA3-098E-4F45-A1A8-2EBBD5A39EB2.jpeg
    9.6 KB · Views: 26
ik heb nog eens naar die foto van het filter van jouw gekeken en deze vergeleken met "doorzichtige"filters, en zoals je al zei moet het oranje deel naar je tank gaan.

(de andere filters gaan van groot (de tank) naar klein (carburateur))
 
ik heb nog eens naar die foto van het filter van jouw gekeken en deze vergeleken met "doorzichtige"filters, en zoals je al zei moet het oranje deel naar je tank gaan.

(de andere filters gaan van groot (de tank) naar klein (carburateur))
Dan moet ik het probleem hier ergens zoeken denk ik
 

Attachments

  • 0D8CB31C-F4C2-4DF5-8B37-516DE42E2A9D.jpeg
    0D8CB31C-F4C2-4DF5-8B37-516DE42E2A9D.jpeg
    170.5 KB · Views: 24
dat is de vacuumbrandstofpomp. door het wisselen van de druk in het spruitstuk van de carburateur gaat het membraam in de pomp naar beneden (aanzuigen brandstof) en weer omhoog (verpompen van brandstof naar de carb).

je kan het membraam controleren door de torx schroefjes te verwijderen.
 
Dan moet ik het probleem hier ergens zoeken denk ik
Dat was bij mijn Dink ook het probleem. Vanaf het moment dat ik een nieuwe pomp had gemonteerd, liep hij weer als een zonnetje.
Het had wel veel tijd en veel dingen uitproberen gekoste, maar met hulp van o.m. @trabiarie kwam ik eruit.
Je kunt het membraam wel controleren, maar zal er weinig aan kunnen zien (ik dan). Zie je er wel wat aan, dan zijn er geen losse onderdelen voor.
Voor 18 euro een nieuwe pomp, daar hoefde ik niet lang over na te denken en ik kon weer karren. Wat een lekker gevoel was dat.
 
Dat was bij mijn Dink ook het probleem. Vanaf het moment dat ik een nieuwe pomp had gemonteerd, liep hij weer als een zonnetje.
Het had wel veel tijd en veel dingen uitproberen gekoste, maar met hulp van o.m. @trabiarie kwam ik eruit.
Je kunt het membraam wel controleren, maar zal er weinig aan kunnen zien (ik dan). Zie je er wel wat aan, dan zijn er geen losse onderdelen voor.
Voor 18 euro een nieuwe pomp, daar hoefde ik niet lang over na te denken en ik kon weer karren. Wat een lekker gevoel was dat.
Op internet varieren de prijzen van zo'n pomp tussen de 160 en 200 euro. Bij Starten komt er geen benzine uit de slang. Als ik aan de deze slang zuig die naar de pomp gaat komt er wel benzine uit. De low speed sproeier die ik heb vervangen zag er overigens iets anderes uit. Alleen het bovenste stuk waar je hem mee indraaid was iets anders. Iets langer.
 
Op internet varieren de prijzen van zo'n pomp tussen de 160 en 200 euro.
Dat is als je een originele Kymco pomp neemt.
Als je een vervanger neemt (bij K-parts hebben ze daarvoor een van Mezoly ) dan kost het je 17,98 (ex verzenden).
Werkt uitstekend.

Je kunt nog even testen door de benzineslang die van de pomp naar je carburateur gaat los te trekken van de pomp en daar een knijpfles benzine aan te hangen. Houdt dit flesje hoger dan de carburateur en probeer dan te starten (evt een beetje knijpen). Dan weet je helemaal zeker of het aan je pomp ligt.
 
Dat is als je een originele Kymco pomp neemt.
Als je een vervanger neemt (bij K-parts hebben ze daarvoor een van Mezoly ) dan kost het je 17,98 (ex verzenden).
Werkt uitstekend.

Je kunt nog even testen door de benzineslang die van de pomp naar je carburateur gaat los te trekken van de pomp en daar een knijpfles benzine aan te hangen. Houdt dit flesje hoger dan de carburateur en probeer dan te starten (evt een beetje knijpen). Dan weet je helemaal zeker of het aan je pomp ligt.
Goed idee ja. Ga ik doen
 
Jammer, met knipfles benzine start ie ook niet. Bezine loopt er via slang onder de voltterbak uit na 1 minuutje. Ik zal het weer ergens anders moeten zoeken. Vreemd, Starten was oorspronkelijk het probleem niet. Ik heb alleen alle sproeiers schoongemaakt en stationair (slow jet) sproeier vervangen door een iets ander type maar zou ook geschikt zijn volgens verkoper.
 

Attachments

  • spr nieuw 2.PNG
    spr nieuw 2.PNG
    172 KB · Views: 12
  • stat acc spr.jpg
    stat acc spr.jpg
    71.5 KB · Views: 7
Jammer, met knipfles benzine start ie ook niet. Bezine loopt er via slang onder de voltterbak uit na 1 minuutje. Ik zal het weer ergens anders moeten zoeken. Vreemd, Starten was oorspronkelijk het probleem niet. Ik heb alleen alle sproeiers schoongemaakt en stationair (slow jet) sproeier vervangen door een iets ander type maar zou ook geschikt zijn volgens verkoper.
De vlotterbak loopt dus over, als ik het goed begrijp.
Heb je de vlotternaald goed ingehaakt? De naald die ervoor zorgt dat de benzinetoevoer op tijd wordt afgesloten?
 
Bedoel je met slang onder vlotterbak je aftap slang , deze loopt naar beneden naar je vario deksel. Hierin zit of aan het eind een schroef , die je dicht moet draaien ( zit in een aluminium eind stuk , en zit meestal tegen je vario deksel aan geschroefd) Of er zit in de vlotterbak naast deze slang aansluiting een schroef die dicht gedraaid moet zijn . Deze slang is om je vlotterkamer af te tappen . Als je geen afsluitschroef in de vlotter bak hebt zitten kan ook nog de slang ergens lek zijn.
 
Back
Top