Kymco Dink 2017 Lang stilgestaan / stationair afstelling reageert niet

Perjean

Member
Ik heb het werkplaatshandboek gedownload. Het is een "Slow Jet" als ik het goed zie. Heeft ook met stationair lopen begrijp ik. Toch maar proberen eruit te krijgen denk ik. Misschien zit daar het probleem
 

trabiarie

Well-Known Member
Aan die sproeier zit een buisje met allemaal kleine gaatjes , als deze verstopt zijn heb je ook een probleem met stationair draaien.
Door het lange staan zijn er misschien een paar gaatjes dicht gekoekt van de oude benzine. Hier een voorbeeld van zo'n sproeier ( niet van jou scooter maar wel van zo'n carb)
Met linkse tap proberen is een goede oplossing. Kun je ook nog de maat lezen die erop staat
 

Perjean

Member
heb je de kleppen al eens gesteld?
Nee maar daar zal ik m dan voor weg moeten brengen. Heeft maar 2000 km gelopen. Kunnen dan al de kleppen gesteld moeten worden?
Post automatically merged:

Ee
Aan die sproeier zit een buisje met allemaal kleine gaatjes , als deze verstopt zijn heb je ook een probleem met stationair draaien.
Door het lange staan zijn er misschien een paar gaatjes dicht gekoekt van de oude benzine. Hier een voorbeeld van zo'n sproeier ( niet van jou scooter maar wel van zo'n carb)
Met linkse tap proberen is een goede oplossing. Kun je ook nog de maat lezen die erop staa
Post automatically merged:

Nee maar daar zal ik m dan voor weg moeten brengen. Heeft maar 2000 km gelopen. Kunnen dan al de kleppen gesteld moeten worden?
Post automatically merged:

Ee
De sproeier met gaatjes had ik er al uit. Was schoon overigens. Nu nog proberen die ene eruit te krijgen. Heeft deze carburateur overigens zowel een lucht- als stationair schroef? Of is dat altijd 1 schroef
 
Last edited:

trabiarie

Well-Known Member
Dat zou kunnen , dat staat in het onderhouds schema van je scooter . Is als het goed is bij de aflevering gebeurt of bij je eerste service beurt.
En als ik het goed heb moet dat elke 3000 km nagekeken worden.
 

rank1

Active Member
te hele carb uit elkaar halen en alles goed schoonmaken.stationair sproeier niet alleen door spuiten met remreiniger.pak ff een heel dun draadje.choke ook goed checken misschien bijft hij hangen.ook kleppen checken.spuit ff met remreiniger rond spruitstuk als t toerental instabiel is valse lucht.dit zijn de meest voorkomend startproblemen bij 4t.niet moeilijk.kleur bougie?
 

Stoyanov

Active Member
De New Dink is een regelrechte ramp om goed afgesteld te krijgen. Ik heb hem zelfs speciaal daarvoor opgeruimd.

Als een scooter lang stil heeft gestaan zou ik zeker het gasklepmenbraan (jaja.. ik heb een nieuw woord geleerd) checken op lekkage.
Luchtfilter loshalen achter de carburateur. Scooter starten en met je ene hand gasgeven. Met je andere hand hou je een spiegeltje achter je carburateur. Je selfiecamera gebruiken kan ook. Je kan nu de gasschuif zien. De gasschuif moet vloeiend omhoog gaan als je gas geeft. Flubbert hij op en neer, of blijft hij gewoon beneden staan, dan is de rubberen parachute (membraan) onder het deksel lek...
Berucht onderdeel van elke Kymco is de bakelieten isolator tussen de kop en het spruitstuk. Altijd checken op breukjes en zelfs scheuren. Indien nodig vervangen. Ook de O-ring in het spruitstuk. Niet op bezuinigen. Kost geen drol. Kijk goed uit hoe je de isolator eraf haalt. Hij kan er namelijk ook verkeerd worden opgezet. En da's niet de bedoeling.
Sproeiers altijd schoonmaken in remmenreiniger. Eigenlijk de hele carburateur uit elkaar halen en elk hoekje en gaatje doorspuiten met remmenreiniger. Wat rank1 zegt. Een must.
De hoofdsproeier zit in een sproeierbuis. Deze heeft een hals met een zeskant. Je kunt de buis compleet met sproeier met een steeksleutel uit de carburateur draaien. Wie weet kun je dan met behulp van die steeksleutel en een griptang op de sproeier het zaakje los krijgen.
Sproeier 88 is inderdaad beter. Luchtschroef 4 halve slagen open. Warmrijden en stationairschroef afstellen. Let er op dat de stationairschroef de vlinderklep sowieso een piezeltje open moet zetten. Dat is de nulstand. Doe je dit niet dan krijg je het beruchte Dink-complex... afslaan, zomaar ineens.
Wat je eigenlijk het beste kunt doen is het volgende: warmrijden en dan de helmbak eruit. Motor weer aanzetten en 3 minuten laten draaien.
De luchtschroef net zolang rustig dichtdraaien totdat het toerental daalt. Met de stationairschroef weer het toerental omhoog draaien. (achterwiel mag draaien, 3000 toeren is geen probleem) Luchtschroef verder dichtdraaien totdat het toerental daalt en weer omhoog draaien met de stationairschroef. Dit herhalen tot de luchtschroef helemaal dichtstaat. De motor móet blijven lopen op alleen de stationairschroef. Dan de stationairschroef terugdraaien totdat de motor nog net aan hakkepuf blijft lopen. Daarna (als laatste) de lucht schroef zover opendraaien tot het achter wiel net niet draait (met het licht uit (!) ongeveer 2000 toeren). Meestal zal je met sproeier 88 tussen de 2 en 2,5 slagen uitkomen.
Als allerlaatste doe je de noodstop. Je rijdt op een rechte (stille) weg volgas en gaat ineens vol in de ankers. De motor mag nu niet afslaan.
Anders stationair iets hoger zetten en luchtschroef iets indraaien.

Wat de kleppen betreft; ik vermoed dat deze bij de 1500 beurt nog gesteld zijn. Ik zou eerst de klepspeling eens nalopen, voordat je er aan gaat laten hannesen. Als je het tenminste zelf kan... Er staan genoeg how to's op YouTube .
In 0.05 slepend er tussendoor. Uit 0.10 slepend er tussendoor. Als je kleppen ietsje tikken: geen nood. Dan weet je zeker dat ze goed sluiten.
 

Perjean

Member
De New Dink is een regelrechte ramp om goed afgesteld te krijgen. Ik heb hem zelfs speciaal daarvoor opgeruimd.

Als een scooter lang stil heeft gestaan zou ik zeker het gasklepmenbraan (jaja.. ik heb een nieuw woord geleerd) checken op lekkage.
Luchtfilter loshalen achter de carburateur. Scooter starten en met je ene hand gasgeven. Met je andere hand hou je een spiegeltje achter je carburateur. Je selfiecamera gebruiken kan ook. Je kan nu de gasschuif zien. De gasschuif moet vloeiend omhoog gaan als je gas geeft. Flubbert hij op en neer, of blijft hij gewoon beneden staan, dan is de rubberen parachute (membraan) onder het deksel lek...
Berucht onderdeel van elke Kymco is de bakelieten isolator tussen de kop en het spruitstuk. Altijd checken op breukjes en zelfs scheuren. Indien nodig vervangen. Ook de O-ring in het spruitstuk. Niet op bezuinigen. Kost geen drol. Kijk goed uit hoe je de isolator eraf haalt. Hij kan er namelijk ook verkeerd worden opgezet. En da's niet de bedoeling.
Sproeiers altijd schoonmaken in remmenreiniger. Eigenlijk de hele carburateur uit elkaar halen en elk hoekje en gaatje doorspuiten met remmenreiniger. Wat rank1 zegt. Een must.
De hoofdsproeier zit in een sproeierbuis. Deze heeft een hals met een zeskant. Je kunt de buis compleet met sproeier met een steeksleutel uit de carburateur draaien. Wie weet kun je dan met behulp van die steeksleutel en een griptang op de sproeier het zaakje los krijgen.
Sproeier 88 is inderdaad beter. Luchtschroef 4 halve slagen open. Warmrijden en stationairschroef afstellen. Let er op dat de stationairschroef de vlinderklep sowieso een piezeltje open moet zetten. Dat is de nulstand. Doe je dit niet dan krijg je het beruchte Dink-complex... afslaan, zomaar ineens.
Wat je eigenlijk het beste kunt doen is het volgende: warmrijden en dan de helmbak eruit. Motor weer aanzetten en 3 minuten laten draaien.
De luchtschroef net zolang rustig dichtdraaien totdat het toerental daalt. Met de stationairschroef weer het toerental omhoog draaien. (achterwiel mag draaien, 3000 toeren is geen probleem) Luchtschroef verder dichtdraaien totdat het toerental daalt en weer omhoog draaien met de stationairschroef. Dit herhalen tot de luchtschroef helemaal dichtstaat. De motor móet blijven lopen op alleen de stationairschroef. Dan de stationairschroef terugdraaien totdat de motor nog net aan hakkepuf blijft lopen. Daarna (als laatste) de lucht schroef zover opendraaien tot het achter wiel net niet draait (met het licht uit (!) ongeveer 2000 toeren). Meestal zal je met sproeier 88 tussen de 2 en 2,5 slagen uitkomen.
Als allerlaatste doe je de noodstop. Je rijdt op een rechte (stille) weg volgas en gaat ineens vol in de ankers. De motor mag nu niet afslaan.
Anders stationair iets hoger zetten en luchtschroef iets indraaien.

Wat de kleppen betreft; ik vermoed dat deze bij de 1500 beurt nog gesteld zijn. Ik zou eerst de klepspeling eens nalopen, voordat je er aan gaat laten hannesen. Als je het tenminste zelf kan... Er staan genoeg how to's op YouTube .
In 0.05 slepend er tussendoor. Uit 0.10 slepend er tussendoor. Als je kleppen ietsje tikken: geen nood. Dan weet je zeker dat ze goed sluiten.
Duidelijk verhaal. Het wordt wel een aardig projectje lees ik. Veel leermomenten. 3 sproeiers/luchtschroef etc heb ik uit de carb gekregen. 1 zit er nog vast (pijltje). Daar heb ik linkse tap voor besteld. Weet jij welke functie die heeft? Ontzettend bedankt voor je reply!
 

Attachments

  • spr afgebr.jpg
    spr afgebr.jpg
    103.7 KB · Views: 14
  • sproeiers.jpg
    sproeiers.jpg
    269.8 KB · Views: 13

Foggy

Active Member
Daar heb ik linkse tap voor besteld. Weet jij welke functie die heeft?
Je boort eerst een gaatje van +/- 2 of 3 mm in de sproeier, dan draai je de linkse tap erin. Een linkse tap draai je linksom vast (itt een normale schroef) hierdoor draai je de vastzittende schroef (in dit geval de sproeier) eruit.
 

Stoyanov

Active Member
Duidelijk verhaal. Het wordt wel een aardig projectje lees ik. Veel leermomenten. 3 sproeiers/luchtschroef etc heb ik uit de carb gekregen. 1 zit er nog vast (pijltje). Daar heb ik linkse tap voor besteld. Weet jij welke functie die heeft? Ontzettend bedankt voor je reply!
Da's de acceleratie sproeier. Die geeft een pufje benzine als je gas geeft.
Dat is omdat een cvk carburateur altijd achter de feiten aanloopt. Eerst lucht dan benzine. Met dit pompje wordt dat opgelost.
Zou in theorie moeten werken. De praktijk wijst uit dat je beter de sproeier een maat groter kan nemen en de acceleratie pomp af kan sluiten....
Ieder zijn keus
 

trabiarie

Well-Known Member
Is dacht ik de stationair of low speed jet. Acceleratie pomp geeft regelrecht in de venturi een over dosis. Zie deze blz uit de manuel
 

Attachments

  • 139 QM(GY6) 4T Engine Manual.pdf
    216.7 KB · Views: 1

Perjean

Member
Da's de acceleratie sproeier. Die geeft een pufje benzine als je gas geeft.
Dat is omdat een cvk carburateur altijd achter de feiten aanloopt. Eerst lucht dan benzine. Met dit pompje wordt dat opgelost.
Zou in theorie moeten werken. De praktijk wijst uit dat je beter de sproeier een maat groter kan nemen en de acceleratie pomp af kan sluiten....
Ieder zijn keus
88 is toch een kleinere sproeier dan 90 die er nu in zit. Of werkt dat andersom? Hoe sluit je die andere af eigenlijk? Metaalplamuur oid?
 
Last edited:

trabiarie

Well-Known Member
Van de acceleratie pomp kun je het lipje wat bediend wordt door de vlinderklep vastzetten met een ty-wrap
Die sproeier met die gaatjes die je eruit hebt , is dat diegene met een losse sproeier erop , met een maat tussen 80 en 90 ?
Dan is dat je hoofdsproeier waarin de naald van de gas schuif komt. Op de eerste foto zie je de naald zitten.
 

Stoyanov

Active Member
88 is toch een kleinere sproeier dan 90 die er nu in zit. Of werkt dat andersom? Hoe sluit je die andere af eigenlijk? Metaalplamuur oid?
88 met acceleratiepomp. 90 zonder acceleratiepomp.
De gaskabel zit ingehaakt op die ronde flens op de carb. Als je die flens met de hand heen en weer draait zal je zien dat die flens een stalen stengeltje opzij drukt, welke op zijn beurt een lip naar beneden drukt; op een rubberen dop. Onder de rubberen dop zit dat acceleratie-gebeuren. Werkt als een spuitbus. Drukken is sproeien. Als je dat stalen stengeltje nou opzij gedrukt houdt en met een ty-rap vast zet aan de houder waar de gaskabel doorheen loopt, kan die niet meer terugveren en kan de flens hem dus ook niet meer bedienen. Ikzelf had hem bij mijn Sym Orbit gewoon iets verbogen, zodat de acceleratiepomp wel werkte, maar minder heftig. Gewoon proberen. Als het afbreekt is het jammer; je kunt zonder.
 

Attachments

  • bt16001_50cc_vergaser_4takt_139qmb__zps51fc07ef.gif
    bt16001_50cc_vergaser_4takt_139qmb__zps51fc07ef.gif
    112.5 KB · Views: 14

Perjean

Member
Van de acceleratie pomp kun je het lipje wat bediend wordt door de vlinderklep vastzetten met een ty-wrap
Die sproeier met die gaatjes die je eruit hebt , is dat diegene met een losse sproeier erop , met een maat tussen 80 en 90 ?
Dan is dat je hoofdsproeier waarin de naald van de gas schuif komt. Op de eerste foto zie je de naald zitten.
Ja dat is een 90. Dat laat ik dan zo en schakel de acceleratie (deels) af
Post automatically merged:

88 met acceleratiepomp. 90 zonder acceleratiepomp.
De gaskabel zit ingehaakt op die ronde flens op de carb. Als je die flens met de hand heen en weer draait zal je zien dat die flens een stalen stengeltje opzij drukt, welke op zijn beurt een lip naar beneden drukt; op een rubberen dop. Onder de rubberen dop zit dat acceleratie-gebeuren. Werkt als een spuitbus. Drukken is sproeien. Als je dat stalen stengeltje nou opzij gedrukt houdt en met een ty-rap vast zet aan de houder waar de gaskabel doorheen loopt, kan die niet meer terugveren en kan de flens hem dus ook niet meer bedienen. Ikzelf had hem bij mijn Sym Orbit gewoon iets verbogen, zodat de acceleratiepomp wel werkte, maar minder heftig. Gewoon proberen. Als het afbreekt is het jammer; je kunt zonder.
De kapotte sproeier er maar wel uithalen hè? Moet er sowieso wel een in als ik dat met die ty-rap ga doen?
 

Stoyanov

Active Member
Ja dat is een 90. Dat laat ik dan zo en schakel de acceleratie (deels) af
Post automatically merged:


De kapotte sproeier er maar wel uithalen hè? Moet er sowieso wel een in als ik dat met die ty-rap ga doen?
Ik zou die kapotte sproeier zeker vervangen. En ja. die pomp weer gewoon in ere herstellen. Je kan hem nog eens nodig hebben.
 

Perjean

Member
Ik zou die kapotte sproeier zeker vervangen. En ja. die pomp weer gewoon in ere herstellen. Je kan hem nog eens nodig hebben.
Dit is alvast gelukt iig
Post automatically merged:

Is dacht ik de stationair of low speed jet. Acceleratie pomp geeft regelrecht in de venturi een over dosis. Zie deze blz uit de manuel
Ik denk dat dat hem is idd. Is degene die ik op internet gevonden heb dezelfde denk je? dan kan ik m bestellen.
 

Attachments

  • acc pmp.jpg
    acc pmp.jpg
    205.9 KB · Views: 10
  • spr nieuw.PNG
    spr nieuw.PNG
    119.9 KB · Views: 9
  • afb spr.PNG
    afb spr.PNG
    77.2 KB · Views: 8
Last edited:

Stoyanov

Active Member
Dit is alvast gelukt iig
Post automatically merged:


Ik denk dat dat hem is idd. Is degene die ik op internet gevonden heb dezelfde denk je? dan kan ik m bestellen.
Dat is de stationairsproeier. Dat is 1 geheel ! Die andere die je op de derde tekening ziet is de hoofdsproeier. Met zeskant. Ik dacht dat je die te barsten had gedraaid.
Gewoon nieuwe stationairsproeier bestellen en monteren en hoofdsproeier 90.
Komt goed.
 

trabiarie

Well-Known Member
Kun je de maat nog lezen van je stationair sproeier ? Deze hebben ze in diverse maten . En dan zou ik het acceleratie pompje even intact laten . Pas als je hiermee problemen hebt kun je deze alsnog makkelijk buiten spel zetten. Acceleratie sproeier zit in je vlotterkamer deksel pal naast de acc pomp
 

Perjean

Member
Kun je de maat nog lezen van je stationair sproeier ? Deze hebben ze in diverse maten . En dan zou ik het acceleratie pompje even intact laten . Pas als je hiermee problemen hebt kun je deze alsnog makkelijk buiten spel zetten. Acceleratie sproeier zit in je vlotterkamer deksel pal naast de acc pomp
Nee, kan ik niet lezen. Zal op het stukje staan wat afgebroken is misschien. Volgens het werkplaatsboek 35
 

Attachments

  • spr mt.PNG
    spr mt.PNG
    56.3 KB · Views: 5
Last edited:
Advertisement - register to remove this
Top