kymco agility

Advertisement - register to remove this

hey ikzelf heb een 80cc cdi en vario ongrensde agility, je kan het volgende doen:

- gladde vario buis nemen (of de ring eraf slijpen)
- 80cc motorblok

verder kan je er niet veel aan doen aangezien het een 4-takt is en je hem neit cdi wil laten ontgrenzen. je kan ook nog andere rolletjes of andere sproeier nemen maar weet neit of t werkt, hij zal na de vario ontgrenzing op de teller 60 gaan maar zal iets van 6 km harder lopen.

hoop dat je er wat aan hebt.
Groetjes,
Brian
 
Je kan er vanalles aan doen. Dat jij het niet weet betekent niet dat er niets is.

Stop er een sport vario in, dan loopt hij alweer een stuk harder dan met een 'afgeslepen' variobus. Zelfs met begrensde CDI kan je dan 70+ halen.

Dan heb je cylinders in allerlei maten, 80, 85, 90cc... snelle nokkenas, grotere carb... Trekt hij allemaal harder van.
 
Is de CDI bij een Agility RS net zoals bij andere Kymco's te ontgrenzen door een draadje door te knippen?

En maakt het veel uit of je een 'standaard' gladde variobus van de dealer gaat gebruiken of een sport vario van een erkend merk?

Las op een ander forum dat je eigenlijk beter van de CDI begrenzing kunt afblijven omdat hij dan onnodig veel toeren maakt zonder betere acceleratie, klopt dit?

Zou het liefst zo'n 65km/u halen. Jammer als dat alleen met 80cc of hoger mogelijk zou zijn.
 
Is de CDI bij een Agility RS net zoals bij andere Kymco's te ontgrenzen door een draadje door te knippen?

En maakt het veel uit of je een 'standaard' gladde variobus van de dealer gaat gebruiken of een sport vario van een erkend merk?

Las op een ander forum dat je eigenlijk beter van de CDI begrenzing kunt afblijven omdat hij dan onnodig veel toeren maakt zonder betere acceleratie, klopt dit?

Zou het liefst zo'n 65km/u halen. Jammer als dat alleen met 80cc of hoger mogelijk zou zijn.

Ik heb er een andere uitlaat op zitten en een gladde variobus en ik rij 70 met mijn kymco;) echte kilometers
 
ik zou er niet aan beginnen de cdi zelf te ontgrenzen, moet heel nauwkeurig gebeuren en als het fout gaat moet je toch een nieuwe kopen. maar het heeft indd risico's. je laat het blok meer toeren maken dan door de ontwerper als VEILIG word geacht en je blok zal minder lang meegaan. ik betaalde 60 voor mijn onbgr. cdi. en een andere uitlaat heeft geen zin voor lage 4-t cc. 4-t scooterblok is eigenlijk een automotor 1 cil. eigenlijk als je een scooter wilt die je hard wil laten lopen kan je beter een 2-t nemen, bv een zip of een runner. hoef je het minste aan te doen voor de beste prestaties.
 
Last edited:
Waarom zou dit heel nauwkeurig moeten? Een draadje doorknippen lijkt me niet heel nauwkeurig te hoeven... de cdi begrenzer is er enkel om hem op de europese markt te mogen brengen zo ver ik weet.
 
nouja een vriend van me heeft het gedaan en moest op de mm nauwkeurig inzagen, toen ging het trouwens niet om een draadje maar een weerstandje in het kastje zelf. verder geen idee, maar er zijn afgelopen tijd veel sites verschenen over het opvoeren van 4-t. gwn lekker gaan googelen denk ik :p
 
Je kan er vanalles aan doen. Dat jij het niet weet betekent niet dat er niets is.

Stop er een sport vario in, dan loopt hij alweer een stuk harder dan met een 'afgeslepen' variobus. Zelfs met begrensde CDI kan je dan 70+ halen.

Dan heb je cylinders in allerlei maten, 80, 85, 90cc... snelle nokkenas, grotere carb... Trekt hij allemaal harder van.

Hoi,
ik heb een power1 vario gekocht 32.50 euro ex verzendk.
zitten veel setjes rollen bij maar te zwaar voor een standard kimco,na lang testen en doen, heb ik nu de goede afstelling gevonden.
Rolletjes 7.5 gram (zitten bij de set) en standard rolletjes kimco 6.5 gram, om en om erin gezet dus 6.5 dan 7.5 nu trekt de scooter gelijk een 2takt door en zit in korte tijd aan 55 km, met wind tegen of bergop maakt niks uit scheelt messchien paar seconden langzamer.
Maar met geen of weinig wind rijd hij 62 echtekilometers.
CDI nog steeds begrenst en het type is een agility fat sporty snor:L
 
Nee die is juist niet goed want die is voor kymco 2takt, m.a.w. die is veel te zwaar en kan problemen opleveren met de betrouwbaarheid. 2t kymco is anders. Als je een vario koopt dan moet die specifiek voor kymco 4takt zijn. Power1 zelfde verhaal ook dat is een vario voor kymco 2t. Op bijv een super8 kan zo'n ding enorme problemen veroorzaken.

Een nieuwe vario is overigens NOOIT beter qua trekkracht dan een originele als die al goed was afgesteld. Je kan er wel een hogere top van krijgen of een iets stabieler toerental.
 
Gewoon kymco 4takt sportvario set, 65 is niet zo snel dus merk/type maakt niet uit. Wel netjes afstellen. Carb kan je std laten.
Rollen kan je pas bepalen als je weet welke vario erin komt. Overigens zal je met een beetje vario op een gewone agility brom zo op de 70-75 zitten. Ga je voor hoogste prestaties dan ncy overdrive2 met rollen rond 7 a 8 gram, maar wil je juist niet zo hard qua snelheid dan naraku vario met 7gr rollen. Dat scheelt ruim 5 km/h.
 
En 11 jaar later vind ik dit nog steeds interessant :D. @Aidix nog actief? Ik kocht ooit de OD2 bij je, werkt nog steeds goed! Heb nu wel een Polini vario gekocht maar nog niet gemonteerd. Volgens mij ook op jouw aanraden in een ander forum.

Verder heb ik een 72cc liggen die ik er es op wil zetten. Waar ik vooral over zit te dubben momenteel is: wel of geen "snelle" nokkenas en zo ja welke. Ik wil er geen toerenmonster van maken en ik wil ook normaal stationair lopen, niet veel meer benzine verbruiken, enz. Maar meesten raden het wel aan.....

Oh ja ik heb een Kymco People S brom.
 
En 11 jaar later vind ik dit nog steeds interessant :D. @Aidix
Verder heb ik een 72cc liggen die ik er es op wil zetten. Waar ik vooral over zit te dubben momenteel is: wel of geen "snelle" nokkenas en zo ja welke. Ik wil er geen toerenmonster van maken en ik wil ook normaal stationair lopen, niet veel meer benzine verbruiken, enz. Maar meesten raden het wel aan.....

Ik denk dat de vermogenswinst van een snelle nokkenas op een doorsnee kymco met welke cilinder dan ook hooguit 10 - 20% is. En daarmee een redelijke verspilling van tijd en geld, tenzij ze een tientje kosten of je er toch 100 op de plank hebt liggen zoals ik toen.
Ik kon met het blote oog geen verschil zien in profiel tussen diverse snelle nokkenassen en de standaard nokkenas. Dat betekent dat het verschil zo klein is dat het inderdaad nooit veel kan opleveren. De naraku had wel een compleet ander profiel, maar ook die levert in de praktijk weinig op met een 72cc.

Het enige dat goed werkt op een kymco is een extra driedubbeldikke cilinder 50mm of meer met bijhorende kop plus die nokkenas. Dan kom je redelijk vooruit, maar ook niet meer dan dat.
 
Oké, dankje zeer. Nou is 10% a 20% ook niet niks. Irritant vind ik dat de nokkenassen die verkrijgbaar zijn verder NIETS specificeren. Alleen het woordje "snel".
Ik zou bv de NCY es kunnen proberen. Die is niet zo schreeuwend duur als een Malossi bv. (Maar zo'n chinees dingetje van €15 wantrouw ik als de pest). Ga ik daarmee "vervelende" bijwerkingen krijgen zoals hoger verbruik, slecht stationair of alleen nog power bij erg hoge toeren? Ik wil graag een beetje "normaal" karakter houden.

Er wordt vaak beweerd dat vermogen en torque omhoog gaan maar dat kan toch eigenlijk niet? Ik had begrepen dat het 1 vd 2 is. Dat een nokkenas dus eigenlijk alleen een verschuiving geeft op de powerband en niet zozeer een overall vermogenswinst geeft. Wel een scherpere vermogenspiek wellicht. Het zijn vaak de verkopende partijen die alleen maar mooie dingen beweren over hun spullen maar dat wantrouw ik een beetje.

Ben jij de schrijver van de info van R70 destijds? Ik wil je nog zeggen dat ik daar onnoemelijk veel aan heb gehad destijds. Het is één vd weinige plekken waar een algehele opvoer strategie wordt (werd) besproken en dan nog toegespitst op 4t en GY6. Heb gisteren de teksten kunnen terugvinden en opgeslagen. Nog steeds leerzaam.

Overigens stond daar geschreven (door jou of collega?) over nokkenas:
Na aanschaf van een grotere cylinder kan het vermogen weer verder worden verhoogd door montage van een sport nokkenas. De winst zit in de richting van de 20-30%. Gezien de redelijk eenvoudige montage, lage prijs en goede prestaties is dit een aanrader.

Dat is dan toch een flink stukkie positiever dan je huidige opvatting.... (maar ja jullie moesten ook wat verkopen natuurlijk).

Heb je zelf niet nog iets interessants voor me liggen?
Post automatically merged:

@Roller286 als je dit leest, jij bent toch wel sterk voorstander van een snelle nokkenas? Kun je iets zeggen over voor- en nadelen en evt welke je zou adviseren?
 
Dat was mijn zaak en mijn text ja. Ik heb van het bedrijf achter Naraku een uitdraai gezien van 40% meer vermogen voor een 50cc met gebruik van die nokkenas. Als ik hem dan zelf op 50cc monteer en 0,000 merk, ook niet met andere nokkenassen, wie heeft er dan gelijk ? Ik heb geen testbank voor een geblokkeerde vermogensuitdraai. Ik heb NCY eens gevraagd of hun nokkenas wel goed was omdat het profiel niet zichtbaar anders was dan de originele. Ze kwamen toen met een timing diagram waarop een paar graden verschil stond. Een verschil van 7 graden oid, dat zie je niet met het oog.

Wat ik wel weet is dat ook een 82/85 de Naraku nokkenas het meest vermogen kan leveren, dat heeft een klant met een testbank ooit uitgevogeld. Dat is logisch, want die had het meest agressieve profiel. De betreffende gozer verdween met de noorderzon voordat hij zijn werk (bouwen 4t sprinter) had afgemaakt . (Tip: sponsor nooit personen met gratis onderdelen in ruil voor testuitdraaien)

Er is nooit een onafhankelijke partij geweest die nokkenassen op de testbank heeft getest. Dat zou dan voor 50c, 72 en 82/85cc moeten worden gedaan, zowel met standaard als (op 82/85cc) grotere carb. En ohja uitlaat is ook belangrijk.
Dat gaat dus nooit gebeuren. Komen we dus uit op 'de waarheid ligt in het midden'. Voor een onderdeel dat 39 euro kost (huismerk nokkenas) en dat ik uitdrukkelijk alleen aanbevool voor grotere cilinders is dat geen schande, toch ?
 
Ik kan het wel eens een keer testen met die nokkenassen.(het word wel een onverwachte test, want ik weet niet wanneer het beste gaat uitkomen). Ben zelf ook wel eens benieuwd naar de waarheid.
Het lijkt mij dat alleen de spoeling wat ruimer word.. En misschien merk je het vooral meer als de motor echt een helling op met klimmen, waar me huidige 50cc setup erop dood loopt. Maar kan mij niet voorstellen dat het echt meer koppel geeft, want dan heb je gewoon al een grotere boring cilinder nodig.
 
Test protocol:
-Geblokkeerde vario runs, anders nutteloos
-Open CDI
-Standaard uitlaat op alle runs, dus geen NCY of Leovince. Als je uitlaten wilt testen, doe dat afzonderlijk.
-in ieder geval 72cc.
 
Back
Top