Kymco agility injectie compressie?

GlennB

Active Member
Goedemiddag Allemaal,

Mijn Kymco start niet meer.
Het hele zooitje nagekeken benzine,lucht,vonk krijgt die maar hij wil net niet aanspringen.
compressie gemeten kom ik met moeite aan 6.5/7 bar dit lijkt mij iets te weinig?
In de handleiding staat 10.5: 0.2 nou hoeveel bar compressie moet die dan minimaal hebben?

Thnx!
 
Advertisement - register to remove this

(kg/cm²-rpm)


Dat is geen bar.

17 bar kan niet. Dat is veel te veel. Hij heeft een compressieverhouding van 11:1, dan moet de compressie ook ongeveer 11 bar zijn.

 
Last edited:
1 kg/cm2 = 0,98 bar kom ik ongeveer op 17 uit , bij een gy6 50cc is de compressie druk 15 bar . Hier een stukje uit het hele verhaal , wat ongeveer overeenkomt met de waarde uit de manual . Maar dan nog is 6,5 - 7 te weinig .
Transparant


De compressieverhouding
Voor iedere auto wordt in het algemeen, als onderdeel van de technische gegevens, de compressieverhouding gegeven. Bij de bepaling van compressieverhouding wordt gekeken naar twee volumes:
1) Het volume in de cilinder op het moment dat de zuiger in de onderste stand staat (= V1) en;
2) Het volume in de cilinder op het moment dat de zuiger in de bovenste stand staat (= V2)
De compressieverhouding is:
V2 / V1 : V1 / V1
Vereenvoudigd levert dit:
V2 / V1 : 1
Anders gezegd: de compressieverhouding geeft aan hoeveel maal het volume V1 groter is als V2.
Veel voorkomende compressieverhoudingen bij benzinemotoren zitten in het gebied van 7:1 tot 10:1
Het nauwkeurig meten van de compressieverhouding is geen eenvoudige opgave. De cilinderkop moet gedemonteerd zijn en we moeten beschikken over enkele hulpmiddelen.
Het meest eenvoudige is uit te gaan van de opgave van de fabrikant. Alleen in bijzondere gevallen komt het voor dat de volumes daadwerkelijk gemeten moeten worden.
De compressiedruk
De argeloze lezer zou kunnen denken dat bij een compressieverhouding van bv 8,5 : 1 bij meting een compressiedruk van 8,5 bar verkregen wordt. Het volume wordt in die situatie 8,5 maal verkleind, de druk zal dus 8,5 maal zo groot worden (dit is in de natuurkunde de eerste gaswet). Dit zou zo zijn als de temperatuur gelijk zou blijven. Een ieder die wel eens een fietsband heeft opgepompt weet dat de pomp warm wordt. Bij het stijgen van de temperatuur wordt ook de druk hoger. De temperatuurtoename bij het meten van de compressiedruk bij een motor is afhankelijk van een aantal factoren zoals: snelheid van drukopbouw, maximale zuigersnelheid, warmteafvoer etc. De compressiedruk is met een grote hoeveelheid specifieke motorgegevens uit te rekenen. Dit voert op dit moment echter te ver.
Een eenvoudige benaderingsformule (afgeleid uit registreerde meetresultaten) voor het berekenen van de compressiedruk is:
Pc = Pa * E exp 1,13
Hierin is :
Pc = de compressiedruk
Pa = de startdruk boven de zuiger in onderste stand (= 1 bij motoren met een normale carburateur)
E = compressieverhouding
exp = wiskundige term voor: tot de macht verheffen

Voor het gemak heb ik een tabel gemaakt waarin voor de meest voorkomende compressieverhoudingen de “ongeveer” compressiedruk kan worden afgelezen.
Compressieverh.Compressiedruk Compressieverh.Compressiedruk
67,6 912,0
6,257,9 9,2512,4
6,58,3 9,512,7
6,758,7 9,7513,1
79,0 1013,5
7,259,4 10,2513,9
7,59,7 10,514,3
7,7510,1 10,7514,6
810,5 1115,0
8,2510,9 11,2515,4
8,511,2 11,515,8
8,7511,6 11,7516,2

Opmerking: bij een goede motor met optimale afsluiting van kleppen en langs de zuigers kunnen de drukken hoger zijn. Als de drukken veel lager zijn is er iets niet goed. Het is aan te bevelen de compressietest uit te voeren. Zie hiervoor de specifieke beschrijving.
Er is nog een vuistregel: De te verwachten compressiedruk (in PSI) ligt tussen 17 en 20 maal de compressieverhouding. Deze moet je dan nog wel omrekenen in bar.
 
Ik heb hier niet zo'n boodschap aan. Het is gewoon een onzinverhaal als je het mij vraagt. Met zulke drukken zou benzine gewoon zelfontbranden.

Wat volgens hem "argeloze" kennis is, is gewoon precies hoe het werkt.
De temperatuurtoename bij het meten van de compressiedruk bij een motor is afhankelijk van een aantal factoren zoals: snelheid van drukopbouw, maximale zuigersnelheid, warmteafvoer etc.
Snelheid van drukopbouw en zuigersnelheid zijn hetzelfde. En natuurlijk maakt de snelheid van de zuiger niet uit voor hoe veel druk het opbouwt.
Warmteafvoer? Van de zuiger laten comprimeren met lucht?

Technisch gezien, ja. De lucht word warmer, dus zal de druk ook iets stijgen. Maar dat is verwaarloosbaar. En dat zijn zeker niet zulke grote verschillen.
Dat de temperatuur in een fietsband stijgt komt vooral door het vele werk van de fietspomp.

Ook wel heel bijzonder dat ze kunnen berekenen hoe ver de druk stijgt, terwijl ze niet eens weten hoe veel de temperatuur stijgt. Nogal een kritiek puntje. En waar 1,13 in die berekening vandaan komt weet ook niemand.

Je kan wel mooie rekensommen maken, dat wil niet zeggen dat het klopt.
 
Ik heb me er verder ook nooit in verdiept , kwam dit stuk tegen op een technische site , klonk me verder logisch , maar als ze in de manual al van een 18 kg/cm2 spreken , en je rekent dit om , kom je toch aardig anders uit , of mis ik dan iets , kan ook zo maar .Maar @GlennB heb je met vol gas gemeten ?
En wat doet hij als je er een spuitje remmenreiniger in spuit , en kleppen ook al eens gesteld ?
 
Ik heb me er verder ook nooit in verdiept , kwam dit stuk tegen op een technische site , klonk me verder logisch , maar als ze in de manual al van een 18 kg/cm2 spreken , en je rekent dit om , kom je toch aardig anders uit , of mis ik dan iets , kan ook zo maar .Maar @GlennB heb je met vol gas gemeten ?
En wat doet hij als je er een spuitje remmenreiniger in spuit , en kleppen ook al eens gesteld ?
Indd met vol gas gemeten!
Scooter viel tijdens een berg omhoog rijden uit en start niet meer ben bang dat de zuiger/cilinder naar de knoppen is.
Meet echt 6.5/7 bar met heelveel moeite.

Ga denk maar het blok eronder uithalen en de schade bekijken.
Mocht er iets zijn met de cilinder/zuiger gelijk
Maar helemaal reviseren.
Wat zijn de merken die je moet ontwijken DMP is mij bekend om te ontwijken, maar origineel Kymco is niet te betalen aangezien ze voor een krukas al snel 4 a 500 euro vragen.

Ben wel opzoek naar goede kwaliteit dus hoeft zeker niet de goedkoopste te zijn. Dus mocht je iets aan te bevelen hebben
 
Ook met 6 a 7 bar, wat uiteraard niet bijster goed is, moet de brommer gewoon starten.
Zou inderdaad de kleppendeksel eens verwijderen, controleren of de ketting nog goed gespannen is en alles nog op tijd staat, de kleppen eens controleren/stellen en als de scooter dan niet beter start dan pas de kop eens demonteren en kijken of de kleppen niet lekken.

Heb je de laatste tijd iets gemerkt van olie-verbruik?

Meet echt 6.5/7 bar met heelveel moeite.
Gas open tijdens de test?
Luchtfilter niet nat of vies?
 
Last edited:
Ook met 6 a 7 bar, wat uiteraard niet bijster goed is, moet de brommer gewoon starten.
Zou inderdaad de kleppendeksel eens verwijderen, controleren of de ketting nog goed gespannen is en alles nog op tijd staat, de kleppen eens controleren/stellen en als de scooter dan niet beter start dan pas de kop eens demonteren en kijken of de kleppen niet lekken.

Heb je de laatste tijd iets gemerkt van olie-verbruik?


Gas open tijdens de test?
Luchtfilter niet nat of vies?
Gas indd open tijdens de test.
luchtfilter is nieuw ook met remreiniger getest

Ga indd eerst even de kleppen enz nakijken dankjewel!

Edit: olie ook gelijk verwisseld zat veels te weinig in dus dat betekend natuurlijk ook weinigs goed.
Natuurlijk dan wel een beetje mijn eigen schuld haha.
 
Ook met 6 a 7 bar, wat uiteraard niet bijster goed is, moet de brommer gewoon starten.
Zou inderdaad de kleppendeksel eens verwijderen, controleren of de ketting nog goed gespannen is en alles nog op tijd staat, de kleppen eens controleren/stellen en als de scooter dan niet beter start dan pas de kop eens demonteren en kijken of de kleppen niet lekken.

Heb je de laatste tijd iets gemerkt van olie-verbruik?


Gas open tijdens de test?
Luchtfilter niet nat of vies?
Nou kleine update na het loshalen van de kop:

Uitlaat klep lekt enorm. En lijkt een klein beetje ingezakt.
Zuiger en cilinder hebben best wel wat inloopstrepen niet voelbaar maar zeker zichtbaar dus deze ook maar vervangen….

Nu heb ik alleen een klein probleempje het spruitstuk heeft een moertje en een soort slotbout, hoe krijg je deze slotbout eruit?
 
kun je erbij om in het slotboutje , een gleufje te zagen /dremelen , desnoods met een los zaagje ? daar kun je dan een schroevendraaier insteken , en het moertje los draaien
 
Back
Top