Kymco Agility elektrische start defect

robboman

New Member
Hallo iedereen,

Ik heb een Kymco Agility van ongeveer 3 jaar oud waar een kleine 3K kilometers op is gereden.
Een paar dagen geleden ging ik in de ochtend naar werk en werkte de elektrische start zoals altijd zonder problemen. Toen ik in de middag terug wilde rijden werkte de elektrische start niet meer. Met de kickstart gaat de scooter wel zonder problemen aan :)

Een aantal dingen die ik heb nagekeken:

- Met contact aan werkt alle verlichting voor en achter, toeter werkt ook, verlichting km teller werkt ook. Remlicht werkt ook prima met linker en recht rem ingedrukt.
- Heb geprobeerd te starten met linker en rechter rem ingedrukt maar werkt met beide niet.

Als ik op de elektrische start druk dan hoor ik geen 'tik'. Betekent dit dat het startrelais stuk is?

Als iemand wat advies of tips heeft wat ik kan nakijken zou ik dit erg waarderen! :)
 
Advertisement - register to remove this

Geen "tik"betekent niet automatisch dat het startrelais stuk is.
Meestal is dit een teken dat het relais niet wordt aangestuurd.

Er zit niks anders op dan met een multimeter te gaan meten.

Mocht je in de gelegenheid zijn, doe dan onderstaande metingen en koppel de resultaten terug, wellicht kunnen we je verder helpen.

Heb je geen multimeter, leen er dan eentje of koop er eentje bij de Action voor 4 Euro.

Zet de multimeter hiervoor op het 20 V gelijkspanning bereik.
Sluit de zwarte meetpen aan op de min-pool van de accu en laat deze aangesloten gedurende alle metingen hieronder.

Meting 1:
Met de rode meetpen meet je op de geel/groene draad bij het startrelais.
Met de rem niet ingeknepen meet je hier nul Volt, met de rem wel in geknepen moet hier 12 Volt op komen te staan.

Meting 2:
Is meting 1 in orde verplaats je de meetpen naar de geel/rode draad van het startrelais.
Met de rem niet ingeknepen meet je hier nul Volt, met de rem wel in geknepen moet hier 12 Volt op komen te staan.

Meting 3:
Laat de rode meetpen aangesloten op de geel/rode draad van het startrelais, knijp een rem in, je meet nu 12 Volt.
Druk nu tevens de startknop in en de spanning die je meet moet weer 0 Volt zijn.

.
 
Geen "tik"betekent niet automatisch dat het startrelais stuk is.
Meestal is dit een teken dat het relais niet wordt aangestuurd.

Er zit niks anders op dan met een multimeter te gaan meten.

Mocht je in de gelegenheid zijn, doe dan onderstaande metingen en koppel de resultaten terug, wellicht kunnen we je verder helpen.

Heb je geen multimeter, leen er dan eentje of koop er eentje bij de Action voor 4 Euro.

Zet de multimeter hiervoor op het 20 V gelijkspanning bereik.
Sluit de zwarte meetpen aan op de min-pool van de accu en laat deze aangesloten gedurende alle metingen hieronder.

Meting 1:
Met de rode meetpen meet je op de geel/groene draad bij het startrelais.
Met de rem niet ingeknepen meet je hier nul Volt, met de rem wel in geknepen moet hier 12 Volt op komen te staan.

Meting 2:
Is meting 1 in orde verplaats je de meetpen naar de geel/rode draad van het startrelais.
Met de rem niet ingeknepen meet je hier nul Volt, met de rem wel in geknepen moet hier 12 Volt op komen te staan.

Meting 3:
Laat de rode meetpen aangesloten op de geel/rode draad van het startrelais, knijp een rem in, je meet nu 12 Volt.
Druk nu tevens de startknop in en de spanning die je meet moet weer 0 Volt zijn.

.

Beste Sparky,

Bedankt voor uw snelle reactie terug! Ik ga morgen even een multimeter bij de Action halen.
Ik zal kijken of het mij lukt bij de startrelais te komen, ik ben nogal een noob qua sleutelen maar we gaan het zien :)
 
Het component op de foto is inderdaad het startrelais.
Meten doe je met het contact aan.

Ah top! Bij het startrelais meten ik zo ongeveer 10/10,5v dat werd door gegeven. De accu zelf gaf nu 11,7v aan.
De scooter start sinds vanochtend wel weer gewoon elektrisch! Ik heb er sinds het probleem begon niet meer mee gereden.
Wat ik wel merk is dat de startmotor soms even kort stopt/sleept.

Is het mogelijk dat het voltage van de accu momenteel lager is omdat ik hem een paar keer heb gestart zonder er op te rijden? Ik zal morgen na een rit nog een keer alles doormeten voor de zekerheid.
 
Rob,

de spanning is erg laag.
misschien even meten of de accu wordt bijgeladen door de scooter wanneer de motor draait.

Meet de spanning eens over de accu bij draaiende motor en geef er dan wat gas bij.
De spanning moet nu stijgen naar een spanning tussen 13,x en 15 Volt.
 
Rob,

de spanning is erg laag.
misschien even meten of de accu wordt bijgeladen door de scooter wanneer de motor draait.

Meet de spanning eens over de accu bij draaiende motor en geef er dan wat gas bij.
De spanning moet nu stijgen naar een spanning tussen 13,x en 15 Volt.

Beste Sparky,

De scooter bleef moeilijk doen met de elektrische start, en heeft nu ondertussen een 3000km beurt gehad. Elektrische start werkte nog steeds niet en zou later naar gekeken worden. Paar dagen later starten de hele scooter niet meer. Scooter is naar garage gebracht. Alles van de ontsteking is nagekeken. Accu bleek inderdaad defect, deze is vervangen. Ontsteking bleek ook defect te zijn, en is vervangen, ook vliegwiel vervangen. Bougie vervangen.

Scooter start nu in 1 keer met de kickstart. Met de elektrische start hoor je de startmotor snel draaien, maar alsnog wilt de scooter niet starten. Heeft u nog suggesties waar naar te kijken?
 
Tjonge, ik heb de indruk dat de scooterzaak waar je de scooter gebracht hebt het ook net meer wist.
Een stator gaat maar zelden defect en een vliegwiel wat gedemagnetiseerd is ben ik ook nog niet tegen gekomen.
vooral niet met deie kilometerstand die je opgeeft.

Je zou even kunnen kijken of de bougie vonkt als je op de startknop drukt
 
Tjonge, ik heb de indruk dat de scooterzaak waar je de scooter gebracht hebt het ook net meer wist.
Een stator gaat maar zelden defect en een vliegwiel wat gedemagnetiseerd is ben ik ook nog niet tegen gekomen.
vooral niet met deie kilometerstand die je opgeeft.

Je zou even kunnen kijken of de bougie vonkt als je op de startknop drukt

Ja het is beetje mysterie wat nou het daadwerkelijke probleem is. Als ik op de elektrische start druk, en de startmotor draait rond, betekend dit dan dat de bougie vonkt? Want met de kickstart start hij met 1 trap.

Klopt het dat het start relais alleen wordt gebruikt met de elektrische start? En wordt de startmotor ook alleen gebruikt met elektrische start? Ik denk eraan om een nieuw start relais te proberen.
 
Als je de startknop drukt en de startmotor draait, wil NIET zeggen dat de bougie ook vonkt.
Ik zou de oude bougie in de cilinder gedraaid laten, om de weerstand van de compressie ook te hebben bij je test.
Dan een verse bougie in je bougiekap doen en de schroefdraad tegen het motorblok houden, vervolgens de scooter elektrisch starten en controleren of de bougie vonkt.
Ik neem aan dat wanneer de startmotor draait, ook het motorblok wordt meegenomen en aangedreven, dit laatste is wel belangrijk!!!

Als de startmotor goed draait, wanneer je de scooter elektrisch probeert te starten, is er niks mis met het startrelais en is dus ook niet nodig dit te vervangen.

De startmotor wordt inderdaad alleen gebruikt om tijdens het elektrisch starten de motor aan te drijven, eenmaal de motorblok gestart is, en je laat de startknop los, stopt de startmotor en heeft de startmotor verder geen functie meer.

Nu even een meer technisch verhaal in de alinea hier beneden, wat je niet volledig hoeft te begrijpen maar waar andere leden misschien iets aan hebben omdat ik jouw probleem al vaker heb gehoord.

Als je motorblok een weerstand (lees slecht contact) vertoont ten opzichte van de massa (lees min-pool accu) zal tijdens het starten het spanningspotentiaal van het motorblok stijgen tov de massa.
Hierdoor kan de ontsteking slecht gaan werken of helemaal ermee ophouden.


Dus het is zaak met een (geleende) multimeter de massaverbinding van je blok te meten.

Dit doe je door de multimeter op het laagste Ohm-bereik te zetten en vervolgens de zwarte meetpen op de min-pool van de accu te prikken en de rode meetpen op een blank gedeelte van je motorblok.
De afgelezen waarde mag niet meer zijn dan een paar tiende Ohm.

Zet vervolgens de multimeter op Volt-gelijkspanning.
Prik de meetpennen ook weer op de bovengenoemde plaatsen.
Zet de scooter op contact en probeer vervolgens de scooter elektrisch te starten.
De waarde die je afleest mag NIET omhoog schieten!!!

Waarschijnlijk heb je voor de bovenbeschreven metingen handen te kort, vraag iemand om hulp. ;)
 
Last edited:
Als je de startknop drukt en de startmotor draait, wil NIET zeggen dat de bougie ook vonkt.
Ik zou de oude bougie in de cilinder gedraaid laten, om de weerstand van de compressie ook te hebben bij je test.
Dan een verse bougie in je bougiekap doen en de schroefdraad tegen het motorblok houden, vervolgens de scooter elektrisch starten en controleren of de bougie vonkt.
Ik neem aan dat wanneer de startmotor draait, ook het motorblok wordt meegenomen en aangedreven, dit laatste is wel belangrijk!!!

Als de startmotor goed draait, wanneer je de scooter elektrisch probeert te starten, is er niks mis met het startrelais en is dus ook niet nodig dit te vervangen.

De startmotor wordt inderdaad alleen gebruikt om tijdens het elektrisch starten de motor aan te drijven, eenmaal de motorblok gestart is, en je laat de startknop los, stopt de startmotor en heeft de startmotor verder geen functie meer.

Nu even een meer technisch verhaal in de alinea hier beneden, wat je niet volledig hoeft te begrijpen maar waar andere leden misschien iets aan hebben omdat ik jouw probleem al vaker heb gehoord.

Als je motorblok een weerstand (lees slecht contact) vertoont ten opzichte van de massa (lees min-pool accu) zal tijdens het starten het spanningspotentiaal van het motorblok stijgen tov de massa.
Hierdoor kan de ontsteking slecht gaan werken of helemaal ermee ophouden.


Dus het is zaak met een (geleende) multimeter de massaverbinding van je blok te meten.

Dit doe je door de multimeter op het laagste Ohm-bereik te zetten en vervolgens de zwarte meetpen op de min-pool van de accu te prikken en de rode meetpen op een blank gedeelte van je motorblok.
De afgelezen waarde mag niet meer zijn dan een paar tiende Ohm.

Zet vervolgens de multimeter op Volt-gelijkspanning.
Prik de meetpennen ook weer op de bovengenoemde plaatsen.
Zet de scooter op contact en probeer vervolgens de scooter elektrisch te starten.
De waarde die je afleest mag NIET omhoog schieten!!!

Waarschijnlijk heb je voor de bovenbeschreven metingen handen te kort, vraag iemand om hulp. ;)

Nogmaals bedankt voor uw reactie! De scooter is opnieuw nagekeken en het bleek dat een kabel naar de ontsteking in erg slechte staat verkeerde. Deze is vervangen en hij start nu weer in 1 keer!

Er is helaas nog wel 1 probleem dat de laatste maanden steeds erger is geworden. Ik heb de scooter overgenomen van de vorige eigenaar en toen had hij zo 1500km op de teller. In begin kon ik de scooter starten, en gewoon meteen vlot er mee weg rijden. Later ging hij steeds meer stotteren/inhouden de eerste minuten. Ik dacht eerst dat het aan het koude weer lag. Nu is het weer een stuk warmer, en is het probleem alleen maar erger geworden.

De eerste minuten stottert de scooter erg, en harder dan 25km gaat niet lukken. Ik begin dus mijn rit maar rijdend op het fietspad want met het verkeer mee komen is dan niet mogelijk. Later in de reis rijd de scooter wel gewoon top, en gaat hij 45km en reageert hij goed op het gas.

Wat is vervangen/nagekeken:

Bougie, bougiedop, motorolie, luchtfilter schoongemaakt, ontsteking, carburateur schoongemaakt, rolletjes nagekeken, choke vervangen, en er zit helaas 0 verbetering in. Als u dit zo hoort, waar zou u dan naar kijken?

Edit: Als ik de scooter start hoor je dat hij stationair niet lekker loopt, het toerental varieert.
 
Last edited:
Back
Top