Kymco Agility elektrische start defect

Hallo iedereen,

Ik heb een Kymco Agility van ongeveer 3 jaar oud waar een kleine 3K kilometers op is gereden.
Een paar dagen geleden ging ik in de ochtend naar werk en werkte de elektrische start zoals altijd zonder problemen. Toen ik in de middag terug wilde rijden werkte de elektrische start niet meer. Met de kickstart gaat de scooter wel zonder problemen aan :)

Een aantal dingen die ik heb nagekeken:

- Met contact aan werkt alle verlichting voor en achter, toeter werkt ook, verlichting km teller werkt ook. Remlicht werkt ook prima met linker en recht rem ingedrukt.
- Heb geprobeerd te starten met linker en rechter rem ingedrukt maar werkt met beide niet.

Als ik op de elektrische start druk dan hoor ik geen 'tik'. Betekent dit dat het startrelais stuk is?

Als iemand wat advies of tips heeft wat ik kan nakijken zou ik dit erg waarderen! :)

Advertisement - register to remove this

Sparky

Active Member
Geen "tik"betekent niet automatisch dat het startrelais stuk is.
Meestal is dit een teken dat het relais niet wordt aangestuurd.

Er zit niks anders op dan met een multimeter te gaan meten.

Mocht je in de gelegenheid zijn, doe dan onderstaande metingen en koppel de resultaten terug, wellicht kunnen we je verder helpen.

Heb je geen multimeter, leen er dan eentje of koop er eentje bij de Action voor 4 Euro.

Zet de multimeter hiervoor op het 20 V gelijkspanning bereik.
Sluit de zwarte meetpen aan op de min-pool van de accu en laat deze aangesloten gedurende alle metingen hieronder.

Meting 1:
Met de rode meetpen meet je op de geel/groene draad bij het startrelais.
Met de rem niet ingeknepen meet je hier nul Volt, met de rem wel in geknepen moet hier 12 Volt op komen te staan.

Meting 2:
Is meting 1 in orde verplaats je de meetpen naar de geel/rode draad van het startrelais.
Met de rem niet ingeknepen meet je hier nul Volt, met de rem wel in geknepen moet hier 12 Volt op komen te staan.

Meting 3:
Laat de rode meetpen aangesloten op de geel/rode draad van het startrelais, knijp een rem in, je meet nu 12 Volt.
Druk nu tevens de startknop in en de spanning die je meet moet weer 0 Volt zijn.

.

Geen "tik"betekent niet automatisch dat het startrelais stuk is.
Meestal is dit een teken dat het relais niet wordt aangestuurd.

Er zit niks anders op dan met een multimeter te gaan meten.

Mocht je in de gelegenheid zijn, doe dan onderstaande metingen en koppel de resultaten terug, wellicht kunnen we je verder helpen.

Heb je geen multimeter, leen er dan eentje of koop er eentje bij de Action voor 4 Euro.

Zet de multimeter hiervoor op het 20 V gelijkspanning bereik.
Sluit de zwarte meetpen aan op de min-pool van de accu en laat deze aangesloten gedurende alle metingen hieronder.

Meting 1:
Met de rode meetpen meet je op de geel/groene draad bij het startrelais.

Meting 2:
Is meting 1 in orde verplaats je de meetpen naar de geel/rode draad van het startrelais.

Meting 3:
Laat de rode meetpen aangesloten op de geel/rode draad van het startrelais, knijp een rem in, je meet nu 12 Volt.
Druk nu tevens de startknop in en de spanning die je meet moet weer 0 Volt zijn.

.
Beste Sparky,

Bedankt voor uw snelle reactie terug! Ik ga morgen even een multimeter bij de Action halen.
Ik zal kijken of het mij lukt bij de startrelais te komen, ik ben nogal een noob qua sleutelen maar we gaan het zien :)

Het component op de foto is inderdaad het startrelais.
Meten doe je met het contact aan.
Ah top! Bij het startrelais meten ik zo ongeveer 10/10,5v dat werd door gegeven. De accu zelf gaf nu 11,7v aan.
De scooter start sinds vanochtend wel weer gewoon elektrisch! Ik heb er sinds het probleem begon niet meer mee gereden.
Wat ik wel merk is dat de startmotor soms even kort stopt/sleept.

Is het mogelijk dat het voltage van de accu momenteel lager is omdat ik hem een paar keer heb gestart zonder er op te rijden? Ik zal morgen na een rit nog een keer alles doormeten voor de zekerheid.

Sparky

Active Member
Rob,

de spanning is erg laag.
misschien even meten of de accu wordt bijgeladen door de scooter wanneer de motor draait.

Meet de spanning eens over de accu bij draaiende motor en geef er dan wat gas bij.
De spanning moet nu stijgen naar een spanning tussen 13,x en 15 Volt.

Advertisement - register to remove this