Kymco agility afvoeren

Delon

Member
Hallo,

Heb gister een kymco snor gekocht voor naast mijn motor alleen hij loopt 45 op de teller en 39 gps.
Nu was ik dus van plan deze zelf af te voeren alleen de standaard cdi en variobus met opstaande rand zitten er nog in...

Weet iemand hoe die anders nog ontgrenst kan zijn?
 
Advertisement - register to remove this

Zeer waarschijnlijk heeft jouw Kymco een variobus van een brom variant.
Er zit verschil in een snor en brom bus. Remedie is dus een bus aanschaffen van een snor variant.
Welke Kymco heeft men precies? (kan ik even kijken naar de maten, want weet het niet zo snel uit m'n hoofd)
 
??

Dat maakt niet uit voor wat betreft de variobusbegrenzer.
@ de TS, de opstaande rand van een snorvariant behoort 11mm te zijn, bij een 38mm lange bus.
Is deze (rand) korter, betreft het de bromvariant.
Dankjewel ik ga ernaar kijken!
Stel het is een brom variant kan ik er dan ook een extra ring tussen zetten zodat die 34 loopt?
 
Ok. Ivm uitlaat.

Verder zou ik kijken naar:

Gewicht van de rollen
CDI inderdaad
Sproeiers
Diameter carburateur / spruitstuk
Varioring (terug) plaatsen
 
Dankjewel ik ga ernaar kijken!
Stel het is een brom variant kan ik er dan ook een extra ring tussen zetten zodat die 34 loopt?

Nee, de vario en de bus is niet ontworpen voor nog een extra ring.
Hiermee krijgt men alleen maar een hoop toerenverschil en onregelmatig toerenverloop wat het motorblok niet ten goede komt.

Ok. Ivm uitlaat.

Verder zou ik kijken naar:

Gewicht van de rollen
CDI inderdaad
Sproeiers
Diameter carburateur / spruitstuk
Varioring (terug) plaatsen

Huh? Wat bedoel je hiermee.., uitlaat, varioring en carburateur en spruitstuk staan hier los van!
CDI kan en ook de (hoofd)-sproeier, maar de rest??
 
Nee, de vario en de bus is niet ontworpen voor nog een extra ring.
Hiermee krijgt men alleen maar een hoop toerenverschil en onregelmatig toerenverloop wat het motorblok niet ten goede komt.



Huh? Wat bedoel je hiermee.., uitlaat, varioring en carburateur en spruitstuk staan hier los van!
CDI kan en ook de (hoofd)-sproeier, maar de rest??
CDI heb ik nagekeken dit betreft echt een standaard snor cdi er is ook niet in geboord of gezaagd. En kan het ook niet met gladde bus + ring?
 
CDI heb ik nagekeken dit betreft echt een standaard snor cdi er is ook niet in geboord of gezaagd. En kan het ook niet met gladde bus + ring?

Bij Kymco betreft het een CDI met met een paars/rode draad en/of lus.
Als deze niet onderbroken is, is deze nog begrenst. (zowel snor als brom, kleur van de stekker is anders)

Waarom een gladde bus met ring?
Er zijn 4 verschillende bussen in de handel;

1 van de 45km variant (38mm met opstaande rand-8/9mm)
1 van de 25km variant (38mm met opstaande rand-11mm)
1 gladde bus (38mm)
1 gladde race variant (37mm)

Of wil men gaan soms experimenteren qua snelheid?
 
Ja aangezien de 25 vario denk ik ook echt 25 op de teller is. (Weet ik niet zeker) maar zou hem graag net rollerbank proof willen maken met 34kmpu. Enig idee hoe ik dat zou kunnen doen? Op gebied van motors weet ik van alles maar een variomatic...
 
Hier een foto van de cdi

Edit: hier de cdi naam/code cdi 30410-ldc8-e91
 

Attachments

  • IMG_20190404_191942.jpg
    IMG_20190404_191942.jpg
    182.6 KB · Views: 12
Last edited:
Was wat te voorbarig zie ik.., huidige CDI heeft ook maar 4 draden wat wil zeggen dat dit al een oudje betreft.
Eerder genoemde paars/rode draad en/of lus is hier in het geheel niet van toepassing.
Dit zijn nog de type's welke niet te ontgrenzen waren/zijn en moest men een ander type plaatsen en/of race CDI.

Het is, zoals men zelf al aangeeft inderdaad een snor CDI, zie OEM-parts: https://www.onderdelen-kymco.nl/kymco-motorfietsen/assignment_spare_parts/30410LDC8E91

Eveneens is het lastig aan te geven wat hij met originele bus doet, de een tikt de 28/29 echte km's aan en de ander doet niet meer dan de werkelijke 25 km's. Men zou het moeten proberen met een snorbus ofdat de scoot ook werkelijk maar 25km gaat op top.

Het is wel mogelijk d.m.v. een draaibank om iets van de rand af te draaien.
Men moet dan wel goed weten waar men mee bezig is..., niet rot bedoeld maar het kan ook heel gauw fout gaan.
Ik heb zelf wel ervaring met sym v.w.b. varioringen i.c.m. de snelheid.
Ik betwijfel echter of dit ook voor Kymco zo werkt. (gek genoeg nog nooit zelf geprobeerd!)
Het kan uiteraard wel met een compleet gladde bus en ringen.
Wat dat betreft moet men alleen de juiste maat ringen bemachtigen bij bijvoorbeeld een bouwmarkt.

Let er wel op dat de ring(en) de juiste diameter hebben zodat speling geen kans krijgt.
Qua dikte kan men dan bijvoorbeeld een fractie dunner gaan dan de werkelijke 11mm.
 
Last edited:
[QUOTE="
Huh? Wat bedoel je hiermee.., uitlaat, varioring en carburateur en spruitstuk staan hier los van!
[/QUOTE]

Oh Ja? Je wilt hem toch afvoeren? Je weet immers niet of de vorige eigenaar iets veranderd heeft. En wat ik bedoel met mijn punten is dat dit het nakijken waard is.

Wat ik bedoel met uitlaat? Dat daar geen originele onder zou kunnen zitten en zeker bij een 2tact is een uitlaat heel bepalend voor het rijgedrag. Daar kun je om af te voeren een prop inlassen.

Rollen?? Dat ga ik niet uitleggen. Alleen dat je moet kijken wat ze wegen al is dat vanuit de fabriek al fijn geregeld.

Carburateur? Mondingsmaat / diameter
Spruitstuk? Mondingsmaat / diameter

Varioring/bus? Zit die er nog in, is die origineel?

Enz.enz.
Het kan/is meer dan alleen de CDI EN varioring/bus.
 
[QUOTE="
Huh? Wat bedoel je hiermee.., uitlaat, varioring en carburateur en spruitstuk staan hier los van!

Dus jij bent van mening dat onder een standaard snorvariant allerlei dure onderdelen geplaatst zijn zodat de scooter 40 km knalt!?
Carburateur en uitlaat hebben pas nut als men een ''echte'' 85cc cilinder monteert.
Standaard carburateur is 18,5 mm en de inlaat is ook groot zat, idem met het spuitstuk.

Met het rollengewicht kan men experimenteren v.w.b. de snelheid en het toerenverloop.
V.w.b. de rest leeft men teveel in het 2 takt tijdperk. Is immers duidelijk dat het hier om een 4 takt gaat toch!?
 
Het was een brom variobus inplaats van een snor. Omgewisseld en loopt nu precies 25. Morgen ff op de draaibank zetten en zorgen dat die 34 gaat
 
Dus jij bent van mening dat onder een standaard snorvariant allerlei dure onderdelen geplaatst zijn zodat de scooter 40 km knalt!?

Haha nee die mening heb ik zeker niet. Ik bedoel alleen maar dat het niet duur hoef te zijn om iets "Op te voeren" Dat geld ook voor afvoeren. Kijk maar eens marktplaats enz. Prop verwijderen bij een 2 takt kost niets en een nieuwe prop kost een paar euro. Bij een 4 tact is dit niet aan de orde.

Met vr gr,
Manuel.

Ps: als we allemaal dezelfde mening hebben leren we niets. Maar ik krijg wel de kriebels bij "nieuwe" informatie. Positieve kriebels. En gezien mijn stenen tijdperk yamaha dt50 periode, kan ik nog aardig wat leren. :)
 
Back
Top