Remicoltura

New Member
Hallo,

Ik heb een kymco agility (13k km) die ondertussen enkel nog met kickstart werkt, maar ook het kicken duurt met de keer langer.
Het is al twee keer gebeurt dat hij tijdens het rijden stilvalt en niet meer start (ook niet met kick).
Wanneer ik de accu even oplaad (dit duurt maar 1m) start hij terug en kan ik verderrijden.

Hoe los ik dit op? Nieuwe accu? Ontsteking? Onderhoud?

Mn garage heeft pas plek in oktober, is er een tijdelijke oplossing? Kan ik het zelf repareren?

Alvast bedankt
 
Advertisement - register to remove this

Een accu kan nooit opgeladen zijn in 1 minuut meestal moet je deze 6-10 uur in de lader hebben, ik denk dat je even je benzineslangen of je tank na moet kijken, of misschien je luchtfilter. Maar wanneer is sowieso de laatste keer dat je een beurtje hebt laten doen
 
Hoe oud is de scooter , moet je hem kicken omdat je startmotor niet meer werkt ? Waarschijnlijk is je accu aan het eind of wordt deze niet opgeladen.
Het even opladen helpt waarschijnlijk ook maar even . Als de scooter loopt de laadstroom meten over de accu polen. onderhoud is zeker nodig , heb je dit wel eens uitgevoerd of laten doen ? Eerst maar eens de accu goed opladen en kijken of hij dan wel electr start. Waarschijnlijk een dc systeem wat de accu spanning nodig heeft om te lopen.
 
Ik heb dit ook een keer gehad, heb je toevallig ook last van niet werkende elektra? Knipperlichten, groot licht remlicht etc. Zo ja is je spanningsregelaar stuk
 
Een accu kan nooit opgeladen zijn in 1 minuut meestal moet je deze 6-10 uur in de lader hebben, ik denk dat je even je benzineslangen of je tank na moet kijken, of misschien je luchtfilter. Maar wanneer is sowieso de laatste keer dat je een beurtje hebt laten doen
Dit ligt aan je acculader. Een scooter accu is meestal zo'n 6aH. Als je hem met een accu lader van 12aH laad dan is deze in een half uur vol.

@Mdj004

Zoals eerder geadviseerd moet hij eerst zijn laadsysteem controleren. Zonder te meten kun jij niet vast stellen of hij zijn spanningsregelaar moet gaan vervangen.

Verder klopt het advies van Trabiarie & de nette aanvulling van Sparky.
 
Dit ligt aan je acculader. Een scooter accu is meestal zo'n 6aH. Als je hem met een accu lader van 12aH laad dan is deze in een half uur vol.

@Mdj004

Zoals eerder geadviseerd moet hij eerst zijn laadsysteem controleren. Zonder te meten kun jij niet vast stellen of hij zijn spanningsregelaar moet gaan vervangen.

Verder klopt het advies van Trabiarie & de nette aanvulling van Sparky.
Je hebt gelijk, ik las het laatst ergens maat dat ging dus over een gloed nieuwe accu die je nog zelf moest vullen, stond op dat ik die ongeveer 6u aan de lader moest hangen
 
Dit ligt aan je acculader. Een scooter accu is meestal zo'n 6aH. Als je hem met een accu lader van 12aH laad dan is deze in een half uur vol.
De capasiteit van een acculader wordt niet uitgedrukt in Ah maar in Volt en Ampere.
En wordt er vaak geadviseerd voor welke accu capasiteit deze lader dan het best geschikt is.
Het advies voor het laden van loodaccu is 10 a 20% aan Amperes van de capasiteit.
MAW, een 6Ah accu die wordt geladen met een lader die geschikt is voor 12Ah accu's laadt met een stroom van ongeveer 12/10 (=10%) tot 12/5 (=20%) Ampere dus 1,2 tot 2,4 Ampere.
Een accu van 6Ah is dus theoretisch in 6/1.2 = 5 uren opgeladen wanneer je laadt met 10%.
Een accu van 6Ah is dus theoretisch in 6/2.4 = 2,5 uren opgeladen wanneer je laadt met 20%.

Een 6 Ah accu opladen in een half uurtje betekent dus dat je de accu theoretisch moet laden met een stroom van 12 Ampere, niet gezond voor de accu en zelfs gevaarlijk (Hitte en Waterstof ontwikkeling).
 
De capasiteit van een acculader wordt niet uitgedrukt in Ah maar in Volt en Ampere.
En wordt er vaak geadviseerd voor welke accu capasiteit deze lader dan het best geschikt is.
Het advies voor het laden van loodaccu is 10 a 20% aan Amperes van de capasiteit.
MAW, een 6Ah accu die wordt geladen met een lader die geschikt is voor 12Ah accu's laadt met een stroom van ongeveer 12/10 (=10%) tot 12/5 (=20%) Ampere dus 1,2 tot 2,4 Ampere.
Een accu van 6Ah is dus theoretisch in 6/1.2 = 5 uren opgeladen wanneer je laadt met 10%.
Een accu van 6Ah is dus theoretisch in 6/2.4 = 2,5 uren opgeladen wanneer je laadt met 20%.

Een 6 Ah accu opladen in een half uurtje betekent dus dat je de accu theoretisch moet laden met een stroom van 12 Ampere, niet gezond voor de accu en zelfs gevaarlijk (Hitte en Waterstof ontwikkeling).
Goed uitgelegd. Mijn opmerking was misschien kort door de bocht maar ik vond 10 uur in de oplader ook overdreven.

Knalgas wat ontstaat door het afscheiden van waterstofmoleculen in zuurstof en waterstof is inderdaad gevaarlijk.

De TS moet gewoon zijn laadsysteem gaan checken inplaats van zijn accu steeds opladen.
 
Back
Top