Kymco Agility 50, snelheidsmeter blijft hangen.

zeWaardt

Veroorzaker van onmogelijke problemen
Laatst een nieuwe tellerkabel op de scooter van een vriend geïnstalleerd, de oude kabel was goed kapot, die zat aan beide kanten muurvast.

Nu met de nieuwe kabel doet de boel het nog steeds niet correct. De snelheidsmeter loopt op tot slechts 20/25kmh ook al rij je 60, als je dan stopt blijf ie hangen op 20kmh en gaat niet terug naar 0.

We hebben de teller zelf een keertje uit elkaar gehaald maar konden niks vinden waar ie op kan blijven hangen, dat lijkt allemaal correct te werken.
Ik heb nog niet gekeken of de kilometerstand juist oploopt, maar voordat ik er allerlei onderdelen tegenaan ga gooien, waar kan ik het beste eerst naar kijken?

Je kan het wijzertje makkelijk met je vinger bewegen, het mechanisme in het daadwerkelijke klokje lijkt eigenlijk vrij soepel te gaan.

Mogelijk de telleraandrijving? Wat kan er nog meer stuk gaan in dat hele systeem?

Het gaat om een 2008 Agility 50 brom met ergens tussen de 8000 en 500.000.000km op de teller.
 
Advertisement - register to remove this

Dat wilde ik net zeggen. Het kan je meenemer zijn. (Teller aandrijver)


Misschien wat vergezocht maar:

Past het vierkantje van je teller kabel precies in je km teller bij het dashboard? Kan ook zijn dat die te ruim zit waardoor het bij een bepaalde snelheid door slipt? De kabel kan de snelheid niet aan vanaf 25km/u.

Maar dat weet ik niet zeker.
 
Dat is een goeie, daar heb ik nog niet naar gekeken.

Hij lijkt er wel gewoon goed in te klikken. Kan ie daardoor ook blijven hangen op 20kmh als je stil staat?


Die 500 miljoen? Gewoon een grap omdat die teller waarschijnlijk al zo lang niet gewerkt heeft dat niemand meer weet hoeveel kilometer er op die scooter staat. Ik gok veel gezien het motortje ook al aardig wat olie lust en het hele ding eruit ziet alsof ie al duizend keer in en uit elkaar gehaald is.

Hij staat op 8000, maar wie weet hoe lang die teller al niet gewerkt heeft. Misschien heeft ie al 20.000km! Van een tweedehandsje weet je 't maar nooit.
 
zeWaardt said:
als je dan stopt blijf ie hangen op 20kmh en gaat niet terug naar 0.

Dit ligt niet aan de aandrijver noch aan de kabel.

Ook als de meenemer en de kabel niet zou functioneren/draaien moet de wijzer ten allertijden terug in de nul-stand komen, doet hij dit niet is er toch iets mechanisch niet in orde achter de magneetkoppeling in de meter.

Grote kans dat de km-teller het wel doet als de meenemer en de kabel tenminste in orde zijn.
 
Dat idee had ik ook al. Ik heb alleen geen idee wat er aan de magneetkoppeling dan nog stuk zou kunnen zijn, alles draait soepel en netjes.
 
Grote kans dat de km-teller het wel doet als de meenemer en de kabel tenminste in orde zijn.

Ja precies. Dat zeg ik. ;)

@zeWaardt heb je toevallig de wijzer er eens afgehaald?

Wat ik zelf ooit heb meegemaakt is dat de kmteller radjes (die de kilometers optelt) die was afgeplakt zodat ze niet rond konden draaien. Daarbij deed mijn wijzer ook raar.
 
Ja, ik heb het helemaal uit elkaar gehad en alles zag er mooi uit en draaide soepel. Ik heb ook nog gekeken of de wijzer niet simpelweg te strak tegen de wijzerplaat zat, maar dat was ook niet het geval.

De kilometerteller telde ook wel op tijdens het tijden, ik weet alleen niet of ie op het juiste tempo optelde. Dat heb ik nog niet getest.

Misschien dat de magneetkoppeling bij een bepaalde snelheid toch blijft hangen ofzo? Zondag of maandag kan ik het nog eens uit elkaar halen. Het is niet mijn scooter dus ik heb er niet altijd toegang tot.
 
Het is een beetje een botte bijl methode, maar je kunt de onderzijde kabel (met de kleine inkeping) even in een accuboor zetten en de kabel zo laten draaien en het tempo rustig opvoeren. Draai de teller even rustig naar 80 en terug. Ik ben soms blij als iets vuil oid blijkt te zijn, en weer tot leven komt omdat het gebruikt wordt. Stilstand is achteruitgang.
Groet,
 
Het is een beetje een botte bijl methode, maar je kunt de onderzijde kabel (met de kleine inkeping) even in een accuboor zetten en de kabel zo laten draaien en het tempo rustig opvoeren. Draai de teller even rustig naar 80 en terug. Ik ben soms blij als iets vuil oid blijkt te zijn, en weer tot leven komt omdat het gebruikt wordt. Stilstand is achteruitgang.
Groet,
Ik zal het eens proberen, bedankt voor de tip!
 
Kleine update, ik heb nog een keer kort met de scooter gereden vandaag, de kilometerteller telt ook niet op. Tijdens het rijden werd ik ondergespuugd door een snorscooteraar, geen wonder waarom mijn dorp zo'n klotehekel heeft aan scooters.

Alleen het laatste cijfertje beweegt, niet gekeken of ie een volledige rotatie doet. Toen ik het open had de laatste keer zag ik niks daarbinnen wat fout ging, maar als de kilometerteller blijft hangen dan kan de naald daardoor vast ook vreemde dingen gaan doen.

Ik zal 'm later deze week nog een keer uit elkaar halen.
 
Eerst nakijken, weggooienen nieuwe kopen kan altijd.

Baat het niet dan schaadt het niet, je hebt dan wellicht wel weer wat geleerd.
 
Ik ga 't sowieso nog een keertje openmaken, mocht 't toch echt kapot zijn dan komt er waarschijnlijk ook geen nieuwe meter meer in. Scooter is al in dusdanige conditie dat het het niet waard is om er een nieuwe meter in te zetten.

Dan maar een gps teller op het stuur plakken of een houdertje voor telefoon ofzo.
 
met die oudere kilometertellers heb je altijd wel wat of hij doet t niet goed of hij loopt achter (in mijn geval dus als ik gas los laat gaat hij nog een stukje door) of hij doet t wel maar dan moet je er gewoon heel goed mee om zijn gegaan maar ik denk gewoon wat jij ook zij een telefoonhoudertje er zijn goenoeg app's daarvoor in de app/play store ik zelf heb SPEEDTRACKER ofzo iets maar gebruik hem niet meer. veel succes!
 
Ik heb de scooter hier nu staan, heb vandaag de teller weer uit elkaar gehaald en gevonden dat de kilometerstand teller beschadigd was en niet goed ronddraaide.

Dit viel niet te fixen, dus ik heb 'm eruit gehaald, de meter doet het nog steeds niet. Hij blijft nog steeds hangen en komt niet boven de 20.

Ik geef 't op... In de tussentijd heb ik weer een nieuw probleem gevonden met het ding: hij loopt verschrikkelijk arm. Ik ga dat eerst maar eens oplossen.
 
Back
Top