Kymco Agility 50 onmogelijk af te stellen

zeWaardt

Veroorzaker van onmogelijke problemen
Beste forumleden,

Ik ben aan een Kymco Agility 50 uit 2008 aan het werken maar ik begin langzamerhand m'n haren uit m'n kop te trekken over dat ding.

Ik krijg hem bijna onmogelijk gestart en hij loopt of te hoog stationair of bijna niet.


Ik heb vorige week de carburateur vervangen omdat de originele kapot was (lekte intern, waarschijnlijk scheur ergens).

Ik heb een Mezoli 18.5mm gekocht voor €40. Dan vraag ik ook maar meteen, is deze gewoon ruk? Er is bijna geen verschil tussen deze als degene die erop zat.


Nu probleem is het volgende: zowel warm als koud start ie nauwelijks. Alhoewel de electrische start prima werkt, start ie met de startmotor bijna niet. Met de kick start ie meestal wel, als je heel hard trapt en wat gas bijgeeft.

Daarna maakt ie even wat toeren en valt dan weer stil. Blijf je ff flink gasgeven, dan blijft ie wel stationair lopen. Rijden doet ie ook prima, maar als je dan na een uur rijden de motor afzet en hem meteen daarna weer probeert te starten gaat dat alsnog moeilijk. Een goede trap op de kick en flink was gas bijgeven is het enige wat hem weer tot leven krijgt.

Afstellen is ook vrijwel onmogelijk. Als je de stelschroef helemaal dicht draait blijft ie gewoon lopen. Tot 2 hele draaien open gebeurt er ook niks, daarna begint het stationair toerental te dalen.

Stationair is ook bijna niet af te stellen. Hij draait zo hoog dat ie er vandoor wilt, draai je de stationairstelschroef een kwartje terug valt ie meteen stil.



Het volgende heb ik al gecontroleerd/gedaan:

- Tank uitgespoeld en nieuwe e98 benzine getankt
- Carburateur schoongemaakt
- Gecontroleerd op vacuumlekken en niks gevonden
- Een miljoen keer proberen af te stellen


Ik weet het niet meer... Ik krijg het niet fatsoenlijk.

Heeft iemand nog ideeën?




Setup:
Alles standaard behalve 47mm/72cc cilinder.
Carb hoofdsproeier 86, bougie mooi koffiebruin
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Misschien verliest die ergens compressie.(met kleine beetjes). Zoek het eens in de cilinderkop.. Misschien een klep seal versleten of zo of iets met de kleppen. Als die lekt, dan is de brandstof verhouding ook constant weer anders. Dan is het ook niet raar dat je hem niet afgesteld krijgt.
 
Ik heb bij het in elkaar zetten ervan wel gemerkt dat de inlaatklep een beetje lekte, maar daar heb ik eerder een topic over gemaakt en toen is me verteld dat dat geen probleem is.

Het motortje loopt immers en de scooter rijdt prima.
 
Inlaat klep lekt? Ik gooi het ook op compressie verlies dan gaat je blok heel onregelmatig lopen en dan krijg je o.a dat soort kuren. Helemaal bij een 4takt.
 
Net even getest, hij sist nog steeds een beetje langs de inlaatklep.

Maar weer uit elkaar halen dan? Het motortje heeft nu zo'n 50 kilometer gelopen.
 
Ja dat moet echt goed gesteld worden en nagelopen worden in mijn ogen. Denk echt niet dat het je carburateur is.
 
Dan ga ik het nog maar eens uit elkaar halen.

De klep is nieuw, ik gok niet dat die krom is. Ik haal wat spul om de klep te in te roderen, mogelijk dat er een oneffenheid zit in het klepzitje.

Ik denk dat het nu een beetje laat is om de kop terug te sturen voor garantie. Met die vraag heb ik vorige keer een topic gemaakt maar daar werd in gezegd dat die licht lekkende inlaatklep geen probleem was...
 
Ow vandaar. Zijn gevoelige onderdeeltjes. Als die klep niet goed sluit op de zitting gaat ie heel onregelmatig lopen. Dan krijgt ie of teveel brandstof of teveel lucht etc.. Je lucht/brandstof mengsel is dan compleet uit balans dat verklaard misschien de symptomen. Maar een nieuwe kop moet gewoon vanuit de fabriek goed zijn, ahh fijn. Wel vervelend voor je!
 
Ik heb bij het in elkaar zetten ervan wel gemerkt dat de inlaatklep een beetje lekte, maar daar heb ik eerder een topic over gemaakt en toen is me verteld dat dat geen probleem is.

Het motortje loopt immers en de scooter rijdt prima.

Kleppen mogen niet lekken, maar moeten volledig kunnen afsluiten..

Net even getest, hij sist nog steeds een beetje langs de inlaatklep.

Maar weer uit elkaar halen dan? Het motortje heeft nu zo'n 50 kilometer gelopen.

Alleen de kop eraf halen en cilinder laten zitten..(dan hoeft de voetpakking ook niet eraf (wel als je de cilinder eraf tilt)

En dan de kop nakijken / onderhoud aan geven. Wel een nieuwe koppaking er tussen zetten. En alles goed aandraaien.. Dan kan je er weer prima ermee rijden.
 
Ik heb de motor onthoofd en de kop even goed nagekeken, zag niks vreemds.

Ik heb de inlaatklep even een hele korte rodeersessie gegeven, ik voel nu geen lucht meer ontsnappen langs de inlaatpoort als ik de motor ronddraai, maar ik hoor nog wel wat gesis als ik hem door de compressieslag heen draai. Dat lijkt me geen goed teken, of wel?

Ik weet echt even niet hoe ik verder moet. De kop ziet er verder netjes uit, de klepzitjes zijn glad en even. Als er een imperfectie in zit dan is het er eentje die ik met de tool die ik heb niet kan vinden.


Hoe kan ik vanaf hier het beste verdergaan?

Als ik hem aankick blijft ie met een beetje gas wel lopen, alleen met de elektrische start start ie niet en als ik het gas loslaat valt ie meteen stil.

EDIT: Hier is een video van "Het Klotending ™" in actie:
 
Last edited:
Update:

Ik heb hem nu zo ver dat ie op de kick eigenlijk best goed start, paar keer gas geven en hij blijft stationair lopen. Elektrisch wilt ie soms wel starten, maar na vrij lang jengelen.

Hij doet het wel beter nu.
 
Ik heb niet echt verdere reacties meer gekregen maar dit is waar ik nu ben:

De scooter start op de eerste kick, trekt goed en heeft best goeie power, trekt 'm in een ruk naar de 60, daar begint ie overtoeren te maken omdat de variateur versleten is en een gigantische groef heeft.

Hij start vrijwel altijd op de eerste kick en loopt heel mooi stationair, maar elektrisch krijgt ie 'm niet aan de gang. Motor gaat wel rond, soms na 5 tot 10 seconden jengelen slaat ie aan, maar meestal niet.


Iemand nog ideeën? Ik begin 't allemaal heel vaag te vinden o_O



Als niemand het weet mag dat ook gezegd worden, ik weet dat ik hier met een redelijke complex probleem sta.
 
Accu spanning is waarschijnlijk te zwak. Geeft te weinig piekstroom naar je startmotor. Heb je de voltage al opgemeten? oude accu?
 
Accu is goed. Startmotor draait ook snel rond, voltage meet goed.

Zelfs een autoaccu eraan hangen of startkabels gebruiken helpt niet. Dan kan je alleen langer proberen te starten voordat je de accu leeg hebt.

Hij jengelt gewoon zonder te starten (crank-no-start).

Het is niet dat de startmotor moeite heeft, maar dat ie gewoon niet aan slaat.


Het probleem ligt niet aan de startmotor, die gaat gewoon rond zonder problemen. De bendix werkt ook gewoon, het krukas gaat gewoon rond. Hij slaat alleen niet aan.
 
Last edited:
Hmmm... vreemd. Er moet toch iets zijn waardoor die gewoon geen genoeg kracht heeft om hem aan te jagen. Ook omdat je omschrijft dat het bij het kicken wel allemaal goed gaat. Ik begrijp dat je perplex van staat...
 
Ik heb het idee dat ie misschien stationair te rijk loopt, en dat ie met de kick net dat beetje extra toeren maakt waardoor ie wel aan slaat maar de startmotor dit toerental niet kan maken. Ik kan immers harder kicken dan dat de startmotor 'm rond kan draaien.

Ik heb echt al voor eeuwig met de afstelling gespeeld, stationair draait ie echt prachtig valt niks over te zeggen, maar één ding viel me op:

Ik heb de choke vervangen door een zelfgemaakte handchoke, als ik de choke dan "uit" zet start ie veel beter. Altijd op de eerste kick, maar nogsteeds niet met de elektrische start. Als ik de gewone choke weer terugplaats of mijn handchoke op "aan" zet dan start ie lastiger en probeert eerst stil te vallen voordat ie stationair loopt.



De choke zorgt voor een rijker mengsel, als ie met de choke aan nog slechter loopt betekend dus dat ie zonder choke al te rijk loopt.... Maar hoe kan ik hem nog wat armer krijgen? Ik kan aan de stelschroef draaien wat ik wil maar het verandert bijna niks. Valse lucht is er niet, alles sluit goed af en de motor lijkt goede compressie te maken.
 
Iets lager gaan in je sproeiermaat. Alhoewel ik niet denk dat het je probleem definitief zal gaan oplossen.
 
Bedoel je stationairsproeier?

Bij volgas zit ik goed. Als ik mijn hoofdsproeier zou verkleinen dan loopt ie op top te arm maar nog steeds rijk bij stationair.


Volgens mij zit er al de kleinste stationairsproeier in die je kan krijgen. Ik weet niet of deze carburateur gewoon kut is of wat er anders nog zou kunnen.
 
Ja dat wilde ik eigenlijk zeggen, maar ik dacht zeg het maar niet (misschien dat je carburateur inderdaad ruk is en een andere carburateur ook nog een optie zou kunnen zijn)

Maar ik bedoelde de hoofdsproeier inderdaad. Maar als jij al zegt dat ie dan te arm warm zal gaan lopen, dan weet ik geen opties meer. Ja, misschien weer je carburateur goed reinigen of ultrasoon. Maar houdt een keer op.
 
Ja dit ding valt echt geen touw aan te knopen.

Zoals ie op het moment is loopt ie heel mooi. Hoofdsproeier is goed dus tijdens het rijden nergens last van, stationair is ook mooi hij weigert alleen elektrisch te starten.

Ik denk dat ik een andere stationairsproeier probeer als last ditch effort, anders maar gewoon ff doen zoals t nu is en later een andere carb kopen. Dit is echt vet irritant.
 
Back
Top