Kymco Agility 50 met klassieke opstartproblemen voor de winter...E98?

neoking

New Member
Hallo,

Ik heb bijna 2 jaar een Kymco Agility 50 en, hoewel ik in het algemeen erg tevreden ben met de scooter, is het tot nu toe elke keer in de herfst weer raak: opstartproblemen als het koud of nat is. Een combinatie van de twee is al helemaal kut. Een maand geleden kreeg ik hem helemaal niet meer aan de praat en toen bleek bij de scooterboer dat de accu vervangen moest worden.

Na een tijdje weer prima te hebben gewerkt, werkt de elektrische start werkt inmiddels niet meer als het slecht weer is. Ik krijg hem dmv de kickstart elke keer wel aan de praat,maar dat is natuurlijk niet hoe het hoort. Ik krijg wel een stotterend geluid te horen als ik hem dmv de elektrische start probeer op te starten, alsof de vonk net niet goed overslaat. Als hij een tijdje loopt en ik zet hem vervolgens uit en aan, werkt de elektrische start vreemd genoeg wel gewoon prima.

Nu ben ik geen expert, maar ik vermoed dat het probleem wel ergens met de verbranding te maken moet hebben. Als het te koud of te vochtig is, slaat hij niet goed aan.
Ik ben daarom vorige week naar de plaatselijke scooterboer gegaan, maar deze gaf me nogal opmerkelijk advies: Gebruik ipv de E95 (die ik normaal al jaren gebruik zonder problemen en ook wordt aangeraden door de fabrikant), eens E98 (ook wel E5 genoemd), de duurdere variant. Mijn scooterboer zei dat er sinds kort een of ander nieuwe chemicalie aan de E95 is toegevoegd waardoor de verbranding minder goed verloopt, vooral in Kymco scooters. Dat probleem zou niet meer voorkomen als ik E98 zou gebruiken. Ik ben technisch niet heel onderlegd met scooters, maar mijn instinct zegt me dat dit toch wel een beetje een rare suggestie is. Ik kan er verder ook niks over vinden online. Wat denken jullie ervan? En wie o wie heeft er een idee wat het probleem is met de scooter? thanks!
 
Advertisement - register to remove this

Mij lijkt het onwaarschijnlijk wat de scooterboer je verteld heeft , vooral als de scooter regelmatig gebruikt wordt en niet langere tijd stil staat.
Ik heb langere tijd E10 getankt zonder het me echt te realiseren en nooit startproblemen gehad.
Toevallig ook een Kymco, de Like.
Binnen de seconde sloeg hij aan met de elektrische start.

Als ik je verhaal zo lees, dat je startmotor het niet doet en als je even gereden hebt, weer wel, denk ik toch weer aan een slechte of slecht geladen accu.

Dus ik zou beginnen met het meten van de accuspanning en de laadspanning van je accu bij lopende motor en een beetje gas, want het kan zijn dat je accu tijdens het rijden niet goed geladen wordt.

Een andere reden waardoor je accu leeg kan raken is dat er een verbruiker stiekem stroom trekt zelfs als je de scooter van contact gezet hebt.

Heb je de laatste tijd iets aangesloten op de elektrische installatie?

Het tweede wat in mij op komt is de elektrische choke, dit heeft echter niks te maken met het niet of wel draaien van de startmotor maar meer met het slecht starten bij koud weer.

Deze kun je simpel testen, op youtube staan een aantal goeie filmpjes met uitleg hoe zo'n ding werkt en hoe je deze test.
Zoek maar eens op "GY6 enricher".
 
Mij lijkt het onwaarschijnlijk wat de scooterboer je verteld heeft , vooral als de scooter regelmatig gebruikt wordt en niet langere tijd stil staat.
Ik heb langere tijd E10 getankt zonder het me echt te realiseren en nooit startproblemen gehad.
Toevallig ook een Kymco, de Like.
Binnen de seconde sloeg hij aan met de elektrische start.

Als ik je verhaal zo lees, dat je startmotor het niet doet en als je even gereden hebt, weer wel, denk ik toch weer aan een slechte of slecht geladen accu.

Dus ik zou beginnen met het meten van de accuspanning en de laadspanning van je accu bij lopende motor en een beetje gas, want het kan zijn dat je accu tijdens het rijden niet goed geladen wordt.

Een andere reden waardoor je accu leeg kan raken is dat er een verbruiker stiekem stroom trekt zelfs als je de scooter van contact gezet hebt.

Heb je de laatste tijd iets aangesloten op de elektrische installatie?

Het tweede wat in mij op komt is de elektrische choke, dit heeft echter niks te maken met het niet of wel draaien van de startmotor maar meer met het slecht starten bij koud weer.

Deze kun je simpel testen, op youtube staan een aantal goeie filmpjes met uitleg hoe zo'n ding werkt en hoe je deze test.
Zoek maar eens op "GY6 enricher".
Thanks! Ik heb niks aangesloten op de elektrische installatie. Ook is de accu recent vervangen, dan is het toch frappant dat dat de oorzaak kan zijn lijkt me? Maar goed, ga hem deze week maar weer langsbrengen. Sinds dat er een nieuwe accu inzit, start hij iig wel zonder problemen.
 
Hallo,

Ik heb bijna 2 jaar een Kymco Agility 50 en, hoewel ik in het algemeen erg tevreden ben met de scooter, is het tot nu toe elke keer in de herfst weer raak: opstartproblemen als het koud of nat is. Een combinatie van de twee is al helemaal kut. Een maand geleden kreeg ik hem helemaal niet meer aan de praat en toen bleek bij de scooterboer dat de accu vervangen moest worden.

Na een tijdje weer prima te hebben gewerkt, werkt de elektrische start werkt inmiddels niet meer als het slecht weer is. Ik krijg hem dmv de kickstart elke keer wel aan de praat,maar dat is natuurlijk niet hoe het hoort. Ik krijg wel een stotterend geluid te horen als ik hem dmv de elektrische start probeer op te starten, alsof de vonk net niet goed overslaat. Als hij een tijdje loopt en ik zet hem vervolgens uit en aan, werkt de elektrische start vreemd genoeg wel gewoon prima.

Nu ben ik geen expert, maar ik vermoed dat het probleem wel ergens met de verbranding te maken moet hebben. Als het te koud of te vochtig is, slaat hij niet goed aan.
Ik ben daarom vorige week naar de plaatselijke scooterboer gegaan, maar deze gaf me nogal opmerkelijk advies: Gebruik ipv de E95 (die ik normaal al jaren gebruik zonder problemen en ook wordt aangeraden door de fabrikant), eens E98 (ook wel E5 genoemd), de duurdere variant. Mijn scooterboer zei dat er sinds kort een of ander nieuwe chemicalie aan de E95 is toegevoegd waardoor de verbranding minder goed verloopt, vooral in Kymco scooters. Dat probleem zou niet meer voorkomen als ik E98 zou gebruiken. Ik ben technisch niet heel onderlegd met scooters, maar mijn instinct zegt me dat dit toch wel een beetje een rare suggestie is. Ik kan er verder ook niks over vinden online. Wat denken jullie ervan? En wie o wie heeft er een idee wat het probleem is met de scooter? thanks!
Het kan kloppen wat je scooterboer zegt, de hogere ethanol concentratie doet schade aan keeringen en andere rubberen onderdelen. In ieder geval voor mijn 2takt pia uit 2010. Al is het denk ik niet waar dit probleem van stamt, of je keeringen waren al beschadigd en dit heeft het versneld. Als hij loopt, blijft je scooter dan in toeren “hangen”? Dit kan duiden op gare keeringen.
 
Het kan kloppen wat je scooterboer zegt, de hogere ethanol concentratie doet schade aan keeringen en andere rubberen onderdelen. In ieder geval voor mijn 2takt pia uit 2010. Al is het denk ik niet waar dit probleem van stamt, of je keeringen waren al beschadigd en dit heeft het versneld. Als hij loopt, blijft je scooter dan in toeren “hangen”? Dit kan duiden op gare keeringen.

Bedoel je als in hetzelfde aantal toeren blijven horen? Dat klopt ja. Mijn scooter is uit 2015, dan zou betreft die ethanol geen probleem moeten zijn toch? Ik gebruik al 2 jaar zonder problemen E95 gebruik, zoals ook aanbevolen wordt in de gebruiksaanwijzing. Anyways, ik moet maar eens naar de scooterboer, loop het veel te lang uit te stellen :p
 
Hallo,

Ik heb bijna 2 jaar een Kymco Agility 50 en, hoewel ik in het algemeen erg tevreden ben met de scooter, is het tot nu toe elke keer in de herfst weer raak: opstartproblemen als het koud of nat is. Een combinatie van de twee is al helemaal kut. Een maand geleden kreeg ik hem helemaal niet meer aan de praat en toen bleek bij de scooterboer dat de accu vervangen moest worden.

Na een tijdje weer prima te hebben gewerkt, werkt de elektrische start werkt inmiddels niet meer als het slecht weer is. Ik krijg hem dmv de kickstart elke keer wel aan de praat,maar dat is natuurlijk niet hoe het hoort. Ik krijg wel een stotterend geluid te horen als ik hem dmv de elektrische start probeer op te starten, alsof de vonk net niet goed overslaat. Als hij een tijdje loopt en ik zet hem vervolgens uit en aan, werkt de elektrische start vreemd genoeg wel gewoon prima.

Nu ben ik geen expert, maar ik vermoed dat het probleem wel ergens met de verbranding te maken moet hebben. Als het te koud of te vochtig is, slaat hij niet goed aan.
Ik ben daarom vorige week naar de plaatselijke scooterboer gegaan, maar deze gaf me nogal opmerkelijk advies: Gebruik ipv de E95 (die ik normaal al jaren gebruik zonder problemen en ook wordt aangeraden door de fabrikant), eens E98 (ook wel E5 genoemd), de duurdere variant. Mijn scooterboer zei dat er sinds kort een of ander nieuwe chemicalie aan de E95 is toegevoegd waardoor de verbranding minder goed verloopt, vooral in Kymco scooters. Dat probleem zou niet meer voorkomen als ik E98 zou gebruiken. Ik ben technisch niet heel onderlegd met scooters, maar mijn instinct zegt me dat dit toch wel een beetje een rare suggestie is. Ik kan er verder ook niks over vinden online. Wat denken jullie ervan? En wie o wie heeft er een idee wat het probleem is met de scooter? thanks!
Staat de scooter buiten of binnen.
 
Back
Top