Kymco Agility 50...kilometerteller werkt opeens niet meer??

neoking

New Member
Hi!

Gister hield mijn kilometerteller er opeens mee op van mijn Kymco Agility 50. Ik kan nu niet meer zien hoe hard ik ga en er komen ook geen kilometers meer bij die ik heb gereden.
Ik heb te korte afstand gereden om te zien of het ook invloed heeft op de benzinemeter, maar dat zou wel het ergste zijn. Is hier iets aan te doen en zo ja wat?
zo nee, hoeveel gaat dit grapje kosten bij de scooterboer ongeveer?

groetjes!
 
Advertisement - register to remove this

Zit je kilometertellerkabel vast aan zowel het dashboard als bij het wiel? Dashboard zit meestal met een paar schroefjes vast, dus dat kan je zo controleren. Het andere uiteinde zit meestal onder je voorrem (correct me if I'm wrong). Trek voor de zekerheid even beide uiteindes eruit en zet ze weer terug erop. Hij kan altijd een beetje los hebben gezeten.
Zit de kabel aan beide punten vast, dan zal hoogswaarschijnlijk deze kabel stuk zijn.

Deze kabel kan je in principe zeer makkelijk zelf vervangen en de kabel zelf kost volgens mij rond de 10 euro.
Succes!
 
Hi Michelg, bedank voor je reactie! Ik moet je eerlijk zeggen dat ik een totale leek ben op het gebied van klussen van mijn scooter en gezien je zegt 'in principe zeer makkelijk zelf te vervangen' is dit iets wat voor mij een ontzettende klus is en veel tijd kost. Om eerlijk te zijn ben ik er ook niet echt een fan van, maar heb het vandaag geprobeerd en misschien dat je me aan de hand van wat foto's die ik heb gemaakt verder kan helpen.
Heb namelijk het dashboard opengemaakt, zoals je adviseert, maar al die kabeltjes zeggen me allemaal niet zoveel:
 

Attachments

  • 20181026_153755.jpg
    20181026_153755.jpg
    239 KB · Views: 31
  • 20181026_153739.jpg
    20181026_153739.jpg
    139.7 KB · Views: 29
  • 20181026_153734.jpg
    20181026_153734.jpg
    206.7 KB · Views: 30
  • 20181026_154028.jpg
    20181026_154028.jpg
    150 KB · Views: 36
Nu heb ik even met mijn plaatselijke scooterboer gebeld en die zegt dat het ongeveer zon 40 euro kost. Mijn vraag is dan ook eerder: Tijd/geld stoppen in zelf repareren en nieuwe kabel met het idee in het achterhoofd dat ik echt zero kennis heb of gewoon makkelijke oplossing kiezen en misschien iets meer geld kwijt zijn en naar de scooterboer gaan?
 
Op de laatste foto zie je duidelijk een dikke kabel tussen de andere kabels uitspringen. Diegene met het draairingetje. Draai aan dit gedeelte en de kabel zou los moeten gaan. Zie je dat in de kabel een soort smalle staaf zit die in het dashboard gaat, dan heb je de juiste kabel.
Je zou ook deze kabel kunnen volgen en kijken of hij bij het wiel uitkomt. Dan weet je ook zeker dat je de kilometertellerkabel hebt.

Nu is het gewoon een kwestie van oude kabel eruit, nieuwe kabel erin en even aan het voorwiel draaien om te kijken of de teller nu wel werkt. Zo nee, dan is waarschijnlijk je teller zelf stuk. Zorg wel dat je beide uiteindes goed hebt vastgedraaid met het draaigedeelte, anders pakt je teller geen beweging op en gebeurt er niks!

Ik snap dat dit misschien een beetje overweldigend is allemaal, maar dit was de eerste klus die ik zelf heb gedaan bij mijn scooter (met verder 0 verstand van scooters) en nu doe ik inmiddels al veel meer alleen!
Veel succes en houdt ons op de hoogte!
 
Last edited:
Back
Top