Kymco agility 50 bobine waardes

rottieark

Active Member
Halo, ik heb een kymco agility die sinds vorige week niet meer start.
Hij vonkt namelijk niet.

Ik heb de bobine waardes doorgemeten en die zijn niet goed. (Zie schema die k heb gevolgd)
De primary coil gaf goeie waardes tussen 0.1 en 1.0Ω
De secondary coil gaf geen goeie waardes aan
3.5kΩzonder bougiedop (klopt)
3.5kΩ met bougiedop terwijl het 7-9kΩ moet zijn.
En een spark tester heb ik niet 123 liggen.


Maar ik heb dus een nieuwe bougiedop geprobeerd en daarbij kreeg ik precies dezelfde waardes.
Wat moet ik nou precies vervangen?

Alvast bedankt!
 

Attachments

  • bobine testen.JPG
    bobine testen.JPG
    64.5 KB · Views: 19
Advertisement - register to remove this

zou kunnen maar je moet zoveel mogelijk uitsluiten

- draai de bougiekabel en de dop los
- meet de weerstand over de kabel (ongeveer 0,1 ohm)
- meet de weerstand over de dop. let op! sommige bougiedoppen hebben een weerstand van oneindig.

heb je al de bougie vervangen (of getest bij een scooter die het wel doet)?
 
Ja dit schema klopt.
Echter ik denk dat je de verkeerde bougiedop hebt gekocht bij de originele bobine
Niet alle bougiedoppen hebben een inwendige weerstand.
Je meet zonder bougiedop en met bougiedop een waarde van 3,5 K Ohm, dus de weerstandswaarde van de bougiedop is 0 Ohm.
Maar ik kan je nu al vertellen dat je probleem niet in de bobine, noch in de bougiekabel noch in de bougiekap zit.
Want ook de originele bobine moet gewoon werken met een bougiedop waar geen weerstand in zit.
Hieronder heb ik even een schemaatje bijgevoegd hoe het vermoedelijk zit want de Agility wordt al sinds jaar en dag geproduceerd en ik weet niet of dit het juiste schema is voor het bouwjaar van jouw scooter.
Als de draadkleuren op de cdi overeenkomen met het schemaatje hieronder kun je dit als leidraad gebruiken.

  • Het eerste zou ik meten of je spanning op de blauw/zwarte draad krijgt als het contact aan staat.
  • Dan de weerstand op de losgekoppelde cdi-connector tov massa meten van de pickupspoel bij ingeschakeld en uitgeschakeld contactslot. (blauw/gele draad). De richtwaardes zullen 0 Ohm zijn bij uitgeschakeld contactslot en tussen de 100 en 200 Ohm bij ingeschakeld contactslot.
  • Dan de weerstand op de losgekoppelde cdi-connector tov massa meten van de primaire spoel van de bobine. (zwart/gele draad),de richtwaarde heb jezelf al aangegeven dus tussen de 0,1 en 1 Ohm.
  • Dan de weerstand op de losgekoppelde cdi-connector tov massa meten van de massadraad van de cdi. (groene draad),de richtwaarde is 0 Ohm natuurlijk.
1672325001201.png
 
Last edited:
Originele bobine zat er nooit op, heeft altijd een "high voltage bobine" op gezeten.
Een oranje is dat ik heb daarvan de bougiedop opnieuw gekocht.

Ondertussen is het probleem al verholpen door een originele kymco bobine te halen die wel de goeie waardes meet.
 
Back
Top