Kymco agility 50 accelereert nauwelijks

Nveenstra_99

New Member
Beste mensen,

Ik heb een Kymco agility 50 12 inch brom uit 2008 die maar niet goed wil lopen. Hij start prima en loopt ook goed stationair, maar als ik op probeer te trekken houdt hij enorm in en kom ik niet ver boven de 10km/u. Als ik 'pompend' gasgeef, gaat hij ongeveer 20km/u. De bougie slaat grijs/wit uit wat duidt op een arm mengsel, maar toch kom ik er niet uit.

Dit heb ik tot nu toe gedaan aan de scooter:
- kleppen gesteld
- cdi vervangen
- bobine doorgemeten
- carburateur ongeveer 10x schoongemaakt
- carb. vlotter iets verhoogd
- benzine ververst (werd het iets beter van)
- variateur gecheckt (rolletjes waren nog rond)
- valse lucht gecheckt bij het inlaatspruitstuk
- nieuwe spanningsregelaar

Ik heb eens voor de gein een sproeier 110 gemonteerd, en daar liep hij stukken beter mee. Hiermee haalde ik 50km/u op de teller, maar natuurlijk heb ik daarna een pikzwarte bougie. Standaard zit er een sproeier 78 in, en daar zou hij op moeten kunnen lopen.

Dit alles brengt mij bij de elektrische choke. Als ik deze doormeet, meet ik dik 15 ohm, waar hij volgens het werkplaatshandboek maximaal 10 ohm mag zijn. Volgens het handboek is een kapotte choke een oorzaak van een te rijk mengsel, maar kan dit ook een te arm mengsel veroorzaken? Of zou het ergens anders aan kunnen liggen?

Mvg, Niels
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Elektrische choke is alleen bedoeld voor het starten, hier kan het denk ik zelf niet aan liggen. Natuurlijk kan ie wel blijven hangen of is aan vervanging toe. De informatie die je geeft is overigens wel vrij helder. Alleen ik weet niet of je de kleppen wel met precisie hebt gesteld. 0.10mm voor de inlaat en 0.15mm voor de uitlaat? Tijdens afstellen paar keer rond gedraaid aan je distributiewiel om dubbel te checken na het afstellen? Kan ook zijn dat je de kleppen te strak hebt afgesteld en dan krijg je dit soort kuren.

Dit kan ook een beetje verklaren waarom je ineens met een veelste grote sproeier wel 50 haalt, omdat ie dan gewoon ze tekort aanvult bij een veelste krappe inlaatklep afstelling.
 
Bedankt Maikel. Ik heb de kleppen bijgesteld naar 0,10 in en 0,15 uit, maar merk geen verschil. Wel heb ik even 57 op de teller kunnen rijden. Dat was met de standaard sproeier 78 en mijn hand iets voor het luchtfilter gehouden. Zodra ik m'n hand voor het luchtfilter weghaal, heb ik hetzelfde probleem weer. Ik zal nog even verder zoeken naar valse lucht.
 
Back
Top