Kymco agility 2021 euro 5 Brom

Begrenzer.nl claimt dat hij de euro5 Agility ECU kan ontgrenzen/vervangen en er een remote begrenzer in kan zetten.
De remote begrenzer heb ik gekocht en laten monteren bij een garage. Conclusie: hij werkt niet met Euro 5 modellen en is dan ook alleen bedoeld voor Euro 4, zoals dat aangegeven zou moeten worden. Helaas zie je nog overal E5 staan bij de begrenzers in de webshops.
 
Ben laatst bij een Kymco dealer geweest. Voorlopig is de enige oplossing voor het opvoeren het monteren van een langere transmissiekit/vertandingen, die te koop zijn op de Kymco site (van de Euro 2 modellen). De vertandingen zijn namelijk vanaf Euro 4 verkort en hiermee kun je, wellicht met lichtere rollen, zo'n 10 km/u winst halen.

Maar hoe zit het dan met het op en wegtrekken?
En lopen de toeren dan niet te ver omhoog op de top vanwege de lichte rollen?
(wellicht stuit men dan op een probleem met het ECS of ECU systeem)

Ik vind de bewering nogal zwak...(niet verkeerd bedoeld hoor)
Waarom? De Agility is uitgebracht in d.i.v. varianten.
Hieronder de laatste E4/E5 types:

De KG10SA is 12 inch
De KN10A is 12 inch
De KN10E is 12 inch
De KP10D is 14 inch achter & 16 inch voor
(er is ook nog een type met 16 inch achter & voor)

En als ik verder kijk op de website zie ik ook de Kymco Filly en de DJ voorbij komen?
Deze hebben allen (ook de euro 2 Agility met) 10 inch wielen, en ook hier past het setje?
Voor de rest zijn het allemaal wat oudere types waarvoor dit setje wordt aangeboden.

Zeg niet dat het onmogelijk is, maar vind het gewoon vreemd dat dit zo wordt aangeboden zonder meer info te plaatsen!
 
Last edited:
Niet alle modellen van Kymco zijn op te voeren dmv een langere transmissie. Op de Kymco site wordt het volgende aangegeven.
23411A-LBD6-KLU: voor modellen: Kymco Agility 50 12" 4t, Kymco Agility 50 RS 4t en Kymco Like 50 4t
23411A-LCD2-KLU: voor modellen: Kymco Agility 16 50 4t en Kymco Super 8 50 4t
Deze setjes zijn allemaal van Euro 2, omdat de huidige E4 en E5 modellen die bovengenoemd zijn kortere transmissies hebben.
Dit is op dit moment de enige manier om Euro 5 op te voeren, volgens mijn Kymco dealer, omdat er nog geen mogelijkheden zijn om aan de ECU te friemelen.

Als lichtere rollen te hoge toeren veroorzaken, kun je uiteraard zwaardere nemen. Bij het wegtrekken van stationair ervaar ik soms dat die wegvalt, misschien te weinig brandstoftoevoer naar de carburateur.
 
Ja, oke, maar het ging mij om de bewering van de website hieronder:


Als je daar op de blauwe button (toon alle passende modellen) klikt, en naar beneden scrolt kun je ook de vele Kymco modellen zien.
En daar moet ik toch wel even krabben achter m'n oor als ik het lijstje afloop.

En wat ik ook niet begrijp is dat men dit setje ook op een 16 inch en 14 inch scooter aanraad die duidelijk nog geen korte vertanding hadden aangezien ze nog als euro 2 aangeduid worden.
Om nog maar te zwijgen van de 2 takt varianten die er tussen staan vermeld..., iets klopt er toch niet!
 
Ja, oke, maar het ging mij om de bewering van de website hieronder:



Als je daar op de blauwe button (toon alle passende modellen) klikt, en naar beneden scrolt kun je ook de vele Kymco modellen zien.
En daar moet ik toch wel even krabben achter m'n oor als ik het lijstje afloop.

En wat ik ook niet begrijp is dat men dit setje ook op een 16 inch en 14 inch scooter aanraad die duidelijk nog geen korte vertanding hadden aangezien ze nog als euro 2 aangeduid worden.
Om nog maar te zwijgen van de 2 takt varianten die er tussen staan vermeld..., iets klopt er toch niet!
Inderdaad, heel vreemd.. Je hebt zo ook websites die beweren dat een Euro 4 ECU ook past op de Euro 5 modellen:

 
Klopt, dit is ook erg verwarrend, maar niet geheel onwaar!
Sommige latere types/modellen mogen ook als een Euro 5 scooter verkocht worden en daar wringt de schoen.
Het is gewoonweg onduidelijk omdat de relevante info ontbreekt op de betreffende websites!

Krijg een raar vingertje v.w.b. het typen, dus voeg ik even wat toe wat misschien het e.e.a. verduidelijkt.
1e bestand is van de 12 inch euro 5 scooter met een carburateur.. ECS systeem waarover men praat op de Naraku site.
(is eigenlijk een euro 4 type/model)

Bij de R16 types is er ook een duidelijk verschil tussen de Euro 2 en 4 modellen, beide hebben weer betrekking op post #23 ter info.
 

Attachments

  • Kymco Agility 50 4T FAT 12.pdf
    123.4 KB · Views: 12
  • Agility 50 R16.pdf
    121.5 KB · Views: 5
  • Agility 50 R16 +.pdf
    163.7 KB · Views: 6
Last edited:
Niet alle modellen van Kymco zijn op te voeren dmv een langere transmissie. Op de Kymco site wordt het volgende aangegeven.
23411A-LBD6-KLU: voor modellen: Kymco Agility 50 12" 4t, Kymco Agility 50 RS 4t en Kymco Like 50 4t
23411A-LCD2-KLU: voor modellen: Kymco Agility 16 50 4t en Kymco Super 8 50 4t
Deze setjes zijn allemaal van Euro 2, omdat de huidige E4 en E5 modellen die bovengenoemd zijn kortere transmissies hebben.
Dit is op dit moment de enige manier om Euro 5 op te voeren, volgens mijn Kymco dealer, omdat er nog geen mogelijkheden zijn om aan de ECU te friemelen.

Als lichtere rollen te hoge toeren veroorzaken, kun je uiteraard zwaardere nemen. Bij het wegtrekken van stationair ervaar ik soms dat die wegvalt, misschien te weinig brandstoftoevoer naar de carburateur.
Ik ervaar die dips ook, strontvervelend. Als ik het goed heb begrepen komt dat omdat de elektronische carb continu op een heel arm mengsel draait om die emissies laag te houden blabla. Een grotere sproeier zou direct herkend worden door de ECU en dan wordt het mengsel weer verarmd. De scooter moet zo arm als mogelijk rijden en daar wringt hem de schoen wat betreft het vermogen, dips etc. Ik heb al meerdere mails naar Kymco verstuurd want het kreng is gewoon gevaarlijk tussen de auto's. Uiteraard krijg ik geen respons. Dealers zouden wel info los kunnen krijgen.
 
Gister scooter opgehaald van de dealer, met nieuwe tandwielen gaat hij 65 km/u op de teller, alleen is uiteraard het optrekken trager geworden.
Het is maar net wat je liever hebt, een oke optrek maar 45 km/u nipt (waarbij je voelt dat die begrenst is omdat hij constant dipt bij zijn top) of trage optrek, maar uiteindelijk wel zo'n 55-60 km/u
 
Daar is niks mis mee, maar je als op de weg moet rijden i.p.v. op het bromfietspad is het sneller optrekken wel van belang!
Ik zou dan (niet verplicht) ook het vermogen wat omhoog gooien middels een 72 of 80cc cilinder.
Niet zozeer voor de snelheid, maar wel voor het op/wegtrekken van de scooter. (misschien ook een andere vario)

Op die manier kun je dan ook goed meekomen op de 50km wegen binnen de bebouwde kom.
 
Gister scooter opgehaald van de dealer, met nieuwe tandwielen gaat hij 65 km/u op de teller, alleen is uiteraard het optrekken trager geworden.
Het is maar net wat je liever hebt, een oke optrek maar 45 km/u nipt (waarbij je voelt dat die begrenst is omdat hij constant dipt bij zijn top) of trage optrek, maar uiteindelijk wel zo'n 55-60 km/u
Gaat het motormanagement lampje niet branden wanneer je boven een bepaalde snelheid uit komt?
 
Inmiddels is er een nieuwe "Racing" ECU uitgebracht door Dellorto voor de Euro 5 Agility modellen.
 
Inmiddels is er een nieuwe "Racing" ECU uitgebracht door Dellorto voor de Euro 5 Agility modellen.
Ik zat midden in een verhuizing dus heb dit even gemist. Ik ben blij verrast. Dus deze ECU laten monteren en hij is onbegrensd? Werkt de ECU bij een bepaalde maat sproeier het best? Zou je er een handleiding bij krijgen waarin staat welke druk en trekveertjes je nodig hebt voor optimale prestatie? Of werkt een ECU zo niet?

Mijn agility is een paar weken geleden voor een beurt bij de dealer en hij kreeg van Kymco het advies om een bepaalde sensor te ontkoppelen, dat gaf topsnelheid winst maar hij reed voor geen meter meer. Stotteren, inhouden, het was knudde. Monteur heeft na het eerste testritje direct de sensor weer hersteld. Kymco gaf aan dat er steeds meer dealers pissig op opbelde over de te arm afgestelde euro5 agilitys die voor grote teleurstellingen zorgden bij de klanten. OH, en de dealer heeft ook iets met rolletjes geprobeerd maar hij kreeg niets voor elkaar.
 
Ik zat midden in een verhuizing dus heb dit even gemist. Ik ben blij verrast. Dus deze ECU laten monteren en hij is onbegrensd? Werkt de ECU bij een bepaalde maat sproeier het best? Zou je er een handleiding bij krijgen waarin staat welke druk en trekveertjes je nodig hebt voor optimale prestatie? Of werkt een ECU zo niet?

Mijn agility is een paar weken geleden voor een beurt bij de dealer en hij kreeg van Kymco het advies om een bepaalde sensor te ontkoppelen, dat gaf topsnelheid winst maar hij reed voor geen meter meer. Stotteren, inhouden, het was knudde. Monteur heeft na het eerste testritje direct de sensor weer hersteld. Kymco gaf aan dat er steeds meer dealers pissig op opbelde over de te arm afgestelde euro5 agilitys die voor grote teleurstellingen zorgden bij de klanten. OH, en de dealer heeft ook iets met rolletjes geprobeerd maar hij kreeg niets voor elkaar.
Er zijn nog geen mogelijkheden om de ECS aan te passen om brandstoftoevoer te vergroten. Dit is namelijk de voornaamste reden, omdat deze scooters te arm lopen.

Over de Racing ECU kan ik weinig zeggen, omdat ik zelf andere tandwielen heb laten monteren, waardoor mijn Kymco max zo'n 55 km/u haalt. Een grotere sproeier heeft waarschijnlijk niet zo veel zin, aangezien de ECS de nieuwe sproeier herkent en de toevoer zelf aanpast. Verder hebben 45km-varianten al een prima sproeier. Die van mij rijdt heerlijk, behalve dat stotteren vanuit stationair. Dit heb ik overigens wel deels verholpen door altijd V-Power te tanken. Je merkt her verschil!

Qua optrek heb ik misschien wat aanraders, hoewel de Kymco's een toerenbegrenzer hebben. Andere variorollen (6 gram het best) en een iets langere V-snaar waardoor je minder plotse dips hebt in toeren. Trekveren zijn optioneel.
 
Er zijn nog geen mogelijkheden om de ECS aan te passen om brandstoftoevoer te vergroten. Dit is namelijk de voornaamste reden, omdat deze scooters te arm lopen.

Over de Racing ECU kan ik weinig zeggen, omdat ik zelf andere tandwielen heb laten monteren, waardoor mijn Kymco max zo'n 55 km/u haalt. Een grotere sproeier heeft waarschijnlijk niet zo veel zin, aangezien de ECS de nieuwe sproeier herkent en de toevoer zelf aanpast. Verder hebben 45km-varianten al een prima sproeier. Die van mij rijdt heerlijk, behalve dat stotteren vanuit stationair. Dit heb ik overigens wel deels verholpen door altijd V-Power te tanken. Je merkt her verschil!

Qua optrek heb ik misschien wat aanraders, hoewel de Kymco's een toerenbegrenzer hebben. Andere variorollen (6 gram het best) en een iets langere V-snaar waardoor je minder plotse dips hebt in toeren. Trekveren zijn optioneel.
Hoi Heracros71,

Heb jij in de tussentijd nog iets aan je agility gedaan qua rolletjes/veertjes etc? Mijn monteur zei dat euro5 zelfs verandering van rollen opgemerkt wordt door die begrensde ECU, en dan rot gaat lopen.

Weet jij toevallig of je ook een 'race' vario op de agility kan monteren?

Ik heb trouwens de ontgrensde ECU van Dellorto besteld. Ben benieuwd.
 
Het gaat gebeuren hoor. De Dellorto onbegrensde ECU Euro5 komt morgen binnen. Ook heb ik een multivar besteld. Multivar op een standaard agility euro5 gaat 'm trouwens niet worden. Iets met begrensde ECU.
 
Het gaat gebeuren hoor. De Dellorto onbegrensde ECU Euro5 komt morgen binnen. Ook heb ik een multivar besteld. Multivar op een standaard agility euro5 gaat 'm trouwens niet worden. Iets met begrensde ECU.
En wat is je ervaring? Werkt de ECU? Wil hem ook gaan bestellen namelijk :)
 
Back
Top