Kymco agility 2021 euro 5 Brom

james86

Member
Beste allemaal,

Na jaren op een V clic snor te hebben gereden heb ik een aantal maanden geleden een Kymco Agility 50 gekocht. Het was de eerste euro5 versie welke mijn dealer verkocht. Wist ik veel wat euro5 in hield, maar och wat een gedoe om het ding het apparaat sneller te krijgen. Er zit een Dellorto ECS op en een ECU. Hij rijdt nipt 45 GPS mits ik wind mee heb en geen helling op rijdt want dan gaat hij net 40. Ook zitten er een paar dipjes in. Eigenlijk best gevaarlijk tussen de auto's!

Ik heb al wat dealers en de groothandel gebeld maar er is nog niemand die iets weet om de agility te ontgrenzen. Voor euro4 is er genoeg te vinden. Duurde het bij de Euro4 scooters een lange tijd voor er opgevoerd kon worden? Is er misschien iemand hier op het forum die tegen hetzelfde aan loopt?

HELP

Bij voorbaat dank
 
Advertisement - register to remove this

Er zit een Dellorto ECS op en een ECU.

Weet je zeker of dit klopt?

Het is namelijk wel wat tegenstrijdig..., dit gezegd hebbende is de Agility wel met beide systemen uitgebracht.

ECS = Electronic Carburetion System, dus i.c.m. een carburateur.
ECU = Electronic control unit, is dus volledig injectie i.c.m. een gasklephuis.

Post anders even een foto van beide....
 
Helaas heb ik geen foto's aangezien ik zelf niets ga open schroeven. Maar in de manual staat er een ECU in zit, maar ook een elektronische Carb. Als ik je goed begrijp kan een elektronische carb niet samen met een ECU?
Post automatically merged:

De onderdelenlijst van de website van Kymco er even snel bij gepakt en er zit een Carb en een ECU in.
 
Last edited:
Het klinkt wat overbodig om buiten een ECS systeem ook nog een een ECU te monteren!?
Maar goed, manuals en lijsten willen nog wel eens afwijken...

Heb je op de Kymco site ook het bijbehorende elektricshe schema gedownload?
 
Jah, die ken ik wel, maar bedoelde eigenlijk deze website:


De knop genaamd: Seleziona is de knop om het elektrische schema te kunnen downloaden.
vervolgens, Schema impianto elettrico aanklikken, en kiezen wel type Kymco je hebt.

Agility is er in; euro 3,4 & 5....

Moet wel zeggen dat ze in sommige schema's het geheel een ECS-ECU unit noemen?
Vind dit wel wat vreemd!
 
Beste allemaal,

Na jaren op een V clic snor te hebben gereden heb ik een aantal maanden geleden een Kymco Agility 50 gekocht. Het was de eerste euro5 versie welke mijn dealer verkocht. Wist ik veel wat euro5 in hield, maar och wat een gedoe om het ding het apparaat sneller te krijgen. Er zit een Dellorto ECS op en een ECU. Hij rijdt nipt 45 GPS mits ik wind mee heb en geen helling op rijdt want dan gaat hij net 40. Ook zitten er een paar dipjes in. Eigenlijk best gevaarlijk tussen de auto's!

Ik heb al wat dealers en de groothandel gebeld maar er is nog niemand die iets weet om de agility te ontgrenzen. Voor euro4 is er genoeg te vinden. Duurde het bij de Euro4 scooters een lange tijd voor er opgevoerd kon worden? Is er misschien iemand hier op het forum die tegen hetzelfde aan loopt?

HELP

Bij voorbaat dank
exact hetzelfde probleem. Na 3 verschillende garages te zijn gegaan, ben ik vandaag langs een vierde scooter garage geweest. Meneer vertelde me dat ik met een andere vertanding max 55 km/u kan halen. Helaas bleek deze pas in januari weer op voorraad te zijn :/
Bij één van de drie garages waar ik eerder was geweest, hadden ze geen enkele software die werkten met mijn Kymco.
 
exact hetzelfde probleem. Na 3 verschillende garages te zijn gegaan, ben ik vandaag langs een vierde scooter garage geweest. Meneer vertelde me dat ik met een andere vertanding max 55 km/u kan halen. Helaas bleek deze pas in januari weer op voorraad te zijn :/
Bij één van de drie garages waar ik eerder was geweest, hadden ze geen enkele software die werkten met mijn Kymco.

Ik zou voorlopig maar wegblijven bij dit soort garages die zogenaamd dealer zijn!
De vertanding is bij nagenoeg alle Agility's gelijk.

Tenzij de maat van het wiel afwijkt, 12,14 of 16 inch...
De 12 en 14 inch zitten dicht bij elkaar qua primaire en secundaire vertanding, maar de 16 inch wijkt wel af.
 
1 monteur die ik sprak had Kymco gebeld en zei dat hij iets met een solenoid kon doen dan zou het ook wat vlotter gaan. Ook hangt er bij de euro5 kymco een uitlaat met katalysator. Een euro4 uitlaat zou ook al iets verbetering geven.
 
1 monteur die ik sprak had Kymco gebeld en zei dat hij iets met een solenoid kon doen dan zou het ook wat vlotter gaan. Ook hangt er bij de euro5 kymco een uitlaat met katalysator. Een euro4 uitlaat zou ook al iets verbetering geven.

Dit is echt klinkklare onzin!

Uitlaat met een katalysator bestaat al sinds het begin van de euro 2... en is niet veel verandert!
En met de luchtventielen (solenoids) kun je niet zomaar mee gaan rommelen omdat de zuurstofsensor (lambda) informatie doorgeeft aan de ECS-ECU-unit die op zijn beurt deze beide solenoids aanstuurt v.w.b. het lucht en brandstofmengsel.
 
Krijgen de Nederlandse monteurs geen bijscholing of iets? "Uhhh vroeger deden we de rolletjes en veertjes vervangen". Ja duhh maar we leven nu in 2021 toch?
 
Krijgen de Nederlandse monteurs geen bijscholing of iets? "Uhhh vroeger deden we de rolletjes en veertjes vervangen". Ja duhh maar we leven nu in 2021 toch?

Ja, maar of er ook animo voor is, is een tweede.
Uiteraard speelt ook de werkgever een rol, dus als goede leerling/assistent maak je een kans.
Maar tegenwoordig moet je een allround monteur zijn om de nieuwe technologie te kunnen begrijpen.
En dat zijn meestal nogal dure cursussen waar de werkgever niet meer in investeert omdat het personeel na 2 jaar verder fladdert! Niks mis mee, maar ook niet echt rendabel meer!

En v.w.b. drukveer, trekveertjes en rollen is er niks verandert...
 
Ik wil even "off topic" reageren want ik kan het niet laten.

Ja, maar of er ook animo voor is, is een tweede.
Technische beroepen zijn gewoon ondergewaardeerd en worden nog steeds niet fatsoenlijk betaald.

Maar tegenwoordig moet je een allround monteur zijn om de nieuwe technologie te kunnen begrijpen.
Een monteur moet niet alleen op het gebied van mechanica maar vooral ook op gebied van elektronica en de principes van microcontrolers goed op de hoogte zijn en blijven.
En dat zijn meestal nogal dure cursussen waar de werkgever niet meer in investeert omdat het personeel na 2 jaar verder fladdert!
Een werkgever die zijn werknemers waardeert, ze fatsoenlijk opleidt en fatsoenlijk betaald behoudt zijn personeel ook.

Het probleem is gewoon dat de ondernemers van tegenwoordig binnen de 5 jaar, binnen willen zijn, rekenen 50 tot 75 Euro arbeidsloon per uur en de man die zijn handen vies maakt, zijn grijze massa pijnigt en tot in de late uurtjes cursussen volgt om op de hoogte te blijven van de voortdurend evoluerende technieken ziet er misschien 15 Euro van.

Gevolg, hij moet in zijn kostbare vrije tijd ook nog zwart wat bijbeunen om zich enige luxe te kunnen permitteren, geen wonder dat niemand meer in de techniek wil stappen, vooral als je ziet dat je na het volgen van één of andere wollige management opleiding gelijk 2 maal zoveel verdient/krijgt.
 
Ik zou voorlopig maar wegblijven bij dit soort garages die zogenaamd dealer zijn!
De vertanding is bij nagenoeg alle Agility's gelijk.

Tenzij de maat van het wiel afwijkt, 12,14 of 16 inch...
De 12 en 14 inch zitten dicht bij elkaar qua primaire en secundaire vertanding, maar de 16 inch wijkt wel af.
Ik heb op een webshop wel iets gevonden van een zogenaamde higher performance vertanding, die ook past op de Kymco. De vraag is hoe betrouwbaar zoiets is
 
Dit is echt klinkklare onzin!

Uitlaat met een katalysator bestaat al sinds het begin van de euro 2... en is niet veel verandert!
En met de luchtventielen (solenoids) kun je niet zomaar mee gaan rommelen omdat de zuurstofsensor (lambda) informatie doorgeeft aan de ECS-ECU-unit die op zijn beurt deze beide solenoids aanstuurt v.w.b. het lucht en brandstofmengsel.

Ik heb wel eens een uitlaat gezien waar zo`n dikke bobbel in de bocht van de uitlaat zit.

Kan mij best voorstellen dat die E5 uitlaten extra worden voorzien van uitlaat gas filter of een extra katalysator ding in de bocht.
Aangezien E5 beter moet zijn voor milieu dan E4.

Zou zo`n e5 ding niet meer willen hebben.. Kan je beter elektrisch gaan rijden.
 
Ben laatst bij een Kymco dealer geweest. Voorlopig is de enige oplossing voor het opvoeren het monteren van een langere transmissiekit/vertandingen, die te koop zijn op de Kymco site (van de Euro 2 modellen). De vertandingen zijn namelijk vanaf Euro 4 verkort en hiermee kun je, wellicht met lichtere rollen, zo'n 10 km/u winst halen.
 
Back
Top