Kymco Agility 16" (2010) Accu zeer snel leeg.

Casperspook

New Member
Beste medesleutelaars

Weet iemand hoe het kan dat mijn dim en achterlicht is gaan werken op de directe stroom van mijn accu? hierdoor trekt hij dus telkens mijn accu leeg.
Ik weet dat dit zo niet hoort te zijn, normaal hoort de verlichting toch op het wisselspanningscircuit te werken? Ik hoop dat hier iemand ervaring mee heeft want ik heb zelf geen idee wat ik zou moeten vervangen om dit weer normaal te krijgen, misschien slechts een weerstand of misschien de spanningsregelaar.
 
Advertisement - register to remove this

Trek de stekker eens uit de spanningsregelaar.
Als de verlichting dan niet meer brandt via de accu is je spanningsregelaar doorgeslagen en loopt er dus een stroom tussen de rode en gele draad via je regelaar.
 
Trek de stekker eens uit de spanningsregelaar.
Als de verlichting dan niet meer brandt via de accu is je spanningsregelaar doorgeslagen en loopt er dus een stroom tussen de rode en gele draad via je regelaar.

Bedankt voor de snelle reactie Sparky.
Ik heb het meteen even nagekeken maar ook als de stekker uit de spanningsregelaar is werken ze direct op de accu?
Ik snap er niks van!
 
weet je zeker dat dit nooit geweest is (verl over accu) , en dat nu misschien je accu niet meer geladen wordt (defecte regelaar , of accu defect ?)
Meet de laadspanning is bij de accu als de motor loopt. Misschien is dit ooit een keer veranderd
 
weet je zeker dat dit nooit geweest is (verl over accu) , en dat nu misschien je accu niet meer geladen wordt (defecte regelaar , of accu defect ?)
Meet de laadspanning is bij de accu als de motor loopt. Misschien is dit ooit een keer veranderd

Ik heb hier 2 accu's staan die ik gebruik waarvan 1 een nieuwe lithium accu, met de accu's is niks mis.
Het zou inderdaad kunnen dat dit gewoon zo hoort, of is veranderd want dit was ook al zo toen ik hem kocht.
Waar kan ik de laadspanning meten bij zo'n kymco, en hoeveel zou hij ongeveer moeten zijn?
 
Eerst de spanning van de accu meten op de plus en min pool bij stilstaande motor , moet 12 v zijn , daarna motor starten en met een multimeter weer de spanning meten , moet met verhoogd toerental tussen 13 v en ±15 v liggen , is ook afhankelijk van het toerental. Hoe het moet zijn , kan vast iemand anders die er ook èèn heeft je vertellen , of nakijken in het elekt schema.
 
Ik heb 2 schema's van de Kymco Agility R16 plus maar zowel bij het 2-takt model als het 4-takt model werkt de verlichting gewoon via de accu.

Als de accu snel wordt leeg getrokken bij stilstand van de scooter heb je ergens een lekstroom.
Omdat de accu wordt leeggetrokken terwijl het contactslot niet aan staat ligt dit euvel voor het contactslot.
Meestal is een slechte spanningsregelaar de oorzaak van dit lek of een GPS-tracker of alarm die stroom blijven verbruiken ook als de scooter uit staat.
 
Last edited:
Nee ik ben er zeker van dat de accu wordt leeggetrokken als ik er s avonds mee rijd en het licht gebruik.
Omdat Sparky zojuist heeft laten weten: een slechte spanningsregelaar de oorzaak van dit lek of een GPS-tracker of alarm die stroom blijven verbruiken heb ik eerst eens even de originele CDI teruggeplaatst.
Er zat namelijk een eurobegrenzer met a.b. op en dat ding vertrouwde ik al niet zo, morgen zal ik eens gaan meten zoals Trabiarie schreef.
Er zal dan ongetwijfeld wel iets uitkomen!
 
Lekstroom kun je als volgt meten:

  • Zet het contactslot uit.
  • Neem de massakabel los van de accu minpool.
  • Zet je multimeter op het hoogste Ampère bereik en de meetsnoeren in de juiste aansluitbussen van de multimeter.
  • Sluit de rode meetpen van de multimeter aan op de min-pool van de accu.
  • Sluit de zwarte meetpen van de multimeter aan op, de van de accu losgenomen, massa-kabel.
Meet je minder stroom dan een Ampère bereik lager aankan, schakel de multimeter dan naar dit lagere meetbereik.
Normaliter mag je geen stroom meten tenzij er misschien nog een verbruiker op die stroom trekt zonder dat het contactslot staat ingeschakeld zoals bijv. een klokje.
Echter deze stroom mag hooguit een paar mili Amperes bedragen, laat zeggen minder dan 5 mA.

Een gedetailleerde beschrijving van @Bulldog vindt je onder de rubriek "Resources", waarvan de link hier beneden staat.

https://scooterforum.net/resources/meetmethode-voor-het-opsporen-van-kortsluiting-en-lekstroom.257/
 
Lekstroom kun je als volgt meten:

  • Zet het contactslot uit.
  • Neem de massakabel los van de accu minpool.
  • Zet je multimeter op het hoogste Ampère bereik en de meetsnoeren in de juiste aansluitbussen van de multimeter.
  • Sluit de rode meetpen van de multimeter aan op de min-pool van de accu.
  • Sluit de zwarte meetpen van de multimeter aan op, de van de accu losgenomen, massa-kabel.
Meet je minder stroom dan een Ampère bereik lager aankan, schakel de multimeter dan naar dit lagere meetbereik.
Normaliter mag je geen stroom meten tenzij er misschien nog een verbruiker op die stroom trekt zonder dat het contactslot staat ingeschakeld zoals bijv. een klokje.
Echter deze stroom mag hooguit een paar mili Amperes bedragen, laat zeggen minder dan 5 mA.

Een gedetailleerde beschrijving van @Bulldog vindt je onder de rubriek "Resources", waarvan de link hier beneden staat.

https://scooterforum.net/resources/meetmethode-voor-het-opsporen-van-kortsluiting-en-lekstroom.257/

Dankjewel Sparky voor de fantastische uitleg.

Ik heb het allemaal eens even goed na gemeten zoals omschreven, en dat verbaasde mij al niet
Allereerst heb ik gekeken of de accu wel werd bij geladen, dit was dus al niet het geval.
Ik meette eerst de geladen accu die een 12,9 kreeg van de multimeter. Maar met een verhoogd toerental bleef deze zowat gelijk, hij zakte zelfs een beetje. Ik moet er wel bij zeggen met een verhoogd toerental ben ik niet verder gegaan dan "tegen het wegrijden aan" zeg maar, maar dat zou toch al wel genoeg moeten zijn om op zijn minst een kleine verhoging te vertonen neem ik aan.
De lekstroom die ik heb gemeten was minder 8,9mA maar verwacht niet dat dat het grote probleem is.
Al met al wijst "naar mijn gevoel" dit op een slechte spanningsregelaar. Dus die zal ik nu eerst een nieuwe originele gaan bestellen.
Dan zal ik wel weer van me laten horen.
 
Last edited:
je kan ook eerst de connectoren nalopen , misschien zit hier een slecht contact bij. Even inspuiten met contact spray en een paar keer uit en in elkaar halen.
 
Ik heb een Kymco Like en de verlichting werkt op gelijkstroom van de accu. Maar gaat pas aan als je het contact aan zet.
Weet je zeker dat de accu goed is ?
Een dode accu krijgt de motor ook niet geladen.
Bij stilstand is het voltage zo’n 12,5 volt en bij draaiende de motor al tegen de 14 volt.
Laad de accu eens op met een acculader en meer dan de waardes.
 
@Broos Ik had hier eerder al eens antwoord op gegeven hierboven

trabiarie said:
weet je zeker dat dit nooit geweest is (verl over accu) , en dat nu misschien je accu niet meer geladen wordt (defecte regelaar , of accu defect ?)
Meet de laadspanning is bij de accu als de motor loopt. Misschien is dit ooit een keer veranderd

Ik heb hier 2 accu's staan die ik gebruik waarvan 1 een nieuwe lithium accu, met de accu's is niks mis.
Het zou inderdaad kunnen dat dit gewoon zo hoort, of is veranderd want dit was ook al zo toen ik hem kocht.
Waar kan ik de laadspanning meten bij zo'n kymco, en hoeveel zou hij ongeveer moeten zijn?

Vooralsnog ik heb nu een nieuwe spanningsregelaar besteld, die komt als het goed is morgen of overmorgen binnen.
Daarna kijken we verder.
 
Het probleem is eindelijk opgelost,
Vandaag kreeg ik de nieuwe spanningsregelaar binnen. Meteen gemonteerd en alles ff nagemeten.
Alles werkt weer naar behoren de accu gaf met contact aan 12,9V en toen ik hem stationair liet lopen liep hij mooi op naar 13,5V en steeg nog iets als ik gas gaf. Het probleem was dus een slechte spanningsregelaar, die ervoor zorgde dat mijn accu niet werd bijgevuld tijdens het rijden.

Ik zou zeggen allemaal bedankt voor het meedenken, en tot de volgende vastloper
;-)
 
Back
Top