Kymco Activ 50

it's_A_Lex

Don't blame the messenger
Er is niet veel over een Kymco Activ te vinden, dus ik post zo veel mogelijk van wat ik gevonden heb of uitgevogeld.

Het blok komt overeen met die van de Nexxon, K-pipe, Jetix, Visa R en mogelijk nog meer van honda en bami fabrikanten.

De Activ is er in twee varianten, de normale en de 'R' variant, het verschil is de vorm van de koplamp armatuur.

De Activ is in nederland uigebracht tussen 2005 en 2008, hierna is de Nexxon en later de K-Pipe op de markt gekomen.

In de beginjaren van de Activ waren er verschillende terugroep acties, dit opdat de carburateur "bevroor" bij koud (minder dan 5 gr) weer.

De brommer rijd fijn als je het koppelen een beetje onder de knie heb.
Verwacht niet dat je een brommer (CVT) eruit trekt bij het stoplicht!
Omdat je kan schakelen kan de bromfiets lekker laag in zn toeren zitten (bijv in een 30kmh zone of woonwijk) en dus niet veel geluid maken
Ze zeggen dat de bromfiets erg zuinig is. verhalen variëren van 1 op 40 tot 1 op 70!
Als je een beetje snelheid wil maken, moet je vrij hoog schakelen om in de powerband te blijven, zit je er buiten, succes met accelereren...


Maar ik denk dat ik een probleempje heb. (nog weinig ervaring met de semi-automaat)
De bromfiets rijdt, dus dat is het niet. Maar ik denk dat ik een probleem heb met de koppeling (semi-automaat!!).
De koppeling ontkoppeld namelijk niet (denk ik?).
Als je het koppelingspedaal intrapt (helemaal naar beneden), dan zou deze in zijn “vrij” moeten komen (toch?).
En bij het opkomen van het pedaal langzaam de koppeling laten aangrijpen.
Echter gebeurt dit niet en gaat deze gelijk naar de volgende versnelling bij het intrappen.
De stelschroef heb ik al meerdere malen geprobeerd te stellen (moer los, 360gr rechtsom, linksom tot weerstand, 45gr rechts en moer vastdraaien).
Ik heb ruim 15km er al mee gereden zodat de (nieuwe)olie goed heet wordt, maar zonder resultaat

  • Is dit het probleem van de koppeling zelf? Wat kan ik eraan doen?
  • Of is dit het probleem vanwege een verkeerde installatie?
Verder wat blijkbaar niet hoort(?) is dit: als de brommer in zijn neutraal staat, en dan de kickstart wordt ingetrapt, mag het achterwiel niet ronddraaien. Dit doet die van mij wel ongeacht hoe is de stelschroef in/uit-draai. (Zie link)

Wat wel goed gaat is, wanneer ik in zn 4 zit en ga afremmen tot stilstand, de brommer niet afslaat



Vragen en advies stel ze gerust
(gereedschap is besteld om de koppeling los te halen)


Bouwjaar: 2005
Cilinderinhoud: 50cc
Versnellingen: N-1-2-3-4-N (semi-automaat)
Olie: Kroon 10W40 vol synthetisch JASO MA2 nieuw
Top snelheid (zonder juiste afstelling en begrensing gasschuif): 62kmh op de teller

Merk: Mikuni
Model: VM12
Sproeier hoofd.jpg
Model: Mikuni N100.604 (grote kop)
1725382344088.jpeg
Model: Mikuni VM28/486
Gasnaald: 613N15? kon niks er over vinden?
nummer: 13383-47A00 geen info verder...
- Markering: 60 2.5 (origineel?)
de 2.5 houd in de "cutaway" 1 is heel rijk qua afstelling en 3.5 is heel arm qua afstelling.
elke 0,5 houd 1/32 inch in (blijkbaar)
- Diameter: 13mm
- Hoogte maximaal: 40mm
Extra: schuif is te lang zodat de gasschuif niet helemaal omhoog kan

1725382529442.jpeg
1725382576814.jpeg1725382601857.jpeg
1725382940147.jpeg
1725382891945.jpeg
1725382897639.jpeg
er zit een carburateur verwarming op
De uitlaat heeft 3 gaten
- de gebruikelijke voor de uitlaatgassen
- een klein gat onder de uitgang van de uitlaatgassen
- een klein gat voordat de uitlaat de demper ingaat
TBA
koppeling is gekoppeld aan de krukas
De pakkingen komen overeen met die van de Honda Monkey en Cub
Voor:
- Maat 2.50-17 38L

Achter:
- Maat: 2.75-17 41P
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Er is niet veel over een Kymco Activ te vinden, dus ik post zo veel mogelijk van wat ik gevonden heb of uitgevogeld.
Het blok komt overeen met die van de Nexxon, K-pipe, Jetix en mogelijk nog meer van honda en bami fabrikanten.

Maar ik denk dat ik een probleempje heb. (nog weinig ervaring met de semi-automaat)
De bromfiets rijdt, dus dat is het niet. Maar ik denk dat ik een probleem heb met de koppeling (semi-automaat!!).
De koppeling ontkoppeld namelijk niet (denk ik?).
Als je het koppelingspedaal intrapt (helemaal naar beneden), dan zou deze in zijn “vrij” moeten komen (toch?).
En bij het opkomen van het pedaal langzaam de koppeling laten aangrijpen.
Echter gebeurt dit niet en gaat deze gelijk naar de volgende versnelling bij het intrappen.
De stelschroef heb ik al meerdere malen geprobeerd te stellen (moer los, 360gr rechtsom, linksom tot weerstand, 45gr rechts en moer vastdraaien).
Ik heb ruim 15km er al mee gereden zodat de (nieuwe)olie goed heet wordt, maar zonder resultaat
  • Is dit het probleem van de koppeling zelf? Wat kan ik eraan doen?
  • Of is dit het probleem vanwege een verkeerde installatie?
Verder wat blijkbaar niet hoort(?) is dit: als de brommer in zijn neutraal staat, en dan de kickstart wordt ingetrapt, mag het achterwiel niet ronddraaien. Dit doet die van mij wel ongeacht hoe is de stelschroef in/uit-draai. (Zie link)

Wat wel goed gaat is, wanneer ik in zn 4 zit en ga afremmen tot stilstand, de brommer niet afslaat


Vragen en advies stel ze gerust
(gereedschap is besteld om de koppeling los te halen)


Bouwjaar: 2005
Cilinderinhoud: 50cc
Versnellingen: N-1-2-3-4-N (semi-automaat)
Olie: Kroon 10W40 vol synthetisch JASO MA2 nieuw
Top snelheid (zonder juiste afstelling): 60kmh op de teller

Merk: Mikuni
Model: VM12
Gasnaald: 613N15? kon niks er over vinden?
Extra: er zit een carburateur verwarming op
De uitlaat heeft 3 gaten
- de gebruikelijke voor de uitlaatgassen
- een klein gat onder de uitgang van de uitlaatgassen
- een klein gat voordat de uitlaat de demper ingaat
TBA
koppeling is gekoppeld aan de krukas
De pakkingen komen overeen met die van de Honda Z50
1725450841275.png ik zou ff de olie aftappen en t deksel los halen en kijken of alles nog zit zoals zo: Zo staat hij neutraal(koppeling)
1725450987462.png zo hoort de schakelvork e.d te zitten in neutraal.
Let wel dat als je de kap er afhaalt de brommer zo plat mogelijk hebt liggen omdat anders t lager (driehoekig op de koppeling) anders verschuift en dan krijg je hem lastig vast. Sowieso zijn deze blokken wat hakerig.
1725451198023.png als de delen zitten zoals dezestaat alles in vrij en zou t moeten werken. anders vrees ik voor de spanner en/of koppeling zelf.
Ik heb m nu gevuld met 15W40 en blokje loopt soepeler en schakelt beter met deze olie. Kan best wezen dat je koppelingsplaten blijven plakken.

 
Last edited:
Back
Top