Kymco 80cc dip?

Oluhh

New Member
Hooiii!
Ik heb een lymfe agility, 80cc met 7 gram rolletjes, sproeier 80, race nokkenas En onbegrensde CDI. Loopt fantastisch maar ik heb alleen nog een gigantische dip zodra ik van vol gas het gas los laat en daarna weer vol gas open trek. Weet iemand waar dit aan kan liggen? De scooter valt als het ware bijna stil wanneer ik bijna weer op vol gas zit.
Ohja! Is er een manier om misschien toch nog iets sneller op te trekken? (Zonder m’n blok op te blazen)
Groetjesss!
 
Advertisement - register to remove this

Lymfe agility? Klinkt als ernstig en ongeneeslijk... :smile:

Paar mogelijkheden die me zo te binnen schieten:
  • Kan een probleem met de gasschuif zijn (vervuiling, lekkend diafragma, foute montage). Dit vind ik het meest waarschijnlijk.
  • Kan versleten gasnaald zijn. Voelen met je nagel of ie nog mooi glad is. Heb ooit een soortgelijk probleem op kunnen lossen met een nieuwe gasnaald.
  • Kan verkeerde gasnaald zijn.
  • Kan probleem met benzine toevoer zijn (kraantje, vacuüm, slang, vlotter, vlotterniveau, vlotternaald) maar dan zou ik ook problemen verwachten bij optrekken en niet alleen bij gas los en dan optrekken.
  • Kan probleem zijn met ACV (anti plof systeem).
Kortom, carburateur gerelateerd, vermoed ik. Als je een andere carb zou kunnen lenen, dan weet je snel of het daaraan ligt.
Paar aanvullende vragen:
  1. Doet dit probleem zich voor bij hogere snelheden of juist bij lagere of beide?
  2. Hoe lang moet je het gas loslaten om het probleem te merken? Of maakt dat niets uit? Probeer es meteen weer vol gas zonder pauze, gebeurt het dan ook? Of alleen als je een paar seconde wacht en dan pas vol gas geeft?
  3. Deze zin "De scooter valt als het ware bijna stil wanneer ik bijna weer op vol gas zit." snap ik niet. Bedoel je dat je zowat helemaal tot stilstand komt? Nee toch hoop ik?
  4. Hoe lang duurt de dip?
  5. Je tankt toch geen E10 benzine hoop ik?
Details zijn belangrijk dus probeer het probleem nog wat beter te omschrijven.
Post automatically merged:

Sneller optrekken? Tuurlijk. 90cc met snelle kop en grotere carb.
 
Thanks voor het uitgebreide antwoord!!
Probleem doet zich eigenlijk alleen maar voor op hoge snelheden dus vanaf de 50 km/h. Ook alleen maar als de scooter warm is. Optrekken gaat dan ook niet altijd zonder slag of stoot, wil als hij helemaal warm is soms lichtelijk schokkend optrekken (vooral als er 2 mensen op de scooter zitten). Qua tijd in het gas los laten maakt het niet echt uit, het probleem doet zich echter niet voor zodra ik zonder pauze gelijk weer vol gas geef. Met het stilvallen bedoel ik dan alleen de motor, de scooter rolt door maar remt ook wel redelijk hard af (denk aan van 65 km/h naar 55). Het voelt en klinkt alsof de motor doodvalt. De dip duurt meestal niet lang (als ik het gas precies in de dip houd, gok ik de dip rond de seconde). Ik tank zeker geen E10! Ook nooit gedaan met dit blok overigens.
Had de scooter ook naar de garage gebracht maar die konden niks Bijzonders vinden. Wel waren de kleppen een beetje te wijd afgesteld en was de carb een beetje vies. Het probleem was daarna zo goed als weg maar kwam na 40 a 60 kilometer gereden te hebben heel snel weer terug. Ik denk inderdaad ook een carb gerelateerd probleem.. Zit momenteel in Italië en kan dus niet even snel aan m’n scooter sleutelen. Ik hoop dat deze verdere details misschien toch nog meer richting 1 van de problemen wijst. Alvast super bedankt voor je antwoord!
 
Weet je wat nou het grappige is? Ik heb precies ditzelfde probleem ook met mijn People S (in mindere mate). Tenminste ik denk precies hetzelfde. En niet voor het eerst. Misschien een euvel dat vaker voorkomt bij Kymco. En ik heb het momenteel met twee verschillende carbs! Toch verdenk ik die nog steeds. Ik ga echt tot het gaatje, ik MOET en ik GA erachter komen. En daarna kan ik jou ermee helpen. Mijn setup is trouwens bijna standaard. alleen NCY OD2 vario en ontgrensde CDI.

Al heel wat dingen kunnen uitsluiten ondertussen. Maar ik geef het niet op. Volgende wat ik ga onderzoeken is oa de naald en naaldsproeier. Daarna CDI. enz enz. Ik laat het je zeker nog weten. Kan effe duren want ik neem m'n tijd. Sowieso ga ik in deze regenweek niet sleutelen of testritjes maken.

Het is bij mij geen al te ernstig verschijnsel. Dipje duurt max 1 sec. Inderdaad treedt het niet op als ik meteen weer gas geef maar alleen na een pauze van 2 seconden of langer. Snelheidsverlies is bij mij echt veel kleiner dan bij jou, zeker geen 10km/u terugval. Hooguit 2 km/u terugval. Misschien bij jou ernstiger vanwege 80cc. Daarmee rem je harder af op de motor en hij vraagt ook meer mengsel.

Heb je al andere hoofdsproeiers getest trouwens? Denk niet dat het daaraan ligt hoor maar toch, die moet wel goed zijn voor optimale prestaties. 82 is meestal optimaal bij standaard setup maar met 80cc kan het inderdaad kleiner moeten (al lijkt dat tegenstrijdig).
Is bij jou de acceleratiepomp vast gezet? Deze weer activeren verminderde bij mij het probleem.
Je rijdt nog met de originele Kymco Carb toch?

Kom je heel toevallig uit de buurt van Haarlem? Dan zou je een keer kunnen langskomen.

Ondertussen kun je mij een lol doen en wat meer details over je setup vertellen zoals merken, boring. Heb zelf tuning plannen, vandaar benieuwd.
 
Last edited:
Wat @Oluhh bedoelt (denk ik) is dat de motor eventjes helemaal geen power levert. Een hik. Of verslikken. Of hoe je het ook wilt noemen. Dat is totaal iets anders dan een dip in toeren tgv te lichte drukveer oid.
 
Back
Top