Kunstof lassen, zin en onzin

Scarrie

ScaR ?
Ik heb net een aantal topics doorgelezen en hier werd gepraat over kunstof lassen..
voor iedere 'hardheid' van de kap moet je andere 'lasmateriaal' gebruiken en een setje kost rond de 40 a 50 euro..

ik heb al een aantal kapjes gezien die er erg strak uitzagen door kunstoflassen.
ik heb ook gelezen dat dit steviger schijnt te zijn als polyesteren aangezien het plamuur oppervlakte kleiner is en dus minder kans op scheuren etc....
er werd ook gezegd dat 't voor straatscooters idealer is, omdat deze kappen nogal de nodige drempels etc, te voorduren krijgen...

Mijn vraag is dus of kunstoflassen ook echt steviger en 'beter' is als polyen en waarom ik zo weinig mensen zie die toch polyen en niet kunstoflassen ( misschien omdat 't nog niet zo heel bekend is oid? )

dus ik zie hier graag een aantal reacties van mensen die hier verstand van hebben of die het zelf gedaan hebben etc. etc.
en of het erg veel werk is om dit onder de knie te krijgen of dat dit met veel geduld vanzelf wel te leren is ( veel oefenen enzo ).

mvg ScaR

( Misschien iemand die een How-to heeft / kan maken?? )
 
Advertisement - register to remove this

Als ik gebarsten kappen had repareerde ik dat met een of ander chemisch goedje (kan zo direct niet meer op de naam komen). Dit middel vulcaniseerde de 2 kapdelen welke daarna samensmolten en de kap weer uit "één geheel" bestond. Dit was erg stevig altijd...

Volgensmij is het aardig vergelijkbaar met lassen wat jij bedoeld. Want volgensmij gebeurd er dan ongeveer het zelfde. (vulcaniseren)
 
Nou voor zover ik weet is kunstoflassen niet erg bekend... En erg goedkoop zal het ook niet wezen denk ik ?
 
Heteluchtpistool met een speciaal opzetstukje en lasdraad.
Thet is goed te doen alleen heb ik het nog nooit bij kappen gedaan.
Waar is zo'n setje tekoop?
 
ons pa werkt in die sector zeg maar :)
cleanrooms maken, afzuigingen voor ziekenhuizen, koelwaterleidingen voro airco's
enzo..

mijn kappen zijn al een aantal keer "gelast"..
via de binnenkant uit.. en de buitenkant gewoon wat plamuur eroverheen
en een lakje en niemand die het meer ziet :)

dit was bij scheuren in de kap maar ook toen er een compleet deel uit mn kap was..en ook als er ophangpunten afgebroken waren bij voornameljik de voorkap :)
let wel op als je het gaat doen dat je niet te lang op 1 kant blijft verhitten anders trekt het doro naar de andere kant en krijg je kringen!
 
Heteluchtpistool met een speciaal opzetstukje en lasdraad.
Thet is goed te doen alleen heb ik het nog nooit bij kappen gedaan.
Waar is zo'n setje tekoop?

Ik denk dat jij iets anders voor hebt , want dat kan je zelfs doen met een haardroger en is alles behale stevig ;)
 
Kunstoflassen is idd steviger als wanneer je het met polyester doet.
Ik doe het regelmatig op me werk (motor spuiterij) voor repareren van kuipen.

@ jules: het is wel een soort heteluchtpistool, alleen praat je over hele andere temperaturen als bij een haardroger.
 
Als ik gebarsten kappen had repareerde ik dat met een of ander chemisch goedje (kan zo direct niet meer op de naam komen). Dit middel vulcaniseerde de 2 kapdelen welke daarna samensmolten en de kap weer uit "één geheel" bestond. Dit was erg stevig altijd...

Volgensmij is het aardig vergelijkbaar met lassen wat jij bedoeld. Want volgensmij gebeurd er dan ongeveer het zelfde. (vulcaniseren)

Das van die blauwe meuk, die hebben we ook gehad. Werkt idd ook wel.
 
Wij zitten bij abs nog net wat hoger in temp, 390 ongeveer.
Pistool wat we hebben is ook voorgeprogrameerd voor verschillende soorten kunstof, simpel menu om te switchen naar andere soorten.

idd
er zijn zeer veel verschillende soorten kunstoffen :)
maar ABS word volgens mij het meeste gebruikt voor scooter kappen
of poly etyleen? als ik het zo goed schrijf..

en per kunstof heb je weer een andere temp nodig en andere lasdraad..
ABS draad op een andere kunstof kan natuurlijk nooit sterk worden :X

het principe van dit is eigelijk het smelten van de 2 randjes en de draad zodat deze uiteindelijk weer samensmelten tot 1 geheel :) wat naar mijn mening vele male sterker is dan bijv polyester aangezien dit knoerhard word en dus niet meebuigt maar breekt.. en die lasnaad is eigelijk weer 1 geheel met de kap :) dus kan wel wat meebewegen net als de rest van de kap
 
Yep :)
Meeste scooterkappen zijn idd abs of wat je ook nog wel tegenkomt is pp.
Uiteraard moet je per kunstof ander lasdraad gebruiken, altijd van de eigen soort gebruiken, anders trek je het zo weer los.

Het is ook vele malen sterker. In princiepe maak je er 1 geheel van, wat je zelf al zegt. Je kunt het ongeveer zien als het lassen van 2 ijzer delen aan elkaar.
 
Kan je dan ook een ABS kap aan een PP kap vast lassen?

Denk aan achterkap van aerox aan een Z-kap.

nee :)
dat gaat neit..
2 verschillene materialen dan gaat dat niet..
je kan het proberen en versterken met poly maar niet zeker of dat houd :)
en of je het uberhaupt al samengesmolten kan krijgen
 
maar zijn er sites waar er zo'n setje te koop is, aangezien ik gelezen had dat de bovengenoemde site niet meer 'werkte'?
en is 't de moeite waard om dit zelf te doen of kun je dit beter laten doen?

ik heb zelf ook vaak de kappen gerepareerd door de achterkant met een soldeerbout aan elkaar te smelten, of door zo'n superdure 2 componentenlijm te gebruiken ( die laatste wil nog af en toe wel is los laten ).
met de soldeerbout werkt overigens erg goed alleen doe ik er voor de zekerheid altijd nog wel een laag polyester overheen. ( voor de zekerheid ).

maar als dit 'lassen' zelf ook wel te doen is tegen een niet al te dure prijs wil ik wel is een setje aanschaffen en dit wel eens proberen...
 
maar zijn er sites waar er zo'n setje te koop is, aangezien ik gelezen had dat de bovengenoemde site niet meer 'werkte'?
en is 't de moeite waard om dit zelf te doen of kun je dit beter laten doen?

ik heb zelf ook vaak de kappen gerepareerd door de achterkant met een soldeerbout aan elkaar te smelten, of door zo'n superdure 2 componentenlijm te gebruiken ( die laatste wil nog af en toe wel is los laten ).
met de soldeerbout werkt overigens erg goed alleen doe ik er voor de zekerheid altijd nog wel een laag polyester overheen. ( voor de zekerheid ).

maar als dit 'lassen' zelf ook wel te doen is tegen een niet al te dure prijs wil ik wel is een setje aanschaffen en dit wel eens proberen...

Voor een ophangpuntje oid werkt deze marnier prima :)
 
Back
Top