Kun je zomaar elke cdi pakken

Bertjedoemawa

New Member
Ff een vraagje: kun je zomaar elke cdi op je scooter zetten bijvoorbeeld een cdi van een gy6 blok (met de juiste aansluitingen) werkt die op ieder gy6 blok of alleen maar op 1 speciefieke type (merk verachillend bedoel ik dan)
 
Advertisement - register to remove this

Dat ligt eraan wat je bedoelt met de juiste aansluitingen.
Vele CDI's hebben de zogenaamde 2+4 pins aansluiting maar niet allemaal hebben dezelfde pinbezetting.

MAW er kan oa verschil zitten in de laadspanning, deze kan AC of DC zijn.
Verder kan er verschil zitten in de twee massa aansluitingen, bij scooters met een carterbegrenzer is 1 van beide massa-aansluitingen de sensor input.
Er kan ook misschien ook wel verschil zitten in de positie van de pickup die als het ware bepaald waar zicht de zuiger bevindt, de cdi bepaald uiteindelijk het echte ontsteekmoment ahv zuigerpositie en toerental .
Theoretisch kun je qua werking dus alle CDI's gebruiken als je er maar op let dat je een cdi gebruikt met hetzelfde type laadspanning en van een scooter met de pickupspoel op dezelfde positie voor het hoogste dode punt..
Echter ik ben geen fan ervan om zomaar een andere cdi op je scooter te plaatsen.
Er zitten toch wel kleine verschillen in ontsteekcurves en grote verschillen in de kwaliteit.
Het kan wel lopen, maar loopt het ook soepel en efficient, het is niet voor niks dat originele CDI's van een bepaald A of B merk veel duurder zijn dan die Chinese dingen.
 
Last edited:
Heb namelijk een cdi in mijn scooter zitten 6 pins connector 4 pins aansluiting is namelijk een peugeot kisbee 45km 4takt euro 5. Heb namelijk een cdi gevonden onbegrensd voor de gy6 blok
 

Attachments

  • 20210818_112954.jpg
    20210818_112954.jpg
    111.2 KB · Views: 2
Back
Top