Kun je een vario- en koppelingsmoer te strak aandraaien?

Foggy

Active Member
Basisinfo: New dink 50, 2013, 12000 km, vario en cdi ontgrensd, verder standaard.

Afgelopen week wilde ik m'n momentsleutel even uitproberen.
Vario en koppeling eraf gehaald en gelijk even de boel schoongemaakt en de segmentjes een beetje opgeschuurd.
Bij het terugzetten had ik 2 onzekerheden en vragen die daaruit voortkomen:
- er stond geen richtingpijl op de v snaar, dus heb ik hem met de tekst leesbaar van (links naar rechts) erin gezet.
Is dat goed?
- Normaal aanhaalmoment is 55 nm, echter voelde ik dat ik makkelijk nog wat verder kon gaan, dus zette ik hem vast op 70.
Zo ook bij de koppeling. Kan dat kwaad? Kun je die dingen ook te strak aandraaien?
Ik vraag dit temeer omdat ik sommigen met een slagmoersleutel er lustig op los zie ratelen.

Zojuist een stuk gereden om te zien of het opschuren wat effect had.
Zodra ik boven de 50 ging kreeg ik een soort kloppend bijgeluid.
Dit geluid verdween weer als ik snelheid terugnam.

Wat kan dit zijn geweest? Te strakke moeren, of de snaar verkeerd op erop gezet?
 
Advertisement - register to remove this

geen richtingpijl op de v snaar, dus heb ik hem met de tekst leesbaar van (links naar rechts) erin gezet.
Dat er geen pijl op staat, kan kloppen.
Niet iedere fabrikant gebruikt dit.
Dan is de tekst leidend.
Altijd plaatsen zodat de tekst leesbaar is vanaf de montagezijde.
Dus de V-snaar zit goed...
 
Kloppend bijgeluid is vreemd, je zou even de kap eraf kunnen halen en kijken of alles goed zit.

En ja, je kan zeker dingen te strak aandraaien, dat gebeurd eerder te vaak. Mooi voorbeeld zijn carterpan boutjes, hoe vaak mensen die wel niet kapot draaien. Vast = vast. Als je het aandraaimoment volgt dan zit je sowieso goed. Soms lijkt het heel weinig, maar is het echt voldoende.
 
Ik heb helaas nog geen tijd gehad om de kap eraf te halen.
Dochterlief was op bezoek en dan wordt het niet gewaardeerd als je je terugtrekt om te sleutelen.
Hopelijk kan ik morgenochtend weer wat doen.
Ik had tijdens het rijden ook het gevoel dat er voor of bij mijn linkervoet iets aanliep, wat telkens licht schokte. Ik kon het niet precies lokaliseren.
Het verdween zodra ik rond de 40 bleef rijden.
 
De meeste hebben geen momentsleutel dus gaat het vrijwel altijd op basis van gevoel >> vast = vast.
Er zijn ook veel mensen die ene slagmoersleutel gebruiken en daarmee schroefdraden compleet vernielen omdat ze niet
snappen dat de koppel bij een slagmoersleutel vaak boven de 100Nm zit. Dit terwijl een variomoer meestal een aanhaalmoment
van slecht 45Nm nodig heeft. Ze blijven dan door rammen met dat ding terwijl bijvoorbeeld 1 of 2 korte slagen al genoeg is.

Als je een momentsleutel hebt dan zou ik zeker de fabrieksspecificaties aanhouden en niet er overheen gaan. Bij het passeren van aanhaalmoment loop je de risico op dat de schroefdraden beschadigd kunnen raken.

Heb ff opgezocht en 55Nm is juiste aanhaalmoment idd:

 
Back
Top