krukasmoer (stopzuiger)

blablablabla VROEM VROEM

Well-Known Member
dus ik had een stopzuiger gekocht om de krukasmoer los te halen heb ik hem binnen weet ik niet hoe ik hem moet gebruiken waar moet ik hem monteren ectra?

hieronder staat een foto van men krukasmoer en stopzuiger ik hoop dat iemand iets weet want ik ben echt wanhopig dit is men eerste keer dat ik een brommer zelf tune btw
 

Attachments

  • 20181024_151947.jpg
    20181024_151947.jpg
    163.4 KB · Views: 21
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ik ben geen fan van een zuiger-stop.
Een zuiger-stop dus ook NOOIT gebruiken bij een 4-takt scooter/brommer want hiermee sloop je de kleppen.
Dus nogmaals, alleen gebruiken bij 2-takt!!!

Gebruik hem als volgt:

1. draai de bougie uit de cilinder.
2. draai de zuiger-stop in het bougie-gat.
3. draai met de hand de vario, tegen de klok in, totdat hij niet meer verder wil, de zuiger zit nu tegen de zuiger-stop.
4. zet een ringsleutel of dop op de moer van het vario.
5. draai tegen de klok, met geleidelijke kracht, de moer voorzichtig los.

Edit: onder punt 4 vliegwiel vervangen door vario
 
Last edited:
Wanneer je niet eens weet wat een bougie is of waar deze zit, is het dan wel verstandig om de scooter zelf te tunen ?
Weet je wel wat tunen inhoud ?
Ik bedoel dit niet bijdehand en wil je zeker niet naar beneden trappen o.i.d.
Maar wil je behoeden voor de (eventuele) narigheid die je jezelf op de hals haalt.
-----------------------------------------------------------------------------------------
De bougie zit in de cilinderkop.
Op de foto zie je de onderdelen waar ik het over heb.
A is de bougie en B is de cilinderkop.
Succes verder.Cilinder.jpgCilinder.jpg
 
okay sorry en ja ik begrijp je oke dus nu heb ik weer even een vraagje zit de bougie op foto 1 of op foto 2 onder die kap? *en ja ik weet het ik ben dom*
 

Attachments

  • 20181024_205507.jpg
    20181024_205507.jpg
    138.6 KB · Views: 13
  • 20181024_205727.jpg
    20181024_205727.jpg
    119.2 KB · Views: 13
Een zuigerstop zou ik bij een scooter nooit gebruiken.. Zoals 4 takt als 2-takt..

Zoals gezegd komt de zuigerstop bij een 4takt tegen de klep aan en die kan daardoor krom worden ( 10 / 10 kans)

Bij 2takt wilt het wel eens voorkomen dat de bougie schuin op de zuiger staat en niet haaks.. Dit is vooral bij peugeot zo.. Dan druk je dus een putje in de zuiger en daardoor wilt je scooter niet meer starten..

Beter haal je een blokkeer sleutel.. Die schroef je op het carter, dus kan er ook niks inwendigs kapot gaan.
 
Joel,

De vragen die je stelt getuigen van een basiskennis die onder de maat is van zelfs van beginnende sleutelaar.

Het lijkt me verstandiger dat je je eerst verdiept in de materie alvorens je gaat sleutelen/tunen.

Youtube is daar een heel goed medium voor.

Doe jezelf een plezier en bekijk eerst wat How to's alvorens je gaat sleutelen.

Onder andere "GY6" in combinatie met sparkplug, carburettor, cvt, cdi, enricher, flywheel, ignition etc.... zijn een aantal sleutelwoorden waarop je kunt zoeken....
 
ik begrijp het het probleem is bij mijn scooter is de cilinder best wel moeilijk te zien of wel helemaal niet maar een vriend gaat later op school wel even voor mij kijken. en het "tunen" is verder niet zo moeilijk aleen de vario plaat weghalen alles er weer in popen en hij is gereed. even lomo gezegt. en ja ik ben ook nog maar een beginner want ik heb pas een maandje mijn brommer en eerst boeide mij het ook helemaal niks maar nu wel :)
 
Last edited by a moderator:
Goed plan dat iemand even met wat ervaring je meer wegwijs gaat maken. Het is gauw gesloopt als je het verkeerd doet. Succes en probeer je wat meer in te lezen :)
 
De cilinder zit op de voorkant van het motorblok.. De kan zowel horizontaal als vertikaal geplaatst zijn.. En bij 4-takt zelfs dagionaal.

Horizontaal zit de cilinder aan de voorkant.. Bij vertikaal staat hij op de voorzijde..

Dan heb je ook de type koeling.. Je hebt watergekoeld en luchtgekoeld.

Watergekoeld werd vooral in de 90er jaren veel gebruikt.. De top of the line scooters waren vloeistof gekoeld.
De wat goedkopere luchtgekoeld.

Tegenwoordig is bijna alles luchtgekoeld.. Dit omdat dit praktischer is bij de 4takt blokjes en het is goedkoper..

Vloeistof gekoeld heeft als enig voordeel dat de timing van de cilinder wat rapper kan worden omdat dit thermische word opgevangen voor de vloeistof.. Vloeistof koeling transporteerd de warmte sneller en efficienter dan luchtkoeling..

Met met de dag van vandaag moet alles goedkoper. Vloeistof koeling is meer een luxe dan dat je echt nodig hebt op de openbare weg.
Een luchtgekoelde doet het immers net zo goed.
 
Back
Top