Krukaslagers vervangen minarelli horizontaal

Bsonderman

New Member
Ik ben nu al een paar dagen bezig met dit oude beestje alles te vervangen en ik ben nu een beetje vastgelopen bij het vervangen van de krukas lagers ik ben hard bezig geweest maar ik kreeg de keerring aan de kant van de vario er maar niet uit
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    252 KB · Views: 34
Advertisement - register to remove this

klein schroefje erin draaien en met een tang aan het schroefje trekken. meot je natuurlijk wel een nieuwe monteren daarna

gewoon een houtschroef
 
Als je een verfbrander hebt gaat het makkelijker.

Dan gewoon eerst het carter verwarmen dat die goed heet is. Dan lager recht mogelijk erin leggen (best is om door het gat van het lager iets door te steken zodat je niet met je handen bij het warme carter komt.
Dan met de verf brander weer het carter verwarmen (let hierbij op dat je niet op het lager richt, anders zal deze verbranden.

De warmte van het carter zal dan moeten geleiden naar het lager.. Als het goed is zal dan de krukas ook moeten passen.

Dan een beetje laten afkoelen en daarna de vloeibare pakking aanbrengen.. Andere kant doe je precies hetzelfde als hierboven alleen dan zonder vloeibare pakking. Als je het goed doet zal dat deel van het carter er ook erop komen.

En dan de carterbouten terug plaatsen en kruislinks aan draaien.

Als de krukas eenmaal zit draait die zwaar. Krukas moet dan gecentreerd worden.. Als die helemaal soepel loopt kan je de keeringen er in terug plaatsen en verder opbouwen.
 
er zijn eignelijk een paar manier om een minarelli blokje te reviseren, wat eurokit al zegt. met een verf fohn/brander carters door en door warm maken (dat je m nergens meer kan vast pakken) krukas lagers erin laten vallen (doordat het alu blok uitzet van de hitte valt het lager er zo in). dan het blok opnieuw warm maken inclusief lager en dan je krukas erin laten vallen (weer omdat het lager uitzet door de hitte).

de andere manier, lagers flink warm maken op een lager plaat, een verf fohn of een oventje. ze op de krukas laten vallen dan laten afkoelen.
de carter flink warm stoken weer dat je ze niet meer kan vast pakken. en dan kan je de krukas zo inclusief lager in het carter laten vallen, carter laten afkoelen dan vloeibare pakking aanbrengen, ander carter helft het zelfde en dan die erop laten vallen.

dan het blok een uur laten liggen zodat het helemaal is afgekoeld, krukas centreren en als aller laatste de keeringen erin
 
*je krukas centreren doe je voordat je je keringen plaatst*

je krukas centreren is eigenlijk het in het midden slaan van de krukas omdat hij eigenlijk altijd verder naar 1 kant zit dan de andere (vaak de kant waar je hem al eerste inn hebt gemonteerd.
Wat heb je nodig: je gereviseerde blok, een rubbere of kustof hamer, en koude carters. begin pas met centreren als je carter en alles volledig is afgekoeld, omdat als iets warm is het een vertekend beeld kan geven.
zorg ook dat je hamer schoon is en in degelijke staat, het moet natuurlijk niet zijn dat als jij een lichte tik ermee geeft dat alle stukjes kunstof van de hamer afbreken en je lager/ carter invliegt

ik geef altijd als eerste een tik aan de kant waar ik m als eerste in heb gezet, je moet hem eigenlijk net zoveel kleine tikjes geven totdat je krukas echt soepel rondgaat, daarmee bedoel ik wanneer jij 1x eraan draait dat die dan nog een tijdje moet uitdraaien en niet zo gauw je stop met draaien de krukas ook gelijk stilvalt. het kan zijn dat die tikjes nodig heeft aan beide kanten, neem hier je tijd mee en probeer niet overhaastig te werken en sla ook met beleid. liever 10 zachtere tikkjes dan 1 veels te harder.

ook nog een toevoeging ik raad altijd voor alles c3 lagers van skf met stalen kooi aan, tegen de tijd dat je c4 of andere lagers nodig hebt heb je zelf wel uit gevogeld waarom ;).
 
Vergeet er vooral geen krukas moeren aan de krukas te draaien als je gaat centreren.. Anders heb je kans dat je de krukas al beschadigd, en kan je opnieuw beginnen. En tikken met beleid. Niet als een idioot erop gaan rammen, want dan gaat je krukas uit center.
 
image.jpgNu heb ik de lager der niet helemaal opgekregen en krijg ik hem er niet meer af help please
Post automatically merged:

Euhm dit is ook niet goed shit kan ik dit nog gebruiken
Post automatically merged:

image.jpg
 
Last edited:
Verkleurde lager weggooien idd deze is te warm geweest.
Persoonlijk vind ik het makkelijkst als je de lagers in het carter legt en opnieuw verwarmd.
Een tip met warm maken van het carter. Deze is warm genoeg als je er op spuugt en de spuug er direct als een soort balletje afrolt. Hij begint gelijk te koken hij mag niet op zijn plek blijven liggen.

Verder snel te werk gaan en alles klaar leggen wat je nodig kan hebben. Zodra je het lager in het warme carter legt trekt de warmte direct in het lager waardoor je niet veel tijd hebt mocht je hem nog een tikje moeten geven om dieper te komen.
 
Als een hydraulische raam pers kan gebruiken dan proberen het lager erop te persen, alleen persen op de binnen schaal natuurlijk met een pijp, je wilt de kogels niet belasten

.1781_snaps.jpg
 
1 kant van het carter verwarmen.. Goed heet.

Dan valt het lager zo erin. Wel zorgen dat hij zo recht mogelijk erin gaat.

Dan het zelfde carter opnieuw verwarmen (alleen niet op je lager richten) Je kan ook de brander op de buitenkant van het blok houden..
En daarna steek je de krukas er zo door.

Dan laat je het grote deel afkoelen zodat er vloeibare pakking op kan. (bij de heet werkt het niet)

Kleine carter verwarmen, lager erin doen.. Opnieuw verwarmen zonder op het lager te richten..

En dan kleine carter tegen het grotere carter drukken (gebruik iets zodat je niet je handen verbrand.

Het is verder niet erg als de carters voor 3mm op elkaar zit..

Dan de blok bouten erin.. En om en om kruislinks een beetje aandraaien.. Als je dit met beleid doet, trek je de delen vanzelf naar elkaar toe. En er voor zorgen dat alle boutjes even per keer aangedraait word.


Als je gaat centreren zou je ook aan de binnenkant van de carters nog een beetje kunnen verwarmen (zorg er wel voor dat je niet te lang op 1 plek blijft. Door te verwarmen kunnen de lagers iets makkelijk zetten..

Als de krukas na centreren soepel 3 rondjes kan draaien zit je goed.

Even wachten als het blok een beetje afgekoeld is.

Dan de keeringen aan de binnenkant (waar de krukas draad) een beetje invetten en ook de buiten rand..

En dan keerringen monteren..
Post automatically merged:

Als een hydraulische raam pers kan gebruiken dan proberen het lager erop te persen, alleen persen op de binnen schaal natuurlijk met een pijp, je wilt de kogels niet belasten

.View attachment 57480


Dat werkt alleen om de lagers in het carter te krijgen.. Voor de krukas moet je alsnog verhitten. Lagers op de krukas persen is wel het domste idee ooit.. Omdat je de krukas ook uit balans kan drukken..
 
Back
Top