Krukaslager diep genoeg in carter?

devin

Well-Known Member
ik heb een vraagje:

ik heb mijn waterpomp van mijn piaggioblok vervangen en nu moet ik de krukaslagers opnieuw in het carter stoppen..

ik heb nieuwe lagers gekocht en vandaag in het carter gezet, maar ze steken nog een stukje uit... mijn vraag is of dat hoort of dat ze echt helemaal gelijk moeten zitten met het carter..

 
Advertisement - register to remove this

Ze steken altijd wel iets uit, maar het is lastig om te zeggen of ze exact goed zitten. Maar als je de lagers erin zet, geef je ze gewoon nog een tikje, en je hoort aan de ' klank' die er vanaf komt of hij tegen het carter aan zit of niet. Maar zal ik je even iets heel lulligs vertellen?

Je kan je waterpomp ook reviseren zonder je carter te hoeven splitsen, het koelvloeistofbuisje uit je blok trekken, en je kan zo met een dopje 8 bij het schoepje van de waterpomp :X
 
Hey, ik heb vandaag ook zo'n setje gekocht, maar mij werd vertelt dat je de lagers eerst voorzichtig op de krukas moet tikken (op de binnenste ring van het lager slaan).

Dus als je dat links en rechts op je krukas hebt zitten, dan je carters verwarmen (let er vooral op dat je je waterpompradje niet laat smelten, of dat pakking rubbertje daarachter)

Daarna de boutjes van beide carterhelften kruislings aandraaien. Zit dit vast, dan zul je merken dat het niet zo soepel loopt, dus nu zachtjes met een hamer (ijzeren hamer zeiden ze) op de krukas tikken (dit doe je door de moer op de as te draaien, zodat je de schroefdraad niet beschadigd). Even checken, anders op de andere kant slaan (voorzichtig he, gewoon tikjes, niet rammen..). Nu zou die volgens de dealer soepel moeten lopen

Nou succes, ik ga het volgende week doen

Groet Jeffrie
 
Pronk said:
Ze steken altijd wel iets uit, maar het is lastig om te zeggen of ze exact goed zitten. Maar als je de lagers erin zet, geef je ze gewoon nog een tikje, en je hoort aan de ' klank' die er vanaf komt of hij tegen het carter aan zit of niet. Maar zal ik je even iets heel lulligs vertellen?

Je kan je waterpomp ook reviseren zonder je carter te hoeven splitsen, het koelvloeistofbuisje uit je blok trekken, en je kan zo met een dopje 8 bij het schoepje van de waterpomp :X

mm.. dat had m'n dealer ook wel eens wat eerder kunnen zeggen.. maar dat was toch niet gelukt in mijn geval denk ik, want hij lekte koelvloeistof en ik heb het asje er met een hamer uit moeten slaan omdat hij helemaal was vastgerot.. maarja.. gebeurt is gebeurt.. zo leer ik er weer wat van :)
 
NOOIT ijzeren hamer gebruiken!

gebruik een koperen proffesionele hamer, mja die kost aardig wat ;)

anyway, ik heb vorige zaterdag ook lagers vervangen van mij piaggio blok
de lagers mogen idd nog wat naar binnen, probeer het blok wat te verwarmen
en neem bv een maat 24 dop en klop op de BUITENkant van de lager, dan gaat ie
er wel vanzelf in.
en idd, je hoort het wel als de lager niet meer verderkan!
 
XoReP said:
Juist gee nijzeren hamer maar een rubber hamer ;)

Hmm... dan heeft die dealer het dus mis.. mja, hij deed het zo al 15 jaar zei hij... (daar hebben wij nu nix aan mja)

Ohja, lagers op je as slaan met een passende buis/bus, op de BINNENring dus he..
 
Jef@Runner said:
Hey, ik heb vandaag ook zo'n setje gekocht, maar mij werd vertelt dat je de lagers eerst voorzichtig op de krukas moet tikken (op de binnenste ring van het lager slaan).

Dus als je dat links en rechts op je krukas hebt zitten, dan je carters verwarmen (let er vooral op dat je je waterpompradje niet laat smelten, of dat pakking rubbertje daarachter)

Daarna de boutjes van beide carterhelften kruislings aandraaien. Zit dit vast, dan zul je merken dat het niet zo soepel loopt, dus nu zachtjes met een hamer (ijzeren hamer zeiden ze) op de krukas tikken (dit doe je door de moer op de as te draaien, zodat je de schroefdraad niet beschadigd). Even checken, anders op de andere kant slaan (voorzichtig he, gewoon tikjes, niet rammen..). Nu zou die volgens de dealer soepel moeten lopen

Nou succes, ik ga het volgende week doen

Groet Jeffrie


OMG kerel! :X

NOOIT op de binnenkant van een lager slaan :s !
 
Inderdaad altijd met een koperen hamer de krukas balanceren. Dit omdat je met een ijzeren hamer de schroefdraad van de krukas kapot kunt slaan en omdat koper zachter is als ijzer sla je dit eerder een ""butsje" in. Heb je geen koperen hamer is een houten of rubberen ook goed.
 
@ jostefa 8P

1 - beter professionals dan mensen die alleen maar vragen over wat voor sproeier ze moeten gebruiken met een leovinci uitlaat
2 - koper zuigt niet (misschien voor jou?? ze zijn idd prijzig)
3 - verander je citaat meteen ff, kleuter...
____________________________________
ff ontopic:

idd nog iets dieper.. t steekt nu ong. 0.5 mm uit... je kan nog wel 0.3 mm dieper...
 
melf #50 said:
lagers moeten gewoon eerst in het carter....


pcies, lager eerst in 1 van de carters (vaak doen we eerst onstekingskant)
dan krukas erin zetten die buiten leggen zodat die kan koelen en dan andere carter verhitten lager erin en dan het setje inelkaar zetten.\

No Prob :X
 
Jef@Runner said:
Maar wat is er dan makkelijker aan;

- de lagers eerst in het blok doen, ipv
- de lagers eerst op de krukas ?


het gaat niet om makkelijk maar om het feit dat ie dan WEL blijft lopen.

de lagers zitten gewoon te dicht op de krukas als je de lagers eerst op de krukas zet.
 
Back
Top