Krukas vervangen GY6.

rgw

New Member
Ik wil de krukas met lagers van mijn Peugeot Kisbee dus een gy6 blok vervangen. Speling zowel radiaal als axiaal, en om dat axiaal maak ik mij een beetje zorgen. Tijdens het demonteren zag ik dat er bij de axiale speling niet alleen de krukas speling had maar ook de lagers, die hadden een paar tienden speling in de carters. Na het splitsen kon ik niks afwijkend zien aan de carters.

Door welke oorzaken kan dit komen?
Er zat wel een papieren pakking tussen de carters. Is het misschien beter bij het monteren de papieren pakking weg te laten en deze te vervangen voor alleen vloeibare pakking?
 
Advertisement - register to remove this

Papieren pakking weer toepassen , anders verklein je de afstand tussen de carterdelen . (het is weinig , maar toch ) ..
4-Takt Krukas koop je incl . er op geperste lagers , en tandwiel voor Oliepomp (meestal 16 Tands ).
Montage Tip : Krukas (incl. Lagers ) 24 Uur in het vriesvak leggen , Carters warm maken met HeatGunn , of Carters op een Multigrill / Tosti ijzer leggen , als Carters warm zijn , en de Krukas en lagers koud zijn , valt het spul er zo in.
 
Standaard krukas voor dat blok is bepaald niet echt van hoge kwaliteit.. (elke china krukas is troep) Zo er zelf eerder zo`n 101 octane of die naraku erin doen.
Lagers kan je er helaas niet zomaar even eraf halen omdat het ketting tandwiel op tijd staat. Dus dat word meteen een complete krukas erin zetten..

Overigens raad ik ook aan om die kartonnen pakking te gebruiken i.p.v vloeibare pakking.. Aangezien er olie onder in het carter zit.. Die kartonnen pakking zal niet gaat lekken..

Maar als er bij vloeibare pakking een stuk aan de onderkant los komt, dan is het hebben van een olie lekkage meteen een stuk groter..

Dus dat met kartonnen pakking is veel veiliger.
 
Bedankt voor jullie reacties.
Ik zat inderdaad al een beetje te kijken naar een kwalitatief wat betere krukas.

Dan ga ik in ieder geval gewoon een papieren pakking gebruiken.

Hebben jullie enig idee wat een oorzaak zou kunnen zijn van de axiale speling? Ik kon de krukas met lagers en al een paar tienden heen en weer bewegen in de carters. Dat kan toch bijna niet door slijtage komen?
 
..Oorzaak kan zijn ...
te lange tijd met te weinig of met slechte olie hebben gereden.
Veel Km`s .. dus gewoon slijtage , of veel Km`s met te weinig en of oude/ slechte Motorolie.
Vaak plankgas vertrekken met koude Motor.
Slechte /afdichtende zuigerveren , zodat Brandstof in het Carter beland , en Motorolie verdund word met Benzine en slijtage veel groter word i.v.m gebrek aan juiste smering.
 
Bedankt voor jullie reacties.
Ik zat inderdaad al een beetje te kijken naar een kwalitatief wat betere krukas.

Dan ga ik in ieder geval gewoon een papieren pakking gebruiken.

Hebben jullie enig idee wat een oorzaak zou kunnen zijn van de axiale speling? Ik kon de krukas met lagers en al een paar tienden heen en weer bewegen in de carters. Dat kan toch bijna niet door slijtage komen?


Welke motor olie gebruik je? Ik raad je aan om echt bij 5w40 te blijven bij dat blok...10w40 is voor een koude start (blijft de olie veelste dik en zal daardoor erg traag gaan lopen door de olie kanaaltjes, waardoor draaiende delen dus vaker in het begin zonder nieuwe aanvoer olie komen te staan.. 5w40 is wat dunner en vloeit dus sneller door het blok.

Ik zou er alleen 10w40 erin doen als het echt 40 graden celcius buiten.. Maar bij normale gangbare temperatuur 5w40 gebruiken. (als je het blok al ooit eens open hebt gehad snap je waarom.. Die oliekanaaltjes zijn echt heel erg fijn.. Dus dikkere olie loopt daar bij koude start minder makkelijk erdoor.

Trouwens van de krukas lagers hoef je niet veel te vervangen, dit is vaak gewoon slecht spul wat erop zit. Ik heb paar maanden geleden ook zo`n blok gekocht maar dan voor de peugeot kisbee..
Dat blok wat ik gedemonteerd had had een defect lager aan de kant van de timing ketting.. De hele kooi was gewoon scheurd.... Dus vorige eigenaar had dus ook waarschijnlijk een olie probleem.
 
Back
Top