Krukas vast

x8racer

Zoutelande-Crew
Ik heb een probleem.... Een tijdje geleden, week of 4, had ik een vastloper. Zuiger was kapot maar cilinder overleefde het, allebei 15000 km oud. Dus ik had toen gelijk een nieuwe zuiger erin gedaan, maar deze liep weer vast, na 1/2 minuten stationair draaien nadat ik alles gemonteerd had. Nou was ik vergeten mn cilinderkop schoon te maken waar misschien nog wat stukjes zuiger/zuigerveer hebben op gezeten, dus ik dacht dat zal de oorzaak wel zijn geweest. Nou ik had dus een aantal weken geen tijd om het hele zooitje te maken dus vandaag had ik weer eens tijd.

Ik begon dus, ik draai ff aan mn krukas en ongeveer op het ODP ging ie wat stroef. Dat vond ik al wat vreemd dus ik draai er nog een paar keer aan, maar het bleef stroef gaan, tot ie op een gegeven moment helemaal vast zat, er is bijna geen beweging in te krijgen. Iemand enig idee hoe dit kan/wat er kapot kan zijn?
De krukaslagers zijn nog niet zo gek oud, 1000 km ofzo.
Dus ik vrees dat die 2 vastlopers van mn zuigers dus zijn veroorzaakt door iets wat niet goed zit bij mn krukas.

(setup is: ori 50cc , NRX, Speedcontrol, 17,5mm, voor het geval dit er iets toe doet.)
 
Advertisement - register to remove this

Alle lagers weer nalopen, dus naaldlager (om pistonpen), krukaslagers en als laatste het bigend lager van de krukas en het zou best kunnen dat die door de los slingerde stukjes nu verrot gedraait is....
 
rommel van een scoot om op te voeren . ik heb nu eenje thuis . 19mm mal carb spruitst membr . mhr repliac 47mm cil .mal cdi afstelb zx uitlaat en mal vario+cluch. doet voor geen moer . zelfs noet met een mal gear . deze scoot reageert slecht en frustreerd mensen . kortgezegt : LANG leven de minarelli en de piaggio.
 
Originally posted by g_samsonsr
rommel van een scoot om op te voeren . ik heb nu eenje thuis . 19mm mal carb spruitst membr . mhr repliac 47mm cil .mal cdi afstelb zx uitlaat en mal vario+cluch. doet voor geen moer . zelfs noet met een mal gear . deze scoot reageert slecht en frustreerd mensen . kortgezegt : LANG leven de minarelli en de piaggio.
:| Boeiend.........
 
Originally posted by MaRossi
Alle lagers weer nalopen, dus naaldlager (om pistonpen), krukaslagers en als laatste het bigend lager van de krukas en het zou best kunnen dat die door de los slingerde stukjes nu verrot gedraait is....
Naaldlager+zuiger+cilinder zitten er op dit moment niet op.
Big-end lager is toch het lager waar de onderkant van de drijfstang aan vast zit, dus tussen de krukaswangen? Zo ja, dan lijkt het me niet dat het deze is want het is puur mn krukas zelf die ik niet kan bewegen. Drijfstang kan ik gewoon bewegen.
 
Originally posted by zagon
ok, ik denk dat er stukkies zuiger (veer) tussen je lagers zitten;)
Dat zou kunnen ja, maar hoe komen die daar? Zuiger was niet aan de onderkant beschadigd, alleen het stuk tussen de twee zuigerveren was gedeeltelijk afgebroken en de zuigerveren zelf, dus dan kunnen ze toch niet naar onderen zijn gekomen? Of ze moeten door de spoelpoorten gaan :? Ik ga eens proberen of ik iemand kan vinden die mij wil helpen om mn blok te splitsen want zin om naar een dealer te brengen heb ik niet, maar splitsen heb ik nog nooit gedaan en heb ik het gereedschap niet voor.
 
Mm zit dus maar een ding op, blokje openhalen. Tis ieder geval iets met de as en daar kan je zo nooit bij.

ik persoonlijk denk dat het je big end lager is, ik had het ook, krukas draaide superstroef en zat op gegeven moment ff klem, bij mij ware alle lagers gaar gestampt, dus gelijk een hele nieuwe as gekocht. Succes ermee
 
Er zijn gewoon stukjes zuiger + zuigerveer tussen je krukaslagers gekomen... En als je je afvraagt hoe die daar komen; ze flikkeren gewoon door je spoelpoort naar beneden, wanneer het kapot gaat, en je zuiger omlaag gaat...

Splitsen dus :)
 
Er zitten denk ik inderdaad stukjes vastlooptroep tussen de krukas waar het niet hoort. Dus splitsen. En, dat zou ik doen, al je lagers + as vervangen om niet nog meer problemen te krijgen.
 
Ik denk dat er stukjes tussen de krukaslagers zijn vandaar dat hij niet goed dan draaien of zelfs dat hij gewoon klem komt te zitten. Kijk gewoon heel goed of het de lagers niet zijn. Zoniet, dan kunnen de tandjes beschadigt zijn... (dat wordt dan een nieuwe krukas<<)

Veel Succes!!!
 
Ja ik wil het ook wel graag weten :rolleyes: Maar eh ik laat het over een tijdje nog wel eens weten wat het was, wegens chronisch tijdgebrek heb ik nog niet gekeken. Blok ligt er bijna af, alleen nog blokbout eruit halen en dan gaat het feest beginnen. (al moet ik nog ergens poulitrekker regelen :( )
 
Schop omhoog!

Ging net om een poulitrekker bij mn dealer en vertelde verhaaltje dat ik em wilde gaan verkopen, dus hij wilde em wel kopen. Vraagje aan jullie is het een goed bod of niet:

Hij geeft er 800 euro voor zoals ie nu is, dus met krukas vast en uit elkaar liggend. NRX, 17,5 mm carb mag ik houden.

Scooter is van begin 2000, 16000 km gelopen. Is veel aan vervangen, zoals vering, pas nieuwe band, pas nieuwe achterpouli's, nieuwe zuiger, krukaslagers zijn al eens vervangen, 2 kappen bijna nieuw, andere met wat bijgewerkte schaafplekjes.
 
Back
Top