Krukas vast...

Stevie

grmblfffsss
Inderdaad, me krukas ZAT vast. Heel vaag allemaal, zal het ff uitleggen:

Ik rijd op me scootertje, net 6 km van huis, en ineens hield me scooter in. Ik laat gas los, motortje blijft lopen maar neemt snel in toeren af. Ineens, boem, motortje valt uit. Ik denk: owneej, me cilindertje in stukjes. Dus ik probeer ff te kicken. Dat ging nog goed, hoorde gewoon compressie. Na 3 keer kicken zat de boel vast. Echt heel vaag, maarja, iets forceren is ook niet goed, dus ben maar naar huis gelopen om daar meteen cilinder eraf te halen.

Cilinder is nog 100%, echt helemaal perfect. Alleen stak de drijfstang gewoon recht vooruit. Hij zat zeg maar vast/klem.
Dus ik spuit er een paar liter wd40 in, en een boel remreiniger, ik draai de krukas een beetje. En verdraaid, alles ging steeds soepeler lopen. Nog meer wd40 erin gespoten, en nu loopt het allemaal weer redelijk soepel. Heb bijna de neiging om de cilinder erweer op te monteren, en verder te gaan met me dagplanning.

Maar ik vraag me af, hoe dit kon gebeuren. Blijkbaar ging de krukas zo enorm stroef lopen, dat me motortje uitviel, en de krukas muurvast zat. Maybe zijn ook me lagers kapot, maar dat lijkt me ook weer stug, omdat het nu weer allemaal lekker draait. En het was ook meer de drijfstanf die vast zat, de krukas zelf eigenlijk niet.

Iemand idee wat de oorzaak hiervan kon zijn? Te weinig olie lijkt me niet, want oliepomp zit er nog gewoon op + elke 5 liter benzine komt er 150 ml castrol super tt olie bij.
 
Advertisement - register to remove this

Originally posted by Bart Nrg Mc2
Het enige waar het aan kan liggen is je big-end lager... Toch een vreemd verhaal...

Mja, maar het draait nu dus weer wel. Ben er nog niet zo lang mee bezig geweest, maar het blok 2 keer vol te hebben gespoten met wd40 & remreiniger ging het allemaal al een stuk vlotter. De drijfstang loopt nu weer zo soepel dat hij weer gewoon naar beneden valt, en niet recht vooruit blijft steken.

Maar...de drijfstang klemt nog wel een beetje als ik de krukas wat heb gedraait. Dus, op het ene moment beweegt de drijfstang heel soepel, en op sommige punten blijft hij een beetje klemmen. Misschien dat als ik hem nog es een keer volspuit met wd40 dat het dan helemaal soepel verloopt.
 
Originally posted by R-U-D-G-E-R
misschien bikand lager versleten >?

|(

Stevie: als het terugkomt moet je je echt zorgen gaan maken, ik hoop voor je dat het gewoon iets was wat er tussen zat ofzo wat je door het spuiten weg hebt gekregen....
 
Dit is natuurlijk nooit goed en komt niet zomaar.. Blok splitsen lijkt mij het beste, heb je tenminste zekerheid.. Suck0rs wel natuurlijk..
 
Is gewoon std. krukas met std. lagers. Er klopt inderdaad iets niet, want de drijfstang verloopt dus niet soepel.

Ik heb me blok al van me scooter afgehaalt (jemig, nog nooit zo enorm zitten kutten). En als ik morgen tijd heb ik ga ik er even mee naar de scooterdealer. Denk inderdaad dat het de lagers zijn van de big-end. En op dit gebied ben ik nog aardig noob. Bedoel, kan je die lagers gewoon vervangen, of moet je dan nieuwe krukas aanschaffen?

En als het blok gesplitst wordt...meteen een goeie krukas erin, of als deze as nog voor verder gebruik geschikt is, deze as behouden en er een stel C4 lagers in monteren? Want een std. as kan mijn setup toch wel aan (zie profile)?
 
Originally posted by theblueracer
Ik had die gilar er niet meer opgelegt met deze as.....

Doe ik ook niet. Ben dolblij dat die cilinder nog leeft. Is voor mij toch een beste dure aankoop geweest. Die cilinder komt er dus echt niet eerder op, voordat ik zeker weet dat alles weer 100% is. Want als je drijfstang ineens muurvast zit, klopt er toch iets niet....denk ik.

Ik had in het begin namelijk nog het idee dat met behulp van wat wd40 en goed reinigen dat alles weer heel soepel ging lopen. Maar dat is dus niet het geval. Het draait wel, maar de drijfstang blijft gewoon klemmen. Niet echt goed dus...
 
ik ozu een nieuwe as kopen (doppler oid), nieuw bigend-lager vind ik geen optie, want het is je std as, om daar geld in te investeren is dom. beter koop je gewoon een nieuw dopplertje met c3 lagers
 
Originally posted by $aint
ik ozu een nieuwe as kopen (doppler oid), nieuw bigend-lager vind ik geen optie, want het is je std as, om daar geld in te investeren is dom. beter koop je gewoon een nieuw dopplertje met c3 lagers

Jahaaa....dom. Wat is dom. Ik zie zelf de krukas niet zo gauw stuk gaan. Alleen de lagers lijken me een probleem. Ik denk, als het me 100 euro spaart om me krukas te behouden, ik er alleen goeie nieuwe lagers in monteer. Ik zit financieel erg krap de laatste tijd.
 
Originally posted by Stevie


Jahaaa....dom. Wat is dom. Ik zie zelf de krukas niet zo gauw stuk gaan. Alleen de lagers lijken me een probleem. Ik denk, als het me 100 euro spaart om me krukas te behouden, ik er alleen goeie nieuwe lagers in monteer. Ik zit financieel erg krap de laatste tijd.

ja, maar je bigend-lager is gaar, dat vervang je ook niet zomaar ff, hij moet daarna iig weer geklokt worden, al met al ben je ws minstens de helft van een doppler asje kwijt ofsow voor het oplappen van je std krukas (corrigeer mij als ik het bij het verkeerde eind heb:))
 
Originally posted by $aint


ja, maar je bigend-lager is gaar, dat vervang je ook niet zomaar ff, hij moet daarna iig weer geklokt worden, al met al ben je ws minstens de helft van een doppler asje kwijt ofsow voor het oplappen van je std krukas (corrigeer mij als ik het bij het verkeerde eind heb:))

Tuurlijk, als het kwa kosten niet veel uitmaakt, dan komt er een nieuwe, goeie as in. Een doppler dus met C4 lagers. Is wel weer een rib uit me lijf, maar de scooter moet weer lopen. Ik zal het wel zien. Komt wel weer verdraaid slecht uit, me school begint over een weekje weer...dus duurt ff voordat me scooter weer loopt denk ik :'(
 
Gewoon lekker doorrijden zo. Gaat alles lekker naar de klote. Je mag blij zijn dat je geen motorschade heb. Dit is een teken dat er iets goed versleten/kapot is.
 
ik d8 misschien een versleten bigend lager, dat zo heet wordt en zoveel uitzet dat ie gaat klemmen? ZOu alleen niet verklaren dat wanneer je er wd40 inspuit hij weer gaat lopen..
 
Originally posted by Tim
ik d8 misschien een versleten bigend lager, dat zo heet wordt en zoveel uitzet dat ie gaat klemmen? ZOu alleen niet verklaren dat wanneer je er wd40 inspuit hij weer gaat lopen..

Mja, met wd40 gaat het nog niet al te best hoor. Het is gewoon stuk, en wat er stuk is, kom ik pas achter als het blok gesplitst is. En ik zit er over na te denken om deze keer zelf het blok te splitsen.
 
Back
Top