krukas moer met locktite

hallo, ik heb een paar dagen geleden mijn gilera runner afgeleverd bij de dealer om een service erop te laten doen. ik nam aan dat het maar 100 euro max zou kosten maar word vandaag gebeld dat het 700 euro gaat kosten omdat de moer van mijn krukas "gelijmd" is. ik vroeg voor fotos en die heb ik hieronder geplakt.

krukas 1.jpgkrukas 4.jpgkrukas 3.jpgkrukas 2.jpgwat ze lijm noemen is toch gewoon locktite. ja de lager ziet er niet fantastich uit maar ik zou de moer weer gewoon op kunnen schroeven zonder problemen of heb ik het helemaal mis
 
Last edited by a moderator:
Advertisement - register to remove this

het schroefdraad lijkt er nog prima uit te zien.
Weet niet wat je allemaal wou laten doen maar voor 700eu neem ik aan dat ze een complete blok revisie doen, nieuwe banden, nieuwe remmen en een nieuwe kappenset monteren
 
Ben het eens met 4slaf4life..., 700 euro is wel heel erg veel!

Wat ik zie, is dat de borgmoer totaal versleten is!
De 3 randen zijn totaal weggevreten, om het zo maar even te zeggen.
Ik betwijfel ook ten zeerste of dit wel de originele moer is!?

Loctite hoort op die plek dus niet te zitten!
 
Last edited:
Zou er een nieuwe moer op laten monteren, schroefdraad kunnen ze schoommaken met een borsteltje.

700 euro is een totale blokrevisie met nieuwe krukas, lagers, cilinder enz enz.
 
oke, dus als ik het goed begrijp. de borgmoer moet vervangen worden dat als eerste. de schroefdraad dan met een borstel schoonmaken en dan weer in elkaarzetten en klaar is kees. de scooter ging alleen voor een service niet voor een heel blokreviesie. de scooter rijd perfect maar wilde gewoon zeker weten dat alles goed was.
 
Nieuwe, juiste moer erop, dunkt me dat dat goed gaat komen.
Zou het kunnen dat de moer zijn beste tijd heeft gehad en daarom er gebruik gemaakt is van Locktite?
Groet,
 
Als ik naar een nieuw exemplaar kijk, denk ik dat de oude z'n beste tijd wel gehad heeft...
Zie ook pic 3 in beginpost..., ziet er niet uit!
Ter vergelijking, zie pic hieronder:

YGwmkAF.png


Ik ging uit van 3 randen, maar het zijn er 2.
Dit type moer kan men maar 1 maal gebruiken..., eenmaal los geweest moet men dus een nieuwe plaatsen.
Beste is ook om een borgmoer te plaatsen welke een nylon (borg) ring heeft.

Het lijkt er ook sterk op dat er 2 soorten loctite gebruikt zijn...
Schroefdraad afdichter (kleur wit), welke gebruikt wordt om schroefdraadverbindingen binnen een systeem af te dichten.
En loctite borgmiddel (kleur rood), voor het borgen en afdichten van schroefdraadverbindingen die met normaal handgereedschap moeten worden gedemonteerd.
 
Last edited:
oke, ik ga ze morgen bellen en vragen hoe veel het gaat kosten voor een nieuwe borgmoer en dan alles weer in elkaar zetten, als het te veel is doe ik het zelf bij duinstad autos. erg bedankt voor alle hulp!!
 
ik heb ze net gebeld, blijkbaar is de schroefdraad zo versleten dat een hele nieuwe krukas er in moet. ik zie niet waarom hij niet schoon gemaakt zou kunnen worden, nu willen ze ineens 500 euro inplaats van 700, weet ook niet waarom. lijkt het krukas ook te versleten voor jullie? of probeert hij gewoon meer geld van me uit te halen? het liefts heb ik mijn scooter daar zo snel mogenlijk weg
 
Haal je scooter daar maar gewoon zo snel mogelijk op en kijk zelf goed, of post een paar duidelijkere foto's zodat wij mee kunnen kijken. Je kan ook altijd nog naar een andere zaak gaan.
 
ja ga ik doen, morgen ga ik hem ophalen. mijn plan is om het gewoon zelf te doen. ik heb een email gestuurd naar duinstad autos om te vragen of ik aan mijn scooter mag sleutelen. is het een ingewikkeld proces om alles weer in elkaar te zetten? ik kijk veel youtube filmpjes erover maar zou het vervelend vinden als ik iets verkeerds in elkaar zet. ik weet wel best veel over autos maar niet erg veel over scooter motors
 
Als je al wat kennis over auto's hebt kan je na het kijken van een paar videos dat ding zonder moeite uit- en in elkaar halen. Je hebt er ook geen speciaal gereedschap voor nodig behalve een vario- en koppelings blokkeersleutel. Maar die kan je beide ook met een slagmoersleutel los krijgen.
 
perfect! laatste vraag nog, zijn de 50cc runner motors van 2006 hetzelfde of tenminste vergelijkbaar met de mijne (2011) ik zie veel reparatie videos waar ze de carterpan loshalen en uitleggen hoe alles gedemonteerd word maar dat zijn de oudere runner modelen
 
Of er een verschil zit tussen die 2 weet ik niet. Maar alle scooter variateur overbgrengingen zijn (op verschillende maten na) vrijwel identiek. Dus wat je onder jouw scooter aantreft zal hetzelfde of vrijwel hetzelfde zijn als op de video's
 
Ben het eens met 4slaf4life..., 700 euro is wel heel erg veel!

Wat ik zie, is dat de borgmoer totaal versleten is!
De 3 randen zijn totaal weggevreten, om het zo maar even te zeggen.
Ik betwijfel ook ten zeerste of dit wel de originele moer is!?

Loctite hoort op die plek dus niet te zitten!

En dan ook nog de verkeerde loctite voor gebruik.. Zie het rood al aan de krukas zitten.. Blauw was al meer als voldoende om de moer te bevestigen.
 
Back
Top