Krukas moer loopt los

D

Deleted member 68514

Guest
Nu is alles goed en nieuw. En nu loopt bij de Vario de krukas moer eraf. Lock tide?
Sym Orbit 2,2014, alles origineel Sym.
9.000km 4 takt bromscooter.
Gladde bus en geen varioring.
Ontgrensde cdi.
Als ik de krukas moer niet permanent vast krijg moet er een andere krukas in.
Ooit heeft er iemand het wijze idee gekregen om er een andere in te zetten met hele vreemde schroefdraad.

Zo vreemd, dat ze bij de ijzerhandel, geen identieke nieuwe moer hebben.
En die hebben echt alles, dus ik denk dat de moer versleten is.
Nu gaan we morgen m weer vastdraaien en met locktide vast zetten.
Als t aan mij ligt vast lassen. Maar goed. Nu kan ik elke oplossing gebruiken..
 
Last edited by a moderator:
Advertisement - register to remove this

Heb je de moer met 38 Nm vastgezet?
Ik gebruik voor die moer nooit Locktite en hij loopt ook nooit los dus het zou niet nodig moeten zijn, maar het mag wel. (de blauwe dan middel sterk)
Een nieuwe moer kan ook helpen.
 
Heb je de moer met 38 Nm vastgezet?
Ik gebruik voor die moer nooit Locktite en hij loopt ook nooit los dus het zou niet nodig moeten zijn, maar het mag wel. (de blauwe dan middel sterk)
Een nieuwe moer kan ook helpen.
Met luchtsleutel vast gezet.
Maar zoals ik al zei is het geen gewone moer, dus ook geen gewone draad. Zie mijn uitleg hierboven
 
In een ander topic had je het al eens over die moer.
Antwoord was:

Zet je er toch een andere krukas erin als die fanplaat niet vast gezet kan worden of de moer niet erop gaat.. Lijkt mij een normale gang van zaken.
Dan is duidelijk de krukas draad niet in orde. Meeste scooters boutjes verkopen ze bij de ijzer speciaal zaak niet.. Die hebben alleen de standaard spullen liggen.
 
Hoeveel werk gaat daar in zitten? Het vervangen van de krukas?
Ik doe namelijk niks meer achter de carterkap.
Beter voor mijn hart.
T blok is perfect.
Ik zal de prijs opzoeken. Kunnen jullie mij vertellen hoe lang een goede monteur erover doet het te vervangen.
20200228_174903.png20200228_174939.png

Nummertje 9 of 10?
Pff, andere draad tappen?
Oké, ik ben bang en bijna overtuigd dat als ik wéér een kap open maak er wéér verassingen te boven komen. Zoals bij elk onderdeel van deze scooter.
 
Last edited by a moderator:
Passen niet, ik ben bij een ijzerhandel geweest die alleen bouten en moeren enz hebben. Geen vervangende moer! Serieus!
Jullie zouden een bus moeten huren en allemaal eens moeten kijken naar die scooter.
Bedrading? Spaghetti...maar werkt..zelfs met 5 IPV 6 stekkertjes in de CDI.
Vario zat vast met halfpoullie zonder tandjes.
Eeeuh..om 1 kap eraf te halen had ik soms 3 soorten sleutels nodig, voorkap; inbus, platte of kruiskop schroevendraaier én thorax.
Heb zelf alle schroeven vervangen door goede, wel verkeerde kleur, maar heb ik zwarte spuitbus voor.
Ff denken....
Km teller kabel, werkte, totdat ik mijn remlicht schakelaars moest vervangen en hem aanstootte.
Ik heb geen kickstarter, dus remlicht schakelaars nodig.

Blok is super.
Verder werkte alles, maar blijf eraf.
T lijkt alsof het 3 scooters in 1 zijn.

Die carterkap hoeft niet meer open als die moer vast blijft zitten.
Oww, was een nieuwe moer maar de oplossing! Echt zelfbouw.
Ik wil gewoon rijden. Ik rij graag middag in de nacht. Ik beheer een buurtpreventie, 7.000 leden en breng graag midden in de nacht de pakken flyers rond.

Navigatie en muziek in mijn oortjes. Heerlijk. Ik heb vanaf mijn 12e altijd met iets dat op brandstof loopt gewerkt en als vervoermiddel gebruikt. 3.500.000km oa als koerier. Ik hou vd weg, en zit te diep in de kosten om eruit te stappen. (Scooter verkopen)
 
Last edited by a moderator:
Met die link zeg ik ook niet dat het een normale moer is, lijkt er misschien wel op, maar de spoed van de draad kan totaal anders zijn als dat de ijzerhandel verkoopt. Als je de diameter van de schroefdraad meet met een schuifmaat en dan de schroefdraad spoed opmeet met een schroefdraad-meter kan je aan de hand van tabellen bepalen of het een bestaande schroefdraad is of een door SYM zelf ontworpen draad en je dus hun moer moet kopen. Het zou tegen het loslopen een rechtse draad moeten zijn.
1192_snaps.jpgDraadmeter.
 
Passen niet, ik ben bij een ijzerhandel geweest die alleen bouten en moeren enz hebben. Geen vervangende moer! Serieus!
Jullie zouden een bus moeten huren en allemaal eens moeten kijken naar die scooter.
Bedrading? Spaghetti...maar werkt..zelfs met 5 IPV 6 stekkertjes in de CDI.
Vario zat vast met halfpoullie zonder tandjes.
Eeeuh..om 1 kap eraf te halen had ik soms 3 soorten sleutels nodig, voorkap; inbus, platte of kruiskop schroevendraaier én thorax.
Heb zelf alle schroeven vervangen door goede, wel verkeerde kleur, maar heb ik zwarte spuitbus voor.
Ff denken....
Km teller kabel, werkte, totdat ik mijn remlicht schakelaars moest vervangen en hem aanstootte.
Ik heb geen kickstarter, dus remlicht schakelaars nodig.

Blok is super.
Verder werkte alles, maar blijf eraf.
T lijkt alsof het 3 scooters in 1 zijn.

Die carterkap hoeft niet meer open als die moer vast blijft zitten.
Oww, was een nieuwe moer maar de oplossing! Echt zelfbouw.
Ik wil gewoon rijden. Ik rij graag middag in de nacht. Ik beheer een buurtpreventie, 7.000 leden en breng graag midden in de nacht de pakken flyers rond.

Navigatie en muziek in mijn oortjes. Heerlijk. Ik heb vanaf mijn 12e altijd met iets dat op brandstof loopt gewerkt en als vervoermiddel gebruikt. 3.500.000km oa als koerier. Ik hou vd weg, en zit te diep in de kosten om eruit te stappen. (Scooter verkopen)

Dat is nou juist het probleem.. Als je blijft beunen, dan blijf je ook beunen. Een halve fix is geen hele fix.. Half gefixt is heel kapot.
Alleen ik denk niet dat je het aan zal kunnen om die krukas te vervangen. Aan goedkope oplossingen heb je niks aan, aan duurzame oplossingen wel.

Laten doen zijn hele dure arbeids uren.. Tenzij je iemand in de buurt kan vinden die het voor een lage prijs het voor je in elkaar wilt zetten.

Je hebt alleen een krukas nodig met de krukas lagers. Als je de krukas met beleid eruit haalt zou het eventueel mogelijk zijn om de krukas keeringen te laten zitten. En een paar nieuwe pakkingen nodig... En als de krukas erin zit, zal een originele krukas moer gewoon passen zonder locktite.

2x 2sec prrr met de slagmoer sleutel is voldoende om hem goed vast te hebben.. (je moet hem ook niet gaan overdraaien..)
 
Dat is nou juist het probleem.. Als je blijft beunen, dan blijf je ook beunen. Een halve fix is geen hele fix.. Half gefixt is heel kapot.
Alleen ik denk niet dat je het aan zal kunnen om die krukas te vervangen. Aan goedkope oplossingen heb je niks aan, aan duurzame oplossingen wel.

Laten doen zijn hele dure arbeids uren.. Tenzij je iemand in de buurt kan vinden die het voor een lage prijs het voor je in elkaar wilt zetten.
Ja die oplossing is er gelukkig in Eindhoven, ik heb nu een zeer bekwame en gedreven monteur gevonden, een eerlijke, toevallig nog contact mee gehad en de draad vd krukas is idd versleten, eveneens de moer.
Scooter Danny's haalt hem op en gaf hetzelfde advies als jij Eurokit!

Er zitten meer scooterzaken in Eindhoven maar die zijn alleen op de verkoop van nieuwe scooters uit, inclusief onderhoud.
Dus als zo iemand als ik bel dan ben ik niet interessant.
Standaard antwoord is tegenwoordig; over 2 weken hebben we misschien tijd.

Beter een stuk goedkopere scooter monteur die vaste klanten graag heeft.
Had ik eerder moeten vinden.
Het wordt de krukas vervangen.

En als jij én hij onafhankelijk hetzelfde advies geven wie ben ik dan om eigenwijs te zijn?
 
Met die link zeg ik ook niet dat het een normale moer is, lijkt er misschien wel op, maar de spoed van de draad kan totaal anders zijn als dat de ijzerhandel verkoopt. Als je de diameter van de schroefdraad meet met een schuifmaat en dan de schroefdraad spoed opmeet met een schroefdraad-meter kan je aan de hand van tabellen bepalen of het een bestaande schroefdraad is of een door SYM zelf ontworpen draad en je dus hun moer moet kopen. Het zou tegen het loslopen een rechtse draad moeten zijn.
View attachment 52819Draadmeter.
Ik heb vandaag even de schroefdraad van de krukas GY6 aan de vario-kant opgemeten, het is een
rechtse schroefdraad Metrisch fijn, 12 mm x 1.25 mm
(info voor de geintresseerden.)
 
Ik heb vandaag even de schroefdraad van de krukas GY6 aan de vario-kant opgemeten, het is een
rechtse schroefdraad Metrisch fijn, 12 mm x 1.25 mm
(info voor de geintresseerden.)
Ik ga toch voor een nieuwe originele krukas,
Ik zag wel goedkopere krukassen, ook snellere, maar ik heb echt besloten om het een originele Sym Orbit 2 te maken zoals uit de fabriek
 
Back
Top