Krukas moer en koppelingsmoer zitten muurvast

Advertisement - register to remove this

Khebnook niet gezegt dat wd40 kruipolie is het reinigt vet en vuil onder de moer? En hetbmaakt het allrmaal losser
WD 40 is een waterverdrijvend middel, lost geen vet op.
Een goede kruipolie werkt veel1 beter.

Er worden nogal vaak bijzonder eigenschappen toegedicht aan WD40. IK gebruik het als schoonmaakmiddel voor b.v. (fiets) velgen.
 
Ik heb vanmiddag een balhoofdmoersleutel gekocht.
Het kost wat, maar specifiek gereedschap voor het juiste doel is toch wel fijn.
Zo hebben we onlangs een sleutel voor de koppeling, een varioblokkeersleutel en een verentrekker gekocht.
En zo hebben we al heel veel "het juiste gereedschap voor de juiste klus."
Sommige dingen gebruik je maar af en toe.
Scheelt een hoop gedoe en het vernaggelen van je spullen.
Post automatically merged:

Koppelings bout is los alleen bij de krukas moer draait die nog mee
Die moet met een slagmoersleutel toch wel los gaan.
 
WD 40 is een waterverdrijvend middel, lost geen vet op.
Een goede kruipolie werkt veel1 beter.

Er worden nogal vaak bijzonder eigenschappen toegedicht aan WD40. IK gebruik het als schoonmaakmiddel voor b.v. (fiets) velgen.
Kdenk niet dat jij het beter dan google weet
 

Attachments

  • Screenshot_20210619-175521_Google.jpg
    Screenshot_20210619-175521_Google.jpg
    107.5 KB · Views: 13
Koppelings bout is los alleen bij de krukas moer draait die nog mee

Als het zodanig vastzit dat je die niet met een slagmoersleutel loskrijgt dan moet je toch overstappen naar wat extremere handelingen. Allereerst ervoor zorgen dat je krukas goed geblokkeerd zit. Kun je doen met een speciale buzzetti tool die je op de vertanding zet van halfpoulie. Je hebt ook buzetti tool die je in je bougiegat draait zodat je zuiger geblokkeerd wordt. Moer goed verhitten met een gasbrander en dan slagmoersleutel uitproberen. Als het niet werkt. Opnieuw verhitten, ratelsleutel erop en deze verlengen met een buis. Met heftkracht moet je die loskrijgt. Wel je gevoel erbij gebruiken anders buig je een en het ander krom. Dat wil je niet hebben.
 
Heb ongeveer hetzelfde gehad waarbij ik met een verlengde moersleutel het niet voor elkaar kreeg en ook niet durfde.
Zelf heb ik het met een wat sterkere slagmoersleutel laten schrikken en kruipolie. Laat het een keer bij een garage doen als die in de buurt zit en in het vervolg zal het makkelijker gaan.
 
Als het zodanig vastzit dat je die niet met een slagmoersleutel loskrijgt dan moet je toch overstappen naar wat extremere handelingen. Allereerst ervoor zorgen dat je krukas goed geblokkeerd zit. Kun je doen met een speciale buzzetti tool die je op de vertanding zet van halfpoulie. Je hebt ook buzetti tool die je in je bougiegat draait zodat je zuiger geblokkeerd wordt. Moer goed verhitten met een gasbrander en dan slagmoersleutel uitproberen. Als het niet werkt. Opnieuw verhitten, ratelsleutel erop en deze verlengen met een buis. Met heftkracht moet je die loskrijgt. Wel je gevoel erbij gebruiken anders buig je een en het ander krom. Dat wil je niet hebben.

Denk dat het probleem is dat die slag moer sleutel misschien niet zo`n hoog koppel heeft.
De mijn uit Amerika ramt die moer er zo er vanaf zonder al te veel herrie te maken (aircat)
 
Denk dat het probleem is dat die slag moer sleutel misschien niet zo`n hoog koppel heeft.
De mijn uit Amerika ramt die moer er zo er vanaf zonder al te veel herrie te maken (aircat)
Als het een slagmoersleutel is op lucht kan het helpen om wat olie in de luchtinlaat te doen.
Was een tip op motorforum.
Post automatically merged:

Maar is de krukasmoer nu los ?
 
olie moet altijd in de lucht inlaat per zoveel maal.. Anders gaat het gereedschap kapot..

koppel hem dan even af, en doe er dan 3 druppeltjes erin.. Maar zou niet gek zijn om dit om het uur even te doen.
Anders een olie vernevelaar er tussen zetten.
Niet teveel olie in 1 keer erin.. Anders komt het bij de lucht uitlaten weer eruit gelopen.

Belangrijk is ook op hoeveel bar het gereedschap word aangedreven.. Op 3 bar doet zo`n ding niks en is er amper kracht.

Meestal zit je rond de 6 a 7 bar met het gereedschap. Ook bij teveel bar kan het gereedschap van kapot gaan.
 
Zullen we ff met kruipolie of ander smeermiddel uit de buurt van je koppelingshuis blijven anders? Als er wd40 of kruipolie op het loopvlak van je koppelingshuis hebt zitten of het trekt in je voering van je koppeling kan je het wegflikkeren. Warmstoken die handel en dan moet het los komen.
 
Back
Top