krukas mina draait niet

Status
Not open for further replies.

Jules

Banned
mensen,
k ben bezig met mijn minarelli horizontaal blokje te reviseren (rito as + c4 lagers)
maar zodra ik het blokje in elkaar heb, en ik draai de imbusbouten vast (ontstekingskant) dan draait mijn krukas niet meer. terwijl ik ze niet erg strak draai.
als ik ze een halve slag open draai draait ie super soepel.
wat doe ik nu fout?
moet ik gewoon half slagje terug draaien (lijkt me dat de vloeibare pakking dan zo lek wordt als een zeef)
of doe ik iets anders fout?
help me aub.. ik kom er niet meer uit
 
Advertisement - register to remove this

dat is het niet...

het is logisch als je het aandraait dat je krukas dan wat klem komt te zitten (indien je niet met verhitting etc werkt) bij de lagers... gewoon goed vast aandraaien.

daarna kijken aan welke kant de wangen het dichtst tegen het carter aan zitten, dan met een hamer even 1 of meerder tikken geven, totdat ie weer soepel loopt (dit kan je ook horen bij het tikken)... centreren noemen ze dat ;)
 
maarja , als je eerst de kruktappen afschuurd kun je de lagers in het blok zetten en de krukas er zo inzetten , klein tikkie met kunstofhamer en hij zit erin , als je dan het blok in elkaar zet heb je ook nooit geen probleem met vastzittende krukassen ;)

en het voordeel van krukas opschuren is dat je later gewoon je krukas kan vervangen zonder dat je de lagers eruit trekt of beschadigd door slaan met een hamer :)

en ze lopen dan ook niet stuk..
 
ik heb wel met een gasbrander gewerkt,
en het vreemde is, dat als ik ga richten/centreren, hij niet (veel) beter loopt. nog steeds veel kracht zetten om hem rond te draaien. dit heb ik natuurlijk wel geprobeerd..
ik hoorde nu van iemand via msn (niek-h @ forum) dat ie altijd super stroef gaat met nieuwe krukas/lagers, is dat waar of heb ik toch iets verkeerd zitten?
 
als je een blok reviseerd moet ie daarna superlicht gaan....

je moet nu gewoon je blok dichtdraaien (als je dat nog niet had ) en dan kijken of de krukas in het midden zit , sla eerst met een kunstofhamer op de variokant , maar doe er wel een moer op zodat het draad niet beschadigd (voorkomen is beter dan genezen ;) ) dan zou ie na zo'n 3 keer slaan goed moeten draaien...

anders moet je even aan de ontsekingskant proberen..
 
schiet me net iets te binnen.
die afstandsbusjes. een kameraad van me had er 1 laten vallen.
dus hebben we een koperen bus gepakt met exact dezelfde diameter, en die op het oog gelijk afgezaagd.
dat busje is waarschijnlijk niet exact even lang, zou dit kunnen verklaren waarom m'n as zo stroef gaat?
- zijn het nou eigenlijk afstandsbusjes of valt het carter 100% in elkaar en maakt het niet uit als het busje KORTER is (wel als ie langer is..)
 
had het ook bij mij pia blok moet je gewoon op die uiteindes van je krukas slaan(wel met een bout er op want anders sla je je tapeindes kapot)
 
ding draait naar mijn weten altijd stroef in het begin met niewe lagers en krukas.. Ik had dus een rito as met c3 lagers laten plaatsen ( neej niet zelf gebeund;)) en dacht ook al van daMnz... dat ding zit volgens mij echt niet goed maar die man zei dus dat dat een kwestie van "inrijden" was. En inderdaad na een tijdje rijden loopt die zeker soepel:p

ciao
 
draai die bouten gewoon strak vast, met pas bussen uiteraard. Draai je krukas moer op de variokant, en geef 1 goeie mep op de vario kant van de krukas. Op de moer, anders verneukt je het schroefdraad. Dan moet je krukas soepel lopen zonder keerringen.

Suc6! :)
 
keb et zelf ook een keer gedaan, en hetzelfde probleem gehad. Naar mijn idee heb je dan gewoon de ene helft er niet goed opzitten, en staat ie onder spanning. Een krukas hoort na het zetten, zonder keeringen etc goed te lopen, en als je er een goede slinger aangeeft als je hem aan beide kanten tegelijk ronddraait, moet de drijfstang minstens een keer of 3 boven komen.. dan loopt ie pas soepel. Die van mij kwam met een keer goed hard draaien 5 x boven, naar mijn idee dus soepel genoeg.
 
Ik had het vroeger ook vaak, je hebt me meestal niet voldoende verhit waardoor die stroef gaat. Je kunt proberen door goed te centreren met een montage hamer om het goed te krijgen. Als je daarna je keerringen erin doet gaat het vaak wel iets zwaarder
 
doe je de keeringen enzo erin, dan loopt ie stroef ja, dan ontstaat er lichte druk om de krukas heen, dit loopt echter wel iets uit.. vaak door inrijden en olieen gaat ie ook weer lichter lopen als voorheen. Maar laat ik het zo zeggen: je moet geen moeite hoeven te doen om die krukas een paar keer rond te laten draaien, dan is tie goed, maar ik kom morgen wel ff langs jules, emkes kiekN:)
 
hehe, tis me gelukt,
het was dus toch dat afstandsbusje, deze was een kleine mm te lang, waardoor de kruk iets scheef stond, dus nu heb ik er een gesneden een klein beetje korter is dan origineel, blokje weer in elkaar en hij loopt lekker :)
blok zit nu dus compleet in elkaar om onder me scoot gezet te worden ;)
close dus
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top