Krukas Lagers

Thrilla

Well-Known Member
Hoi allemaal ,

ik heb me nieuwe krukas & lagers ontvangen, nou wou ik me lagers
al over me krukas schuiven en erop tikken, maar de vraag was welke
kant er naar de krukas gericht moet? Of maakt dat niet uit ?

MVG:*
 
Advertisement - register to remove this

Maakt idd niks uit, maar als je ze eerst om de krukas wilt doen zorg er dan voor dat je op de BINNENSTE schaal slaat

En ook ik zet eerst de lagers in het carter. soms is het lastig om de krukas met lagers in het carter te zetten
 
en bedenk ook even hoe een lager in het carter zit , die valt er normaal helemaal in , doe je het lager op de krukas zet je ze dicht tegen de krukas aan (je tikt ze er immers helemaal op) , hierdoor vallen de lagers niet helemaal in het carter.

er is dan dus een goeie kans aanwezig dat de lagers zwaarder gaan lopen als ze warm worden omdat de krukas dan geen speling heeft tussen de lagers (er dus strak tussen zit), dit kan zelfs leiden tot kapotte lagers doordat ze echt te zwaar gaan lopen.
 
ik heb nog nooit gehoord dat het goed is om eerst de lagers in het carter te zetten in plaats van eerst op de krukas te tikken

als je eerst de lagers in het carter zet en daarna de krukas er nog in moet tikken bestaat er toch een kans dat je de krukas krom kan slaan of zie ik dat verkeert ?
 
er zijn vele manieren uiteraard , daar moet je zelf 1 uit kiezen.

op een krukas slaan kan , maar ten eerste met een kunstof hamer en ten tweede niet te hard.

in de vriezer leggen doe ik niet , dat vind ik niet de juiste manier , warm en koud gaan imo niet goed samen , je koelt dan het lager veel te snel af wat imo nooit goed kan zijn.

de enige manier waarvan ik weet dat de juiste is is om de krukas in het lager te trekken , zo belast je niks namelijk.

ik zelf schuur de kruktappen altijd heel licht op , dit heeft als voordeel dat het makkelijker in het lager schuift en ook makkelijker met lagers wisselen of krukas eruit halen. maar wel zo weinig dat de krukas nog wel vast in de lagrs komt. mja , dat is een soort tussenweg wat bij mij zeer goed werkt , beste is bovenstaande imo.
 
jullie zeggen allemaal dat het niet goed is om de lagers eerst over de krukas
te zetten maar by vele howtos gebeurt dit wel ? ik snap het niet meer
 
jullie zeggen allemaal dat het niet goed is om de lagers eerst over de krukas
te zetten maar by vele howtos gebeurt dit wel ? ik snap het niet meer

zoals iedereen zegt. er zijn meerdere manieren.

mijn manier is.

carters los en schoon

lagers + krukas in de vriezer. (dag van te voren ofzo)

Carter goed heet stoken.

Lagers in het blok stoppen /tikken (meestal vallen ze er gewoon in)

Pakking op het blok doen ( niet teveel)

krukas erin laten glijden (opletten dat je niet de drijfstang door het menbraam gat steekt) ik doe de krukas altijd eerst in het lange carterdeel.

Kleine carterdeel er weer overheen. (misschien met ietsje tikken, ik gebruik ook met alles een kunstof hamer)

Boutjes aandraaien en krukas centreren.

en dan alle vloeibare pakking wat uitsteekt even weghalen.

op het laatst monteer ik de keeringen altijd pas, en dan doe ik altijd ietsje olie aan de binnekant ( met pia opletten dat je ze niet tever erin tikt)

Misschien dat dit voor jou ook de makkelijkste manier is. :)

succes.
 
ok bedankt DennisG
ik zal het zo proberen maar is er een manier dat
ik me ontsteking los krijg zonder vliegwieltrekker ?
Had maand geleden een besteld maar is nog steeds niet binnen:(

groetjes
 
Wat lange stevige schroevendraaier pakken. Eronder dan als hefboom duwen, ff slagen draaien weer even duwen dan komt die zo los. Doe wel voorzichtig zodat je niks beschadigd.
 
Je lagers/as in de vriezer stoppen heeft enorm weinig nut omdat het maar iets kouder wordt, en zeg nou zelf, een paar honderd graden je blok warmstoken heeft veel meer effect dan je as/lagers in de vriezer leggen.
Daarnaast heb je een hele grote kans dat als je het niet goed luchtdicht inpakt dat het al meteen gaat roesten.


Maar gewoon het blok goed heetstoken, rondom de plek waar de lagers komen. Als het maar heet genoeg is vallen de lagers er zo in, of moet je heel misschien een klein tikje geven. Even een minuut tot twee wachten en je schuift je as zo in de lager omdat je lager warmte overneemt van het warmgestoken carter
 
Je lagers/as in de vriezer stoppen heeft enorm weinig nut omdat het maar iets kouder wordt, en zeg nou zelf, een paar honderd graden je blok warmstoken heeft veel meer effect dan je as/lagers in de vriezer leggen.
Daarnaast heb je een hele grote kans dat als je het niet goed luchtdicht inpakt dat het al meteen gaat roesten.


Maar gewoon het blok goed heetstoken, rondom de plek waar de lagers komen. Als het maar heet genoeg is vallen de lagers er zo in, of moet je heel misschien een klein tikje geven. Even een minuut tot twee wachten en je schuift je as zo in de lager omdat je lager warmte overneemt van het warmgestoken carter

Zoals ik al zij iedereen heeft zijn eigen manier, ik doe het altijd zo. :)
 
absoluut niet zonder vliegwieltrekker doen....

koop dan gewoon ergens anders 1.

indd, met een schroevendraaier oid, heb je echt 90% kans dat je een stuk van je blok verneukt.
een universele poulie trekker heb ik altijd voor minarelli, zo'n 3 poot dat werkt altijd goed.
of je koopt voor 5 euro een goede poulietrekker.
 
Je lagers/as in de vriezer stoppen heeft enorm weinig nut omdat het maar iets kouder wordt, en zeg nou zelf, een paar honderd graden je blok warmstoken heeft veel meer effect dan je as/lagers in de vriezer leggen.
Daarnaast heb je een hele grote kans dat als je het niet goed luchtdicht inpakt dat het al meteen gaat roesten.


Maar gewoon het blok goed heetstoken, rondom de plek waar de lagers komen. Als het maar heet genoeg is vallen de lagers er zo in, of moet je heel misschien een klein tikje geven. Even een minuut tot twee wachten en je schuift je as zo in de lager omdat je lager warmte overneemt van het warmgestoken carter

Als je de lagers zodanig afkoelt en het blok goed heet stookt gaat het veel makkelijker hoor...

@ DennisG. dat is precies mijn manier... werkt perfect. ik doe het al jaren zo
 
en bedenk ook even hoe een lager in het carter zit , die valt er normaal helemaal in , doe je het lager op de krukas zet je ze dicht tegen de krukas aan (je tikt ze er immers helemaal op) , hierdoor vallen de lagers niet helemaal in het carter.

er is dan dus een goeie kans aanwezig dat de lagers zwaarder gaan lopen als ze warm worden omdat de krukas dan geen speling heeft tussen de lagers (er dus strak tussen zit), dit kan zelfs leiden tot kapotte lagers doordat ze echt te zwaar gaan lopen.

als je eerst het lager in je carter doet en dan de krukas in je lagers. zal dit niks veranderen aan de afstand tussen lager en krukaswang hoor.

Er gebeurd toch eigenlijk precies het zelfde. Alleen als je de lagers eerst in je carter plaatst en dan de as er in "tikt" komen de krachten op de buitenste ring van je lager en dat is er niet goed voor.

of zit er volgens jou ergens een randje in het carter dat er voor zorgd dat de krukas minder ver in het lager schuift? Lijkt me niet, aangezien die dan tegen de krukaswang aan zou moeten komen.

Ik verhit de binnenste ring van het lager altijd, waardoor die uit zet zodat ik de as er in kan schuiven. Hierbij blijft er vanzelf altijd een kleine ruimte tussen het lager en de krukaswang.

Als het lager niet vergenoeg het carter in schuift zou dit alleen kunnen gebeuren bij het lager dat je als 2e in het carter monteerd. Doordat je krukas er voor zorgd dat je lager op een vaste afstand van de krukas blijft. Echter blijft de afstand tussen krukaswang en lager naar mijn idee altijd zo groot dat er niks mis kan gaan.
Ik rijd iig al een paar jaar op deze manier rond zonder problemen ;)
 
Back
Top