Krukas lagers met polymer kooi, uitlaat met of zonder katalysator?

Hoi,

Ik heb me een setje 6204 TN9/C4HLHT23 SKF krukas lagers nu staat er in een PDF een soort van datasheet dat ik via Google gevonden heb dat je met deze lagers geen uitlaat mag gebruiken met katalysator.

Ik heb hier twee uitlaat systemen liggen. Een SITO Plus SR50 '94-'00/ Rally H2O '96-'99 en een Turbokit Tkr Aprilia Area 51 TK009. Kan nergens vinden of hier nu wel of niet een katalysator in zit. De vraag is dus kan dit een probleem veroorzaken? Want ik zou het heel erg vervelend vinden als een of beide polymer kogellager kooien weg smelten in mijn carter (max temp 120c). Kan nergens iets erover vinden dus beter even navragen of jullie dit weten.

Het pdf document wat ik bedoel;
http://www.amazon.heavytuned.de/data135168.pdf
(wel in het Duits)

Heb een Top Performance krukas, en 50cc cilinder met zuiger van Top Performance.
Wilde vandaag alles in elkaar gaan zetten maar omdat ik het niet zeker weet wacht ik liever nog even aangezien een set lagers goedkoper is dan een andere uitlaat moeten aanschaffen.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Je kunt gerust aan de slag :)
In beide uitlaten zit geen katalysator systeem.

Waarom de keus Polymeer of gewoon toeval?
Maar waarom dat katalysator uitlaten überhaupt lagers zouden doen smelten blijkbaar omdat die lagers juist geen smering nodig hebben
??
Wil je echt nul risico, koop gewoon "normale" skf
 
Je kunt gerust aan de slag :)
In beide uitlaten zit geen katalysator systeem.

Waarom de keus Polymeer of gewoon toeval?
Maar waarom dat katalysator uitlaten überhaupt lagers zouden doen smelten blijkbaar omdat die lagers juist geen smering nodig hebben
??
Wil je echt nul risico, koop gewoon "normale" skf

Dat is fijn om te horen. Wist het niet zeker, vandaar de vraag. De C4 lagers heb ik hier bij mij in de cycleshop aangeraden gekregen. Deze waren goed, en hebben dankzij de polymeer kogelring minder wrijving en moeten dus langer mee gaan dan de stalen variant. De stalen variant kan wel meer hitten verdragen alleen is er door de stalen kooi meer wrijving. Dusja, aangezien ik toch niets speciaals ga doen met die van mij en er gewoon 50cc onder heb vond ik het zelf ook wel prima na het advies van de beste man in de cycleshop.

Wil je echt nul risico, koop gewoon "normale" skf

Dus de niet polymeer variant dus met stalen kogelkooi? Ik weet het niet de polymeer variant moet toch ook goed genoeg zijn? Heb gehoord dat deze heel lang mee gaat als je fatsoenlijke olie in je scooter doet. Dan bedoel ik dus 20+ k km.
 
Dat is fijn om te horen. Wist het niet zeker, vandaar de vraag. De C4 lagers heb ik hier bij mij in de cycleshop aangeraden gekregen. Deze waren goed, en hebben dankzij de polymeer kogelring minder wrijving en moeten dus langer mee gaan dan de stalen variant. De stalen variant kan wel meer hitten verdragen alleen is er door de stalen kooi meer wrijving. Dusja, aangezien ik toch niets speciaals ga doen met die van mij en er gewoon 50cc onder heb vond ik het zelf ook wel prima na het advies van de beste man in de cycleshop.



Dus de niet polymeer variant dus met stalen kogelkooi? Ik weet het niet de polymeer variant moet toch ook goed genoeg zijn? Heb gehoord dat deze heel lang mee gaat als je fatsoenlijke olie in je scooter doet. Dan bedoel ik dus 20+ k km.
T is ook niet dat ik ze je perse af / aanraad ofzo. Maar lagers waar soort van voorwaarden aanzitten (katalysator) waag ik mij niet aan. Dan zou ik bijvoorbeeld al rekening moeten gaan houden met wel katalysator of niet...
Dat uit die pdf zegt genoeg maar dat wist jij achteraf pas natuurlijk...

Het hele verhaal achter dat type Polymeer was ik niet echt van op de hoogte maar als je jouw dealer moet geloven zijn ze gewoon te aan te raden. Vrij aannemelijk wat ie zegt. Dus ja gewoon erin zetten.
 
Last edited:
T is ook niet dat ik ze je perse af / aanraad ofzo. Maar lagers waar soort van voorwaarden aanzitten (katalysator) waag ik mij niet aan. Dan zou ik bijvoorbeeld al rekening moeten gaan houden met wel katalysator of niet...
Dat uit die pdf zegt genoeg maar dat wist jij achteraf pas natuurlijk...

Het hele verhaal achter dat type Polymeer was ik niet echt van op de hoogte maar als je jouw dealer moet geloven zijn ze gewoon te aan te raden. Vrij aannemelijk wat ie zegt. Dus ja gewoon erin zetten.

Ja inderdaad. Geef ik je gelijk. Mijn dealer had ze verkocht aan me want ik gaf aan ik wil niet bezuinigen op de lagers. Die lagers waren ook in een scooter die ze daar in elkaar hadden gezet gebruikt en er was altijd Castrol olie in gedaan en de lagers waren na een bizar hoge kilometerstand nog gewoon in orde dus vandaar dat hij ze aanraad, omdat ze gewoon bij goed onderhoud lang mee gaan. Heb nu zelf ook Castrol olie gekocht vooral omdat mijn blok dadelijk zo goed als nieuw is en ik dan ook zo lang mogelijk van het ding wil kunnen genieten natuurlijk :)

Voor de rest is het geen probleem, ik ga toch geen terugloop uitlaat eronder zetten of een met een katalysator, alleen indien het nodig is. Misschien in de toekomst ivm 2 takt en milieuzones etc. Maar dat is iets om me nu nog niet druk over te maken ofja.. Misschien van de andere kant toch weer wel?
 
Ja inderdaad. Geef ik je gelijk. Mijn dealer had ze verkocht aan me want ik gaf aan ik wil niet bezuinigen op de lagers. Die lagers waren ook in een scooter die ze daar in elkaar hadden gezet gebruikt en er was altijd Castrol olie in gedaan en de lagers waren na een bizar hoge kilometerstand nog gewoon in orde dus vandaar dat hij ze aanraad, omdat ze gewoon bij goed onderhoud lang mee gaan. Heb nu zelf ook Castrol olie gekocht vooral omdat mijn blok dadelijk zo goed als nieuw is en ik dan ook zo lang mogelijk van het ding wil kunnen genieten natuurlijk :)

Voor de rest is het geen probleem, ik ga toch geen terugloop uitlaat eronder zetten of een met een katalysator, alleen indien het nodig is. Misschien in de toekomst ivm 2 takt en milieuzones etc. Maar dat is iets om me nu nog niet druk over te maken ofja.. Misschien van de andere kant toch weer wel?
Vraag me alleen af waarom die lagers juist worden afgeraden voor alleen katalysator uitlaten. Niet dat 't mij dan nog zou boeien omdat ik vrijwel toch nooit met katalysator rijd. Dus ja weet echt niet waarom dat zo boeiend is voor Polymeer lagers.
Misschien kenners hier die 't wel weten?

Katalysator... Tja ik rijd er toevalig momenteel ook mee (noodgedwongen) maar wil 'm er zo snel mogelijk af hebben omdat ik alleen al gek wordt van die wirwar aan slangen, filters en ongein wat eraan hangt :D
Geruisloos rijd die daarentegen wel ja maar daarvoor of voor milieu-normen onzin ga ik m er niet onder hangen.
 
Weet je wat ik zou doen, gewoon de lagers met stalen kooi pakken.. Je doet net alsof je deze lagers niet kan gebruiken, en er ineens heel veel weerstand is door die metalen kooi.. Wat gewoon BS is. Dan hoef je ook niet zo in te zitten welke uitlaat je eronder gaan schroeven.. En ben je sneller klaar met denken en kan ineens alles weer snel in elkaar gezet worden zodat je kan rijden..
 
En als de kogels eruit knallen ook niet meer toch? Minarelli lagers zijn volgens mij wel voor minder dan die 30 te krijgen.. Het is een lager type dat veel gebruikt word.
 
Back
Top