Krukas heeft speling in het carter

Goedemiddag allemaal,

Ik heb een Piaggio zip 4t2v en hij starten opeens erg moeilijk of helemaal niet. Ik ben even achter de carter kap gaan kijken en merkte dat als ik de krukas een beetje duwde (zegmaar richting het carter duwen en er uittrekken) hij een beetje spelling heeft.

Heeft iemand enig idee waardoor dit kan komen of kan het geen kwaad. De scooter heeft ook niet heel veel compressie want kan de kickstarter redelijk makkelijk met me hand bedienen. Heeft iemand enig idee?
 
Advertisement - register to remove this

De scooter heeft ook niet heel veel compressie want kan de kickstarter redelijk makkelijk met me hand bedienen.
Inderdaad lagers versleten , krukas mag niet heen en weer gaan , aangaande compressie , zal je dat moeten meten , kan ook zijn dat je kleppen niet goed meer zijn . Maar je moet als je hem wilt reviseren , toch alles demonteren , en kom je dat vanzelf tegen .
 
Inderdaad lagers versleten , krukas mag niet heen en weer gaan , aangaande compressie , zal je dat moeten meten , kan ook zijn dat je kleppen niet goed meer zijn . Maar je moet als je hem wilt reviseren , toch alles demonteren , en kom je dat vanzelf tegen .
Ik heb het blok niet lopend gekocht maar de verkoper had hem een jaar geleden laten reviseren. bon was aanwezig maar toen ik hem uit elkaar heb gehaald zag ik dat de zuiger versleten was en de kleppen versleten waren. Dus vermoed dat hij een warmloper heb gehad. K heb er een nieuwe zuiger en andere kop op gedaan en hij reed weer, is het dan niet raar dat hij het nu opeens niet meer doet door de lagers?
 
Zal dan toeval zijn , nieuwe zuiger , oude cilinder? Was die cilinder nog binnen de toleranties ? Heb je de slotspeling gemeten van de zuigerveren in de cilinder . Is de klepspeling nog goed , en hoeveel compressie heb je ? Lagers , of krukas zul je toch eens moeten vervangen .
 
Zal dan toeval zijn , nieuwe zuiger , oude cilinder? Was die cilinder nog binnen de toleranties ? Heb je de slotspeling gemeten van de zuigerveren in de cilinder . Is de klepspeling nog goed , en hoeveel compressie heb je ? Lagers , of krukas zul je toch eens moeten vervangen .
Oude cilinder is nog goed, de slotspelling heb ik niet gemeten, klepspeling is ook nog goed. Zal morgen wel even de conpresie meten. Maar zou het ook niet iets anders kunnen zijn dan de lagers. Bijvoorbeeld lekke kering?
 
Goedemiddag allemaal,

Ik heb een Piaggio zip 4t2v en hij starten opeens erg moeilijk of helemaal niet. Ik ben even achter de carter kap gaan kijken en merkte dat als ik de krukas een beetje duwde (zegmaar richting het carter duwen en er uittrekken) hij een beetje spelling heeft.

Heeft iemand enig idee waardoor dit kan komen of kan het geen kwaad. De scooter heeft ook niet heel veel compressie want kan de kickstarter redelijk makkelijk met me hand bedienen. Heeft iemand enig idee?
De krukaslagers horen een minimale speling te hebben, dit zodat de kogels kunnen uitzetten tijdens warmteontwikkeling. Weinig compressie duidt op problemen met de kleppen, zijn de kleppen vrij recentelijk nog afgesteld en is de ketting niet te slap(voel de kettingspanner eens aan)?
 
De krukaslagers horen een minimale speling te hebben, dit zodat de kogels kunnen uitzetten tijdens warmteontwikkeling. Weinig compressie duidt op problemen met de kleppen, zijn de kleppen vrij recentelijk nog afgesteld en is de ketting niet te slap(voel de kettingspanner eens aan)?
Kleppen zijn recent gestelt en zal de ketting even controleren. Hoeveel is die minimale spelling ongeveer? Is het erg voelbaar of amper?
 
Kleppen zijn recent gestelt en zal de ketting even controleren. Hoeveel is die minimale spelling ongeveer? Is het erg voelbaar of amper?
Dat is afhankelijk van de kilometrage omdat de kogels en binnen/buiten baan inslijten, echter dit kan verder niet gerelateerd zijn aan de compressie van de zuiger.

Wat wel ook kan is dat de zuigerringen versleten zijn waardoor de effectiviteit, dat is, prestatie afneemt. Dat kan je vrij eenvoudig van vervangen door een nieuw cillinder kitje.
 
Last edited:
Oude cilinder is nog goed, de slotspelling heb ik niet gemeten, klepspeling is ook nog goed. Zal morgen wel even de conpresie meten. Maar zou het ook niet iets anders kunnen zijn dan de lagers. Bijvoorbeeld lekke kering?
Hoe weet je dan of de cilinder nog de minimale maat heeft , of niet ovaal is , als je niet gemeten hebt ?
De keerringen hebben hier niets mee van doen , deze houden alleen de carterolie binnen , maar je moet met het heen en weer gaan van de krukas wel bedacht zijn op olie lekkage , langs de krukas
 
Back
Top