krukas gaat zwaar

ace_

Well-Known Member
kopt het dat als je je krukas hebt vervangen dat het in het begin een beetje zwaar draait?

Ik heb nu me keerringen erop zitten maar me krukas draait nog best zwaar. Hij schuurt nergens tegenaan, ik heb gehoord dat de krukas heel soepel moet draaien. Wat moet ik nog doen? (me krukas is gecentreerd)
 
Advertisement - register to remove this

Wat je ff moet proberen is om met een nylon hamer ff aan de linker en rechterkant van de krukas een tik te geven. Wel zorgen dat je boutjes erin zitten (handvast). Probleem heb ik namelijk ook gehad en lag niet aan de keeringen. Ik had toen 3 keer opnieuw me krukas gemonteerd elke keer hetzelfde verhaal. Toen maar aan de gang gegaan met die hamer en het werkte
 
hee mensen,

Ik heb nu ff gereden met me nieuwe lagers en krukas en hij gaat nu wel soepel er moest schijnbaar toch olie bij de keerringen komen. Na een paar keer kicken ging het al een stuk soepeler.
 
Ja klopt dat ie zwaar draait, ik heb mijn krukas ook zelf vervangen. Als je zeker weet dat ie goed zit moet je een houte/rubbere hammer pakken. Dan draai je die krukas moer op je as (Om beschadigingen te voorkomen) En dan rustig tegen die as die stijfheid er uit slaan. Loopt ie dan wat soepeler dan olie in die kanaaltjes gieten van je lagers. En dan even je krukas met de hand draaien. Is ie nog stijf is dan slaat je aan de kant waar je spoel zit.(Niet je moer vergeten he!) Dan gaat ie vanzelf soepelere lopen. Alleen met inrijden rustig aan blijven doen. Naar die paar km zit ie vanzelf weer goed en is die stijfheid verdwenen.8P
 
Het kan ook zijn dat je pakking bent vergeten tusen de carterhelften...

Tijdje geleden heb ik ook als n00b met een vriend van me z'n krukas willen vervangen.|( Doordat we de pakkingen waren vergeten liep ie ook stroef..

Owjaah, met die scooter is het nooit meer goedgekomen en hij heb nu een nieuwe :)
 
Er zit uiteraard wel een pakking tussen... Maar degene waar ik op replyde denkt dat er een vaste pakking tussen zit, die als afstandvergroter fungeert [zoals bijvoorbeeld de pakking van het carterdeksel bij Minarelli]... Dit is niet zo, er zit gewoon vloeibare pakking tussen gesmeerd...
 
niet goed gecentreerd is idd het geval, ik heb vandaag ook mn krukas vervangen en had hetzelfde, ik heb um toen nog een xtra tikje gegeven en het probleem was verholpen
 
Als je de krukas in de lagers zet, kan er nog een kleine ruimte zijn tussen de twee carterhelften. Als je dan de boutjes aandraait gaat de as zwaar. Dat komt omdat er dan druk op de lagers komt doordat deze op de krukas vast zijn gekrompen voor dat je de carterbouten aandraaide. Je kunt dan gewoon heel voorzichtig de lagerschalen verhitten en een tikje op de binnenring van het lager geven door er een bus op te zetten en voorzichtig met een hamer 1 of 2 tikjes te geven...

Lieuwe had hetzelfde met zijn as en bij hem hebben we het zo opgelost.
 
Originally posted by Wackoflo
Als je de krukas in de lagers zet, kan er nog een kleine ruimte zijn tussen de twee carterhelften. Als je dan de boutjes aandraait gaat de as zwaar. Dat komt omdat er dan druk op de lagers komt doordat deze op de krukas vast zijn gekrompen voor dat je de carterbouten aandraaide. Je kunt dan gewoon heel voorzichtig de lagerschalen verhitten en een tikje op de binnenring van het lager geven door er een bus op te zetten en voorzichtig met een hamer 1 of 2 tikjes te geven...

Lieuwe had hetzelfde met zijn as en bij hem hebben we het zo opgelost.

Buitenring! lagers kunnen maar heel weinig hebben..... asl het om horizontale verplaatsing gaat
 
Originally posted by Bart Nrg Mc2
Er zit uiteraard wel een pakking tussen... Maar degene waar ik op replyde denkt dat er een vaste pakking tussen zit, die als afstandvergroter fungeert [zoals bijvoorbeeld de pakking van het carterdeksel bij Minarelli]... Dit is niet zo, er zit gewoon vloeibare pakking tussen gesmeerd...

Bij mij zit er een vaste pakking tussen hoor. :|
 
Back
Top