krukas draait stroef

Advertisement - register to remove this

Heej melf..

Als je je lagers eerst in je blok doet, hoe moet je daarna je krukas in de lagers krijgen? gewoon goed verwarmen? Of moet je er iets anders speciaals mee doen?

Alvast bedankt.
 
Lagers mag je eigenlijk nooit verhitten, omdat ze dan kunnen vervormen.

Maar eerst krukas en lagers in de diepvries. Dan met gasbrandertje lagerschalen in het carter verhiten. Dan lagers er op leggen, soms vallen ze er zo in en soms moet je ff met een houten of rubber hamer, de lager er netjes intikken (niet meppen). Dan kun je eventueel even paar keer vluchtig met de gasbrander over de lagers heen waaien zodat ze warm worden (niet gericht verhitten) en dan rustig krukas er induwen, soms floept ie er zo in en anders weer rustig tikken.
 
AreaMaster said:
Heej melf..

Als je je lagers eerst in je blok doet, hoe moet je daarna je krukas in de lagers krijgen? gewoon goed verwarmen? Of moet je er iets anders speciaals mee doen?

Alvast bedankt.

mijn verhaal zoals ik het doe staat iig iets verder naar boven.
 
DeJongh said:
Lagers mag je eigenlijk nooit verhitten, omdat ze dan kunnen vervormen.

Maar eerst krukas en lagers in de diepvries. Dan met gasbrandertje lagerschalen in het carter verhiten. Dan lagers er op leggen, soms vallen ze er zo in en soms moet je ff met een houten of rubber hamer, de lager er netjes intikken (niet meppen). Dan kun je eventueel even paar keer vluchtig met de gasbrander over de lagers heen waaien zodat ze warm worden (niet gericht verhitten) en dan rustig krukas er induwen, soms floept ie er zo in en anders weer rustig tikken.


de lagers vervormen echt niet hoor , ze zetten wel uit , en als je kunstof binnenringen hebt kun je die ernstig beschadigen , daarom vind ik die methode niet geweldig en omdat je dan afhankelijk bent van een warm lager , en dus moet je het snel doen ,en als er dan was mis gaat heb je meestal je lager verneukt.

in de diepvries leggen en dan in een warm lager stoppen is ook niet echt de manier imo , van ijskoud tot opeens in een heet lager reageert ijzer ook niet echt lekker op.
 
ja, en heel lichtjes , ik schuur ze zo dat ik de krukas met stevig drukken er bijna in krijg zonder iets te verwarmen , en dan echt heel licht even met een kunstof hamer natikken. ik schuur de tappen af op een draaibank met licht schuurpapiertje , en heel even en dan even proberen , je moet hiervoor de lagers al gemonteerd hebben en ze moeten afgekoeld zijn.

tis maar een beetje maar het werkt gewoon perfect , en door het al erg lang te doen weet ik dat de krukas niet slipt in het lager of beschadig of wat dan ook.
 
Heb je er vloeibare pakking tussengedaan?

En wat noem jij vast? Ik ken mensen die lopen bij het aandraaien van de schroeven er zo hard aan te hengsten dat de schroef bijna dol is. Je moet de schroef er dus gewoon indraaien en dan op het laatst nog een klein rukje, meer niet.
 
Jutte said:
heb de krukas opnieuw gemonteerd en nu draait hij, als de imbusjes net niet helemaal aangedraaid zijn, gewoon soepel.
Maar als ik de imbusjes helemaal vastdraai weer stroef.

en hoe heb je m gemonteerd? toch wel nieuwe lagers erop gezet mag ik hopen ?
 
heb nu eerst het linkercarterdeel (variokant) verwarmd en de krukas met lager daarin gedaan. (niet geramd maar gewoon netjes erin gezet.
daarna heb ik het even laten afkoelen en vloeibare pakking erop gedaan
OTen heb ik het kleine carterdeel verwarmd en op het grote carterdeel gezet.
Dus niks hoeven rammen of slaan.
 
hij kan wel soepel draaien maar voor hoelang..
eerst je lager sop je krukas en daarna het hele zootje in je carters persen is gewoon geen goede manier om lagers en krukas te monteren..
maar dat dringt bij sommige mensen gewoon niet door

find it out youre way :) niet zeuren als het zootje strxx weer in mekaar loopt door kapotte lagers
 
nja ,moet je zelf weten, mja , wie zegt dat de dealers het goed doen ;)

de officiele manier is met een trekker , je trekt dan de krukas de lagers in , dus ook eerst de lagers in het carter zetten.
 
Back
Top