Krukas draait stroef of helemaal niet

Alwin(SF2)

New Member
ik heb gisteren mijn lagers proberen te vervangen, eerst mijn krukas in de vriezer gelegd daarna de lagers over de krukas geschoven ging vrij soepel. toen blok warm gestoken met gasbrander toen viel de krukas gewoon in het carter, toen het ander carter helft warm gestookt toen ging ie best stroef erop toen een paar keer goed geslagen met een rubberen hamer en toen zat ie goed. toen zat de krukas helemaal vast naar een paar keer tikken liep al een klein beetje normaal (niet soepel), ik heb geprobeerd om de krukas spannings vrij te maken de 2 carter helften warm gemaakt en een paar keer aan beide kanten tikken met een rubberen hamer loopt nog steeds niet soepel toen de boutjes los gedraaid loopt ie in eens weer soepel. wat zou ik moeten of kunnen doen om de krukas weer soepel te laten lopen

Het gaat om een Speedfight 2 luchtgekoeld electrische oliepomp

Mvg Alwin

Advertisement - register to remove this

eurokit

Well-Known Member
Staff member
Dan heb je toch iets verkeerd gedaan bij het monteren ervan.. Ik weet verder niet of je de originele krukas hebt terug geplaatst of een nieuwe van een XXX merk hebt gekocht?

Naar mijn idee kan je beter helemaal niet de krukas in de vriezer leggen en verwarmen te gelijk.

Beste is om het carter te verwarmen, dan lager daarin doen.. En dan het lager indirect op te warmen, dus niet de brander op het lager houden maar op het carter.. Door geleiding zal het lager dus ook warmer worden.. Alleen goed opletten dat je het lager niet verbrand.
Als het lager op de juiste temperatuur is kan je de krukas er zo door heen steken (deze is gewoon op huiskamer temperatuur)

En het beste is om met het kleine carter te beginnen omdat het lager om ze kop erin zit en er anders eruit zal vallen, maar als die afkoelt dan blijft die gewoon zitten als je er niet te gek ermee doet.. En dan lager in het lange carter doen, en even nog indirect verwarmen en dan kan je de krukas en carter zo op elkaar monteren..

Wil je echt geen vuur/ warmte of kou gebruiken dan is de enigste veilige manier om een krukas montage tool te gebruiken.. Dan trek je de krukas zo het lager in en hoe je niet te meppen of te verwarmen ect..

Wat je het beste kan doen is overnieuw beginnen en controleren of dat je lagers niet gaar gemaakt hebt.

Alwin(SF2)

New Member
Over nieuw beginnen? lagers van de krukas proberen te halen? en dan op jou manier proberen. gaat naar mijn mening niet meer lukken

eurokit

Well-Known Member
Staff member
Ja zou het overnieuw doen. Want ik zou het niet met een hamer verder proberen, want dan word de schade waarschijnlijk erger.

Wat zoiezo handig is om te hebben is een lagerschaal trekker, dan kan je de lagers zo van de krukas halen zonder schade.

Daarnaast heb ik zelf ook zo`n krukas montage tool liggen.. Monteren zonder schade is zo gedaan.

eurokit

Well-Known Member
Staff member
Wat je kan proberen is de blokbouten eruit halen.. En aan de buitenkant verwarmen waar ongeveer het lager zit.. Let er wel erop dat het vuur niet direct in aanraking mag komen met het lager.. Met een slagvrij hamer (geen metaal gebruiken) Het carter boven en onder / rondom naar buiten proberen te tikken/kloppen. Sla niet in 1 keer te hard maar doe is liever met tikjes op diverse plaatsen. Sla je 1 keer te hard dan gaat het carter schuin eraf en gaat het vast zitten.. Bij rechte demontage zou het carter beetje voor beetje uit elkaar moeten gaan.

Maar niks is garantie.

Mocht het lager toch in het carter zitten dan kan je deze verwijderen met een blindgat lager trekker.

Of indirecte warmte toe passen zodat het lager uit de lagerpassing valt (eventueel carter even op de kop leggen.

In het geval van een versleten of afval lager die je toch gaat weggooien een dop erop zitten vanaf de buitenkant en met een hamer eruit tikken.

Advertisement - register to remove this