krukas draait niet soepel

Aristo anwd

Member
Ola!
Ik ben vandaag wezen werken aan mijn skipper 125cc 2t blokje omdat deze niet meer rond wou draaien, bleek iets met de krukas of lagers te zijn... Nou nieuwe lagers besteld en erin gemonteerd alleen draait de krukas niet/niet soepel wanneer ik de carter bouten aan draai, draai ik de carterbouten een kwart slag terug van vast draait hij weer soepel. ik heb geprobeerd de krukas te centreren maar dat maakte geen verschil.
ik heb vaker krukassen gemonteerd op deze manier bij 50 cc blokjes en dat ging altijd heel soepel en makkelijk maar dat wil nu maar niet lukken.
 
Advertisement - register to remove this

ik heb vandaag via een vriend een 2 e handse jasil volle wangen krukas kunnen overnemen, morgen maar eens hiermee proberen.. ik ga deze keer eerst de lagers op de krukas doen en dan pas in het blokje douwen. Ik las ook in een oudere threat waar melf in had gereageerd dat hij de krukas een beetje opschuurde zodat de lagers makkelijker op de krukas komen te zitten. Dit ga ik morgen ook maar eens proberen ;)
I'll keep yall updates
 
Had je de krukas helemaal in het linker carter maximaal goed erin zitten?

Stel deze zit er 2 mm minder diep erin.. Dan kan ik wel voorstellen dat als je het kleine carter erop zet die tegen de krukas gaat drukken en daardoor de boel blokkeerd.

Geen idee of dat je een mogelijkheid hebt om de krukas iets meer door het linker deel te kunnen trekken?

Ik had het zelfde met mijn peugeot horizontaal blok.. Met een krukas trekker iets aan de lekker kant door heen te trekken ging de spanning van de krukas en toen kon die weer makkelijk rond draaien.


Ik monteer de krukas altijd met een krukas trekker.. Lagers zitten dan al in het blok.. Dan alleen de krukas nog er door halen.. (opzicht prima te doen met zo`n stuk gereedschap.
 
Doe eerst je lagers in je blok dat is makkelijker om alles recht erin te krijgen. Zelf ook vaak eerst de lager op de krukas gezet en bij minste of geringste beweging zit je krukas er scheef in. Dan sta je te rammen op je krukas om die er uit te krijgen maar die is dan misschien al krom getrokken
 
Doe eerst je lagers in je blok dat is makkelijker om alles recht erin te krijgen. Zelf ook vaak eerst de lager op de krukas gezet en bij minste of geringste beweging zit je krukas er scheef in. Dan sta je te rammen op je krukas om die er uit te krijgen maar die is dan misschien al krom getrokken
ik had de lagers eerst in het blok gedaan met de nieuwe krukas, nogsteeds niet goed... het ziet er wel uit alsof de krukas meer naar de rechter kant zit dan naar links, dus niet in het midden. ik heb geprobeerd te centreren maar dat wou niet werken... Morgen met het blokje langs LB2wielers om het nog een keer te proberen met zo een speciaal stuk gereedschap.
 
Last edited:
Gewoon 2 krukas moeren erop en slaan. Niet je carter plat leggen he dan kan je krukas geen kant op. Centreren doe je niet door te aaien he heb je geen speciaal gereedschap buiten een hamer voor nodig
 
Gewoon 2 krukas moeren erop en slaan. Niet je carter plat leggen he dan kan je krukas geen kant op. Centreren doe je niet door te aaien he heb je geen speciaal gereedschap buiten een hamer voor nodig
ja, heel hard op rammen met een kunststofhamer maar wilt maar niet lukken.
 
Daar gaat het fout, pak een vuistje ofzo en geef daar maar een goeie tik mee op de moer. Zo beschadig je je draad niet en je krukas ook niet. Maar nirt de moer er te ver op draaien dat je nog de draad raakt. Zo doen ze dat bij elke brommer zaak, en scheelt jou weer kosten en moeite
 
Daar gaat het fout, pak een vuistje ofzo en geef daar maar een goeie tik mee op de moer. Zo beschadig je je draad niet en je krukas ook niet. Maar nirt de moer er te ver op draaien dat je nog de draad raakt. Zo doen ze dat bij elke brommer zaak, en scheelt jou weer kosten en moeite
Ik deed het altijd al met het moertje erop :), ik ben langs LB2wielers geweest en die kreeg hem zo erin zonder moeite en hij draait weer helemaal soepel! nu is alles gebouwd en eronder gezet en het rijdt :D
 
Back
Top