krukas draait niet, of heelstroef

rookie

Well-Known Member
Ik heb een nieuwe krukas gestoken.
Maar nu draait hij amper, enkel als ik echt heeeeeeelhard meedraai.


Hoe komt dit?


grtz
 
Advertisement - register to remove this

Dus de drijfstang van de krukas looptmooi soepel,het zit hem dus in de lagers denkik.
Hij wil maar niet soepel draaien.

Ik heb eerst de lagers rond de krukas gedaan en dan de as in het blok gelegt.

grtz
 
Lijkt me dat de as niet helemaal lekker in de lagers zit.
Lijkt me ook dat dit wel goed komt als je hem even laat lopen.

Als je je carterboutjes goed strak hebt aangedraait, en de lagers netjes in het carter vielen, kun je niets anders doen dan verder opbouwen, lijkt me.
 
ja ik heb net wat slagen gegeven op beide kanten maar draait verre van soepel.

Ik krijg hem enkel rond alsik met men handen elke krukasstang vastneem en hard meedraai.
Ik ga dus niet riskeren van hiermee te rijden denkik.


pff moet toch altijd iets verkeerd lopen
 
jamaar de krukasstang krijg je ook amper rond soms

duw ff de halfpully erop en je merkt dat het soepeler gaat

en ik had precies hetzelfde maar als ik ni een slinger aan me as zou geve blijft hij nog wel ff doordraaien
 
pak een drevel ofzow, zet die in het centergaatje van je krukas en geef er een paar flinke tikken op niet zo hard dat je de boel beschadigd maar gewoon ff stevige tik eerst aan 1 kant, loopt ie dan nog niet soepeler dan probeer je het aan de andere kant. wel zonder keringen trouwens anders draait ie altijd stroef

ze zeggen dat het gene kwaad kan om hem zo in elkaar te zetten en dat de lagers zich de eerste keer dat ze draaien vanzelf centreren, mja ik centreer hem altijd even op bovenstaande manier


dat hij zo stroef draait komt doordat je lagers scheef in je carter zitten tov je krukas, dit is maar een paar tiende/100ste milimeters, maar daardoor draait ie stroef, dit gebeurt bijna altijd als je een carter in elkaar zet.

de laatste paar keren dat ik een carter splitste draaide die wel in 1 keer lekker soepel, mgoed zal wel beetje geluk zijn.
En een rubber hamer werkt slecht omdat die de klap absorbeert, het beste is een koperhamer maar een harde kunstofhamer kan ook
 
Als hij zonder keerringen stroef draait kan je misschien beter je krukas weer opnieuw monteren. Ik had hetzelfde probleem de 1ste keer. Toen opnieuw gemonteerd en het liep een stuk soepeler.

1ste keer deed ik eerst de lagers om de krukas. De 2de eerst de lagers in het blok en verwarmen. Tot mijn verbazing gleed de krukas er zo in! toen liep hij al soepel. Nog paar zachte tikjes om te centreren en het liep zeer soepel.
 
Last edited:
haal ze eruit, sla een paar x met een hamer (kunstof) aan beide kanten. Pas als je hem met 1 hand een zwiep geven en hij zelf nog paar rondjes rond draait, dan zie ie echt goed :)
 
zeker de lagers eerst om de krukas gedaan? , dan zitten ze namelijk te dicht op de krukas , en als je dan het carter verwarmt vallen de lagers niet diep genoeg in eht carter , zodra het dan afkoelt zit de krukas er te strak in ,gevolg zwaar lopen ,beter eerst de lagers erin , dan de krukas , dan draait ie ook wel soepel..
 
melf #50 said:
zeker de lagers eerst om de krukas gedaan? , dan zitten ze namelijk te dicht op de krukas , en als je dan het carter verwarmt vallen de lagers niet diep genoeg in eht carter , zodra het dan afkoelt zit de krukas er te strak in ,gevolg zwaar lopen ,beter eerst de lagers erin , dan de krukas , dan draait ie ook wel soepel..

At ts! Dit werd mij ook vertelt en het helpt zeker weten!
 
Ok ik begin dan morgen ff helemaal opnieuw,voor alles is een 1ste keer he +ralf+ :) .

Nog enkele korte vraagjes zodat ik vlot kan beginnen zonder twijfelen (had ik beter al gedaan toen ik er de1ste keer aan begon mjah..)

1- De lettertjes op de lagers moeten die tegen de wangen of in het carter?

2- Blok warm stoken,lagers erin leggen,en dan lagers opwarmen en krukas erin?

3- Als ik morgen alles ff demonteer,dan stook ik carter warm en komt de as eruit maar de lagers zullen errond zitten.Lagers dan opwarmen zodat ze uitzetten en erafkomen? of eraframmen en nieuwe lagers?



Groetjes en als jullie enkele tips hebben mag het ook,gelieve de vragen per nr.te beantwoorden.

En bijt men neus niet af,voor alles een 1ste keer :)


groetjes en alvast bedankt
 
Last edited:
1- maakt niet zo veel uit geloof ik, doe voor mezelf altijd de letters richting het carter

2- Ik heb het altijd anders gedaan, gewoon lager om de as en dan as plaatsen in het carter, ik heb geen ervaring met eerst lagers in carter en dan krukas erin.

3 met afhalen hoef je ze niet warm te stoken. Gewoon krukas eruit tikken (rustig) en dan je lager eraf tikken, of beter nog met een pullie trekker als je die bij de hand heb!
 
Ik denk dat je de lagers te warm hebt gemaakt, dan sla je ze krom zodra je je as erin drukt, heb het ook gehad, hou vlam op afstand van de lager ( 15 tot 20) en niet al te lang, das niet nodig
 
fg

rookie said:
Ok ik begin dan morgen ff helemaal opnieuw,voor alles is een 1ste keer he +ralf+ :) .

Nog enkele korte vraagjes zodat ik vlot kan beginnen zonder twijfelen (had ik beter al gedaan toen ik er de1ste keer aan begon mjah..)

1- De lettertjes op de lagers moeten die tegen de wangen of in het carter?

*ligt aan het lager , bij een stalen kooi maakt het niet veel uit , maar bij een kunstof kooi heb je een open en dichte kant , de dichte kant naar de krukas zodat de open kant richting het smeergat zit.

2- Blok warm stoken,lagers erin leggen,en dan lagers opwarmen en krukas erin?

*kan.... ik schuur de kruktappen altijd even op zodat de krukas er makkelijk invalt , en dan gewoon met de kunstof hamer de krukas aantikken (heel zachtjes ,hij valt er bijna zelf in)

3- Als ik morgen alles ff demonteer,dan stook ik carter warm en komt de as eruit maar de lagers zullen errond zitten.Lagers dan opwarmen zodat ze uitzetten en erafkomen? of eraframmen en nieuwe lagers?

lagers eraf halen en nieuwe erin , warmmaken heeft geen zin als ze op de krukas zitten aangezien ze van het zelfde materiaal zijn en dus gelijk uitzetten ;)




Groetjes en als jullie enkele tips hebben mag het ook,gelieve de vragen per nr.te beantwoorden.

En bijt men neus niet af,voor alles een 1ste keer :)

*revisie is een serieuze zaak , niet even lagertjes erin smijten...

en ja , er is altijd een eerst keer uiteraard..


groetjes en alvast bedankt

nou succes zou ik zeggen..
 
op vraag 2

kruktappen opschuren is voor niks nodig,de warmte kruipt sowieso in je lagers,w8 1 minuut ofzo na je je lagers in je blok hebt laten vallen,dan valt je as er zo in,zonder tikken of wat dan ook...

veel suc6 iig,komt wel goed:W:p
 
ik heb de lagers in de carter gelegd en dan met slagbussen op de BUITENSTE ring de lagers er helemaal in getikt

dan de aser in laten vallen , andere helft erop en aandraaien die handel

die centreertikken heb ik wel gedaan maar was niet nodig bij mij (iig geen verschik gemerkt)

toen draaide hij wel maar stroef idd

keerringen erin toen draaide hij helemaal niemeer

toen cil erop +de rest en op de workmate gestart en gekeken of alles lekker liep

het heeft toch zeker 10 - 20 km geduurt voordat hij soepel begon te lopen maar ik had mijn lagers volgespoten met lagervet (ivm droogstarten de eerste keer)

dat ding loopt nu 5000 km verder nogsteeds als een zonnetje (helaas bevestigd politie dat:p)



en lagers zetten ook nogwel als je ermee rijd

btw. krukastappen opschuren is wel handig als je altijd et goedkope olie hebt gereden , dan is de as voorzien van een aangekoekt kleverig laagje


mvg

franky
 
Back
Top