Krukas centreren

Noell

Well-Known Member
Hallo !

Zoals de ervaren mensen op dit forum wel weten is het vaak na montage van nieuwe lagers nodig om de krukas te centreren .
De meest gebruikte en in mijn ogen bekende methode is gewoon een tik op de krukas geven .
Maar een tik is een tik en als ik de lagerfabrikanten moet geloven is een tik eigenlijk een tik teveel.

Nu is mijn vraag of er mensen zijn die de krukas centreren zonder de bekende tik op de krukas ?

Ik doe deze tik dus ook wanneer de motor nog warm is omdat er dan volgens mij toch net iets minder kracht op de krukas komt .

Graag wat meningen ?
 
Advertisement - register to remove this

Heb al in een aantal blokken een nieuwe as gezet. Ook heb ik daarbij met tikken de krukas gecentreerd (spanning eruit getikt)

Imo is het natuurlijk beter om een krukas te centreren met een paar tikken dan gewoon niet te centreren.


Als je eerst de lagers op de krukas doet door op de binnenste rand (van het lager) te slaan. En daarna de carters flink te verhitten dan hoeft er niet veel gecentreerd te worden. En daarna centreren wanneer de carters nog heet zijn zal er niet veel misgaan lijkt mij.
 
Zo doe ik het altijd hoor eerst lagers op de krukas en dan de carterhelften warm maken .

Vroeg me gewoon af of er toch een manier was om de krukas krukas te centreren zonder de beruchte tik.
 
Back
Top